m mmt- I "V k Meer elektronica verhoogt het comfort in besteller AUTO 41 Mt, Merkbeleving in zestal FordStores Mijn Volkswagen- app voor Golf Bentley toont luxe in hotelsuite Wagenziek in autonome auto -tWl t RIJTEST MAZDA2 SKYACTIV-C NIEUWTJES Zonder dat velen het we ten, liep Mazda met de bestaande 2 voorop in de trend van gewichtsbe sparing. Nu de nieuwste generatie aantreedt, zet het merk weer een stap. azda ontpopt zich steeds meer tot een autofabrikant die een eigen weg zoekt. Voorheen geli eerd aan het Ford-concern zet het Japanse merk zich geheel zelfstan dig op de kaart. Mazda kwam ja ren terug al met SkyActiv op de proppen. Dat staat voor alle ingre pen die terugdringing van brand stofverbruik als inzet hebben. Waar veel merken nu pas met mo dellen komen die lichter zijn, lijkt Mazda stil te staan. Maar niets is minder waar. De bestaande Maz- da2 was al ongekend licht en op die weg gaat dit model verder. De vormgeving lijkt een logisch ver volg, maar de nieuwe 2 draagt alle kenmerken die bij de nieuwste producten van het merk passen. Zo heeft de voorkant een familie gezicht, met de met chroom om lijste V-vormige grille. De bolling van de voorspatborden loopt in de flanken door en de achterruit staat onder een flinke hoek. Daar door vertoont de achterkant coupéachtige trekjes. Dat maakt de Mazda2 tot volwassen kleintje, die best in een opvallende kleur mag worden gekozen. Na een recente kennismaking met de vernieuwde Mazdaö en CX-5 weten we dat er veel werk wordt gemaakt van de interieurin richting. Dat blijkt bij de nieuwe Mazda2 duidelijk uit materialen en vormen. Heel voorzichtig wordt wat kleur aan de bekleding toegevoegd. Ondanks de schuin lopende achterruit biedt de auto aan twee inzittenden op de ach terbank genoeg ruimte en ook qua bagagevolume slaat de 2 zeker geen slecht figuur. De belangrijkste stap die Mazda zet, is de motorische vooruitgang. Waar veel merken kleine driecilin der turbomotoren leveren, gaat Mazda verder in de richting van een relatief grote cilinderinhoud en een hoge compressieverhou- ding. De nieuwe 1.5 liter benzine motor levert een keurige 90 pk en een prima koppel van 148 Nm. In prestaties weet de auto de concur rentie goed bij te benen met een acceleratie naar 100 kilometer per uur in slechts 9,4 seconden. De grootste winst van de motor zit in een makkelijk te realiseren praktijkverbruik van 1 liter op 15 tot 16 kilometer. Zonder ook maar ergens op te letten of dat de be stuurder zich moet inhouden. De auto loopt keurig in de pas met andere aanbieders, met een vanafprijs van 14.490 euro voor de 75 pk instapper. Deze behoor lijk complete 90 pk Intro Edition komt op 16.990 euro. MAZDA2 EN DE CONCURRENTEN RIJ-IMPRESSIE VOLKSWAGEN TRANSPORTER De zesde generatie VW Transporter oogt iets scherper dan de voor ganger. De verschillen zitten vooral in de elektronica. Een deel is bekend van de per sonenauto's, zoals een voorzie ning die kop-staartbotsingen voorkomt, een noodstopsys teem voor in de stad, een stabi- liteitssysteem voor aanhangers en infotainment. Behalve als ge sloten versie is de Transporter er als dubbele cabine-versie en als Multivan, de personenwa genversie. De toegankelijkheid van de laadruimte is beter door de eenvoudiger te bedienen achterklep. VW levert de auto met een 2.0 TDI Euroö diesel van 84,102,150 of 204 pk. Ze zijn tot 15 procent zuiniger (1 li ter op 100 kilometer) dan de voorgangers. De 2.0 TSI-benzi- nemotor is er als 150 en 204 pk. Met de tweekleurige Multivan Samba-uitvoeringen wordt een link gelegd met de particuliere koper en gerefereerd aan de eer ste generatie van 'het busje'. VRIJDAG 24 APRIL 2015 De vormgeving van de nieuwe Mazda2 is een evolutie, de techniek blijkt wel helemaal nieuw, foto's Automedia door Tony Vos Mazda2 Bagage 280-950 liter, gewicht 950 kg. Benzi ne 1.5 liter, 90 pk. Van af 14.490 euro, Intro Edition 16.990 euro. Hyundai i20 5d Bagage 326-1.042 liter, gewicht 955 kg. Benzi ne 1.2 liter, 84 pk. Vanaf 14.495 euro, i-Motion 16.495 euro. Opel Corsa 5d Bagage 280-1.090 liter, gewicht 1.099 kg. Benzi ne 1.0 liter, 90 pk. Van af 14.995 euro, Color Edition 17.395 euro. Toyota Yaris 5d Bagage 286-856 liter, gewicht 1.000 kg. Benzi ne 1.3 liter, 99 pk. Van af 13.780 euro, 1.3 VVT Aspiration 17.175 euro. FordStore is een nieuw, internatio naal showroomconcept voor regio nale experience centres. Dit jaar opent Ford er zes in ons land. De ambitie is vijftien vestigingen eind 2016. Wit, oranje en blauw zijn het decor voor onder meer Mustang, Vignale-modellijn, Edge en RS-mo- dellen. Een groot HD-scherm waar op de auto kan worden geconfigu reerd, is een blikvanger in de store. De Mijn Volkswagen-app debu teert vanaf eind mei op de Busi ness Edition Connected-versies van de Golf, Golf Variant en Golf Sportsvan. De app (vooralsnog twee jaar gratis) verbindt een VW met de chauffeur. Die kan via zijn smartphone de status van onder houd tot verbruik zien. Meer mo dellen krijgen deze voorziening, ook 'bestaande' VW's. FordStore in Amsterdam. Rijden in een Bentley en verblijven in dezelfde luxe omgeving: dat kan in het St. Regis-hotel in Istanbul. Het design in onder andere de lobby, de bar en de kamer - van bed tot toilet - is geënt op dat van de Bentley Continental GT. Zo is de bank in de kamer van het hotel in de Turkse metropool bekleed met leer dat ook in de limousines wordt toegepast. Smartphone geeft status VW. Onderzoekers van de universiteit van Michigan hebben zo'n driedui zend volwassenen in vijf landen ge vraagd wat zij zouden doen in de auto, als ze niet meer zouden hoe ven te sturen en op te letten. Het gros van de ondervraagden gaat lezen, werken op de tablet of op de smartphone kijken. Kijk je ver volgens naar buiten, dan is de kans op wagenziekte groot. Bentley Suite, foto's PR Met de rug naar het stuur. door Willem de Volder 'IT 619 VW is bij de ontwikkeling van de nieuwe Transporter trouw aan vaste waarden als comfort en hoogwaardige techniek, foto Ron van der Slik

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 41