Familie-auto wordt aan
elektronica overgeleverd
16 AUTO
Renault 5 in een
boek beschreven
GTI Supersport
voor PlayStation 3
Klantenservice
in 'Mercedes me'
Auto's van het Jaar
in Autotron te zien
RIJTEST VOLKSWAGEN GOLF GTE
NIEUWTJES
VW richt zich nadrukke
lijk op plug-in hybrides.
Zo gaat de Golf ook aan
de stekker, met grote fi
nanciële voordelen voor
de zakelijke gebruiker.
Veel ontwikkelingen
bij autofabrikanten
zijn de laatste tijd
gericht op terugdrin
ging van het brand
stofverbruik. Het ef
ficiënter maken van
de aandrijflijn, het terugdringen
van gewicht en diverse door elek
tronica aangestuurde functies -
bijvoorbeeld het kiezen van de
meest 'zuinige' routes op het navi
gatiesysteem - worden daarvoor
in stelling gebracht.
Steeds meer merken brengen in
datzelfde kader plug-in hybrides
uit. De Volkswagen Golf GTE
vormt daar een goed voorbeeld
van. Onder de kap ligt de beken
de 1.4 TSI benzinemotor, die met
150 pk aan vermogen al behoorlijk
van wanten weet. Daarbij komt
nog een elektromotor met 102 pk
en 330 Nm koppel. Die is ook vol
ledig in staat de 1.499 kilo zware
vijfdeurs hatchback vlotte presta
ties te geven. Wat te denken als
beide motoren samenwerken?
Dan komt de Golf aan 204 pk en
een koppel van 350 Nm. Voldoen
de om de prestaties van de sportie
ve Golf GTI te benaderen.
Normaal gesproken berekent de
computer de meest optimale ma
nier van rijden. Maar wie even lek
ker los wil gaan, heeft alle paar
den onder één knop binnen hand
bereik. De auto doet er dan ter ver
hoging van de feestvreugde nog
een kunstmatig GTI-geluid bij.
In een goede drie uur is de batte
rij helemaal vol. De officiële Euro
pese cijfers voorspellen een volle
dig elektrische actieradius van
zo'n 50 kilometer, maar dat is al
leen onder stadse omstandighe
den te halen. Reken normaal ge
sproken op 30 a 35 kilometer die
in alle stilte en zonder uitstoot
kan worden afgelegd. Het uitein
delijke verbruik varieert sterk van
hoe de auto wordt ingezet. Veelrij-
ders die een niet al te zware rech
tervoet hebben en amper elek
trisch rijden, komen aan 1 op 15.
Het rijgedrag sluit volledig aan bij
de verwachtingen van een Golf.
Het lijkt zelfs dat het hoge ge
wicht extra stabiliteit geeft. De
lichtvoetigheid van de GTI wordt
onder normale omstandigheden
niet gemist. Ook de functionali
teit en de ruimte in het interieur
blijven van hetzelfde niveau, zo
dat de nieuwe technieken geen na
delen met zich meebrengen.
VW verkoopt de Golf GTE louter
als vijfdeurs voor 37.950 euro. Die
prijs is nauwelijks van belang; de
Golf GTE scoort namelijk bij aan
schaf tot en met 31 december nog
met 7 procent bij telling en dat
liefst 5 jaar lang!
VOLKSWAGEN GOLF GTE EN DE CONCURRENTEN
RIJ-IMPRESSIE FORD S-MAX
neratie S-Max. Voorbeelden
zijn onder meer grootlicht met
antiverblinding en een nieuwe
stuurtechnologie voor verbeter
de rijdynamiek. Het systeem
bewijst zijn waarde door een
beter stuurgedrag. De nieuwe
generatie biedt een geëvolu
eerd uiterlijk op basis van het
nieuwe Mondeo-platform. In
het interieur zijn grote stappen
gezet in comfort. Verbeterde
stoelen en een lager geluidsni
veau gaan samen met zeven zit
plaatsen. Onder de motorkap:
de 1.5 liter EcoBoost (160 pk).
Ford laat in de nieuwe
S-Max een innovatief
snelheidsbegrenzings-
systeem debuteren. Het
werkt zelfstandig. Snelheidsli
mieten, eindeaanduidingen en
inhaalverboden worden gesig
naleerd, automatisch geïnte
greerd en via de display weerge
geven. Ook kan de bestuurder
handmatig een maximumsnel
heid instellen. Het is een van
de meer dan twintig nieuwe
technologieën in de tweede ge-
VW combineert in de Golf GTE plug-in hybridetechniek met de GTI-uitstraling en -rijeigenschappen. foto's Automedia
Volkswagen voegt exclusief een
GTI Supersport toe aan het digitale
circuit PlayStation 3. De virtuele
racer vliegt, voorzien van VR6 TSI
(503 pk), in 3,6 seconden naar de
100 kilometer per uur. De top be
draagt 300. Het digitale speeltje is
beschikbaar voor Gran Turismo 6-
spelers. Toevoegen kan door een
update te installeren of deel te ne
men aan het seizoenevenement.
'Mercedes me' biedt gepersonali-
seerde toegang tot informatie over
het Duitse merk. Het beslaat pro-
ductrelevante onderwerpen als
aankoop, financiering en onder
houd, maar ook de mobiliteitsser
vice van Mercedes. De geboden
diensten zijn altijd voor iedere indi
viduele klant toegankelijk. 'Merce
des me' is een lopend project dat
zich steeds verder ontwikkelt.
Service binnen handbereik.
De verkiezing 'Auto van het Jaar,
van 1964 tot nu' staat op 2 en
3 mei centraal tijdens de Internatio
nale Oldtimerbeurs in Autotron
Rosmalen. Alle winnende auto's
uit de afgelopen vijftig jaar zijn te
zien, zoals de Rover P6, de Porsche
928, de NSU RO80 en de Opel Ka-
dett E. Uiteraard ontbreekt de jong
ste winnaar Volkswagen Passat
niet. Info: www.oldtimerbeurs.net.
Liefhebbers van Franse auto's ken
nen de boekenserie de mon père
van uitgever ETAI. Nieuw is een
speciale uitgave van 120 pagina's
over de Renault 5, die in 1972 de
trend zette voor de compacte au
to. Uitgebreid beschreven en voor
zien van meer dan tweehonderd
foto's en statistieken komt dit suc
cesnummer aan bod. Kijk op:
www.franseautoboeken.nl.
De Renault 5 in boekvorm.
door Tony Vos
Volkswagen Golf GTE
Bagage 272-1.162 liter,
gewicht 1.499 kg. Plug
in Hybrid 1.4 liter, 204
pk. Vanaf 37.950 euro.
Ford C-Max plug-in
Bagage 200-1.356 liter,
gewicht 1.725 kg. Plug
in Hybrid 2.0 liter, 185
pk. Vanaf 34.995 euro.
Mitsubishi Outlander
PHEV
Bagage 463-1.613 liter,
gewicht 1.810 kg. Plug
in Hybrid 2.0 liter, 203
pk. Vanaf 39.990 euro.
Toyota Prius plug-in
Bagage 445 liter, ge
wicht 1.390 kg. Plug-in
Hybrid 1.8 liter, 136 pk.
Vanaf 34.450 euro, Dy
namic 36.950 euro.
VW GTI Supersport. Porsche 928. foto's PR
Ford heeft de S-Max op veel fronten verbeterd, foto Ford
door Willem de Volder
Bijtelling gaat
voor kooDorii