10 UIT
Cabarettoppers - Richard
Groenendijk en Claudia de
Breij - getuigen van creativiteit
en levenservaring. Het
toneelstuk 'Zout op mijn huid'
laat onoverbrugbare verschillen
voelen.
steeds op tijd van inhoud, toon en ritme.
Op 29 april is het de beurt aan Claudia de
Breij met haar programma 'Teerling'. Zij
was winnares in 2010, met 'Hete Vrede'.
Midden in de voorbereidingen van een
nieuw programma (de try-outs waren ei
genlijk al begonnen) heeft ze zich na 'Hete
Vrede' een jaar moeten terugtrekken. „Ik
moet nu de tijd nemen om te kijken waar
mijn creativiteit toe leidt in plaats van die
te dwingen. Eerst leven, dan schrijven," ver
klaarde ze destijds in 2011. Niet met zoveel
woorden gezegd, maar noem het toch maar
een mentaal dieptepunt. Op haar program-
ma-flyer lezen we: „Over crisis hoefje haar
niks te vertellen en vanavond zal ze bewij
zen dat het waar is, dat het inderdaad nooit
meer zo goed wordt als vroeger. Het wordt
veel beter." De meeste cabaretiers die zo
iets laten afdrukken, weten wel iets van re
clame. Maar Claudia de Breij weet iets van
het leven. Dat maakt haar programma veel-
zijdiger (en strijdbaarder) dan ooit.
Levens lopen vaak niet volgens plan. Dat
was ook zo in de levens van George en Gau-
vain, de hoofdpersonen uit 'Zout op mijn
huid', roman uit 1988 van Benoïte Groult.
Man en vrouw, door passie en lust aan el
kaar gebonden, door stand en opvoeding el
kaar nooit nabij. Zo ontstaat dat dan, onbe
doeld. Zo blijft dat dan, doelbewust, een ge
heime, afstandelijke, nooit vervulde ver
houding van meer dan 30 jaar. Op donder
dag 30 april speelt de toneelversie van deze
roman in theater De Mythe in Goes.
In 1988 was 'Zout op mijn huid' een spraak
makende roman, omdat de erotiek (de seks
zo u wilt) zo onverbloemd werd beschre
ven. Het werd ook wel een feministische ro
man genoemd, omdat het verhaal ook
draait om de persoonlijke ontplooiing van
de vrouw. Velen beleven het verhaal als ro
mantisch, vanwege het onvervulde verlan
gen. Maar vanaf het begin was er ook een
element van 'afstand'. Wie weet hoe deer
niswekkend het allemaal had kunnen aflo
pen als Gauvain niet 'op tijd' gestorven zou
zijn, eerder dan het langgerekte en krim
pende verlangen stierf. Wat deze toneelver
sie interessant en boeiend maakt, is het feit
dat er een extra personage is gecreëerd
voor die afstandelijkheid. Een tweede
vrouw, de oudere George, die terugkijkt en
toekijkt en becommentarieert. Soms wordt
het daardoor zelfs komisch. De afstand in
de tijd (van 1988 naar 2015) maakt het ook
mogelijk om meer aandacht te geven aan
de verschillen tussen de hoofdpersonen,
onoverbrugbare zelfs. En aan het triestige
en onvermijdelijke daarvan.
De poelifïnario is een tropische
vogelsoort. Althans in de ver
beelding van Toon Hermans.
Deze gefantaseerde cabaretvo
gel heeft zijn naam geleend aan
één van de belangrijkste cabaretprijzen
van Nederland, uitgereikt bovendien door
een vakjury. Geen stemacties via sociale
media, maar een min of meer objectief
(vak)oordeel. Wie maakte in zeker jaar het
meest indrukwekkende cabaretprogramma
van het seizoen? In de lijst staan alleen
maar toppers. Twee van hen komen deze
week naar het Scheldetheater Terneuzen.
Richard Groenendijk, winnaar in 2012, met
zijn programma 'Met de mantel der liefde',
komt 24 april (morgen dus). De man die
Toon Hermans (maar ook Brigitte Kaan
dorp) als zijn leermeester beschouwt,
wordt door de Theaterkrant vergeleken
met "een spaarlamp van de eerste genera
tie: na wat geknipper wordt het licht
steeds sterker en warmer van kleur." Met
andere woorden: dit programma is nog be
ter dan de prijswinnaar 'Alle dagen'. Bijna
twee uur gaat hij door, zonder pauze. (En
dat is lang hoor, voor cabaret!) Omdat er zo
veel te zeggen en te zingen valt. Maar verve
len doet het niet, Groenendijk verandert
Kunstvrienden belichten de
liefde van alle kanten
Onder de titel 'Is dit liefde?' nemen
de leden van Toneelvereniging De
Kunstvrienden het publiek mee in de
wereld van de liefde door middel van
een avond vol sketches, liedjes, zelf
geschreven scènes en eenakters. Het
gevarieerde programma biedt af en
toe een serieuze noot, maar bovenal
een lach en wellicht voor velen her
kenbare situaties.
Zaterdag 25 april, De Vroone, Kapelle,
20.00 uur.
Duo BakkerLutz gaat het eens
(niet) over vrouwen hebben
Veel schitterende liedjes, afgewisseld
met veel grappen, voornamelijk over
het verschijnsel 'Vrouw'. Het is voor
het duo Martin Bakker en Joris Lutz
nagenoeg onmogelijk om het niet
over vrouwen te hebben. In elk geval
nooit langer dan twee minuten. On
mogelijk om de vrouw niet te bezin
gen, in al haar facetten, gevoelens,
emotie en ontroering.
Zaterdag 25 april, De Wegwijzer,
Nieuw- en St. Joostland, 20.30 uur.
Neal Black and The Healers staan
voor doorleefde bluessongs
Neal Black is een Texaanse topgitarist
en zanger die al meer dan 30 jaar als
bluesartiest het publiek vermaakt. Sa
men met zijn begeleidingsband The
Healers heeft hij al 19 cd's op zijn
naam staan. Begin dit jaar bracht hij
het album 'Before Daylight' uit. Daar
op prijkt naast de titelsong onder
meer het nummer 'Jesus Johnny
Walker'. Meer blues is ondenkbaar.
Zaterdag 25 april, Bluesclub The Lane,
Oostburg, 22.00 uur
Topmusici Brautigam en Poltéra
als kamermuziek-duo
Twee internationale topmusici, de Ne
derlander Ronald Brautigam (f.) en de
Zwitser Christian Poltéra vormen al
enige tijd een kamermuziek-duo, dat
vermoedelijk moeilijk te overtreffen
is en waarbij de som ongetwijfeld
meer is dan de delen. Samen breng
en Brautigam en Poltéra een boeiend
programma met werk van Beetho
ven, Schubert en Mendelssohn.
Zondag 26 april, Sint Jacobskerk, Vlis-
singen, 15.30 uur.
Anaal Nathrak kleurt heftige
metal matinee in.
Anaal Nathrakh zette 't Beest jaren
geleden al een keer op stelten tijdens
een heftige metal matinee. De band
had net het album 'In the constellat
ion of the black widow' uitgebracht.
Anaal Nathrakh heeft sindsdien niet
stil gezeten en bracht inmiddels nog
drie maniakale albums uit.
De support komt deze middag van
Dehumanization en Kill With Hate.
Zondag 26 april, Podium 't Beest,
Goes, 15.30 uur.
Levens lopen niet volgens plan
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.
Scène uit 'Zout op mijn huid' met Dragan Bakema, Sophie van Winden en José Kuijpers. foto Ben van Duin
Vrij 24 april: Richard Groenendijk; wo. 29 april:
Claudia de Breij. Scheldetheater, Terneuzen,
20.00 uur; do. 30 april, 'Zout op mijn huid', De
Mythe, Goes, 20.00 uur.
Willem Nijssen