Drama kent maar één slot Eerste luisterplek Liberation Route Hiërarchie van ellende Officier van justitie eist celstraf en lange rijontzegging tegen appende chauffeur op A 5 8. 26 ZEELAND te gast SMARTPHONE EN VERKEER vrijdag Maandag troonde een epische puist op mijn neus. Maar eigenlijk mocht ik daar niet over klagen, want mijn collega had tijdens het weekend een kennis moeten re animeren. Maar eigenlijk mocht ze daar niet over klagen, want ik kreeg die dag te horen dat een optreden waar ik maan den naartoe gewerkt had, niet zou doorgaan. Maar eigenlijk is dat veel minder erg dan de vriendin die door haar ontslag helemaal geen baan meer heeft. Is dat vervelender dan de poli tieagenten die wel een baan hebben maar daar amper voor betaald krijgen? Ach, die agen ten hebben het beter dan de uit geprocedeerde asielzoekers die zonder bed, bad en brood zit ten. Maar eigenlijk mogen zij niet klagen, want ze hebben het beter getroffen dan de asiel zoekers die in wrakke bootjes op de Middellandse Zee zitten. En niemand is zieliger dan het verdronken meisje van de boot ramp. Het is een vreemd principe dat we bijna werktuiglijk een hië rarchie aanbrengen in de ellen de om ons heen. Alles wat we meemaken, wordt onbewust ondergebracht in een pikorde van deerniswekkende kwes ties. Hierboven heb ik mijn per soonlijke lijstje van de afgelo pen week geëxpliciteerd. En dan blijkt dat het nogal een per verse en gênante taxonomie is: diep van binnen vond ik mijn puist misschien wel erger dan het lot van de arme politiemen sen. Ik kon meer empathie op brengen voor het verdronken meisje dan voor de bibberende mannen die de bootramp wel overleefden. Als ik mijn eigen rangorde vergelijk met die van anderen, openbaren zich heel veel verschillen. Objectieve lo gica is ver te zoeken. Is dat erg? Nee, eigenlijk niet. Maar op basis van de hiërarchie van ellende wordt wel de poli tieke agenda bepaald, worden de goede doelen vastgesteld waarvoor we de beurs trekken en meten we de dosis aandacht af die we een collega bij de kofïieautomaat schenken. Dus enig bewustzijn van je ei gen, hoogst individuele hiërar chie van ellende kan geen kwaad. De aanleg van de Sloeweg heeft zich tot een drama van de eerste orde ontwikkeld. Gede puteerde Kees van Beveren heeft de oorzaken laten onderzoeken. Samengevat: de ontwerpen van viaducten en toeleidingen zijn niet goed ontworpen en de kosten zijn te laag geraamd. De complexi teit is verkeerd beoordeeld. De pro jectleiding heeft volkomen ge faald. De gedeputeerde laat weten dat hij 'wel verantwoordelijk is, maar niet schuldig'. Dat is een in teressante politieke mededeling. Iedereen kan op zijn vingers natel len dat er problemen in de techni sche sector kunnen ontstaan als de ervaren en deskundige boven laag van de ambtelijke organisatie in korte tijd wordt weggesneden. Deze ambtenaren dragen de ken nis en ervaring van een lange loop baan in zich. Het ontbreken daar van wreekt zich bij complexe pro jecten. Private voorbereiders en uitvoerders zoals ingehuurde inge nieursbureaus en aannemers heb ben nu eenmaal krachtig en des kundig tegenspel nodig. Zo zijn de regels van het spel, al vele de cennia. Maar dragen de huidige ambtenaren en de projectleiders dan de schuld aan dit fiasco? Is dat wat Van Beveren bedoelt als hij zegt dat hij niet schuldig is? Zijn het de ambtenaren? Dan gaat het om disciplinaire maatregelen bin nen de ambtelijke organisatie. Daarvoor is een reglement met een reeks van strafmaatregelen. Zijn het de private uitvoerders? Dan is er de weg naar de contrac tuele nakoming en juridische pro cedures. MIDDELBURG - Wat whatsappjes over het avondeten zorgden er op 8 oktober 2013 voor dat wegwer ker A. Timmerman overleed. Hij was het asfalt van de A58 bij 's Heer-Arendskerke aan het inspec teren. Zijn bedrijfswagen stond op de vluchtstrook en hij had zijn alarmlichten aan. Desondanks werd hij aangereden en overleed hij. De veroorzaker van het onge val: vrachtwagenchauffeur Alexander D. (27) uit het Gelderse Huissen. De man reed die dag richting Middelburg en was bijna constant actief op zijn smart- phone. Uit onderzoek blijkt dat hij tijdens het rijden, bijna hon derd appjes wisselde met zijn vriendin. Daarnaast was hij actief op Facebook en maakte hij foto's. Op het moment dat hij Timmer man aanreed hadden hij en zijn vriendin het over het avondeten. Direct na het ongeval wiste D. al zijn whatsappjes. Via de telefoon van zijn vriendin ontdekte de po litie toch de berichtenstroom. Maar ook bij controle van zijn toe stel en de tachograaf, bleek dat hij tijdens het rijden bijna constant online was. Elf dagen na de aanrij ding bekende hij. Tot verbijste ring van de rechtbank vertelde de chauffeur, hij heeft inmiddels een andere werkgever, dat hij tijdens Er is ook een publieke verantwoor delijkheid. En die draagt de gede puteerde die politiek leiding geeft. Dat zegt Van Beveren dus ook. Maar bij een drama van deze om vang is er ook een publieke schuld te vereffenen. Volgens onze nor male staatkundige verhoudingen ligt die schuld, de publieke, heel direct bij de eerstverantwoordelij ke bestuurder, en dat is in dit ge val Van Beveren. Hij heeft er mis schien niets van geweten, maar hij had het móeten weten en kün- nen weten door zich stelselmatig te laten informeren en de verkre gen informatie te (laten) verifië ren. Dat is een zaak van goed open baar bestuur en dat is nu precies zijn rol. Zijn verklaring dat hij 'niet schuldig is, maar wel verant woordelijk' roept een volgende vraag op: wat betekent die 'verant woordelijkheid'? Het nemen van verantwoordelijkheid voor een fiasco door een openbaar bestuur der betekent ook een schulderken ning, namelijk naar de samenle ving. En die schuld wordt niet met interne maatregelen tegen ambtenaren gelenigd of met een juridische procesgang tegen priva te deelnemers in het project, maar met een politieke afhandeling. Hoe vervelend ook voor de per soon, de bestuurder die deze ver antwoordelijkheid erkent moet de ze op zich nemen in de politieke arena en dan maar afwachten of voor hem - al of niet tijdelijk - de deur naar de uitgang opengaat. Of hij opent die zelf. Henk Licher is oud-directeur Planvor ming provincie Flevoland. het rijden nog steeds gebruik maakt van zijn smartphone. Niet om te appen, wel om te bellen en gebeld te worden. „Maar ik heb nu een handsfree." Een van de rechters hield hem voor dat uit tal loze onderzoeken blijkt dat hands free bellen net zo gevaarlijk is als gewoon bellen tijdens het rijden. De verdachte vertelde dat hij zijn baan verliest als justitie zijn rijbe wijs intrekt. Dat was voor officier van justitie Gunnar van der Hof stede geen reden om dat niet te ei sen. Hij stelde dat hij tegenover de maatschappij verplicht is een celstraf en het intrekken van de rijbevoegdheid te eisen. Wat hem betrof moet de inwoner van Huis sen vier maanden zitten en twee jaar niet rijden. De verdachte rea geerde zeer emotioneel op die eis. Hij zei dat hij spijt heeft van wat hij heeft gedaan en dat werken als chauffeur zijn lust en zijn leven is. Advocate Lotje Koers stelde ook dat haar cliënt die bewuste dag maar één fout had begaan: „Rijden op de vluchtstrook. Ook stonden er geen waarschuwings pionnen bij de auto van het slacht offer." Uitspraak 7 mei Direct na de dodelijke aanrijding wiste de verdachte al zijn whatsappjes Op de plekken die gemarkeerd worden door twee aan elkaar ver bonden meerpalen met een zit bank, wordt stilgestaan bij bijzon dere gebeurtenissen die in de Tweede Wereldoorlog op die plek hebben plaatsgevonden. Daarover wordt op tekstborden informatie in vier talen gegeven. Ook is het mogelijk qr-codes te lezen met te lefoons of tablets die daarvoor in gericht zijn. Op die manier is extra informatie in de vorm van foto's en filmbeelden op de tele foon of tablet te zien. Soortgelijke luisterplekken zijn al in het oos ten van Nederland ingericht, maar daar zijn het grote zwerfkeien. Op de plek van de eerste Zeeuwse luisterplek aan de Slotlaan te Renesse zijn op 10 december 1944 10 leden van het verzet door de Duitse Wehrmacht opgehangen. Schouwen-Duiveland was toen nog bezet, terwijl de rest van Zee land al bevrijd was. Donderdag openden de commissa rissen van de koning Wim van de Donk (Noord-Brabant) en Han Polman (Zeeland) een nieuw deel van de historische route in Woens- drecht. Maan Leo Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Henk Licher Appen in truck leidt tot dood van wegwerker door Emile Calon Officier Van der Hofstede door René Schrier Een ontwerp van de luisterplek. RENESSE - De eerste Zeeuwse luis terplek in het kader van de Libera tion Route Europe wordt dinsdag 5 mei in Renesse geopend. Binnen korte tijd volgt nog een tiental van dergelijke plekken verspreid door de provincie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26