Met het plan Gronden had Goes iets bijzonders: conceptuele kunst die teruggreep op Middeleeuwse tradities. Maar het is alweer nagenoeg verdwenen 24 ZEELAND AMBITIE IN ZEELAND Kunst in de openbare ruimte maakt altijd de tongen los. En als het om conceptuele kunst gaat, kun je zeker een heftig discours verwachten. Van een ruiterstand beeld kun je meestal alleen wat vinden van de ruiter, die met het verstrijken der tijd en in het licht van de geschiedenis dikwijls op steeds minder sympathie kan rekenen. Kunst die niet in brons gegoten is, die met minder geeigende materialen een idee vertegenwoor digt, vraagt om nadenken, ontmoet altijd voor- en tegenstanders. Het kunstenaarscollectief Trechter 5, dat vanaf begin jaren negentig in Goes een stempel op de openbare ruimte wilde drukken, was op zich al een conceptueel begrip. Kunstenaars Reinier de Muynck, Ronald van Dokkum, Wim Bakker, Ineke Otte en Johan Adriaanse vormden het collectief. Wim Bakker weet nog hoe ze aan de naam Trechter 5 gekomen zijn. „Dat was Ronald, inmiddels overleden. Vol gens hem, en ik gebruik zijn woorden, moest je vooruit met je smoel in een trechter dui ken. Als je er dan doorheen was, kon je tonen dat je ballen had. Het was een naam. Die vijf werd al snel een vier, want Johan Adriaanse haakte af. Met z'n vieren dachten de kunstenaars na over Goes, over een manier om de openbare ruimte wat meer prikkelend te maken, inder daad: om de tongen los te maken. Het was Reinier de Muynck die het plan Gronden ont wikkelde. Gronden was meer dan een manier om Goes in partjes op te delen. „Dat was het óók", zegt Wim Bakker. „Maar het had vooral te maken met oriëntatie in de ruimte. Een middeleeuw se Goesenaar hoefde bij donker weer maar even zijn blik naar de kerk te richten om te weten waar hij ongeveer was. Een kerk stond altijd met het koor naar het oosten en was bo vendien het grootste gebouw in de wijde om trek." Het volgebouwde Goes aan het einde van de twintigste eeuw bood die duidelijke aanwij zing niet meer. Sterker nog: het hele koor van de Grote Kerk is in de bebouwing van de Lan ge Kerkstraat verdwenen. Om de oriëntatie terug te brengen, voorzag het plan Gronden erin een windroos in het plaveisel te maken door drie kleuren beton- klinkers naast elkaar te leggen. Aan de kleu ren kon je zien over welke lijn het ging. De lijn naar het noorden, die vanuit het middel punt van de kerk, over de Grote Markt, de De een vond het zonde van de centen, de ander levensgevaarlijk. Maar er waren ook mensen die het aardig vonden of die het niet eens opviel. TUSSEN DROOM EN DAAD Gronden deed exact Het Groene Weidje maakte geen deel uit van het Masterplan Bin nenstad. Daar ligt nog een deel van de lijn naar het oosten. foto Dirk-Jan Gjeltema Wat is er terechtgekomen van de Grote Plannen die blijkens indruk wekkende stapels papieren het Zeeuwse landschap zouden herscheppen? Vandaag: het plan Gronden in Goes. Een windroos in het plaveisel van de binnenstad moest Goes voor eeuwig in acht punten verdelen. Met de uitvoe ring van een plan voor de binnen stad verdwenen de lijnen maar het idee bleef levend. Wim Bakker bij een van de rudi menten van het plan Gronden. Het bovenste paadje van de Oostwal is nog niet opnieuw geasfalteerd. foto Dirk-Jan Gjeltema door Mieke van der Jagt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 24