Verbluffend, expressief recital
Signeersessie van de
barbiers van Schorem
ZEELAND 23
in de hogere kringen. De mannen hadden kamerjassen en
slaapmutsen van die stof. En scheerdoeken. Dat waren slab
ben die gebruikt werden bij het scheren. De barbier kwam
aan huis of er was een eigen bediende die met een groot
mes nat scheerde.
De scheerdeken moest de kleding beschermen tegen nattig
heid en scheerschuim.
Er zijn bijna geen scheerdekens bewaard gebleven. Ze wer
den vaak gewassen, de stof was kwetsbaar. De deken van
de familie Schorer is speciaal in opdracht gemaakt en van
een familiewapen voorzien.
David Schorer, voorzitter van de Stichting Schorer Familie
bezit, draagt de scheerdeken donderdag 23 april in bruik
leen over aan voorzitter Maarten Steenbeek van het
Zeeuwsch Genootschap. Dat gebeurt tijdens een bijeen
komst in het Zeeuws Museum in Middelburg.
Het is een bijzonder stuk, waarop deze tekst ge
schreven is: een scheerdeken uit de periode
1750-1775. Een vierkante meter groot, ge
maakt van sits - handbeschilderd katoen uit
India. In het midden het wapen van de fami
lie Schorer, een familie die in Zeeland eeuwenlang belang
rijke bestuursfuncties innam. Aan de rand bloemmotieven.
Het is een bijzonder stuk, omdat er uit die tijd vrijwel geen
stoffen gebruiksvoorwerpen zijn overgebleven. Hugo Scho
rer - oud-dijkgraaf van het waterschap Walcheren en
oud-burgemeester van Renswoude - ontdekte de deken op
de zolder van een neefin Utrecht. Het object was ingelijst
en met 160 spijkertjes op een ondergrond vastgemaakt. Het
stond met de voorkant tegen de muur, zodat er nauwelijks
licht bij kon.
In de 18e eeuw was het Indiase katoen in Europa populair
RECENSIE
KORNEEL BERNOLET
door Jeanette Vergouwen
Het eerste wat imponeert
tijdens het recital van Kor-
neel Bernolet (1989) is
het geweldige instrument, een
klavecimbel naar Michael Mietke
uit 1710 met twee manualen. Het
tweede is de soepele stijl van spe
len en de perfecte balans tussen
rechter- en linkerhand. Bij Berno
let lijkt alles gemakkelijk. Maar
zijn expressieve speelwijze is wel
het resultaat van keiharde studie.
Hij speelt met gevoel en laat zich
leiden door het karakter van de
compositie die hij vertolkt. Hij
had een mooi, vooral afwisselend
programma samengesteld van
Franse meesters uit de 18de eeuw,
de topperiode van het klavecim
bel.
Het recital was boeiend van de
eerste tot de laatste minuut. In de
dansen van Suite in A van Ram-
eau waren de verschillen duide
lijk, mede door het gebruik van
beide manualen en verschillende
registers.
In de karakterstukken van Cou-
perin kwam de humor uit, zeker
in La commère (ruziënde vrou
wen) en Le Moucheron (het vlieg
je). Duphly en Balbastre waren
meesters in het schrijven van mu
zikale portretten.
Door wat extra dramatiek en spe
ciale effecten toonde Bernolet dat
hij niet alleen een virtuoos musi
cus is, maar ook een musicus pur
sang.
MIDDELBURG - In de Drukkerij in
Middelburg signeren zaterdag 25
april de haarsnijders en barbiers
van Schorem hun nieuwe boek,
Schorem, Haarsnijder en Barbier.
Dat gebeurt vanaf 13.00 tot 15.00
uur in de winkel. Bertus, Leen en
fotograaf Jelle Mollema zijn dan
aanwezig. Mollema volgde de bar
biers en haarsnijders vier jaar
lang op de voet. In hun eigen eta
blissement op de Nieuwe Binnen
weg in Rotterdam, na werktijd in
de kroeg, onderweg naar muziek
festivals, op tattooconventions en
wachtend op een vrijkomende col
lega aan de poort van de Schiege-
vangenis. Mollema's indringende
fotografie laat een bijzondere we
reld zien. Een bebaarde mannen
wereld waarin veel geluld, maar
weinig gezegd wordt. Een wereld
waarin vrouwen alleen welkom
zijn in de gesprekken van de bar
biers en hun gasten. De dialogen
zijn opgetekend door Bor
Rooyackers. Met een voorwoord
van Eric Corton.
MAANDAG 20 APRIL 2015
Schorer geschoren
,,—Vy
door Jan van Damme
fotografie andavanriet&miekewijnen
I If I j
Werken voor klavecimbel
Van Rameau, Couperin, Duphly, Bal
bastre.
Door Korneel Bernolet.
Gehoord vrijdag in de Doopsgezinde
kerk in Middelburg