In de Spot krijsende gitaren en rauwe zang van DeWoIff Eigenzinnigheid bij fingerpicker UIT 3 Het succes van DeWolff begon in 2008, toen de band de finale van de Kunst bende won. Met vlag en wimpel, want de jury had geen enkele vorm van kritiek. De muziek doet denken aan Pink Floyd. Led Zeppelin en Deep Purple. Krijsende gitaren en rauwe zang ontbreken dan ook niet bij De Wolff. De combinatie met het hammondor gel zorgt voor een psychedelische bluesrock klank. De jongens komen uit het Limburgse Geleen. Ze brachten in 2009 het album Stran ge Fruits And Undiscovered Plants uit, wat meteen een daverend succes was. Het bracht de band naar festivals als Sziget en Pinkpop. Ook speelden ze een aantal keer met hun ei gen show in de grote zaal van Paradiso, in Amsterdam. Inmiddels heeft ook het buiten land wel oren naar DeWolff. Zo speelde de band al in Frankrijk, Duitsland, Italië en Po len. Het succes werd voortgezet met het tweede album, Orchards/Lupine, dat binnenkwam op plaats 11 in de Nederlandse Album Top 40. Het nieuwste album heet Grand Southern Electric en werd opgenomen in Amerika. Dit album is een samenwerking met Mark Neill, die bekend is als producer van de band The Black Keys. in februari). Weemoed, tristesse, mooie harmonieën stralen iets uit van 'armen om elkaar heen' en we 'slaan ons er samen wel in donkere tijden doorheen'. Dat ge voel van samen delen zorgt er voor dat zelfs de donkerste wol ken ooit zullen verdwijnen. Ame ricana pur sang is het, net als de negen nummers die daaraan voor af gaan. Gram Parsons, The Band, Guy Clark, Jerry Jeff Walker, Neil Young, Dr John, Townes van Zandt het zweeft allemaal door de muziek van Session Ame ricana. De band bestaat uit erva ren muzikanten uit al die genres, ook dat hoor je terug. Het begon heel simpel als een groep muzikaal getalenteerde vrienden die in een café rond een tafel samen muziek gingen ma ken. De microfoon in het midden van de tafel en iemand zet in. Ie- dereen bracht alle instrumenten mee die maar voorradig waren. Bekende en onbekende klassie kers, maar ook eigen songs kwa men aan bod. Het idee was overge nomen uit Ierland, maar kreeg in Boston een Americana sfeer. De cafébezoekers genoten, net als de zes muzikanten, van deze Session Americana zoals iedere vrijdag op het bord voor het café stond aan gekondigd. Het aantal dat er op af kwam groeide gestaag en al snel is uitgeweken naar een groter ca fé. In 2005 verscheen een eerste al bum ('Table Top People' dat de sfeer van de sessions feilloos weer gaf. De groep muziekvrienden ging bovendien als band toeren. Nog steeds rond de tafel die dan ook overal mee naar toeging. Singer-songwriter Ry Cavanaugh is één van de muzikale vrienden die vanaf het begin bij de café ses sions een prominente rol opeiste. „We zijn steeds meer eigen werk tussen de traditionals en bestaan de rootsmuziek gaan spelen. Wel steeds met herkenbare verwijzin gen naar de Americana catalogus en de diverse stijlen die je daarin kunt onderscheiden. Maar de feel good manier van musiceren blijft altijd een kracht waar onze mu ziek op drijft. Boston is ook dank zij het bekende Berklee College Of Music een stad waar Ameri kaanse muziektradities vanouds aandacht krijgen en rootsmuziek goed gedijt. Session Americana is bijna een collage van de muziek die hier ook voor een deel is ont staan." Zes muzikanten vormen de kern van Session Americana. Als het op toeren aankomt zijn zij van de partij. De tafel reist stee vast mee. Een spervuur aan vragen via een belabberde telefoonverbinding levert slechts korte ant woorden op. Ryley Walker is geen man van veel woorden. Hij spreekt via zijn muziek. Ryley Walker komt uit Rock River, Illinois, maar verhuisde op 17-jarige leeftijd naar Chicago. Hij belandde in de noise scène, waar hij elektrisch gi taar speelde in diverse formaties. Zijn biografie maakt gewaag van een heftige periode in zijn le ven. Walker zelf blijft daar vaag over. 'I moved a lot' klinkt het cryptisch, waarmee hij waarschijn lijk een ongestructureerde levensstijl bedoelt. „Ik had een tijd geen dak boven mijn hoofd. Het is niet permanent. Dingen zijn veranderd en nu in orde." Ook muzikaal vond een kentering plaats. Walker stortte zich op de fingerpicking style en ontwikkelde zich als een begenadigd akoestisch gitarist. Hij heeft het niet zo op verschillende stemmingen, maar experimenteert wel. „Ik ge bruik de standaard tuning en open G of D. Ik ga niet op zoek naar vreemde stemmingen, maar pro beer de stemming aan te passen aan wat ik nodig heb." Opvallend in zijn spel is het gebruik van ge lijmde (kunst)nagels. Het geeft extra power aan zijn toch al krachtige sound. „Met die nagels be reik ik het beste geluid. Je kunt harder aan de sna ren trekken. Het is moeilijk om met natuurlijke nagels hetzelfde effect te bewerkstellingen." Zijn gitaar krijgt het op die manier behoorlijk te verdu ren. Dat is een oude, gammele Guild D33, die soms met tape aan elkaar hangt. „Het is moeilijk om een goede en betaalbare gitaar te vinden. Ik heb op slechte gitaren gespeeld. Het hangt af van wat je wil bereiken en de sound die je wil produ ceren. Het gaat om het geheel, niet om het instru ment op zich." Walker heeft nog een Martin 12 string, waarmee een vergelijking met Leo Kottke dichtbij komt, een Amerikaanse grootheid op dat instrument. Ook Kottke heeft een krachtige aan slag, behoorlijk wat volume en is een meester in de fingerpicking. Qua speelstijl een overeen komst, maar minder op muzikaal gebied. Dan komt Bert Jansch meer in de buurt. Walker's mu ziek is meer gelinkt aan de Britse progressieve mu ziek van eind jaren zestig, zeventig. „Ik vind dat een interessante periode. Misschien wel vreemd ja, voor een jonge Amerikaan. Maar je kunt al die albums hier goed aanschaffen, dus zo vreemd is het ook weer niet." Op zijn album laat Riley Wal ker zich bijstaan door een kwartet jazzmusici. Dit, in combinatie met die Britse stijl, maakt een verwantschap met de Brit John Martyn mogelijk. Een compliment vindt hij. Verder covert hij een song van Van Morrison en wordt geassocieerd met Nick Drake. Over zijn laatste album Primrose green geeft hij weinig toelichting. „Het is een cocktail, als een LSD trip en dronken zijn in één. Alles komt samen en valt op zijn plaats." DONDERDAG 23 APRIL 2015 De drie van DeWolf. foto Melanie Marsman door Nana Noot Zaterdag, 25 april, zaal open 21.00 uur, aanvang 21.30 uur. In de Spot Middelburg. Americana Session Americana, zaterdag 25 april Razzmatazz Oost-Souburg, aanvang 20.30 uur. Session Americana bestaat uit de singer-songwriters en multi-in- strumentalisten Ry Cavanaugh, Billy Beard, Dinty Child, Kimon Kirk, Laura Cortese en Jim Fitting. Session Americana: de feel good manier van musice ren blijft een kracht waar onze muziek op drijft. door Marius Roeting 26 april, Kloveniersdoelen Middelburg, 15.00 uur. Ryley Walker over zijn laatste album: Het is een cocktail, als een LSD trip en dronken zijn in één.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 43