TO0S
PZC
MIJN
PZC s,
WORDT
ONZE PZC
BEL 088 013 9913.
Alternatief in hoogseizoen voor
geschrapte autoslaaptrein
2 IN HET NIEUWS
VLUCHTELINGEN
De Italiaanse criminoloog Andrea di Nicola sprak met
vindingrijke mensensmokkelaars. „Ze lachen Europa
gewoon uit."
COLOFON
paul kusters
toosenhenk.nl O
VEEL VLUCHTELINSENHAAT OP SOCIAL MEWA
T: 0118-43 4050
T: 0113- 31 5670
T: 0115- 64 5740
T: 0111- 45 4650
Het zijn net touropera
tors. Ze doen aan marke
ting op Facebook. Er zijn
bureautjes en bemidde
laars, in vluchtelingen
kampen of bij bussta
tions. „Wie geld heeft,
kan met het vliegtuig. Geen geld? Dan ga
je derde klas in 'n bootje en loop je risico",
schetst Andrea di Nicola, criminoloog van
de universiteit in het Italiaanse Trento. Hij
reisde met journalist Giampaolo Musume-
ci twee jaar rond de Middellandse Zee om
twaalf topsmokkelaars en hun gevolg te in
terviewen.
Zo leerde hij de grote jongens kennen, die
vanuit landen als Turkije en Egypte soms
miljoenen per jaar verdienen door vluchte
lingen de Middellandse Zee over te laten
varen. Hij sprak minder met de amateurs
die recent in Libië aan de slag zijn gegaan.
De chaos daar is zó groot dat veel Libische
broddelaars zich op mensensmokkel heb
ben gestort. Di Nicola: „Zij geven niks om
de doden die nu vallen."
Voor de grote smokkelbazen ligt dat an
ders. „Het is in hun belang mensen in le
ven te houden. Een Egyptische smokkelaar
die het hele traject van sub-Sahara Afrika
via Egypte en Libië naar Italië verzorgde,
zei me: dit is een bedrijf, en dus een kwes
tie van goede reputatie. Die wil ik niet
kwijt, ik wil niet dat mensen onderweg
sterven. Maar het gebeurt, dat erkende hij."
Di Nicola legde een netwerk van reisbu
reaus bloot. Een van de grootste vissen is
Muammer Kiiciik, een Hark die in alle seg
menten van de markt werkt. Vrachtsche
pen uit Turkije voor rijkere Syriërs en boot
jes voor Afrikanen die jaren reizen voordat
ze genoeg geld hebben verdiend om de
kust te bereiken. Hij bedacht ook smokkel
per luxejacht - lekker onopvallend.
Wie geld
heeft, kan
met het
vliegtuig;
geen geld?
Dan ga je
derde klas
in 'n bootje
en loop je
risico
Smokkelaars zijn slim en inventief, weet
Di Nicola. „Ze veranderen hun routes als
dat nodig is, gaan naar waar het makkelijk
is. En ze werken beter samen dan Europese
overheden. Ze vertrouwen elkaar en zijn
snel. Ze lachen Europa gewoon uit."
Wat kan Europa doen? Vluchtelingen ont
moedigen om een boot te nemen?
„Dat werkt niet. We hebben met heel veel
migranten gesproken die zeggen: ik ga
dood als ik niet ga, ik kan beter op de Mid
dellandse Zee omkomen dan thuis. Dus de
vraag is oneindig. Het is haast onmogelijk
om de smokkel te stoppen, tenzij je de
kloof tussen rijke en arme landen dicht."
„Maar je kunt het ze wel moeilijk maken.
Het gaat namelijk zo: Syriërs betalen een
Syrische smokkelaar om naar Turkije te ko
men. Die werkt weer samen met een Turk
se criminele groep die de route richting Ita
lië controleert. De Syrische klant betaalt
8.000 euro. Waarom kunnen we niet in
Turkije vluchtelingenkampen van de EU
opzetten, en daar asielaanvragen afhande
len, in plaats van te wachten tot mensen
stranden op onze kusten? Dan geven we ze
ook asiel, want daar hebben Syriërs ge
woon recht op."
Dat zou levens redden én het onttrekt veel
geld aan het criminele circuit. Volgens de
VN-organisatie voor Drugs en Misdaad
(UNODC) wordt met mensensmokkel per
jaar tussen de 2,8 en 9,3 miljard euro winst
gemaakt. „Geld dat is gestolen uit de zwak
ke economieën waar vluchtelingen van
daan komen", vindt Di Nicola.
En belangrijker: „Libische stammen die sa
menwerken met smokkelaars gebruiken
hun opbrengst voor het bekostigen van de
oorlog of terrorisme. Dat proberen we in
Europa steeds duidelijk te maken: als je het
niet belangrijk genoeg vindt om mensen te
redden, bedenk dan in ieder geval dat het
geld gebruikt wordt om heel veel andere
criminele activiteiten te financieren."
Profiteer als abonnee van onze aanbieding.
Draag nu een nieuwe abonnee aan en ontvang
ieder 33% KORTING op het abonnement.
Vorige week maakte het bedrijf
EETC bekend dat het met onmid
dellijke ingang stopt met het ver
voer van auto's en reizigers van
uit Den Bosch naar de Italiaanse
steden Alessandria en Livorno en
het Sloveense Koper.
Reisbureau Treinreiswinkel.nl,
dat veel tickets voor de trein had
verkocht, heeft nu hals over kop
een alternatief opgezet. In het
hoogseizoen van 3 juli tot en met
15 augustus rijdt er vanuit het
Duitse Düsseldorf wekelijks een
trein van het reisbureau naar Ve
rona. De keuze voor Düsseldorf is
opvallend. Vorig jaar schrapten de
Duitse spoorwegen juist de auto
slaaptrein vanuit die stad. Daar
door trok EETC extra veel klan
ten. Het mocht niet baten. Prijs
verhogingen voor het gebruik van
het spoor en van locomotieven
zorgden er voor dat EETC alsnog
de stekker uit de Nederlandse
trein trok. Door in Düsseldorf te
starten, bespaart Treinreiswinkel
de hoge ProRail-kosten.
Het alternatief van Treinreiswin
kel is veel beperkter dan de oude
EETC-verbinding. De geschrapte
lijn zou eigenlijk vanaf 1 mei rij
den. Het alternatief komt pas in
juli beschikbaar. In een brief aan
de klanten uit directeur Helmut
Brail van Treinreiswinkel kritiek
op EETC. Hij zegt dat 'de nodige
juridische stappen zijn gezet' rich
ting het bedrijf dat in zijn ogen
'onzorgvuldig' handelde door op
het laatste moment treinen te
schrappen. Hij verwijst klanten
voor schadevergoeding door naar
EETC. Klanten die de autoslaap
trein al geboekt hadden via Trein
reiswinkel krijgen voorrang bij
het boeken van een plekje op de
alternatieve trein.
IK ZIE ALLEMAAL
BOOTJES VOL WE00E -
PESTE TWITTERAARS
EN FACEBOOKERS...
...t>OB&ERENt>
RICHTINS LIBIË
TOOSEMHENK Ml_
'Mensensmokkel is
haast niet te stoppen'
Edisonweg 37E, Vlissingen
Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen
0118-43 4000
www.pzc.nl
Uitgever
Erik van Gruijthuijsen
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) aikroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel directeur
Ivo van der Velde
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
T: 088-0139995
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
door Karlijn van Houwelingen
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088- 0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Onze excuses. Meld het via
www.pzc.nl/geenkrant
U ontvangt restitutie en u kunt de
krant van vandaag lezen via E-paper.
Vragen? Bel: 088-0139910
Abonnementstarieven
Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven
Abonneren, wijziging vakantie
service?
Informatie kunt u vinden op onze site
www.pzc.nl/service of bel:
088-0139910.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden O Uitge
verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder
deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie
recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor
meer informatie: copyright@wegener.nl
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg
ener legt van abonnees gegevens vast voor
de uitvoering van de abonnementsovereen
komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor
den om u op de hoogte te houden van inte
ressante producten en diensten van andere
onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese
lecteerde partners.
Indien u geen prijs stelt op informatie van
de PZC of indien u uw toestemming voor
het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma
ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva
cy statement op www.pzc.nl
Andrea di Nicola
door Paul Bots
DEN BOSCH/DÜSSELDORF - Er gaan
deze zomer toch nog autoslaaptrei-
nen rijden naar Zuid-Europa.