TO0S PZC MIJN PZC s, WORDT ONZE PZC BEL 088 013 9913. Alternatief in hoogseizoen voor geschrapte autoslaaptrein 2 IN HET NIEUWS VLUCHTELINGEN De Italiaanse criminoloog Andrea di Nicola sprak met vindingrijke mensensmokkelaars. „Ze lachen Europa gewoon uit." COLOFON paul kusters toosenhenk.nl O VEEL VLUCHTELINSENHAAT OP SOCIAL MEWA T: 0118-43 4050 T: 0113- 31 5670 T: 0115- 64 5740 T: 0111- 45 4650 Het zijn net touropera tors. Ze doen aan marke ting op Facebook. Er zijn bureautjes en bemidde laars, in vluchtelingen kampen of bij bussta tions. „Wie geld heeft, kan met het vliegtuig. Geen geld? Dan ga je derde klas in 'n bootje en loop je risico", schetst Andrea di Nicola, criminoloog van de universiteit in het Italiaanse Trento. Hij reisde met journalist Giampaolo Musume- ci twee jaar rond de Middellandse Zee om twaalf topsmokkelaars en hun gevolg te in terviewen. Zo leerde hij de grote jongens kennen, die vanuit landen als Turkije en Egypte soms miljoenen per jaar verdienen door vluchte lingen de Middellandse Zee over te laten varen. Hij sprak minder met de amateurs die recent in Libië aan de slag zijn gegaan. De chaos daar is zó groot dat veel Libische broddelaars zich op mensensmokkel heb ben gestort. Di Nicola: „Zij geven niks om de doden die nu vallen." Voor de grote smokkelbazen ligt dat an ders. „Het is in hun belang mensen in le ven te houden. Een Egyptische smokkelaar die het hele traject van sub-Sahara Afrika via Egypte en Libië naar Italië verzorgde, zei me: dit is een bedrijf, en dus een kwes tie van goede reputatie. Die wil ik niet kwijt, ik wil niet dat mensen onderweg sterven. Maar het gebeurt, dat erkende hij." Di Nicola legde een netwerk van reisbu reaus bloot. Een van de grootste vissen is Muammer Kiiciik, een Hark die in alle seg menten van de markt werkt. Vrachtsche pen uit Turkije voor rijkere Syriërs en boot jes voor Afrikanen die jaren reizen voordat ze genoeg geld hebben verdiend om de kust te bereiken. Hij bedacht ook smokkel per luxejacht - lekker onopvallend. Wie geld heeft, kan met het vliegtuig; geen geld? Dan ga je derde klas in 'n bootje en loop je risico Smokkelaars zijn slim en inventief, weet Di Nicola. „Ze veranderen hun routes als dat nodig is, gaan naar waar het makkelijk is. En ze werken beter samen dan Europese overheden. Ze vertrouwen elkaar en zijn snel. Ze lachen Europa gewoon uit." Wat kan Europa doen? Vluchtelingen ont moedigen om een boot te nemen? „Dat werkt niet. We hebben met heel veel migranten gesproken die zeggen: ik ga dood als ik niet ga, ik kan beter op de Mid dellandse Zee omkomen dan thuis. Dus de vraag is oneindig. Het is haast onmogelijk om de smokkel te stoppen, tenzij je de kloof tussen rijke en arme landen dicht." „Maar je kunt het ze wel moeilijk maken. Het gaat namelijk zo: Syriërs betalen een Syrische smokkelaar om naar Turkije te ko men. Die werkt weer samen met een Turk se criminele groep die de route richting Ita lië controleert. De Syrische klant betaalt 8.000 euro. Waarom kunnen we niet in Turkije vluchtelingenkampen van de EU opzetten, en daar asielaanvragen afhande len, in plaats van te wachten tot mensen stranden op onze kusten? Dan geven we ze ook asiel, want daar hebben Syriërs ge woon recht op." Dat zou levens redden én het onttrekt veel geld aan het criminele circuit. Volgens de VN-organisatie voor Drugs en Misdaad (UNODC) wordt met mensensmokkel per jaar tussen de 2,8 en 9,3 miljard euro winst gemaakt. „Geld dat is gestolen uit de zwak ke economieën waar vluchtelingen van daan komen", vindt Di Nicola. En belangrijker: „Libische stammen die sa menwerken met smokkelaars gebruiken hun opbrengst voor het bekostigen van de oorlog of terrorisme. Dat proberen we in Europa steeds duidelijk te maken: als je het niet belangrijk genoeg vindt om mensen te redden, bedenk dan in ieder geval dat het geld gebruikt wordt om heel veel andere criminele activiteiten te financieren." Profiteer als abonnee van onze aanbieding. Draag nu een nieuwe abonnee aan en ontvang ieder 33% KORTING op het abonnement. Vorige week maakte het bedrijf EETC bekend dat het met onmid dellijke ingang stopt met het ver voer van auto's en reizigers van uit Den Bosch naar de Italiaanse steden Alessandria en Livorno en het Sloveense Koper. Reisbureau Treinreiswinkel.nl, dat veel tickets voor de trein had verkocht, heeft nu hals over kop een alternatief opgezet. In het hoogseizoen van 3 juli tot en met 15 augustus rijdt er vanuit het Duitse Düsseldorf wekelijks een trein van het reisbureau naar Ve rona. De keuze voor Düsseldorf is opvallend. Vorig jaar schrapten de Duitse spoorwegen juist de auto slaaptrein vanuit die stad. Daar door trok EETC extra veel klan ten. Het mocht niet baten. Prijs verhogingen voor het gebruik van het spoor en van locomotieven zorgden er voor dat EETC alsnog de stekker uit de Nederlandse trein trok. Door in Düsseldorf te starten, bespaart Treinreiswinkel de hoge ProRail-kosten. Het alternatief van Treinreiswin kel is veel beperkter dan de oude EETC-verbinding. De geschrapte lijn zou eigenlijk vanaf 1 mei rij den. Het alternatief komt pas in juli beschikbaar. In een brief aan de klanten uit directeur Helmut Brail van Treinreiswinkel kritiek op EETC. Hij zegt dat 'de nodige juridische stappen zijn gezet' rich ting het bedrijf dat in zijn ogen 'onzorgvuldig' handelde door op het laatste moment treinen te schrappen. Hij verwijst klanten voor schadevergoeding door naar EETC. Klanten die de autoslaap trein al geboekt hadden via Trein reiswinkel krijgen voorrang bij het boeken van een plekje op de alternatieve trein. IK ZIE ALLEMAAL BOOTJES VOL WE00E - PESTE TWITTERAARS EN FACEBOOKERS... ...t>OB&ERENt> RICHTINS LIBIË TOOSEMHENK Ml_ 'Mensensmokkel is haast niet te stoppen' Edisonweg 37E, Vlissingen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen 0118-43 4000 www.pzc.nl Uitgever Erik van Gruijthuijsen Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) aikroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl door Karlijn van Houwelingen Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/geenkrant U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Vragen? Bel: 088-0139910 Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden O Uitge verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer informatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg ener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereen komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor den om u op de hoogte te houden van inte ressante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese lecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva cy statement op www.pzc.nl Andrea di Nicola door Paul Bots DEN BOSCH/DÜSSELDORF - Er gaan deze zomer toch nog autoslaaptrei- nen rijden naar Zuid-Europa.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 2