&ZEEUWS INTERNET K Vandaag is het precies twintig jaar geleden dat Zeeland het world wide web kon betreden. In 1995 konden de eerste Zeeuw en de digitale snelweg op. De oorkonde daarvoor dient naar een Duitse meneer te gaan. Hij gaf het Kamperlandse onderne- merspaar Jeroen en Ellen Bakker de tip zich in het internet te verdiepen. Het internet, dat was een netwerk van computers, ontwikkeld door het Amerikaanse leger, later ook gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden en aan het begin van de jaren '90 voor publieke toepassingen openge steld. De Bakkers zagen er brood in. Zo groeide hun automatiseringsbe drijf uit tot internetaanbieder Zee- landNet. In 2004 verkochten de Bakkers hun bedrijf aan energiebedrijf Delta, dat al een minderheidsbelang in Zeeland- Net had. De tip bleek een gouden tip te zijn geweest. De provider had toen al honderd medewerkers en 70.000 abonnees. Het Kamperlandse paar ver trok naar Frankrijk om daar hun geld te verdienen in het luxe toerisme. Paul Boivin, medewerker van het eer ste uur, werkt nog steeds bij de multi- mediatak van Delta. Als de dag van gisteren herinnert hij zich hoe Zee- landNet met tien inbelmodems en twee servers in Kamperland van start ging. „We moesten alles zelf ontwik kelen, want er was niks. We waren pioniers. We probeerden te bedenken waar klanten behoefte aan hadden. Eén idee was selfcare. Zo maakten we een pagina waarop je je abonnement kon omzetten: de PIP-pagina. Die be staat nog steeds." Aan het eind van het start jaar bedien de ZeelandNet al honderd klanten. Daarna schoot het aantal aansluitin gen als een komeet omhoog. Dat ging met honderden per maand. „En zo werd je als ZeelandNet-medewerker vanzelf ook een vraagbaak. We advi seerden klanten hoe ze het internet konden gebruiken. Bijvoorbeeld wel ke zoekmachines er beschikbaar wa ren, zoals Aha Vista en Yahoo." De snelle groei van de miniprovider bevestigde de prognose van De Bak kers. Ze hadden de bank voorgere kend dat ze het met een totaal van 300 klanten financieel zouden red den. Maar die 300 waren op een gege ven moment het maandelijkse groei cijfer! „Het explodeerde eigenlijk al na twee maanden. Het kon niet op", blikt Boivin terug op een spannende, leuke tijd. TELEFOONREKENING In het begin was het behelpen, zowel voor de provider als de abonnee. Wie in 1995 al een computer had, herin nert zich een informatiestroom die zo traag als Turke yoghurt door een theezeefje sijpelde. De klant moest in- Slim echtpaar hielp door Frank Balkenende VRAAGBAAK Paul Boivin, Delta multimedia, foto Ruben Oreel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 32