Het is Connie Palmen wel en ook weer niet Niet te vroeg oordelen, nooit DIZZIE 27 Maarten 't Hart leest voor uit zijn werk Romans Boekengenres onder de loep Tips voor boeiende verhalen sportwereld verrassende ontdekkingen. Hij pakt zijn boek en leest een paar namen voor. Nina Polak, Hannah van Wieringen, Nina Weijers, Esther Gerritsen, Griet Op de Beeck, Hanna Bervoets... „Ik ben van '59 en opgegroeid met een enkele vrouw die door brak. Tessa de Loo, Hermine de Graaf. Dat vonden we een sensatie!" Hij had geen agenda toen hij begon met sa menstellen, zegt hij. „Tijdens het lezen ont dekte ik ineens dat bijna vijftig procent van de auteurs van deze eeuw vrouw is. Ta lentvolle jonge vrouwen. Hoe kan dat?" Hij schetst een clichébeeld. „Het is nog wei eens een klacht dat er geen buitenwereld zit in de Nederlandse literatuur. Het zou al leen over huwelijksleed gaan en de schrij vers ervan zouden allemaal kinderen van welgestelde gescheiden ouders zijn. Onzin. Allemaal onzin. Wat een aantal heel goed kan, is de oorlog die zich rond de keukenta fel afspeelt, onder woorden brengen. Nou, dat is óók oorlog. En ze schrijven met een vrijpostigheid..." Het kan geen toeval zijn dat Esther Gerritsen nu ineens is doorge broken. Een nominatie voor de Libris Lite ratuur Prijs en ze schrijft het Boekenweek geschenk. Voor het eerst in veertien jaar een vrouw. Vreemd." Het klinkt heel onnozel, denkt hij hardop, maar dit is uiteindelijk het gevolg van mis schien wel de meest succesvolle emancipa toire bewegingen van na de Tweede We reldoorlog. „Vrouwen zijn manifester dan ooit. Het valt ons nu pas op omdat het tot voor kort nog zo anders was." Hij lacht als hij terugdenkt aan het begin van zijn carrière. „Ik ben op mijn 20ste be gonnen bij het Leids Dagblad en heb heel lang voor allerlei kranten gewerkt. Ik herin ner mij dat als een journaliste vroeger met zwangerschapsverlof ging, de hoofdredac teur niet zelden zei: 'Nu moeten we oppas sen. Als ze terugkomt, gaat ze een column schrijven. En die gaat dan drie jaar lang over haar opgroeiende kindje'. Dat is niet meer zo." Nu doen de mannen dat? Schater lach. „Laat ik dan één ding in het voordeel van de mannen zeggen: Walter van den Berg, Jan van Mersbergen of Gustaaf Peek; het zijn voorbeelden van schrijvers die op een heel Amerikaanse manier schrijven over hun omgeving." Hij beaamt: „Doen de vrouwen ook. Er zijn de afgelopen jaren barrières geslecht. Er is geen verschil. Niet tussen mannen en vrouwen en niet in de onderwerpen waarover ze schrijven." Terug naar Muidhond. „In alle oprechtheid, het had ook door een man geschreven kun nen zijn. Alleen, Inge Schilperoord deed het. Als je De meisjes van de suikerwerkfabriek terugleest: dat is brave damesliteratuur. Dat geldt niet voor de vrouwen die de afge lopen vijftien jaar debuteerden. Dameslite ratuur bestaat niet meer." MA Schuld, onschuld, het zijn relatie ve begrippen. In Muidhond, het spannende en prachtig geschre ven debuut van Inge Schilperoord (1973), worstelt de 30-jarige Jona than met zichzelf nadat hij is vrij gesproken van tbs wegens gebrek aan bewijs. Wat hij op zijn geweten heeft, blijft lang in het midden. Nu hij vrij is, wil Jonathan een beter mens worden, een nieuw mens liefst. Voor zijn eenzame moeder zorgen, voor de hond, de vis die hij vangt (een zeelt, ook wel: muidhond, een slijmige karper soort met geneeskrachtige eigen schappen). En voor het buurmeis je- Vanaf de eerste bladzijde loopt de druk op, mede dankzij de zomer hitte in het dorp aan zee. Schilperoord schrijft sober. Alles is zo gewoon, huiselijk: het bank je bij de bushalte, het aardappels schillen, de speeltuin met de ka potte schommel. Ondertussen zindert de onder huidse spanning op elke pagina. Zoals bij de eettafelscènes met on derdrukte liefde en ergernissen tussen moeder en zoon. Citaat: 'Hij duwde de punt van zijn mes in het knapperige vet, sneed, proefde. Hij schaamde zich haast voor zijn honger. Zijn moeder lachte voorzichtig naar hem.' Schilperoord werkt als forensisch psycholoog bij onder meer het Pieter Baan Centrum en voor Muidhond putte ze ongetwijfeld uit haar praktijk. Muidhond stelt vragen over hoe om te gaan met dingen die je niet kunt veranderen aan jezelf. Er is empathie voor de duivel. Wat achterblijft, is de gedachte: niet te vroeg oordelen. Nooit. De grote vraag in de komende we ken is hoeveel gevoel voor humor en literatuur Connie Palmen heeft. Ze wordt genadeloos te kak ken gezet in de nieuwe roman van Eva Posthuma de Boer, maar die heeft dat zo geraffineerd ge daan dat het boek ook te lezen is als een ode aan Palmen. Eva Posthuma de Boer maakt bril jant gebruik van de mogelijkhe den die fictie haar biedt. Er komt weliswaar een schrijfster voor in Ica, die heet lea Metz en in haar mogen wij Connie Palmen her kennen. Dat wil niet zeg gen dat ze het ook is. Ook al begint de roman met een motto van Connie Pal men - 'Tussen de waar heid en het schrijven bo tert het niet' - en ook al staan er achterin bij 'ge raadpleegde literatuur' wel zeven boeken van Pal men opgesomd. Nog steeds is Ica Metz gewoon Ica Metz. Geweldig hoe Eva Posthu ma de Boer zich van de zelfde middelen bedient als Connie Palmen. In haar roman uit 2007, Luci fer, leek Palmen te sugge reren dat actrice Marina Schapers door haar man, componist Peter Schat, is vermoord. Dat kwam haar op veel kritiek te staan, die ze pareerde met de opmer king dat het literatuur is en niet de waarheid. Zo dicht tegen de werkelijkheid aanschurken is niet het exclusieve terrein van Connie Palmen. Iede re schrijver mag dat. Eva Posthu ma de Boer doet het nu, in dit koekje van Palmens deeg, maar ze speelt er tegelijk een vilein spel mee. Ze voert een vrij naïeve schrijfster op, Nadine Sprenger, die Ica Metz enorm bewondert. Ze weet zelfs vriendschap met Ica te sluiten, maar merkt dan dat ze Ica ook ziet als een ideale hoofd persoon voor een roman. Die ro man gaat ze schrijven. 'Nadine had niet de minste intentie haar een loer te draaien', schrijft Posthuma de Boer, maar dat is dus precies wat er gebeurt. Al is op ieder moment in de roman ook vol te houden dat het boek uit bewondering is ge schreven. De meest ont luisterende scène is die waarin Ica als gebroken weduwe voorleest uit haar rouwboek (Pal mens Logboek van een onbarmhartig jaar, na het overlijden van Hans van Mierlo). Ie dereen heeft zwaar met haar te doen. Waar na ze uit de rol stapt en scandeert: 'Als dat geen bestseller wordt'. Oorlog in de zestien MAANDAG 20 APRIL 2015 VIDEO Op Dizzie.nl leest de auteur Maarten 't Hart voor uit zijn werk. In Magdalena schetst hij een liefdevol portret van zijn moeder. Maar tegelijkertijd uit hij ook kri tiek op haar rotsvaste geloof. Op haar ver zoek schreef hij het boek na haar dood. BLOG SPORTBOEKEN Zonder genre-indeling zou het een stuk lastiger zijn om je favoriete boeken te ontdekken in het enorme aanbod. Maar zijn de welbekende genres nog wel van deze tijd? In het blog op Dizzie.nl verken nen we of genres de lading dekken. Onlangs verscheen Oorlog in de zestien, over het fenomeen 'pinchhitters' in het Nederlandse voetbal: in de laatste wed strijdfase nog snel een frisse speler inzet ten om te scoren. Op Dizzie.nl vind je boektitels van boeiende sportverhalen. de keukentafel DEBUUT door Merel Dado Inge Schilperoord - Muidhond. 224 blz. Podium, 17,50 euro. VAN EIGEN BODEM door Theo Hakkert Ica Eva Posthuma de Boer 280 blz. Ambo Anthos 19,99 euro Blog zelf over dit boek op Dizzie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 27