10 UIT Cabarettoppers - Richard Groenendijk en Claudia de Breij - getuigen van creativiteit en levenservaring. Het toneelstuk 'Zout op mijn huid' laat onoverbrugbare verschillen voelen. steeds op tijd van inhoud, toon en ritme. Op 29 april is het de beurt aan Claudia de Breij met haar programma 'Teerling'. Zij was winnares in 2010, met 'Hete Vrede'. Midden in de voorbereidingen van een nieuw programma (de try-outs waren ei genlijk al begonnen) heeft ze zich na 'Hete Vrede' een jaar moeten terugtrekken. „Ik moet nu de tijd nemen om te kijken waar mijn creativiteit toe leidt in plaats van die te dwingen. Eerst leven, dan schrijven," ver klaarde ze destijds in 2011. Niet met zoveel woorden gezegd, maar noem het toch maar een mentaal dieptepunt. Op haar program- ma-flyer lezen we: „Over crisis hoefje haar niks te vertellen en vanavond zal ze bewij zen dat het waar is, dat het inderdaad nooit meer zo goed wordt als vroeger. Het wordt veel beter." De meeste cabaretiers die zo iets laten afdrukken, weten wel iets van re clame. Maar Claudia de Breij weet iets van het leven. Dat maakt haar programma veel- zijdiger (en strijdbaarder) dan ooit. Levens lopen vaak niet volgens plan. Dat was ook zo in de levens van George en Gau- vain, de hoofdpersonen uit 'Zout op mijn huid', roman uit 1988 van Benoïte Groult. Man en vrouw, door passie en lust aan el kaar gebonden, door stand en opvoeding el kaar nooit nabij. Zo ontstaat dat dan, onbe doeld. Zo blijft dat dan, doelbewust, een ge heime, afstandelijke, nooit vervulde ver houding van meer dan 30 jaar. Op donder dag 30 april speelt de toneelversie van deze roman in theater De Mythe in Goes. In 1988 was 'Zout op mijn huid' een spraak makende roman, omdat de erotiek (de seks zo u wilt) zo onverbloemd werd beschre ven. Het werd ook wel een feministische ro man genoemd, omdat het verhaal ook draait om de persoonlijke ontplooiing van de vrouw. Velen beleven het verhaal als ro mantisch, vanwege het onvervulde verlan gen. Maar vanaf het begin was er ook een element van 'afstand'. Wie weet hoe deer niswekkend het allemaal had kunnen aflo pen als Gauvain niet 'op tijd' gestorven zou zijn, eerder dan het langgerekte en krim pende verlangen stierf. Wat deze toneelver sie interessant en boeiend maakt, is het feit dat er een extra personage is gecreëerd voor die afstandelijkheid. Een tweede vrouw, de oudere George, die terugkijkt en toekijkt en becommentarieert. Soms wordt het daardoor zelfs komisch. De afstand in de tijd (van 1988 naar 2015) maakt het ook mogelijk om meer aandacht te geven aan de verschillen tussen de hoofdpersonen, onoverbrugbare zelfs. En aan het triestige en onvermijdelijke daarvan. De poelifïnario is een tropische vogelsoort. Althans in de ver beelding van Toon Hermans. Deze gefantaseerde cabaretvo gel heeft zijn naam geleend aan één van de belangrijkste cabaretprijzen van Nederland, uitgereikt bovendien door een vakjury. Geen stemacties via sociale media, maar een min of meer objectief (vak)oordeel. Wie maakte in zeker jaar het meest indrukwekkende cabaretprogramma van het seizoen? In de lijst staan alleen maar toppers. Twee van hen komen deze week naar het Scheldetheater Terneuzen. Richard Groenendijk, winnaar in 2012, met zijn programma 'Met de mantel der liefde', komt 24 april (morgen dus). De man die Toon Hermans (maar ook Brigitte Kaan dorp) als zijn leermeester beschouwt, wordt door de Theaterkrant vergeleken met "een spaarlamp van de eerste genera tie: na wat geknipper wordt het licht steeds sterker en warmer van kleur." Met andere woorden: dit programma is nog be ter dan de prijswinnaar 'Alle dagen'. Bijna twee uur gaat hij door, zonder pauze. (En dat is lang hoor, voor cabaret!) Omdat er zo veel te zeggen en te zingen valt. Maar verve len doet het niet, Groenendijk verandert Kunstvrienden belichten de liefde van alle kanten Onder de titel 'Is dit liefde?' nemen de leden van Toneelvereniging De Kunstvrienden het publiek mee in de wereld van de liefde door middel van een avond vol sketches, liedjes, zelf geschreven scènes en eenakters. Het gevarieerde programma biedt af en toe een serieuze noot, maar bovenal een lach en wellicht voor velen her kenbare situaties. Zaterdag 25 april, De Vroone, Kapelle, 20.00 uur. Duo BakkerLutz gaat het eens (niet) over vrouwen hebben Veel schitterende liedjes, afgewisseld met veel grappen, voornamelijk over het verschijnsel 'Vrouw'. Het is voor het duo Martin Bakker en Joris Lutz nagenoeg onmogelijk om het niet over vrouwen te hebben. In elk geval nooit langer dan twee minuten. On mogelijk om de vrouw niet te bezin gen, in al haar facetten, gevoelens, emotie en ontroering. Zaterdag 25 april, De Wegwijzer, Nieuw- en St. Joostland, 20.30 uur. Neal Black and The Healers staan voor doorleefde bluessongs Neal Black is een Texaanse topgitarist en zanger die al meer dan 30 jaar als bluesartiest het publiek vermaakt. Sa men met zijn begeleidingsband The Healers heeft hij al 19 cd's op zijn naam staan. Begin dit jaar bracht hij het album 'Before Daylight' uit. Daar op prijkt naast de titelsong onder meer het nummer 'Jesus Johnny Walker'. Meer blues is ondenkbaar. Zaterdag 25 april, Bluesclub The Lane, Oostburg, 22.00 uur Topmusici Brautigam en Poltéra als kamermuziek-duo Twee internationale topmusici, de Ne derlander Ronald Brautigam (f.) en de Zwitser Christian Poltéra vormen al enige tijd een kamermuziek-duo, dat vermoedelijk moeilijk te overtreffen is en waarbij de som ongetwijfeld meer is dan de delen. Samen breng en Brautigam en Poltéra een boeiend programma met werk van Beetho ven, Schubert en Mendelssohn. Zondag 26 april, Sint Jacobskerk, Vlis- singen, 15.30 uur. Anaal Nathrak kleurt heftige metal matinee in. Anaal Nathrakh zette 't Beest jaren geleden al een keer op stelten tijdens een heftige metal matinee. De band had net het album 'In the constellat ion of the black widow' uitgebracht. Anaal Nathrakh heeft sindsdien niet stil gezeten en bracht inmiddels nog drie maniakale albums uit. De support komt deze middag van Dehumanization en Kill With Hate. Zondag 26 april, Podium 't Beest, Goes, 15.30 uur. Levens lopen niet volgens plan Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Scène uit 'Zout op mijn huid' met Dragan Bakema, Sophie van Winden en José Kuijpers. foto Ben van Duin Vrij 24 april: Richard Groenendijk; wo. 29 april: Claudia de Breij. Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur; do. 30 april, 'Zout op mijn huid', De Mythe, Goes, 20.00 uur. Willem Nijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 50