m
mmt-
I
"V
k
Meer elektronica verhoogt
het comfort in besteller
AUTO 41
Mt,
Merkbeleving in
zestal FordStores
Mijn Volkswagen-
app voor Golf
Bentley toont
luxe in hotelsuite
Wagenziek in
autonome auto
-tWl
t
RIJTEST MAZDA2 SKYACTIV-C
NIEUWTJES
Zonder dat velen het we
ten, liep Mazda met de
bestaande 2 voorop in
de trend van gewichtsbe
sparing. Nu de nieuwste
generatie aantreedt, zet
het merk weer een stap.
azda ontpopt
zich steeds
meer tot een
autofabrikant
die een eigen
weg zoekt.
Voorheen geli
eerd aan het Ford-concern zet het
Japanse merk zich geheel zelfstan
dig op de kaart. Mazda kwam ja
ren terug al met SkyActiv op de
proppen. Dat staat voor alle ingre
pen die terugdringing van brand
stofverbruik als inzet hebben.
Waar veel merken nu pas met mo
dellen komen die lichter zijn, lijkt
Mazda stil te staan. Maar niets is
minder waar. De bestaande Maz-
da2 was al ongekend licht en op
die weg gaat dit model verder. De
vormgeving lijkt een logisch ver
volg, maar de nieuwe 2 draagt alle
kenmerken die bij de nieuwste
producten van het merk passen.
Zo heeft de voorkant een familie
gezicht, met de met chroom om
lijste V-vormige grille. De bolling
van de voorspatborden loopt in
de flanken door en de achterruit
staat onder een flinke hoek. Daar
door vertoont de achterkant
coupéachtige trekjes. Dat maakt
de Mazda2 tot volwassen kleintje,
die best in een opvallende kleur
mag worden gekozen.
Na een recente kennismaking
met de vernieuwde Mazdaö en
CX-5 weten we dat er veel werk
wordt gemaakt van de interieurin
richting. Dat blijkt bij de nieuwe
Mazda2 duidelijk uit materialen
en vormen. Heel voorzichtig
wordt wat kleur aan de bekleding
toegevoegd. Ondanks de schuin
lopende achterruit biedt de auto
aan twee inzittenden op de ach
terbank genoeg ruimte en ook
qua bagagevolume slaat de 2 zeker
geen slecht figuur.
De belangrijkste stap die Mazda
zet, is de motorische vooruitgang.
Waar veel merken kleine driecilin
der turbomotoren leveren, gaat
Mazda verder in de richting van
een relatief grote cilinderinhoud
en een hoge compressieverhou-
ding. De nieuwe 1.5 liter benzine
motor levert een keurige 90 pk en
een prima koppel van 148 Nm. In
prestaties weet de auto de concur
rentie goed bij te benen met een
acceleratie naar 100 kilometer per
uur in slechts 9,4 seconden. De
grootste winst van de motor zit
in een makkelijk te realiseren
praktijkverbruik van 1 liter op 15
tot 16 kilometer. Zonder ook maar
ergens op te letten of dat de be
stuurder zich moet inhouden.
De auto loopt keurig in de pas
met andere aanbieders, met een
vanafprijs van 14.490 euro voor
de 75 pk instapper. Deze behoor
lijk complete 90 pk Intro Edition
komt op 16.990 euro.
MAZDA2 EN DE CONCURRENTEN
RIJ-IMPRESSIE VOLKSWAGEN TRANSPORTER
De zesde generatie VW
Transporter oogt iets
scherper dan de voor
ganger. De verschillen
zitten vooral in de elektronica.
Een deel is bekend van de per
sonenauto's, zoals een voorzie
ning die kop-staartbotsingen
voorkomt, een noodstopsys
teem voor in de stad, een stabi-
liteitssysteem voor aanhangers
en infotainment. Behalve als ge
sloten versie is de Transporter
er als dubbele cabine-versie en
als Multivan, de personenwa
genversie. De toegankelijkheid
van de laadruimte is beter door
de eenvoudiger te bedienen
achterklep. VW levert de auto
met een 2.0 TDI Euroö diesel
van 84,102,150 of 204 pk. Ze
zijn tot 15 procent zuiniger (1 li
ter op 100 kilometer) dan de
voorgangers. De 2.0 TSI-benzi-
nemotor is er als 150 en 204 pk.
Met de tweekleurige Multivan
Samba-uitvoeringen wordt een
link gelegd met de particuliere
koper en gerefereerd aan de eer
ste generatie van 'het busje'.
VRIJDAG 24 APRIL 2015
De vormgeving van de nieuwe Mazda2 is een evolutie, de techniek blijkt wel helemaal nieuw, foto's Automedia
door Tony Vos
Mazda2
Bagage 280-950 liter,
gewicht 950 kg. Benzi
ne 1.5 liter, 90 pk. Van
af 14.490 euro, Intro
Edition 16.990 euro.
Hyundai i20 5d
Bagage 326-1.042 liter,
gewicht 955 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 84 pk.
Vanaf 14.495 euro,
i-Motion 16.495 euro.
Opel Corsa 5d
Bagage 280-1.090 liter,
gewicht 1.099 kg. Benzi
ne 1.0 liter, 90 pk. Van
af 14.995 euro, Color
Edition 17.395 euro.
Toyota Yaris 5d
Bagage 286-856 liter,
gewicht 1.000 kg. Benzi
ne 1.3 liter, 99 pk. Van
af 13.780 euro, 1.3 VVT
Aspiration 17.175 euro.
FordStore is een nieuw, internatio
naal showroomconcept voor regio
nale experience centres. Dit jaar
opent Ford er zes in ons land. De
ambitie is vijftien vestigingen eind
2016. Wit, oranje en blauw zijn het
decor voor onder meer Mustang,
Vignale-modellijn, Edge en RS-mo-
dellen. Een groot HD-scherm waar
op de auto kan worden geconfigu
reerd, is een blikvanger in de store.
De Mijn Volkswagen-app debu
teert vanaf eind mei op de Busi
ness Edition Connected-versies
van de Golf, Golf Variant en Golf
Sportsvan. De app (vooralsnog
twee jaar gratis) verbindt een VW
met de chauffeur. Die kan via zijn
smartphone de status van onder
houd tot verbruik zien. Meer mo
dellen krijgen deze voorziening,
ook 'bestaande' VW's.
FordStore in Amsterdam.
Rijden in een Bentley en verblijven
in dezelfde luxe omgeving: dat kan
in het St. Regis-hotel in Istanbul.
Het design in onder andere de
lobby, de bar en de kamer - van
bed tot toilet - is geënt op dat van
de Bentley Continental GT. Zo is
de bank in de kamer van het hotel
in de Turkse metropool bekleed
met leer dat ook in de limousines
wordt toegepast.
Smartphone geeft status VW.
Onderzoekers van de universiteit
van Michigan hebben zo'n driedui
zend volwassenen in vijf landen ge
vraagd wat zij zouden doen in de
auto, als ze niet meer zouden hoe
ven te sturen en op te letten. Het
gros van de ondervraagden gaat
lezen, werken op de tablet of op
de smartphone kijken. Kijk je ver
volgens naar buiten, dan is de kans
op wagenziekte groot.
Bentley Suite, foto's PR
Met de rug naar het stuur.
door Willem de Volder
'IT 619
VW is bij de ontwikkeling van de nieuwe Transporter trouw aan vaste
waarden als comfort en hoogwaardige techniek, foto Ron van der Slik