J
'Ernstige vorm dementie afperser De Mol'
6 BINNENLAND
DUURZAAM RIJDEN
Hybride auto's moeten heel wat
schone kilometers maken om hun
vuile accu te compenseren.
VERVUILING DOOR AUTO'S VAN PRODUCTIE TOT SLOOP
150 200 250
UTRECHT - Hybride auto's en
plug-in hybrides stoten amper
minder koolstofdioxide uit dan
een 'gewone' diesel. Als je de uit
stoot tijdens de productie van de
semi-elektrische auto's meetelt,
verdwijnt de tijdens het rijden ge
maakte C02-winst vrijwel hele
maal. Dat komt doordat alleen al
de productie van de accu net zo
veel kooldioxide kost als de bouw
van een halve auto.
Dat blijkt uit een onderzoek dat
TNO heeft uitgevoerd in opdracht
van de Rijksdienst voor Onderne
mend Nederland, een onderdeel
van het ministerie van Economi
sche Zaken dat onder meer elek
trisch rijden promoot.
De vervuiling die ontstaat bij de
productie, het onderhoud en de
recycling van een plug-in hybride
of een elektrische auto is per kilo
meter aanzienlijk groter dan bij
een gewone diesel- of benzinewa
gen. Het verschil wordt vooral ver
oorzaakt door de productie van
de accu. Die leidt tot 3,6 ton uit
stoot van CO2, terwijl bij de volle
dige productie van een auto 7 tot
10 ton wordt uitgestoten.
Al rijdend wordt die extra vervui
ling voor een groot deel gecom
penseerd doordat de auto's dan
veel minder uitstoten, rekent
TNO voor. Het onderzocht de to
tale uitstoot na 220.000 gereden
kilometers. Een volledig elektri
sche auto op groene stroom blijkt
dan het schoonst. Per gereden ki
lometer stoot die auto 73 gram
CO2 uit. Koopt de eigenaar echter
'gewone' grijze stroom, dan komt
de uitstoot uit op 169 gram per ki
lometer.
TNO gaat er daarbij wel vanuit
dat de accu tijdens al die kilome
ters niet vervangen hoeft te wor
den. Is dat wél nodig, dan neemt
het C02-gebruik van zowel de
elektrische als de plug-in hybride
auto's meteen met 20 gram per ki
lometer toe. De volledig elektri
sche auto blijft dan nog altijd het
schoonst, maar het schone karak
ter van de plug-in hybride komt
dan écht in gevaar.
Op 'grijze' stroom wordt die auto
dan met een uitstoot van 229
gram per kilometer zelfs vervui-
lender dan een diesel die 213 gram
uitstoot. Op groene stroom is de
plug-in met een nieuwe accu am
per schoner dan de diesel.
Plug-in hybrides zijn in de voor
bije jaren gepromoot door het
Rijk. Leaserijders hoeven amper
bijtelling te betalen voor privége-
bruik als ze een zogeheten 'stek
kerauto' nemen. Ondernemers
kregen forse 'groene' belastingaf
trek als ze de auto's kochten en
mogen die ook gunstig privé ge
bruiken. Het leidde tot een run
op de Mitsubishi Outlander en de
Volvo V60 met een stekker. Door
dat met name leaserijders amper
de stekker in het stopcontact stop
ten, was het milieuvoordeel ver te
zoeken. Zonder stroom schakelen
de auto's over op benzine of die
sel en zijn ze allerminst zuinig.
Personeelsafdelingen van bedrij
ven schrokken van de hoge brand
stofrekeningen voor de stekker-
leasewagens die ze aan medewer
kers hadden gegeven.
TNO heeft overigens niet alleen
naar de C02-uitstoot gekeken,
maar ook naar andere luchtvervui
ling. De diesel komt op dat punt
aanzienlijk slechter uit het onder
zoek, vooral door de uitstoot van
stikstofoxide die vijftien keer ho
ger ligt dan bij een benzinewa
gen. De volledig elektrische auto
scoort op dit punt echter ook al
leen maar uitmuntend als de eige
naar groene stroom 'tankt'. Doet
hij dat niet, dan is de uitstoot van
stikstofoxide van een elektrische
auto groter dan die van een benzi
newagen. Dat komt doordat de
elektriciteitscentrale die de
stroom levert ook vervuilende
stoffen uitstoot.
Volgens TNO is die uitstoot van
centrales minder erg dan de uit
stoot die uit de knalpijp van een
auto komt. Energiecentrales staan
meestal in gebieden waar de uit
stoot snel vervliegt. Auto's vervui
len dichtbevolkte binnensteden
waar de vervuiling blijft hangen.
De raadkamer van de rechtbank
in Utrecht heeft gisteren bepaald
dat de verdachte uit voorarrest
moet worden vrijgelaten. Uit on
derzoek blijkt dat hij aan een ern
stige vorm van dementie lijdt.
De advocaat van M., Paul Emme-
lot, kreeg wel een verklaring van
de verdachte, maar zei daarover al
leen: „Die is zo raar, dat kan het
niet zijn."
Ook M. zelf leek tijdens die ene
keer dat hij voor de rechter moest
verschijnen, amper te weten waar
om hij het had gedaan. Hij huilde.
En had veel spijt.
De enige die ooit iets van een ver
klaring had voor Dirks gedrag
was een oude buurvrouw. Ze
wist dat de vroegere drogist best
wel een hekel had 'aan mannen
als John de Mol die hun geld veel
te makkelijk zouden verdienen'.
Nu, na ruim 4,5 maand detentie,
blijkt M. al langer aan dementie
te lijden. Hoewel nog onduidelijk
is wélke vorm van dementie pre
cies, kan het de verklaring zijn
van Dirks gedrag. „Zeker als het
voorste deel van de hersenen is
aangetast", zegt Bernadette Wil-
lemse, onderzoeker dementie-
zorg. „In dat deel van de hersenen
wordt onder meer ons impulsge
drag gecontroleerd. Ouderen bij
wie dementie is geconstateerd in
deze vorm, kunnen bijvoorbeeld
ook heel veel gaan kopen, totdat
ze diep in de schulden staan.
Maar ze kunnen ook ineens heel
veel gaan eten, sociaal ongewenst
gedrag gaan vertonen, of zich sek
sueel afwijkend gaan gedragen.
Voor de omgeving is dat vaak niet
leuk."
Het is bij deze vorm van demen
tie mogelijk dat de patiënt naar
buiten toe een normale indruk
maakt, prima zaken kan plannen
bijvoorbeeld, maar ondertussen
de gevolgen ervan niet beseft.
M. wordt vandaag vrijgelaten. Of
en waar hij wordt opgevangen, is
onduidelijk. Hij moet zijn pas
poort inleveren en zal 18 juni ge
woon voor de rechter moeten ver
schijnen. En hij moet uit de buurt
van de familie De Mol blijven.
Hybride stoot evenveel
kooldioxide uit als diesel
Volledig elektrisch
op groene stroom
Volledig elektrisch
op grijze groene stroom
C02g/km 0
door Paul Bots
C02-uitstoot tijdens:
fabricage van auto en accu's (incl. onderhoud en recycling/sloop)
productie van brandstof en elektriciteit
het rijden (op basis van 220.000 km)
Benzineauto
Dieselauto
Benzine-hybrideauto
Plug-in hybride
op groene stroom
Plug-in hybride
op grijze groene stroom
infographic DPd I bron TNO
Of een plug-in hybride
auto schoner is dan een
diesel, hangt vooral af
van de vraag of de accu
229
tussentijds vervangen
moet worden. Is dat het
geval, dan stoot de stek
kerauto gemiddeld
229 gram C02 per kilo
meter uit. Dat is iets
meer dan de 213 gram
die een diesel uitstoot.
UTRECHT - Zijn vrouw Cerda was to
taal uit het lood geslagen toen haar
man Dirk M. werd opgepakt als de
kwelgeest die John en Linda de
Mol een jaar lang met dreigbrieven
afperste. M.'s dochter Ilse vroeg
zich ook af waarom haar doodnor
male vader dit de familie De Mol
aandeed.
Verdachte wordt vrijgelaten
uit voorarrest, maar zal op
18 juni wel voor de rechter
moeten verschijnen
Dirk M. tekening ANP