Familie-auto wordt aan elektronica overgeleverd 16 AUTO Renault 5 in een boek beschreven GTI Supersport voor PlayStation 3 Klantenservice in 'Mercedes me' Auto's van het Jaar in Autotron te zien RIJTEST VOLKSWAGEN GOLF GTE NIEUWTJES VW richt zich nadrukke lijk op plug-in hybrides. Zo gaat de Golf ook aan de stekker, met grote fi nanciële voordelen voor de zakelijke gebruiker. Veel ontwikkelingen bij autofabrikanten zijn de laatste tijd gericht op terugdrin ging van het brand stofverbruik. Het ef ficiënter maken van de aandrijflijn, het terugdringen van gewicht en diverse door elek tronica aangestuurde functies - bijvoorbeeld het kiezen van de meest 'zuinige' routes op het navi gatiesysteem - worden daarvoor in stelling gebracht. Steeds meer merken brengen in datzelfde kader plug-in hybrides uit. De Volkswagen Golf GTE vormt daar een goed voorbeeld van. Onder de kap ligt de beken de 1.4 TSI benzinemotor, die met 150 pk aan vermogen al behoorlijk van wanten weet. Daarbij komt nog een elektromotor met 102 pk en 330 Nm koppel. Die is ook vol ledig in staat de 1.499 kilo zware vijfdeurs hatchback vlotte presta ties te geven. Wat te denken als beide motoren samenwerken? Dan komt de Golf aan 204 pk en een koppel van 350 Nm. Voldoen de om de prestaties van de sportie ve Golf GTI te benaderen. Normaal gesproken berekent de computer de meest optimale ma nier van rijden. Maar wie even lek ker los wil gaan, heeft alle paar den onder één knop binnen hand bereik. De auto doet er dan ter ver hoging van de feestvreugde nog een kunstmatig GTI-geluid bij. In een goede drie uur is de batte rij helemaal vol. De officiële Euro pese cijfers voorspellen een volle dig elektrische actieradius van zo'n 50 kilometer, maar dat is al leen onder stadse omstandighe den te halen. Reken normaal ge sproken op 30 a 35 kilometer die in alle stilte en zonder uitstoot kan worden afgelegd. Het uitein delijke verbruik varieert sterk van hoe de auto wordt ingezet. Veelrij- ders die een niet al te zware rech tervoet hebben en amper elek trisch rijden, komen aan 1 op 15. Het rijgedrag sluit volledig aan bij de verwachtingen van een Golf. Het lijkt zelfs dat het hoge ge wicht extra stabiliteit geeft. De lichtvoetigheid van de GTI wordt onder normale omstandigheden niet gemist. Ook de functionali teit en de ruimte in het interieur blijven van hetzelfde niveau, zo dat de nieuwe technieken geen na delen met zich meebrengen. VW verkoopt de Golf GTE louter als vijfdeurs voor 37.950 euro. Die prijs is nauwelijks van belang; de Golf GTE scoort namelijk bij aan schaf tot en met 31 december nog met 7 procent bij telling en dat liefst 5 jaar lang! VOLKSWAGEN GOLF GTE EN DE CONCURRENTEN RIJ-IMPRESSIE FORD S-MAX neratie S-Max. Voorbeelden zijn onder meer grootlicht met antiverblinding en een nieuwe stuurtechnologie voor verbeter de rijdynamiek. Het systeem bewijst zijn waarde door een beter stuurgedrag. De nieuwe generatie biedt een geëvolu eerd uiterlijk op basis van het nieuwe Mondeo-platform. In het interieur zijn grote stappen gezet in comfort. Verbeterde stoelen en een lager geluidsni veau gaan samen met zeven zit plaatsen. Onder de motorkap: de 1.5 liter EcoBoost (160 pk). Ford laat in de nieuwe S-Max een innovatief snelheidsbegrenzings- systeem debuteren. Het werkt zelfstandig. Snelheidsli mieten, eindeaanduidingen en inhaalverboden worden gesig naleerd, automatisch geïnte greerd en via de display weerge geven. Ook kan de bestuurder handmatig een maximumsnel heid instellen. Het is een van de meer dan twintig nieuwe technologieën in de tweede ge- VW combineert in de Golf GTE plug-in hybridetechniek met de GTI-uitstraling en -rijeigenschappen. foto's Automedia Volkswagen voegt exclusief een GTI Supersport toe aan het digitale circuit PlayStation 3. De virtuele racer vliegt, voorzien van VR6 TSI (503 pk), in 3,6 seconden naar de 100 kilometer per uur. De top be draagt 300. Het digitale speeltje is beschikbaar voor Gran Turismo 6- spelers. Toevoegen kan door een update te installeren of deel te ne men aan het seizoenevenement. 'Mercedes me' biedt gepersonali- seerde toegang tot informatie over het Duitse merk. Het beslaat pro- ductrelevante onderwerpen als aankoop, financiering en onder houd, maar ook de mobiliteitsser vice van Mercedes. De geboden diensten zijn altijd voor iedere indi viduele klant toegankelijk. 'Merce des me' is een lopend project dat zich steeds verder ontwikkelt. Service binnen handbereik. De verkiezing 'Auto van het Jaar, van 1964 tot nu' staat op 2 en 3 mei centraal tijdens de Internatio nale Oldtimerbeurs in Autotron Rosmalen. Alle winnende auto's uit de afgelopen vijftig jaar zijn te zien, zoals de Rover P6, de Porsche 928, de NSU RO80 en de Opel Ka- dett E. Uiteraard ontbreekt de jong ste winnaar Volkswagen Passat niet. Info: www.oldtimerbeurs.net. Liefhebbers van Franse auto's ken nen de boekenserie de mon père van uitgever ETAI. Nieuw is een speciale uitgave van 120 pagina's over de Renault 5, die in 1972 de trend zette voor de compacte au to. Uitgebreid beschreven en voor zien van meer dan tweehonderd foto's en statistieken komt dit suc cesnummer aan bod. Kijk op: www.franseautoboeken.nl. De Renault 5 in boekvorm. door Tony Vos Volkswagen Golf GTE Bagage 272-1.162 liter, gewicht 1.499 kg. Plug in Hybrid 1.4 liter, 204 pk. Vanaf 37.950 euro. Ford C-Max plug-in Bagage 200-1.356 liter, gewicht 1.725 kg. Plug in Hybrid 2.0 liter, 185 pk. Vanaf 34.995 euro. Mitsubishi Outlander PHEV Bagage 463-1.613 liter, gewicht 1.810 kg. Plug in Hybrid 2.0 liter, 203 pk. Vanaf 39.990 euro. Toyota Prius plug-in Bagage 445 liter, ge wicht 1.390 kg. Plug-in Hybrid 1.8 liter, 136 pk. Vanaf 34.450 euro, Dy namic 36.950 euro. VW GTI Supersport. Porsche 928. foto's PR Ford heeft de S-Max op veel fronten verbeterd, foto Ford door Willem de Volder Bijtelling gaat voor kooDorii

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16