m Politiek: wat kost een tv-show? V Programmamakers: over de rooie Omroepbazen: stap te ver VERDIEPING 13 Staatssecretaris Sander Dekker van Media wil open heid over de vraag wat tele visieprogramma's kosten. Wie met publiek geld werkt, moet kunnen verantwoorden waaraan dat wordt uitgegeven, liet hij de NPO in maart weten. Henk Hagoort, die met Shula Rijx- man het bestuur van de publieke omroep vormt, is niet van plan om Dekker tegemoet te komen, zei hij bij BNR. Hij vindt de De programmamakers zijn over de rooie. Zoals die van jazzzender Radio 6. Die wordt geschrapt omdat de NPO het aantal luisteraars te ge ring vindt. Woede is er ook bij de makers van de themakanalen NPO Doe (moet samen met Cultura) en Ge schiedenis (wordt met opheffing bedreigd) en van de programmasi tes van de omroepen, waarin het mes wordt gezet. VPRO-medewerkers hebben een actiecomité opgericht. Dat is op social media de actie #magdat be gonnen. Een verwijzing naar de familie in het cult-kinderprogram- kosten voor het maken van pro gramma's bedrijfsvertrouwelijke informatie die niet naar buiten hoort te komen. Het gaat Hagoort ook om de vraag wie de baas is in Hilversum: „Op het moment dat wij van program ma's zouden vertellen wat die kos ten, ontstaat - net als bij ABN AMRO - een politiek senti ment over hoe veel geld er naar welk pro gramma gaat. Dan zit straks de politiek aan de knoppen van de publie ke omroep." ma Rembo Rembo dat de VPRO niet op de eigen site mag zetten van de NPO. „Ons bezwaar is tweeledig", zegt Bella Boender, eindredacteur van vpro.nl en woordvoerster van het actiecomité. „We zijn het niet eens met het nieuwe onlinebeleid. Want dat is centralistisch. Alles moet op npo.nl en niks mag daarbuiten te zien zijn. Daarnaast haalt de NPO steeds meer bevoegdheden naar zich toe die bij de omroepen en programmamakers horen. De NPO is een bestuursorgaan waar managers en coördinatoren wer ken. Die horen geen besluiten te nemen op inhoudelijke of creatieve grond. Zij bepalen nu of een programma op tv komt en willen zich steeds meer met de inhoud bemoeien, bijvoor beeld met de keuze van presenta toren." E O oc oor de omroepbazen is de maat vol. Ze vinden dat ze ver zijn meegegaan in de veranderingsdrift die volgt op de bezuinigingen die Den Haag de publieke omroep oplegt. De kleine, religieuze omroepen wor den opgeheven en de andere vere nigingen zijn bijna allemaal gefu seerd. Honderden medewerkers zijn hun baan kwijt. De NPO heeft journalistieke en kinderpro gramma's, documentaires, Neder lands drama, cultuur en evene menten als speerpunt benoemd. Dat de NPO nu van plan is fors te snijden in de programmasites (van 650 naar 75) en te verbieden dat uitzendin gen op de eigen omroepsites te zien zijn, zorgt voor 'spannin gen in Hilver sum', consta teert zelfs de doorgaans te rughoudende directeur Coen Ab- benhuis van KRO-NCRV. „Inter net is bij uitstek een platform waar je je niet alleen op de grote cijfers, maar ook op de niches richt", zegt hij. „Een mooi voor beeld vind ik De Monitor, een jour nalistiek platform dat via nieuwe media zaken aan het licht brengt. De site komt niet aan de NPO-eis van minimaal 100.000 bezoekers per maand. Zoiets schrappen, is de publieke taak geweld aan doen." Zijn collega Jan Slagter van MAX heeft nog een reden om boos te zijn op de NPO. Die koerst op verjonging van het kijkerspu bliek, terwijl MAX programma's voor 50-plussers wil maken. „De verjongingsdrang is verkeerd, om dat jongeren niet massaal naar NPO 1,2 en 3 gaan kijken", zegt Slagter. „Die zitten op YouTube, Snapchat, Facebook. De publieke omroep moet zich over die kana len verspreiden en niet alles op npo.nl zetten, zoals de NPO wil. Dat is slecht voor het bereik onder jonge ren." VRIJDAG 24 APRIL 2015 schermen Sander Dekker CD 0 _£Z C 0 Cl Cl _l Coen Abbenhuis

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13