m
Politiek: wat kost
een tv-show?
V
Programmamakers:
over de rooie
Omroepbazen:
stap te ver
VERDIEPING 13
Staatssecretaris Sander
Dekker van Media wil open
heid over de vraag wat tele
visieprogramma's kosten. Wie
met publiek geld werkt, moet
kunnen verantwoorden waaraan
dat wordt uitgegeven, liet hij de
NPO in maart weten.
Henk Hagoort, die met Shula Rijx-
man het bestuur van de publieke
omroep vormt, is niet van plan
om Dekker tegemoet te komen,
zei hij bij BNR. Hij vindt de
De programmamakers zijn
over de rooie. Zoals die
van jazzzender Radio 6.
Die wordt geschrapt omdat de
NPO het aantal luisteraars te ge
ring vindt.
Woede is er ook bij de makers
van de themakanalen NPO Doe
(moet samen met Cultura) en Ge
schiedenis (wordt met opheffing
bedreigd) en van de programmasi
tes van de omroepen, waarin het
mes wordt gezet.
VPRO-medewerkers hebben een
actiecomité opgericht. Dat is op
social media de actie #magdat be
gonnen. Een verwijzing naar de
familie in het cult-kinderprogram-
kosten voor het maken van pro
gramma's bedrijfsvertrouwelijke
informatie die niet naar buiten
hoort te komen.
Het gaat Hagoort ook om de vraag
wie de baas is in Hilversum: „Op
het moment dat wij van program
ma's zouden vertellen wat die kos
ten, ontstaat - net als bij ABN
AMRO - een
politiek senti
ment over hoe
veel geld er
naar welk pro
gramma gaat.
Dan zit straks
de politiek aan
de knoppen
van de publie
ke omroep."
ma Rembo Rembo dat de VPRO
niet op de eigen site mag zetten
van de NPO.
„Ons bezwaar is tweeledig", zegt
Bella Boender, eindredacteur van
vpro.nl en woordvoerster van het
actiecomité.
„We zijn het niet eens met het
nieuwe onlinebeleid. Want dat is
centralistisch. Alles moet op
npo.nl en niks mag daarbuiten te
zien zijn. Daarnaast haalt de NPO
steeds meer bevoegdheden naar
zich toe die bij de omroepen en
programmamakers horen. De
NPO is een bestuursorgaan waar
managers en coördinatoren wer
ken. Die horen geen besluiten te
nemen op inhoudelijke of
creatieve grond. Zij bepalen nu of
een programma op tv komt en
willen zich steeds meer met
de inhoud bemoeien, bijvoor
beeld met de keuze van presenta
toren."
E
O
oc
oor de omroepbazen is de
maat vol. Ze vinden dat
ze ver zijn meegegaan in
de veranderingsdrift die volgt op
de bezuinigingen die Den Haag
de publieke omroep oplegt. De
kleine, religieuze omroepen wor
den opgeheven en de andere vere
nigingen zijn bijna allemaal gefu
seerd. Honderden medewerkers
zijn hun baan kwijt. De NPO
heeft journalistieke en kinderpro
gramma's, documentaires, Neder
lands drama, cultuur en evene
menten als speerpunt benoemd.
Dat de NPO nu van plan is fors te
snijden in de programmasites
(van 650 naar 75) en te verbieden
dat uitzendin
gen op de eigen
omroepsites te
zien zijn, zorgt
voor 'spannin
gen in Hilver
sum', consta
teert zelfs de
doorgaans te
rughoudende directeur Coen Ab-
benhuis van KRO-NCRV. „Inter
net is bij uitstek een platform
waar je je niet alleen op de grote
cijfers, maar ook op de niches
richt", zegt hij. „Een mooi voor
beeld vind ik De Monitor, een jour
nalistiek platform dat via nieuwe
media zaken aan het licht brengt.
De site komt niet aan de NPO-eis
van minimaal 100.000 bezoekers
per maand. Zoiets schrappen, is
de publieke taak geweld aan
doen." Zijn collega Jan Slagter van
MAX heeft nog een reden om
boos te zijn op de NPO. Die koerst
op verjonging van het kijkerspu
bliek, terwijl MAX programma's
voor 50-plussers wil maken. „De
verjongingsdrang is verkeerd, om
dat jongeren niet massaal naar
NPO 1,2 en 3 gaan kijken", zegt
Slagter. „Die zitten op YouTube,
Snapchat, Facebook. De publieke
omroep moet zich over die kana
len verspreiden
en niet alles op
npo.nl zetten,
zoals de NPO
wil. Dat is
slecht voor
het bereik
onder jonge
ren."
VRIJDAG 24 APRIL 2015
schermen
Sander
Dekker
CD
0
_£Z
C
0
Cl
Cl
_l
Coen
Abbenhuis