Modiano maakt alles van bijna niets DIZZIE 19 Annie Makkink over haar passie voortaal Kind van ouders in geestelijke nood GUNTER GRASS DE BLIKKEN TROM In memoriam: Günter Grass Wéér een boek over waarheid en leugen. „Dat plan ik niet. Als ik aan een boek be gin, weet ik niet waar het over gaat. Ik ver tel het verhaal. En langzaam, heel lang zaam realiseer ik mij waarover het gaat." In het geval van Alleen maar helden vond hij uit dat het eigenlijk om de leugen draait. „Elk verhaal heeft zijn eigen regels. Je moet uitvinden welke dat zijn." En elk verhaal vraagt om zijn eigen genre. „Ik heb een toneelstuk geschreven dat on langs in Wenen is opgevoerd. Jarenlang pro beerde ik dat verhaal te gebruiken voor een roman. Maar dat werkte niet; het was een toneelstuk. Ik had de verkeerde vorm. Het duurde jaren voor ik mij dat realiseerde." Zo was Alleen maar helden eerst bedoeld als toneelstuk. Toen werd het een film. „Dat werkte ook niet. Als ik al een talent heb, is het dat ik veel genres kan bestrijken." Dan lachend: „Maar er zijn ook mensen die zeg gen dat het juist een tekortkoming is. Dat je gewoon niet kunt kiezen wat voor schrij ver je eigenlijk wilt zijn. Maar ik wil elk soort schrijver zijn. Als ik iets zou ontdek ken wat ik nog niet heb gedaan, wil ik dat doen!" Poëzie? „Iedere maand een gedicht." Es says? „Het zal heel moeilijk voor je worden iets te vinden wat ik nog niet heb gedaan", kaatst hij terug. „Kinderboeken, detecti veverhalen, fdmscripts, hoorspelen voor de radio; noem maar op." Hij deed het. Dat is ooit begonnen toen Lewinsky van de ene op de andere dag ontslag nam als tv-producent. „Na een reorganisatie ont moette ik mijn nieuwe baas. Toen hij mij vertelde wat de plannen voor de toekomst waren, wist ik dat ik hem wilde wurgen. Ik ben naar mijn bureau gegaan en heb mijn ontslagbrief geschre- ven. Direct." Hij lacht. gende dag ben ik voor mijzelf aan de slag ge gaan." jy Als freelanceschrijver waar mensen voor wil- c|en betalen. „En dat Alleen maar schreef ik dan. Ik had een gezin, er moest Charles Lewinsky brood op de plank ko- Vertaling men. Zo simpel was Elly Schippers het. Wel een heel goe de manier om alle tech- 320 blz. nieken onder de knie te Meridiaan krijgen." 22,50 euro Naarmate hij ouder werd en meer zijn ei gen baas, kon hij zich zélf vertellen wat er ge schreven ging worden. De veelzijdigheid is gebleven. „Ik ben snel verveeld. Dus moet ik dingen vinden die interessant genoeg zijn. En steeds weer iets anders." Dat betekent niet dat zijn leven extrava gant is. „Integendeel. Ik leid een burgerlijk bestaan. Ik sta 's morgens op en ga schrij ven. 's Avonds, als ik ben gestopt, zit ik naast mijn vrouw op de bank en lees de krant. Niks bungeejumpen, skydiven, niets dramatisch. Drama kan ik verzinnen en op schrijven in een boek. Als ik zou bungee jumpen, zou ik geen schrijver zijn." Het is niet moeilijk om een hekel te krijgen aan Jean Daragane, de hoofd persoon in de nieuwe ro man Om niet te verdwa len van Patrick Modiano. De schrijver had het boek eind vorig jaar net klaar op het moment dat hem de Nobelprijs voor verdwalen literatuur werd toege- Patrick Modiano kend. Vertaling Jean Daragane is een au- Maarten Elzinga teur die teruggetrokken leeft. Hij is zeer intro- 152 blz. vert en de manier waar- Querido op zijn geheugen werkt, 18,99 euro maakt hem niet bepaald sympathiek. Het is op z'n zachtst gezegd vreemd dat hij zegt totaal geen herinnering te hebben bij een naam die in zijn adresboekje staat, terwijl hij dat nog vrij re cent heeft bijgewerkt. Ook aan zijn eigen boeken heeft hij hele maal geen herinneringen, her haalt hij steeds. Op de eerste bladzijde gaat bij Da ragane voor het eerst in maanden de telefoon over. Een onbekende man meldt hem dat hij diens adresboekje heeft gevonden en of hij het even langs kan brengen. Dat weet hij nog te voorkomen, maar tot een ontmoeting komt het wél. De man is zo vrijpostig geweest in het boekje te bladeren en is zeer geïnteresseerd in die ene naam die Daragane zegt niet te herkennen. Waarom kent Daragane zichzelf zo slecht? Op een gegeven mo ment is hij verbaasd over zichzelf en vraagt zich af of hij iemand imiteert. De herinnering aan de naam in het adresboek komt, ui teraard, toch terug. Modiano stelt halverwege het boek de vraag na mens de lezer: 'Hoe was het moge lijk dat de naam niets bij hem wakker had geroepen?' Hij heeft een paar bladzijden eerder al een suggestie gedaan: 'een opzettelijk soort geheugenverlies'. De vraag blijft hoe geloofwaardig het is dat Daragane een episode die zijn leven heeft bepaald zo ver weg heeft kunnen stoppen dat de namen hem niets meer zeggen. Op meesterlijke wijze weet Mo diano inzage in de ernst van het trauma tot de laatste zin uit te stellen. Al staan in die laatste zin ook de twee woorden die samen de openingszin van deze superieu re roman vormen: 'Bijna niets.' Zo werkt hij altijd: van bijna niets weet Modiano alles te maken. zwemmen in een meer: majestueus. Wat er onder water gebeurt, zie je niet. Daar wordt hard gewerkt, maar je ziet alleen een prachtige vogel over het water glijden. Ik wil niet dat de lezer mijn zweet voelt." In zijn vorige boek, Terugkeer ongewenst, draaide alles om filmmaker Kurt Gerron die in Theresienstadt werd gedwongen een film te maken die het ghetto zou voorstel len als een paradijs. Had hij na dit boek over leugen en waarheid, gebaseerd op een filmmaker die werkelijk heeft bestaan, be hoefte om de feiten nu om te draaien? Charles Lewinsky schudt zijn hoofd. Hij wijst iedere relatie tussen zijn boeken van de hand. „Het enige is dat ik, toen ik onder zoek deed voor Terugkeer ongewenst, erach ter kwam dat een filmcrew uit Berlijn tij dens de Tweede Wereldoorlog in Oosten rijk filmde en er alles aan deed om maar niet terug te hoeven. Zodra de film klaar was, moest de ploeg terug. Dus probeerde men de film niet af te maken." Dat gege ven bleef maar door zijn hoofd spoken, ver telt hij. „En het heeft zich ontwikkeld tot Alleen maar helden." VRIJDAG 24 APRIL 2015 BLOG In haar blog op Dizzie.nl schrijft Annie Makkink over haar passie voor taal, leren lezen en haar jeugd. Makkink, gefasci neerd door hoe kinderen leren lezen, ont wikkelde de leesmethode De leesbus en schreef het boek Helden op sokken. RECENSIE Kinderen van ouders met psychiatrische problemen worstelen daar als volwasse ne vaak nog mee, zo blijkt uit het boek Rusteloze benen van Claudia Biegel. Zij maakte het zelf mee. Bekijk op Dizzie.nl dit boek en lees de recensies daarover. HERINNERING Het overlijden van Günter Grass maakte dat zijn boek De blikken trommel op Dizzie.nl de meest bekeken titel was. De dood van een auteur is vaak aanleiding voor extra aandacht. Lees meer over de ze Duitse Nobelprijswinnaar op de site. ROMAN door Theo Hakkert Charles Lewinsky in zijn geboortestad Zürich, waar hij graag wandelt door smalle straatjes, langs de geur van koffie en versgebakken brood, foto Reyer Boxem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 19