J 'Ernstige vorm dementie afperser De Mol' 6 BINNENLAND DUURZAAM RIJDEN Hybride auto's moeten heel wat schone kilometers maken om hun vuile accu te compenseren. VERVUILING DOOR AUTO'S VAN PRODUCTIE TOT SLOOP 150 200 250 UTRECHT - Hybride auto's en plug-in hybrides stoten amper minder koolstofdioxide uit dan een 'gewone' diesel. Als je de uit stoot tijdens de productie van de semi-elektrische auto's meetelt, verdwijnt de tijdens het rijden ge maakte C02-winst vrijwel hele maal. Dat komt doordat alleen al de productie van de accu net zo veel kooldioxide kost als de bouw van een halve auto. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNO heeft uitgevoerd in opdracht van de Rijksdienst voor Onderne mend Nederland, een onderdeel van het ministerie van Economi sche Zaken dat onder meer elek trisch rijden promoot. De vervuiling die ontstaat bij de productie, het onderhoud en de recycling van een plug-in hybride of een elektrische auto is per kilo meter aanzienlijk groter dan bij een gewone diesel- of benzinewa gen. Het verschil wordt vooral ver oorzaakt door de productie van de accu. Die leidt tot 3,6 ton uit stoot van CO2, terwijl bij de volle dige productie van een auto 7 tot 10 ton wordt uitgestoten. Al rijdend wordt die extra vervui ling voor een groot deel gecom penseerd doordat de auto's dan veel minder uitstoten, rekent TNO voor. Het onderzocht de to tale uitstoot na 220.000 gereden kilometers. Een volledig elektri sche auto op groene stroom blijkt dan het schoonst. Per gereden ki lometer stoot die auto 73 gram CO2 uit. Koopt de eigenaar echter 'gewone' grijze stroom, dan komt de uitstoot uit op 169 gram per ki lometer. TNO gaat er daarbij wel vanuit dat de accu tijdens al die kilome ters niet vervangen hoeft te wor den. Is dat wél nodig, dan neemt het C02-gebruik van zowel de elektrische als de plug-in hybride auto's meteen met 20 gram per ki lometer toe. De volledig elektri sche auto blijft dan nog altijd het schoonst, maar het schone karak ter van de plug-in hybride komt dan écht in gevaar. Op 'grijze' stroom wordt die auto dan met een uitstoot van 229 gram per kilometer zelfs vervui- lender dan een diesel die 213 gram uitstoot. Op groene stroom is de plug-in met een nieuwe accu am per schoner dan de diesel. Plug-in hybrides zijn in de voor bije jaren gepromoot door het Rijk. Leaserijders hoeven amper bijtelling te betalen voor privége- bruik als ze een zogeheten 'stek kerauto' nemen. Ondernemers kregen forse 'groene' belastingaf trek als ze de auto's kochten en mogen die ook gunstig privé ge bruiken. Het leidde tot een run op de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60 met een stekker. Door dat met name leaserijders amper de stekker in het stopcontact stop ten, was het milieuvoordeel ver te zoeken. Zonder stroom schakelen de auto's over op benzine of die sel en zijn ze allerminst zuinig. Personeelsafdelingen van bedrij ven schrokken van de hoge brand stofrekeningen voor de stekker- leasewagens die ze aan medewer kers hadden gegeven. TNO heeft overigens niet alleen naar de C02-uitstoot gekeken, maar ook naar andere luchtvervui ling. De diesel komt op dat punt aanzienlijk slechter uit het onder zoek, vooral door de uitstoot van stikstofoxide die vijftien keer ho ger ligt dan bij een benzinewa gen. De volledig elektrische auto scoort op dit punt echter ook al leen maar uitmuntend als de eige naar groene stroom 'tankt'. Doet hij dat niet, dan is de uitstoot van stikstofoxide van een elektrische auto groter dan die van een benzi newagen. Dat komt doordat de elektriciteitscentrale die de stroom levert ook vervuilende stoffen uitstoot. Volgens TNO is die uitstoot van centrales minder erg dan de uit stoot die uit de knalpijp van een auto komt. Energiecentrales staan meestal in gebieden waar de uit stoot snel vervliegt. Auto's vervui len dichtbevolkte binnensteden waar de vervuiling blijft hangen. De raadkamer van de rechtbank in Utrecht heeft gisteren bepaald dat de verdachte uit voorarrest moet worden vrijgelaten. Uit on derzoek blijkt dat hij aan een ern stige vorm van dementie lijdt. De advocaat van M., Paul Emme- lot, kreeg wel een verklaring van de verdachte, maar zei daarover al leen: „Die is zo raar, dat kan het niet zijn." Ook M. zelf leek tijdens die ene keer dat hij voor de rechter moest verschijnen, amper te weten waar om hij het had gedaan. Hij huilde. En had veel spijt. De enige die ooit iets van een ver klaring had voor Dirks gedrag was een oude buurvrouw. Ze wist dat de vroegere drogist best wel een hekel had 'aan mannen als John de Mol die hun geld veel te makkelijk zouden verdienen'. Nu, na ruim 4,5 maand detentie, blijkt M. al langer aan dementie te lijden. Hoewel nog onduidelijk is wélke vorm van dementie pre cies, kan het de verklaring zijn van Dirks gedrag. „Zeker als het voorste deel van de hersenen is aangetast", zegt Bernadette Wil- lemse, onderzoeker dementie- zorg. „In dat deel van de hersenen wordt onder meer ons impulsge drag gecontroleerd. Ouderen bij wie dementie is geconstateerd in deze vorm, kunnen bijvoorbeeld ook heel veel gaan kopen, totdat ze diep in de schulden staan. Maar ze kunnen ook ineens heel veel gaan eten, sociaal ongewenst gedrag gaan vertonen, of zich sek sueel afwijkend gaan gedragen. Voor de omgeving is dat vaak niet leuk." Het is bij deze vorm van demen tie mogelijk dat de patiënt naar buiten toe een normale indruk maakt, prima zaken kan plannen bijvoorbeeld, maar ondertussen de gevolgen ervan niet beseft. M. wordt vandaag vrijgelaten. Of en waar hij wordt opgevangen, is onduidelijk. Hij moet zijn pas poort inleveren en zal 18 juni ge woon voor de rechter moeten ver schijnen. En hij moet uit de buurt van de familie De Mol blijven. Hybride stoot evenveel kooldioxide uit als diesel Volledig elektrisch op groene stroom Volledig elektrisch op grijze groene stroom C02g/km 0 door Paul Bots C02-uitstoot tijdens: fabricage van auto en accu's (incl. onderhoud en recycling/sloop) productie van brandstof en elektriciteit het rijden (op basis van 220.000 km) Benzineauto Dieselauto Benzine-hybrideauto Plug-in hybride op groene stroom Plug-in hybride op grijze groene stroom infographic DPd I bron TNO Of een plug-in hybride auto schoner is dan een diesel, hangt vooral af van de vraag of de accu 229 tussentijds vervangen moet worden. Is dat het geval, dan stoot de stek kerauto gemiddeld 229 gram C02 per kilo meter uit. Dat is iets meer dan de 213 gram die een diesel uitstoot. UTRECHT - Zijn vrouw Cerda was to taal uit het lood geslagen toen haar man Dirk M. werd opgepakt als de kwelgeest die John en Linda de Mol een jaar lang met dreigbrieven afperste. M.'s dochter Ilse vroeg zich ook af waarom haar doodnor male vader dit de familie De Mol aandeed. Verdachte wordt vrijgelaten uit voorarrest, maar zal op 18 juni wel voor de rechter moeten verschijnen Dirk M. tekening ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 6