Rotterdamse haven vreest boycot vanwege gevreesde olijfbomenziekte ■fkü'mmmjsto: 100% KANS DAGEN SAM E N IN HET NIEUWS 5 Shirtreclame niet meer zo nuttig voor Philips, dat zich steeds minder op consumenten richt. bosmenshop.nl EINDHOVEN - Eigenlijk was het een kwestie van tijd dat Philips zijn naam van het PSV-shirt zou halen. Van het wereldwijde alom in de huiskamer tegenwoordige bedrijf uit Eindhoven, is steeds minder over. „Philips verdwijnt langzaam als bekend consumen- tenmerk." Zeker voor Nederlanders boven de 40 is een huiskamer zonder ap paraat met het Philips-logo nau welijks voorstelbaar. „In de jaren '50, '60 en '70, de gouden jaren van Philips, kwam je het bedrijf echt overal tegen in Europa", ver telt journalist en schrijver Marcel Metze, die liefst drie vuistdikke boeken over het Eindhovense con cern schreef. Of het nou televi sies, HiFi of huishoudelijke appa raten als koelkasten betrof: overal blonk Philips in uit. Het concern verwierf bovendien wereldfaam als uitvinder van onder meer het cassettebandje en later de com pact disc. Op het hoogtepunt midden jaren '70 werken er ruim 400.000 werk nemers in 350 fabrieken bij Phi lips, waaronder een kleine hon derdduizend in Nederland. „Daar na ging het langzaamaan bergaf waarts", verhaalt Metze, die on der meer de biografie van Anton Philips schreef. Door te weinig in novatie, moordende concurrentie uit Azië en logge bureaucratie is er van het megagrote conglome raat van weleer weinig over. Tallo ze bedrijfsonderdelen werden in de loop der jaren door opeenvol gende topmannen als Jan Timmer en Gerard Kleisterlee verkocht of gesaneerd, van filmtak Polygram tot de halfgeleidersdivisie. Tege lijk miste Philips de boot bij de be langrijkste innovaties als mobiele telefoons, computers en platte schermen. Momenteel resteren onder huidige baas Frans van Houten nog zo'n 115.000 werkne mers en drie divisies - Healthcare, Verlichting en Consumer Lifesty le - en richt Philips zich steeds meer op de zakelijke markt en het maken van geavanceerde medi sche systemen en software. De verlichtingspoot waar het in 1891 allemaal mee begon, wordt vol gend jaar waarschijnlijk als zelf standig bedrijf naar de beurs ge bracht. Al met al past het besluit van Philips om per 2016 te stop pen als PSV-shirtsponsor in de al decennia durende trend, zegt ana list Peter Olofsen van Kepler Che- vreux. „Als maker van consumen tenelektronica wordt Philips steeds kleiner. De televisietak is ondergebracht bij het Chinese TPV, terwijl video, audio en ande re elektronische accesoires ook zijn afgestoten." Kortom, het con cern heeft de bekendheid bij een groot massapubliek als de Neder- In de gouden jaren van Philips kwam je het bedrijf echt overal tegen in Europa Als je naar de afgelopen dertig jaar kijkt is het een parade van gemiste kansen landse en Europese voetballiefheb ber steeds minder nodig. Daar komt bij dat Philips tegen woordig nog slechts 3 procent van de omzet uit eigen land haalt. Het is dan logisch het beschikbare marketingbudget meer in het bui tenland te besteden. De enige res terende consumentenproducten zijn tandenborstels, scheerappara- ten en keukenapparatuur. „De ver lichtingsdivisie is voor driekwart zakelijk gerelateerd, Healthcare bijna geheel. De Consumer Lifes tyle tak wordt steeds kleiner." Philips-deskundige Metze: „Het stoppen als shirtsponsor kun je zien als symbolische stap in het verdwijnen van Philips als consu- mentenmerk." Ook voor Eindho ven is het besluit zuur. Hoewel Philips zich niet helemaal terug trekt als sponsor wordt opnieuw de band met de thuisstad losser. Eerder verhuisde het hoofdkan toor in 1998 al naar Amsterdam, wat in Brabant tot veel commotie leidde. De ontwikkelingen stemmen Met ze melancholisch. „Ik heb veel over Philips geschreven en als je naar de afgelopen dertig jaar kijkt is het toch een parade van gemis te kansen. Philips had óók een Ap ple kunnen worden." Hij hoopt stiekem dat er ooit nog eens een topman met visie aantreedt die Philips transformeert en een set echt vernieuwende producten laat ontwikkelen. „Alle topman nen, inclusief Frans van Houten, zijn slechts bezig geweest met ontmantelingsstrategieën." De vraag is of de merknaam Phi lips bij onze kinderen en kleinkin deren nog een bel zal doen rinke len. „Philips heeft in veel wereld delen een zeer goede naam, voor lopig zullen de Aziatische bedrij ven die Philips tv-en audiobusi- ness hebben overgenomen de naam gebruiken", denkt Olofsen. Metze valt hem bij. „Voorlopig is Philips nog niet weg." De twee getroffen landen denken dat de bacterie die de voor olijfbo men dodelijke ziekte veroorzaakt, afkomstig is uit een lading Costa- ricaanse kofïïeplanten die via Rot terdam is aangevoerd en uiteinde lijk op een markt vlakbij Parijs te recht is gekomen. Het Franse mi nisterie van Landbouw wijst na drukkelijk met de vinger naar Ne derland. Ook Italië is uiterst argwanend. Volgens het landbouwkundig in stituut in Bari is de xylellafastidio- sa in 2013 ook met een lading kof- fïeplanten uit Costa Rica via Rot terdam in Italië beland. Europarlementariërs uit de twee landen dringen nu aan op een ge deeltelijke boycot van de Rotter damse haven en zeer kostbare on derzoeken van een groot aantal plantensoorten die via Rotterdam binnenkomen. Jaarlijks gaat in de Nederlandse sierplanteninvoer 173 miljoen euro om. Bijna een kwart daarvan komt uit het voor plantenziekten zeer gevoelige La- tijns-Amerika. CDA-Europarlementariër Annie Schreijer vreest dat Brusselse maatregelen de Rotterdamse ha ven en een groot aantal kleinere plantenexporteurs uit Nederland kapitalen gaan kosten. „Boven dien is het onnodig, de Nederland se controles zijn al zeer scherp." In vragen aan de Europese Com missie dringt zij aan op een gron dig onderzoek naar de oorzaak van de besmetting. In afwachting daarvan moeten ondoordachte maatregelen achterwege blijven. nnc MEN Sh' Alleen Bos Men Shop heeft: 100% pak-kans. Pak, hemd, das en sokken voor iedere man. Vanaf 249,-, maar ook voor 299,- of 349,-. Het woord 'package deal' was nog nooit zo toepasselijk. Pak die kans! Bergen op Zoom Goes Middelburg Online Stationsstraat 8, t 0164 796000 Langevorststraat 56, t 0113 214530 Lange Delft 1, t 0118 613047 Lange Delft 37, t 0118 650666 H/BosMenShop Jgj/BosMenShop 7 SQUARE, ALAN RED, BAILEY'S, BASEFIELD, BRADBURRY, BRAX, COMMANDER, CROSSFIELD, DONAR, FALKE, FORTEZZA, GAASTRA, GANT, GARDEUR, GATE ONE, GIORDANO, HATTRIC, HUGO BOSS, JOB BELTS, LACOSTE, LEDUB, LYNDEN KAY, MANDERLEY, MARNELLI, MCGREGOR, MEYER, NAPAPIJRI, PIERRE CARDIN, PR0FU0M0, RESET, S4, SCHIESSER, STONECAST, TENSON, TODAY'S MAN, TOMMY HILFIGER, TRAFFIC, UMANO, VAN SANTEN VAN SANTEN, VANGUARD, VILEBREQUIN, WATERHILL DONDERDAG 23 APRIL 2015 uit straatbeeld door David Bremmer illustratie Ruben Oppenheimer Marcel Metze, schrijver door Frans Boogaard BRUSSEL - Het CDA in Brussel vreest een boycot van de Rotter damse haven wegens de komst van de in Zuid-Europa zeer gevreesde olijfboomziekte. Italië en Frankrijk, allebei belangrijke producenten van olijfolie, houden Rotterdam ver antwoordelijk voor de besmetting. PAK '72

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 5