Drama kent maar één slot
Eerste luisterplek Liberation Route
Hiërarchie van ellende
Officier van justitie eist celstraf
en lange rijontzegging tegen
appende chauffeur op A 5 8.
26 ZEELAND
te gast
SMARTPHONE EN VERKEER
vrijdag
Maandag troonde
een epische puist
op mijn neus. Maar
eigenlijk mocht ik
daar niet over klagen, want
mijn collega had tijdens het
weekend een kennis moeten re
animeren. Maar eigenlijk
mocht ze daar niet over klagen,
want ik kreeg die dag te horen
dat een optreden waar ik maan
den naartoe gewerkt had, niet
zou doorgaan. Maar eigenlijk is
dat veel minder erg dan de
vriendin die door haar ontslag
helemaal geen baan meer heeft.
Is dat vervelender dan de poli
tieagenten die wel een baan
hebben maar daar amper voor
betaald krijgen? Ach, die agen
ten hebben het beter dan de uit
geprocedeerde asielzoekers die
zonder bed, bad en brood zit
ten. Maar eigenlijk mogen zij
niet klagen, want ze hebben
het beter getroffen dan de asiel
zoekers die in wrakke bootjes
op de Middellandse Zee zitten.
En niemand is zieliger dan het
verdronken meisje van de boot
ramp.
Het is een vreemd principe dat
we bijna werktuiglijk een hië
rarchie aanbrengen in de ellen
de om ons heen. Alles wat we
meemaken, wordt onbewust
ondergebracht in een pikorde
van deerniswekkende kwes
ties. Hierboven heb ik mijn per
soonlijke lijstje van de afgelo
pen week geëxpliciteerd. En
dan blijkt dat het nogal een per
verse en gênante taxonomie is:
diep van binnen vond ik mijn
puist misschien wel erger dan
het lot van de arme politiemen
sen. Ik kon meer empathie op
brengen voor het verdronken
meisje dan voor de bibberende
mannen die de bootramp wel
overleefden. Als ik mijn eigen
rangorde vergelijk met die van
anderen, openbaren zich heel
veel verschillen. Objectieve lo
gica is ver te zoeken.
Is dat erg? Nee, eigenlijk niet.
Maar op basis van de hiërarchie
van ellende wordt wel de poli
tieke agenda bepaald, worden
de goede doelen vastgesteld
waarvoor we de beurs trekken
en meten we de dosis aandacht
af die we een collega bij de
kofïieautomaat schenken.
Dus enig bewustzijn van je ei
gen, hoogst individuele hiërar
chie van ellende kan geen
kwaad.
De aanleg van de Sloeweg
heeft zich tot een drama van
de eerste orde ontwikkeld. Gede
puteerde Kees van Beveren heeft
de oorzaken laten onderzoeken.
Samengevat: de ontwerpen van
viaducten en toeleidingen zijn
niet goed ontworpen en de kosten
zijn te laag geraamd. De complexi
teit is verkeerd beoordeeld. De pro
jectleiding heeft volkomen ge
faald. De gedeputeerde laat weten
dat hij 'wel verantwoordelijk is,
maar niet schuldig'. Dat is een in
teressante politieke mededeling.
Iedereen kan op zijn vingers natel
len dat er problemen in de techni
sche sector kunnen ontstaan als
de ervaren en deskundige boven
laag van de ambtelijke organisatie
in korte tijd wordt weggesneden.
Deze ambtenaren dragen de ken
nis en ervaring van een lange loop
baan in zich. Het ontbreken daar
van wreekt zich bij complexe pro
jecten. Private voorbereiders en
uitvoerders zoals ingehuurde inge
nieursbureaus en aannemers heb
ben nu eenmaal krachtig en des
kundig tegenspel nodig. Zo zijn
de regels van het spel, al vele de
cennia. Maar dragen de huidige
ambtenaren en de projectleiders
dan de schuld aan dit fiasco? Is dat
wat Van Beveren bedoelt als hij
zegt dat hij niet schuldig is? Zijn
het de ambtenaren? Dan gaat het
om disciplinaire maatregelen bin
nen de ambtelijke organisatie.
Daarvoor is een reglement met
een reeks van strafmaatregelen.
Zijn het de private uitvoerders?
Dan is er de weg naar de contrac
tuele nakoming en juridische pro
cedures.
MIDDELBURG - Wat whatsappjes
over het avondeten zorgden er op
8 oktober 2013 voor dat wegwer
ker A. Timmerman overleed. Hij
was het asfalt van de A58 bij 's
Heer-Arendskerke aan het inspec
teren. Zijn bedrijfswagen stond
op de vluchtstrook en hij had zijn
alarmlichten aan. Desondanks
werd hij aangereden en overleed
hij. De veroorzaker van het onge
val: vrachtwagenchauffeur
Alexander D. (27) uit het Gelderse
Huissen. De man reed die dag
richting Middelburg en was bijna
constant actief op zijn smart-
phone. Uit onderzoek blijkt dat
hij tijdens het rijden, bijna hon
derd appjes wisselde met zijn
vriendin. Daarnaast was hij actief
op Facebook en maakte hij foto's.
Op het moment dat hij Timmer
man aanreed hadden hij en zijn
vriendin het over het avondeten.
Direct na het ongeval wiste D. al
zijn whatsappjes. Via de telefoon
van zijn vriendin ontdekte de po
litie toch de berichtenstroom.
Maar ook bij controle van zijn toe
stel en de tachograaf, bleek dat hij
tijdens het rijden bijna constant
online was. Elf dagen na de aanrij
ding bekende hij. Tot verbijste
ring van de rechtbank vertelde de
chauffeur, hij heeft inmiddels een
andere werkgever, dat hij tijdens
Er is ook een publieke verantwoor
delijkheid. En die draagt de gede
puteerde die politiek leiding geeft.
Dat zegt Van Beveren dus ook.
Maar bij een drama van deze om
vang is er ook een publieke schuld
te vereffenen. Volgens onze nor
male staatkundige verhoudingen
ligt die schuld, de publieke, heel
direct bij de eerstverantwoordelij
ke bestuurder, en dat is in dit ge
val Van Beveren. Hij heeft er mis
schien niets van geweten, maar
hij had het móeten weten en kün-
nen weten door zich stelselmatig
te laten informeren en de verkre
gen informatie te (laten) verifië
ren. Dat is een zaak van goed open
baar bestuur en dat is nu precies
zijn rol. Zijn verklaring dat hij
'niet schuldig is, maar wel verant
woordelijk' roept een volgende
vraag op: wat betekent die 'verant
woordelijkheid'? Het nemen van
verantwoordelijkheid voor een
fiasco door een openbaar bestuur
der betekent ook een schulderken
ning, namelijk naar de samenle
ving. En die schuld wordt niet
met interne maatregelen tegen
ambtenaren gelenigd of met een
juridische procesgang tegen priva
te deelnemers in het project, maar
met een politieke afhandeling.
Hoe vervelend ook voor de per
soon, de bestuurder die deze ver
antwoordelijkheid erkent moet de
ze op zich nemen in de politieke
arena en dan maar afwachten of
voor hem - al of niet tijdelijk - de
deur naar de uitgang opengaat. Of
hij opent die zelf.
Henk Licher is oud-directeur Planvor
ming provincie Flevoland.
het rijden nog steeds gebruik
maakt van zijn smartphone. Niet
om te appen, wel om te bellen en
gebeld te worden. „Maar ik heb
nu een handsfree." Een van de
rechters hield hem voor dat uit tal
loze onderzoeken blijkt dat hands
free bellen net zo gevaarlijk is als
gewoon bellen tijdens het rijden.
De verdachte vertelde dat hij zijn
baan verliest als justitie zijn rijbe
wijs intrekt. Dat was voor officier
van justitie Gunnar van der Hof
stede geen reden om dat niet te ei
sen. Hij stelde dat hij tegenover
de maatschappij verplicht is een
celstraf en het intrekken van de
rijbevoegdheid te eisen. Wat hem
betrof moet de inwoner van Huis
sen vier maanden zitten en twee
jaar niet rijden. De verdachte rea
geerde zeer emotioneel op die eis.
Hij zei dat hij spijt heeft van wat
hij heeft gedaan en dat werken als
chauffeur zijn lust en zijn leven
is. Advocate Lotje Koers stelde
ook dat haar cliënt die bewuste
dag maar één fout had begaan:
„Rijden op de vluchtstrook. Ook
stonden er geen waarschuwings
pionnen bij de auto van het slacht
offer."
Uitspraak 7 mei
Direct na de
dodelijke
aanrijding wiste de
verdachte al zijn
whatsappjes
Op de plekken die gemarkeerd
worden door twee aan elkaar ver
bonden meerpalen met een zit
bank, wordt stilgestaan bij bijzon
dere gebeurtenissen die in de
Tweede Wereldoorlog op die plek
hebben plaatsgevonden. Daarover
wordt op tekstborden informatie
in vier talen gegeven. Ook is het
mogelijk qr-codes te lezen met te
lefoons of tablets die daarvoor in
gericht zijn. Op die manier is
extra informatie in de vorm van
foto's en filmbeelden op de tele
foon of tablet te zien. Soortgelijke
luisterplekken zijn al in het oos
ten van Nederland ingericht, maar
daar zijn het grote zwerfkeien.
Op de plek van de eerste Zeeuwse
luisterplek aan de Slotlaan te
Renesse zijn op 10 december 1944
10 leden van het verzet door de
Duitse Wehrmacht opgehangen.
Schouwen-Duiveland was toen
nog bezet, terwijl de rest van Zee
land al bevrijd was.
Donderdag openden de commissa
rissen van de koning Wim van de
Donk (Noord-Brabant) en Han
Polman (Zeeland) een nieuw deel
van de historische route in Woens-
drecht.
Maan Leo
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Henk Licher
Appen in truck
leidt tot dood
van wegwerker
door Emile Calon
Officier Van der Hofstede
door René Schrier
Een ontwerp van de luisterplek.
RENESSE - De eerste Zeeuwse luis
terplek in het kader van de Libera
tion Route Europe wordt dinsdag 5
mei in Renesse geopend. Binnen
korte tijd volgt nog een tiental van
dergelijke plekken verspreid door
de provincie.