LLl3 k&HSX UIT 11 jjyiljl JE llffllffljfl jj -v'M|j|fn^fJIM liillllllDill Focus op film celluloid in de prullenbak video jonge kunst ook educatief Er is weer veel te zien bij de SCHOUW van 13 t/m 21 juni www.kunstschouw.nl Lon Buttstedt en Gert Streng holt studeerden aan Academie Artibus en wonen in een monu- mentenpand in Ameide. Ver weg van de drukte. Ze delen een intense verbondenheid met de natuur en geschiedenis. n zoverre is hun werk tijdloos. Daar in ligt voor mij dan ook de waarde. In de taferelen die zij mij voorschote len ontdek ik mensen die anders zijn dan ik, er niet meer zijn of misschien alleen in de verbeelding van de kun stenaars bestaan en die sterk het wonderbaarlijke van het leven uitstralen. Leven dat in de grond nu niet anders is dan in lang vervlogen tijden. Je leeft, leert, werkt, ontspant, hebt lief, ervaart vreugde en leed en moet tenslotte dit leven los la ten. De mensen die Buttstedt (1950) en Strengholt (1948) ten tonele voeren lijken die magie van het leven sterker te ervaren dan wij hier in de nogal snelle westerse we reld van nu. Zij zijn vertrouwd met de die ren die hen omringen. Soms zijn ze zelfs letterlijk gekleed in natuur. Dat doet mij dan weer denken aan 'Het Paradijs', waarin mens, dier en omgeving in harmonie met elkaar leefden. Het werk van Buttstedt en Strengholt zou je kunnen zien als een per soonlijk gereconstrueerde herinnering aan dat paradijselijke, dat zij noch ik ooit heb ben gezien, maar dat wellicht ook bij u leeft, diep van binnen als een sluimerend verlangen? Tijd om dat toe te lichten. Buttstedt maakt het me niet moeilijk door zelf het schilde rij dat ik uitkies om u te laten zien de titel mee te geven: 'This must be paradise'. Je ziet twee jonge vrouwen oplichten uit wer velende patronen in rood, waarover heen stengels slingeren in een prachtig patroon dat zich verfijnt tot een subtiele tekening op hun huid. Buttstedt heeft er bloemen doorheen geweven en figuren uit christelij ke en andere, nog oudere, culturen. Onder hen gevleugelde wezens. Zij vormen de ver binding tussen het aardse, tijdelijke, en het oneindige 'hemelse'. De vrouwen ogen na genoeg gelijk en zijn deel van of verwant met de serie 'Twins' die Butttstedt schilder de, geïnspireerd op Afrikaanse tweeling- beelden. Daarin verbeeldt zij de verbonden heid tussen twee 'identieke' mensen. Tus sen hen in staat in de verte een naakte mens, de handen open en uitnodigend. Het zou de oorsprong kunnen zijn waar naar deze tweelingzielen terugkeren. Het lijkt hen gelukkig te maken. Buttstedt reikt ruimschoots stof tot beschouwing aan die mij richt op stilstaan bij de aloude vragen als 'waar wij vandaan komen en waarheen wij gaan'. Zij overtuigt door haar stijlvolle, verfijnde beeldtaal waarin zij naadloos ele menten van textiel integreert. Gert Stengholt kiest een vereenvoudigde beeldtaal, een bijzondere melange van laat middeleeuws, vroegrenaissance en mo dern. Hij toont strakke, heldere, kleurige koppen, figuren en tafelen. In de achter grond doemen soms - bijna onzichtbaar - tekens en objecten op of verdichten kleurt- oetsen zich tot sferen. In 'Decision' zie ik in centraal een dierlijk wezen met horen tjes en vleugels op een donker vlak - het kan ook een boomstam voorstellen - dat bo ven begrensd wordt door boombladeren en onder door gras. Het dier kijkt mij aan. Links een vrouw in geel op een oranje fond, een pijl in haar hand, gericht op het voorhoofd van een donkere man, die rechts van de 'boomstam' een boog omhoog heeft gericht. Hij lijkt net een pijl de lucht in te hebben geschoten. Waar gaat het nu om? Naar mijn idee over de liefde. De vraag waar die enorme kracht tussen geliefden vandaan komt. Hoe die ontstaat, waardoor die zich manifesteert? Het antwoord ligt, zo lijkt Strengholt te vermoeden, in dé en onze natuur en in het universum besloten. Maar dat lost het mysterie niet op. Mis schien is het wel het beste om je over te verwonderen, je aan leven en liefde over te geven, ze te koesteren en ervan te genie ten, net zoals je dat kunt doen met de kunst-van -Buttstedt- en Strengholt.- DONDERDAG 23 APRIL 2015 Vruchteloos verlangen naar heelheid Hans Overvliet gebruikt in 'Distant Suffering' een schaal als symbool voor de gewelddadige conflicten die leiden tot de vernietiging van men sen en hun cultuur. Hij toont er twee: een gave en een van met goud lak aan elkaar gelijmde scherven. Een video toont de val van de laatste schaal en roept de herinnering op aan wat zich onomkeerbaar voltrekt. T/m 26/4. Mon Capitaine, Kinderdijk 56, Middelburg. Zo. 14.00-17.00 uur. Schoonheid, verstilling en vleugje humor Esther Meulblok en Anneke Frenks delen een passie voor figuratief, na tuurgetrouw schilderen, met liefde voor klassieke onderwerpen als por tret, landschap en stilleven. Fijntjes, maar zonder in details te verzanden geven zij verstilde schoonheid weer. Beiden hebben zij ook oog voor het onverwachte. T/m 26/4. Dorpsstraat 15a, Heinkens- zand. Za. en zo. 11.00 - 17.00 uur. On derdeel Kunstroute. Ron Glasbeek verbeeldt vreugde en leed van Roma Met oude films als inspiratie schilder de Ron Glasbeek in grijze tinten het leven van Roma vlak voor en tijdens de WOII. Door zijn materiaalgebruik slaagt Glasbeek erin hun aanwezig heid voelbaar te maken. Portretten in kleur van musicerende en dansende nazaten verhaalt van een onuitroeiba re vitaliteit. Inspirerend. T/m 26/4. Nieuwe Kerk, Groenmarkt 12, Middelburg. Ma. t/m vr. 10.30 - 17.00 uur; za. en zo. 13.30 - 17.00. Op ontdekkingsreis met Ronald Wigman Voor Roland Wigman is schilderen een dagelijkse noodzaak, voortko mend uit de drang te ordenen wat hij ziet, meemaakt en denkt. Het resul taat: een onophoudelijke reeks figura tieve composities, met een persoonlij ke kijk op de dingen en de mensen om hem heen. Opvallend is dat Wig man de wereld vaak van bovenaf weergeeft. Kleurrijk, vaardig en fris. T/m 21/6. Raadskelder, Museum Bel fort, Sluis. Wo. t/m zo. 13.00 -16.30. Lon Buttstedt, This must be paradise. Decision, een uitsnede van Gert Strengholt. In de natuur ligt het antwoord T/m 30/5. Lon Buttstedt, Gert Strengholt en ve le anderen. Galerie T, Turfkaai 25-27, Middel burg. Do. t/m za. 11.00 -16.00 uur. N/co Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 51