Hilversum is het decor van een machtsstrijd. Omroepdirecteuren, programmamakers. Iedereen lijkt boos op het bestuur van publieke omroep NPO. En de kijker? Die roert zich niet. 12 VERDIEPING PUBLIEKE OMROEP Tv-wetenschapper Maarten Reesink van de Universiteit van Amsterdam vindt van niet. „Het levert niet per se betere publieke tv op als iedereen zich ermee bemoeit. Ei gen aan de publieke omroep is program ma's maken die niet altijd hoge kijkcijfers halen." De kijker roert zich ondertussen niet. De protestactie op social media #magdat, die VPRO-medewerkers zijn begonnen, wordt slechts mondjesmaat opgepakt. Waarvan publieke tv wél beter wordt? Reesink heeft een antwoord: de staatssecre taris en de NPO zetten een vette streep door de omroepen. „Laat de NPO een visie maken waarom de publieke omroep op aar de is en vanuit die visie - een beetje zoals de BBC - afdelingen maken zoals actualitei ten, sport, natuur en geschiedenis. Stel mensen aan die de afdelingen zo onafhan kelijk en goed mogelijk invullen. Dan gaat het meer bruisen dan op de eilandjes die de omroepen nu vormen." Hij is voorstander van centralisatie op tv. Over internet twijfelt hij. „Daar heb ik de neiging het met de omroepen eens te zijn. Anders dan tv is internet individueel, niet tijd- en plaatsgebonden en met oneindige keuzemogelijkheden. In de chaos van inter net kunnen kleine sites ineens razend po pulair worden." Reesink haalt BNN-VARA- directeur Gerard Timmer aan die in de Volkskrant de vergelijking maakte met voetbal. „Dat vind ik een goede. In het voet bal werkt het ook niet als een fan eerst naar de site van de KNVB moet voordat hij naar zijn club kan." De NPO weerlegt de kritiek. Rijxman: „We willen samen met de omroepen blijven op trekken, al hebben we een andere taak: zij maken de programma's, wij zorgen dat de programma's bij het publiek komen." Ze zegt te luisteren naar de kritiek, maar het pad van centralisatie op internet niet los te laten: „Het is belangrijk om het pu bliek via npo.nl met andere programma's in aanraking te brengen." Rijxman hoopt er met de omroepdirecteu ren uit te komen voor half juni, wanneer het beleidsplan klaar moet zijn. De NPO trekt zich wel degelijk iets aan van de kij ker, bezweert Rijxman. „We hebben ons plan niet voor niets Met het publiek voorop genoemd. Alles wat we doen, is gebaseerd op onderzoek en analyse van het publiek. We zetten ook in op publiekparticipatie, met panels bijvoorbeeld, en op belangrijke the ma's die spelen in de sa menleving." Misschien is het een idee die Hilver- sumse House of Cards ge woon te maken. Houdt de kijker er nog een mooie serie aan over. Het heeft alle ingrediën ten voor een fraaie tele visieserie, de machts strijd in Hilversum. Met de NPO-bestuurders ver sus de omroepbazen en hun legertje programma makers. Op de achtergrond trekt politiek Den Haag aan de touwtjes. Het zou een Hilversumse versie van de populaire HBO-serie House of Cards kunnen opleve ren. Dat het anders moet in Hilversum, daar over is iedereen het eens. De kijker ver huist van tv naar internet en om te overle ven moet de publieke omroep in beweging komen. Maar dan lopen de belangen uit een. Staatssecretaris Sander Dekker, niet voor niets van de WD, wil meer concur rentie en partijen van buiten met belasting geld publieke tv laten maken. De publieke omroep moet zich ook meer onderschei den van de commerciële zenders en geen amusement maken, maar zich toeleggen op informatie, educatie en cultuur. Hij wil dat de NPO de politieke wensen verwerkt in het nieuwe vijfjarenplan dat in 2016 in gaat en half juni op zijn bureau moet lig gen. Kijkers stemmen nu massaal af op amuse ment. Dus laten bestuurders Shula Rijx man en Henk Hagoort geen gelegenheid onbenut om te benadrukken dat de NPO 'heus amusement' blijft programmeren. Het zal minder worden. En om niet kopje onder te gaan in een markt die overspoeld wordt door nieuwelingen als Netflix en HBO willen Rijxman en Hagoort de NPO als sterk merk neerzetten. Net als de Britse BBC. Daarom zijn de namen Nederland 1,2 en 3 veranderd in NPO 1,2 en 3 en is het plan dat wie online iets wil bekijken daar voor naar npo.nl moet in plaats van een omroepsite. Een einde maken aan de versnippering, noemt Rijxman dit. De diversiteit de nek omdraaien, vinden de omroepdirecteuren. Zij zien de mogelijkheden om hun eigen merk in de uitdijende tv-markt overeind te houden, door de NPO steeds verder inge perkt. Terwijl de NPO niet eens democra tisch is, voeren zij aan. Want de kijker heeft daar geen inspraak. Na het verdwij nen van de programma- raden bij de kabelmaat schappijen is lid worden van een omroep de enig overgebleven manier om invloed uit te oefenen op wat op tv te zien is. Is het erg dat de kijker geen inspraak heeft? achter de Shula Henk Rijxman Hagoort Het geworstel door Saskia Wassenaar illustratie Ruben Oppenheimer, foto's ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12