Aanpak Joachimikade
Goes duurt nog even
Verkeer houdt zich goed aan
gescheiden omleidingsroutes
Scheepswerf gaat
naar de Quarleshaven
'Bijlman' hoeft van officier niet 'Verkeersveiligheid is
meer naar psychiatrisch ziekenhuis geen reden bomenkap'
28 BEVELANDEN en THOLEN
PROJECT VERDUBBELING SLOEWEG
De sloop van twee viaducten
tussen 's-Heer Arendskerke en
Heinkenszand is in volle gang.
Dat blijkt uit een memo van bur
gemeester en wethouders aan de
gemeenteraad. Die reageren daar
mee op de uitkomsten van een en
quêtes die de PvdA afgelopen zo
mer ter plekke heeft gehouden.
Daaruit bleek dat bijna driekwart
van de 74 ondervraagde fietsers,
voetgangers, scootmobielers, rol
stoelers en brommerrijders op de
kruising een onveilige situatie
heeft meegemaakt. Twee hoofd
fietsroutes kruisen elkaar en het
gebruik van de weg (nu 50 km/
uur) stemt daar niet mee af. Daar
naast is de situatie onoverzichte
lijk door aanwezige bebouwing.
Volgens het college van B en W is
de suggestie om een vrijliggend
fietspad aan te leggen begrijpe
lijk, maar niet gewenst. De in
steek van het dagelijks gemeente
bestuur is om de weg af te waarde
ren tot een dertig kilometerzone,
zoals ook is opgenomen Gemeen
telijk Verkeers- en vervoersplan
(GVVP). Geld is er nu niet voor,
daarom zal dat niet voor halverwe
ge volgend jaar gebeuren. Wel
wordt bekeken of er vanuit het
De werf kan aan het Kanaal door
Zuid-Beveland niet meer uit de
voeten, doordat de werf steeds
meer en grotere schepen onder
houdt. De kade in Hansweert
biedt ook geen uitbreidingsmoge
lijkheden. Aan de Quarleshaven
beschikt de werf over diep water,
een lange kade en een terrein van
fietsbeleid mogelijkheden zijn.
Het onderwerp werd gisteravond
ook besproken door de raadscom
missie en de meeste fracties ga
ven aan dat indien mogelijk er op
kortere termijn maatregelen ge
troffen moeten worden.
Volgens Pieter Romijn (D66) is
echter een compleet nieuw GWP
nodig. „Niet eindeloos pleisters
plakken, maar een goede inventa
risatie van onveilige punten ma
ken en een volgorde van aanpak
maken."
Volgens wethouder Loes Meeu-
wisse zijn er in Goes '20, 30 klei
nere projecten als deze' waar
geen geld voor is. „In het potje
fietsbeleid zit 30.000 euro, daar
kun je misschien twee situaties
mee oplossen. Het is vooral een
kwestie van prioriteitstelling, hoe
weeg je de ene plek tgenover de
andere."
Meeuwisse zegde wel toe in sep
tember met een nota fietsbeleid
naar de raad te komen met daarin
een inventarisatie, zodat een be
langenafweging kan worden ge
maakt.
De verkeersonveiligheid op
de Joachimikade wordt er
kend, maar geld voor oplos
singen is er voorlopig niet
6,4 hectare. Zeeland Seaports
maakt de locatie het komende
jaar gereed voor de werf.
Directeuren Rudi Pieters en Ren-
zo Verras werkten eerder aan een
verhuizing naar het voormalige
ferryterrein aan de Buitenhaven
in Vlissingen. Dat ging niet door
toen bleek dat Defensie dezelfde
plek wilde voor de Marine. Ook
bleken Vlissingen en Defensie be
vreesd voor geluidsoverlast voor
Oost-Souburg en de toekomstige
marinierskazerne. Na anderhalf
jaar onderhandelen is de werf con
tent. „Zeeland Seaports heeft zich
tot het uiterste ingespannen", vin
den Pieters en Verras.
HEINKENSZAND - Terwijl de provin
ciale politiek zich in Middelburg
het hoofd breekt over de meerkos
ten van het project Verdubbeling
Sloeweg, wordt onder meer tus
sen 's-Heer Arendskerke en Hein
kenszand stug doorgewerkt.
Stukje bij beetje vreten de slopers
twee viaducten in de N664 (Nieu
we Rijksweg) op. Het ene viaduct
leidt, of liever leidde, over de Post
weg, het andere over het voorma
lig goederenspoortracé.
Na de sloop van de viaducten
wordt het zandlichaam, waarover
Wel gaat de provincie bij Goes en
langs de A58 de bebording nog
verduidelijken. Nabij 's-Heeren-
hoek is het op de Middelburgse
straat en Stoofweg druk. Dit leidt
soms tot wachttijden bij de ver-
keerlichten. Door de drukte op de
Sloeweg is dit niet te voorkomen.
Vanwege de veiligheid worden
landbouwvoertuigen, auto's en
fietsers zo veel mogelijk van el
kaar gescheiden. Elke verkeers
stroom heeft zijn eigen route. Op
de Sint Pietersdijk bij Heinkens
zand worden bijvoorbeeld uitslui
tend (brom-)fietsers en bestem
mingsverkeer toegelaten om sluip-
de N664 naar de rotonde bij de
A58 Sloeweg voert, afgegraven.
Bij de sloop en afgraving komt
veel beton en nog meer zand vrij.
Dat materiaal zal, zoals dat heet,
'in het werk' worden hergebruikt.
Het beton gaat naar een verzamel
plaats in de buurt om te worden
vermalen. Het fijngemalen puin
dient als ondergrond voor de nieu
we wegen.
Dit hergebruik scheelt materiaal-
en transportkosten. Er wordt in
deze omgeving niet alleen afge
broken en gesloopt, maar ook ge
bouwd. In de Drieweg komen
drie nieuwe rotondes. Eén als
schakel in de route Heinkens-
zand-'s-Heer Arendskerke. De
twee andere rotondes zijn nodig
voor de nieuwe aansluiting op de
A58 bij Heinkenszand.
Tot nu vordert het werk gestaag,
aldus de provincie Zeeland. Dat
geldt niet alleen voor de sloop
van de viaducten, ook de drie ro
tondes die in de Drieweg worden
aangelegd krijgen vorm. Alleen is
dit werk wat meer afhankelijk
van het weer. Regen en asfalteren
vormen een slechte combinatie.
Op 4 mei moet het karwei ge
klaard zijn. Die dag moet de weg
om 16.00 uur weer open gaan
voor het verkeer. Er ligt inmid
dels een tijdelijke weg die de func
tie van de N664 waarneemt tot
de nieuwe aansluiting van de A58
bij Heinkenszand klaar is. Daarna
zal de sluiproute vanaf de Sloe
weg en de A58 via 's-Heer Arends
kerke richting Goes definitief ver
leden tijd zijn.
verkeer van en naar Goes de pas (N62) en de rotonde Arendstraat
af te snijden. Verkeersregelaars nabij 's-Heer Arendskerke. Ook
zien daar voorlopig op toe. de Postweg, Noordzakweg en
Tot maandag 4 mei (16.00 uur) is Drieweg zijn afgesloten, tussen
de Nieuwe Rijksweg (N664) afge- de aansluiting met de Nieuwe
sloten tussen de rotonde Sloeweg Rijksweg en Clara's Pad.
De oud-inwoner van Heinkens
zand zorgde op 28 februari 2013 in
zijn toenmalige woonplaats voor
de nodige commotie. Hij verkeer
de toen in een psychose en be
dreigde zijn buurman met een
zwaard en een bijl en richtte ver
nielingen aan. Volgens gedragsdes
kundigen kunnen zijn daden
hem niet worden aangerekend.
Waarom de 44-jarige man die dag
eerst op het dak van een schuur
tje aan de Spreeuwehof stond en
met een zwaard vernielingen aan
richtte, daar is nooit antwoord op
gekomen. Mogelijk heeft hij in
zijn verbeelding stemmen ge
hoord die hem irriteerden.
Na zijn actie op het dak sprong
hij op de grond, liep zijn woning
binnen en keerde terug met een
bijl waarmee hij onder meer de
voordeur van een buurman be
werkte. Nadat de verdachte was
aangehouden door de politie
werd hij enkele dagen in voorar
rest gehouden. Na zes dagen
mocht hij terugkeren naar Hein
kenszand. Volgens eigen zeggen
werd hij daar bedreigd. Toen hij
daarvan aangifte deed werd hij op
nieuw aangehouden, waarna hij
werd opgenomen in een psychia
trisch ziekenhuis. Hij heeft enke
le maanden in een dergelijke in
stelling gezeten. Hij woont nu
weer, onder begeleiding van
Emergis, in een ander Bevelands
dorp omdat zijn oude buurtgeno
ten niet willen dat hij terugkeert
naar Heinkenszand.
Dat antwoorden burgemeester en
wethouders op vragen die de Goe-
se GroenLinks-fractie heeft ge
steld naar aanleiding van uitspra
ken van - inmiddels - oud-water
schapsbestuurder Sophie van 't
Westeinde. Zij zei vorige maand
in deze krant dat er (provinciaal)
beleid in de pijplijn zou zitten dat
bomen minimaal vijf meter van
de weg moeten staan. Dat zou
een flinke kaalslag kunnen beteke
nen. GroenLinks wilde weten of
dat ook voor Goes geldt, maar dat
ontkent het college dus. B en W
kunnen het plan overigens niet
bevestigen, maar geven wel aan
dat wegbeheerders nadenken
over de vraag hoe (vermijdbare)
ongevallen kunnen worden voor
komen.
Met de stelling van GroenLinks
dat gedragsbeïnvloedende maatre
gelen effectiever zijn dan bomen-
kap, is het college het trouwens
niet eens. Ze zijn, aldus B en W,
weliswaar 'zeker effectief, maar
niet altijd toereikend'.
Oud beton gaat
door Luc Oggel
GOES - De verkeersveiligheid op de
kruising Joachimikade-Oostsingel
in Goes wordt niet eerder verbe
terd dan medio volgend jaar. Nu is
daar geen geld voor.
door Claudia Sondervan
VLISSINGEN - Scheepswerf Reimers-
waal verhuist eind volgend jaar van
Hansweert naar de Quarleshaven
in Vlissingen-Oost. De directie te
kende gisteren de erfpachtovereen
komst met Zeeland Seaports.
door Theo Giele
'S-HEER ARENDSKERKE - Het verkeer
houdt zich over het algemeen goed
aan de aangegeven omleidingsrou
tes die de provincie heeft ingesteld
in het gebied tussen Lewedorp,
's-Heerenhoek, Heinkenszand en
's-Heer Arendskerke.
Verkeersregelaars wijzen de weggebruikers de weg. foto Marcelle Davidse
door Emile Calon
MIDDELBURG - Een ex-inwoner van
Heinkenszand hoeft niet opgeno
men te worden in een psychia
trisch ziekenhuis, zo vindt officier
van justitie Gunnar van der Hofste
de. Het gaat momenteel zo goed
met hem dat de noodzaak van ge
dwongen opname is verdwenen, zo
liet hij gisteren weten aan de leden
van de Middelburgse rechtbank.
door Luc Oggel
GOES - Goes kapt 'niet actief bo
men omwille van de verkeersveilig
heid. Wel wordt er bij aanplant re
kening mee gehouden dat ze niet
te dicht op de weg staan.
afgesloten
van 17-april
19.00h
t /m 4- mei
16-Onh