ZEELAND 25 Vuilstraat, Stadshaven en Smallegangesbuurt tot aan het de gedempte veste liep, was bij voorbeeld rood-wit-blauw. Rood was de kleur van het noordwesten, blauw van het noordoos ten. De witte steen lag in het midden van alle lijnen. Wim Bakker vindt het nog steeds bijzonder dat Trechter 5 toestemming kreeg om klin kers, asfalt, kinderkopjes, gewassen grindte- gels en betonstenen met de diamantzaag te lijf te gaan. „De wethouder die ons het fiat gaf, de inmiddels ook overleden Sjoerd Heij- ning, stond op zijn zachtst gezegd aan de ande re kant van het establishment." En zo gingen vooral Reinier de Muynck en Ro nald van Dokkum aan de slag. Niet met een GPS-systeem maar net als de middeleeuwers met touwtjes, en krijtjes. Een bedrijf zette de zaag erin en de betonstenen werden gelegd: het debat kon beginnen. 'Zonde van de centen', vond de een, 'levensge vaarlijk', riep de ander. Als je de witte lijn volgde, liep je immers altijd wel ergens tegen een gevel aan. Maar er waren ook genoeg men sen die het juist aardig vonden en je had ook Goesenaren die je er expliciet op moest wij zen, want die zagen het niet eens. Feit was dat Goes, dat zich tot dan toe wat de bestrating betreft op geen enkele manier on derscheidde van andere provincieplaatsjes, iets had wat niemand had. En omdat de verde ling in acht parten, ruimte moest scheppen voor meer kunst in de openbare ruimte, kwam er snel vanalles bij. Ineke Otte markeer de bijvoorbeeld de verdwenen stadspoorten in brons, Wim Bakker maakte een Beerput met munten erin, die nog steeds van tijd tot tijd gestolen worden en dus telkens opnieuw debat uitlokken. Ook andere kunstenaars, zo als Gerard Merinus Verkerke en George Scha de gingen meewerken in het plan Gronden. Hoewel de lijnen voor de eeuwigheid bedoeld waren, net als de kerk in het midden, bleek het een kort leven beschoren. De eeuwigheid duurt in Goes nu eenmaal niet lang. Er kwam een Masterplan Binnenstad en dat voorzag een het fasegewijs herstraten van nagenoeg al les tussen de vesten. De kunstenaars en de Culturele Raad sputter den nog wel even, maar de toenmalige wet houder, Charles Linssen, beloofde dat de lij nen terug zouden komen in de vorm van ge kleurde noppen. Dat zou een hoop geld kos ten en de gemeente had al moeite om het Mas terplan Binnenstad financieel gedekt te krij gen. De voorgestelde baatbelasting ontketen de een regelrechte rel, dus extra geld voor con ceptuele kunst zat er niet in. Het plan Gronden zou terugkomen in de vorm van noppen, maar de gemeen te had al moeite om het Masterplan Binnenstad financieel te dekken. Wim Bakker: „Als ik eerlijk ben, kon ons dat toen al weinig meer schelen. De kunstenaars in Trechter 5 gingen inmiddels een eigen weg. Bovendien overleed Ronald van Dokkum. Reinier heeft voor hem de Denkbank op de Westwal ontworpen. In het noordwest kwart want Ronald woonde in 's-Heer Hendrikskin deren." De rudimenten van het tastbare plan Gron den kun je hier en daar nog terugvinden. Van de lijnen naar het noorden en het oosten is het meeste bewaard gebleven. Ernaar ge vraagd vinden Goesenaren het nu zonde. Joke Barends, die op de oostlijn woont, legt nog weieens iemand uit waar die lijn op slaat. Henk de Jong, met zijn hond op weg op de Achterhaven, schudt meewarig zijn hoofd met een blik op de lijn. „Toen Goes nog vol lag met gewassen grindtegels, was dit een mooi onderscheid. De nieuwe bestrating on derscheidt Goes niet van andere plaatsen. Ze hebben overal, in alle steden, mooie klinkers neergelegd. Jammer, het had wel wat, die lij nen." Voor Wim Bakker, voorzitter van de Culturele Raad, maakt het zoveel niet uit, hoewel hij pre cies weet waar de rudimenten te vinden zijn. „Nog steeds is het plan Gronden het uitgangs punt voor nieuwe kunst in de openbare ruim te en niet alleen binnen de vesten of in de stad. De lijnen lopen door tot in de dorpen over het hele grondgebied van Goes." Conceptuele kunst dus, nog steeds. De Culturele Raad gebruikt het plan nog altijd voor een eerlijke verdeling van kunst in de openbare ruimte. MAANDAG 20 APRIL 2015 wat het moest doen Deel van het plan Gronden van Reinier de Muynck. De parten heb ben een kleur gekregen die terug te vinden is in de betonklinkers. afbeelding: archief Culturele Raad Goes TRoiLANOIA L PLEIN ;Tatön5 '6 TCpdsiii

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25