mf Kamersinaasappel 66 Dat grote merken als Moroso en Ligne Roset met ons weglopen, is geweldig 6 WONEN GROENE VINGERS Romke van de Kaa Hoera, citroen en kamersi naasappel staan weer buiten. Ik weet het: in al le handleidingen staat dat citrusboompjes pas na IJsheili- gen naar buiten mogen, maar dat is wel heel voorzichtig. Een beet je risico mag wel, vind ik. En krij gen we nog een late nachtvorst, dan kan ik altijd nog vliesdoek over de boompjes gooien. Dat houdt wel een paar graden vorst tegen. Nu kan ik eindelijk weer bij mijn boekenkast, de hele winter werd die door mijn oranjeboompjes ge blokkeerd. Citrusboompjes zijn onweerstaanbaar. De bloemen verspreiden een zwoele, bedwel mende geur en de bomen dragen vruchten en bloemen tegelijk. Geen wonder dus dat de impuls koper voor een oranjeboom valt. Maar oranjeboompjes moeten in de winter naar binnen. Naar een oranjerie, waar het licht, koel en vochtig is. Wie geen kasteel heeft, heeft meestal ook geen oranjerie. Daar gaat het mis: de citrusboompjes worden in een verwarmde kamer gezet, verlie zen blad, krijgen luis en kwijnen weg. Als ze weer naar buiten kun nen, zijn ze zo ver afgetakeld, dat ze vaker in de vuilnisbak belan den dan op het terras. Ik spreek uit bittere ervaring. Maar door schade en schande wijs geworden, weet ik ook dat er twee soorten citrusfruit zijn die je binnenshuis kunt overhou den. De eerste is de citroen, de tweede is de kamersinaasappel. Waag je niet aan sinaasappelen, mandarijnen en grapefruits, wees tevreden met de twee mak kelijkste soorten. De citroen verdraagt een paar gra den vorst en is tamelijk makke lijk binnenshuis over te houden. En citroenboompjes hebben meer voordelen. Ze hebben geen stekels, zoals de meeste sinaasap pelbomen. Het in goede gezond heid houden van een citroen, is voor beginners niet moeilijk. Zet de plant in een pot met goede, kleihoudende tuingrond en mest met Culterra, een hevig stinken de, maar effectieve meststof. Na een paar weken is de stank ver dwenen. Er zijn verschillende va riëteiten; Quatre Saisons en La Va- lette zijn bekend. Meyer is een kruising tussen sinaasappel en ci troen en ook deze cultivar is rela tief makkelijk te kweken. De vruchten zijn bijna zoet en uit de hand te eten. Hoe lichter en koe ler je de citroen in de winter kunt overhouden, hoe beter. Het luistert minder nauw dan bij de andere citrussoorten. Verreweg het makkelijkste oran jeboompje is de kamersinaasap pel of calamondin, die onder aller lei fantasienamen wordt ver kocht: Citrus Madura, Citrus mi- tis, Fortunella mitis en nog een hele reeks van andere bedenk- Febrik zorgt met ronde breisels voor een kleine revolutie in meubelstoffering. Merken en ontwerpers lopen weg met het Tilburgse stoffenmerk. De stoffen waren vorige week op zeker 25 plekken in Milaan te bewonderen. Er is geen merk dat op zo veel plekken presentaties heeft tijdens de wereldbe roemde meubelbeurs Salo- ne del Mobile in Milaan. Tijdens deze week - met een enorme verkoopbeurs aan de rand van de stad en 24 uur per dag tentoonstellingen en feestjes in de stad - bezoeken tussen de 350.000 en 400.000 mensen Milaan. Iedereen die ook maar iets te maken heeft met (design)meubelindustrie laat zijn neus zien, al zijn de vierkante meters op de beurs en in de stad peperduur. Het Tilburgse Febrik huurt zelf geen enkele meter en is toch zichtbaar op veel Ai-locaties: in de beursstand van de Italiaanse smaakmakers van Moro- so, Casamania en Kartell, maar ook bij 'ons eigen' Arco en Moooi en bij klei ne, startende merken als New Works en Vera Kyte. We spreken Jos Pel- ders een dag voor de opening van de beurs. Hij is samen met zijn vrouw - textielontwerpster Renee Merckx - ei genaar en oprichter van Febrik. Alle merken leggen nog de laatste hand aan de presentaties en soms zelfs nog de meubels, maar dat geldt niet voor Pelders en medewerker Mey- ke. Zij wandelen door de stad, drin ken koffie op een terras en genieten van de zon. Ze laten hun neus even zien bij de presentatie van het Deense merk New Works. Het jonge merk toont fauteuil Tembo; niet voor het eerst, wél voor het eerst in de stof Dot van Febrik. „Dat grote merken als Moroso en Ligne Roset met ons weg lopen, is geweldig. Maar ik geniet ook enorm van de samenwerking met de ze jongens. Ze kiezen heel overtuigd voor onze stof. Waarom? Omdat onze stoffen rondgebreid zijn en daardoor stretch bevatten. Ze stofferen zeer goed om organisch gevormde meu bels en die zijn erg in de mode op dit moment. Ook de stoel Tembo heeft een rugleuning met flinke, ronde 'oren'. Met onze stof Dot kun je dat heel strak stofferen, zonder naden." Vreemd hoe het kan lopen. Want ron de breisels bestaan al heel lang. Ster ker nog, het Tilburgse bedrijf Innofa, waaruit Febrik vorig jaar ontstond, maakt het al zeker een halve eeuw. Maar niet voor meubels. Het werd in al die jaren vooral gebruikt als bekle ding voor matrassen. De Tilburgse fa briek is grootleverancier aan grote pro ducenten als Auping en Ikea. Bij Innofa, ooit ontstaan uit de wollen- stoffenfabriek van George Droge, wa ren wel eens ideeën meer te doen met de mogelijkheden van de matrasstof- fen. „Maar dat kwam nooit echt van de grond. Tot wij in gesprek kwamen met stoffenadviseur Giulio Ridolfo. Hij was op zoek naar stof voor een ex perimentele stoel, de Panna Chair van de Japanner Tokuijin Yoshioka." Die stoel, een rond exemplaar dat heel losjes lijkt omwikkeld met deken achtige dubbele stoffen en de stikna- den aan de buitenkant, was onver koopbaar in 2008. „Er moest iets ko men dat wel geschikt was voor thuis gebruik. Er werd gedacht aan een ma- trasstof. Die konden wij leveren." Vanaf dat moment leek er iets aange boord. Textielontwerpster Merckx ont wikkelde bijzondere rondgebreide stoffen, niet zelden met 3D-effecten en steeds vaker samen met andere ontwerpers, zoals Patricia Urquiola (voor Moroso), Marc Thorpe (ook Moroso), Sylvain Willenz, Edward van Vliet en Bertjan Pot. „Moroso was Kamersinaasappel. Stille ster van Milaan door Renske Schriemer Jos Pelders van Febrik Meubilair met stof van Febrik (vlnr): bank Nuvola van Paola Navone; stoel Talma van Benjamin Hubert; bank Ploum van Ronan en Erwan Bouroullec; Stoel Tembo van New Works; Stoel X van Moroso; Stoel met de stof Blur; poef Brook van Tokuijn Yoshioka. foto's DesignPress en PR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 54