66 We hebben ruimte voor één extra productielijn, maar dan houdt het op VERDIEPING 13 gebeurt met een straaltje licht dat door het bier DUURZAAMHEID productielijn. „We hebben er ne gen, dus reken maar uit hoeveel biertjes we kunnen produceren." In een volgende hal scheren blik jes en fusten over lopende ban den, nog een gebouw erna flesjes Desperados en Sol, het merk van Mexicaanse bierbrouwer Femsa. Heineken kocht dat vijfjaar terug voor bijna 4 miljard euro. „Nee, die merken worden niet allemaal in Zuid-Amerika zelf gebrou wen", glimlacht De Jonge, die zelf al 28 jaar bij Heineken werkt. Het afvullen is een wonder der techniek: is een flesje gevuld, dan schuimt het bier in de hals een beetje. Dat is prima, want zo wordt de in het pijpje aanwezige zuurstof naar buiten geduwd. Ver volgens drukt een apparaat de kroon erop en spoelt een douche een paar meter verder het reste rende schuim van de hals af. Het hele proces speelt zich af in secon den, terwijl de lopende band op volle toeren doordraait. De Jonge drukt de bezoekers op het hart de verplichte veiligheids- brillen op te houden. „Af en toe kan er een flesje breken." Al die flesjes die 24 uur per etmaal wor den gevuld, worden minutieus op kwaliteit gecontroleerd. Dat heen schijnt. „Eén op de duizend flesjes is niet goed en wordt van de lopende band geduwd." Ook het glas zelf worden nageke ken, van elk groen flesje worden vijf foto's gemaakt. Zit er een kar telt je of butsje op een flesje, dan wordt dat automatisch uitgesto ten. Het brouwen gebeurt in het brouwhuis, licht hoofdbrouwer Jean Dohmen toe. Daar wordt de uit gerst verkregen mout opgelost in tanks met 85.000 liter water. Zo komt zetmeel vrij en ontstaat de substantie 'wort'. Dan wordt hop toegevoegd, waarna verderop de vergisting volgt. Daarbij ont staat de alcohol. „In feite is brou wen het omzetten van zetmeel in suikerwater, dat weer wordt ver gist", vat Dohmen samen. In het brouwhuis is het vochtig en heet, tot wel 30 graden. De wort wordt namelijk gekookt, het raampje van de tank is kokend heet. De zoete, bloemige geur van de hop is overal. De brouwerij in Zoeterwoude, een dorp langs de A4 bij Leiden, is gedurende het 40-jarig bestaan met Heineken meegegroeid. In de beginjaren werd jaarlijks 'slechts' 150 miljoen liter bier gebrouwen, bijna tien keer minder dan nu. Het was de tijd dat de fusie met grootste concurrent Amstel achter de rug was en topman Freddy Hei neken zich opmaakte om de wereld te veroveren. De Zoeterwoudse brouwerij verving die in Rotterdamse en twee facili teiten in Amsterdam. Het neerzetten van de brouwerij, die op 18 april 1975 door prins Bernhard officieel werd geopend, kostte destijds 200 miljoen gul den. Als dank kreeg de prins van Heineken een cheque van 100.000 gulden voor het Wereld Natuur Fonds. Verder was de ge hele Zoeterwoudse bevolking uit genodigd voor een gigantisch bier feest. Dat laatste zou nu waar schijnlijk niet meer kunnen. „We - - willen te veel drinken natuurlijk niet promoten", toont de direc teur zich politiek correct. De jaren '70 zijn nu nog slechts zichtbaar in de 'Apollo's': de grote opslagtanks, vernoemd naar de Amerikaanse maanraketten van weleer. Nu, in20i5, draait de brouwérij op J de randen van zijn capaciteit. Het 110 voetbalvelden grote terrein is tjokvol en bevat naast de brouwe rij 7,5 kilometer aan wegen, een af- valzuiveringsinstallatie, testlab Heinekens proefbrouwerij voor het ontwikkelen van nieuwe bie ren, een voetbalveld en vier ten nisbanen. Bovendien zijn Heineken Neder land en de wereldwijde bevoorra dingsafdeling van de biergigant er gehuisvest. Al met al werken 1700 van de 2700 Heineken-Neder- land-werknemers in ons land in Zoeterwoude, van wie 580 in de brouwerij zelf. „We hebben plek om één productielijn bij te bou wen, maar dan houdt het wel op." Aan het einde van de tour neemt De Jonge zijn gasten mee naar de exportloods. Enorme hoeveelhe den metershoog opgestapelde pal lets staan klaar om Heerlijk Hel der Heineken te verschepen. Ruim twee derde van al het bier dat in Zoeterwoude wordt gebrou wen, gaat de wereld over. Het gaat onder meer naar de VS, waar Heineken nog altijd het nummer één importbier is. Dat vervult De Jonge met trots. „Dit is behoorlijk bijzonder", zegt hij als hij op de bovenste verdie ping van de 40 meter hoge mout- silo de brouwerij overziet. „Van uit Zoeterwoude leveren we aan 160 landen, geen enkele bierbrou wer doet dat. Dat is onze wereld wijde Nederlandse handelsgeest." VRIJDAG 1 MEI 2015 Van links naar rechts: Het terrein van Heineken langs het spoor tussen Lei den en Alphen aan den Rijn is door de jaren heen tjokvol gebouwd. Directeur Supply Willem de Jonge. Techniek van nu. Hoofdbrouwer Jean Dohmen. foto's Shody Careman Heinekens victorie 'Zoeterwoude' hoort al bij de meest energie-effi ciënte brouwerijen ter wereld, maar Heineken wil Europa's grootste brouwerij binnen vijfjaar volledig C02-neutraal ma ken. Aan de rand van het terrein verrijzen volgend jaar vier grote windturbi nes, die 40 procent van de stroom gaan opwek ken. Mede dankzij Hei neken heeft Alphen aan den Rijn sinds enkele ja ren een binnenhaven. De honderdduizend jaarlijk se vrachtwagens hoeven daardoor niet meer naar de Rotterdamse of Ant werpse haven te rijden. Heineken zoekt ook an dere oplossingen om de logistiek te verduurza men. Zo krijgt een aantal trucks elektromotoren. Willem de Jonge, directeur bij Heineken 34722 foto Shody Careman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13