Verbluffend, expressief recital Signeersessie van de barbiers van Schorem ZEELAND 23 in de hogere kringen. De mannen hadden kamerjassen en slaapmutsen van die stof. En scheerdoeken. Dat waren slab ben die gebruikt werden bij het scheren. De barbier kwam aan huis of er was een eigen bediende die met een groot mes nat scheerde. De scheerdeken moest de kleding beschermen tegen nattig heid en scheerschuim. Er zijn bijna geen scheerdekens bewaard gebleven. Ze wer den vaak gewassen, de stof was kwetsbaar. De deken van de familie Schorer is speciaal in opdracht gemaakt en van een familiewapen voorzien. David Schorer, voorzitter van de Stichting Schorer Familie bezit, draagt de scheerdeken donderdag 23 april in bruik leen over aan voorzitter Maarten Steenbeek van het Zeeuwsch Genootschap. Dat gebeurt tijdens een bijeen komst in het Zeeuws Museum in Middelburg. Het is een bijzonder stuk, waarop deze tekst ge schreven is: een scheerdeken uit de periode 1750-1775. Een vierkante meter groot, ge maakt van sits - handbeschilderd katoen uit India. In het midden het wapen van de fami lie Schorer, een familie die in Zeeland eeuwenlang belang rijke bestuursfuncties innam. Aan de rand bloemmotieven. Het is een bijzonder stuk, omdat er uit die tijd vrijwel geen stoffen gebruiksvoorwerpen zijn overgebleven. Hugo Scho rer - oud-dijkgraaf van het waterschap Walcheren en oud-burgemeester van Renswoude - ontdekte de deken op de zolder van een neefin Utrecht. Het object was ingelijst en met 160 spijkertjes op een ondergrond vastgemaakt. Het stond met de voorkant tegen de muur, zodat er nauwelijks licht bij kon. In de 18e eeuw was het Indiase katoen in Europa populair RECENSIE KORNEEL BERNOLET door Jeanette Vergouwen Het eerste wat imponeert tijdens het recital van Kor- neel Bernolet (1989) is het geweldige instrument, een klavecimbel naar Michael Mietke uit 1710 met twee manualen. Het tweede is de soepele stijl van spe len en de perfecte balans tussen rechter- en linkerhand. Bij Berno let lijkt alles gemakkelijk. Maar zijn expressieve speelwijze is wel het resultaat van keiharde studie. Hij speelt met gevoel en laat zich leiden door het karakter van de compositie die hij vertolkt. Hij had een mooi, vooral afwisselend programma samengesteld van Franse meesters uit de 18de eeuw, de topperiode van het klavecim bel. Het recital was boeiend van de eerste tot de laatste minuut. In de dansen van Suite in A van Ram- eau waren de verschillen duide lijk, mede door het gebruik van beide manualen en verschillende registers. In de karakterstukken van Cou- perin kwam de humor uit, zeker in La commère (ruziënde vrou wen) en Le Moucheron (het vlieg je). Duphly en Balbastre waren meesters in het schrijven van mu zikale portretten. Door wat extra dramatiek en spe ciale effecten toonde Bernolet dat hij niet alleen een virtuoos musi cus is, maar ook een musicus pur sang. MIDDELBURG - In de Drukkerij in Middelburg signeren zaterdag 25 april de haarsnijders en barbiers van Schorem hun nieuwe boek, Schorem, Haarsnijder en Barbier. Dat gebeurt vanaf 13.00 tot 15.00 uur in de winkel. Bertus, Leen en fotograaf Jelle Mollema zijn dan aanwezig. Mollema volgde de bar biers en haarsnijders vier jaar lang op de voet. In hun eigen eta blissement op de Nieuwe Binnen weg in Rotterdam, na werktijd in de kroeg, onderweg naar muziek festivals, op tattooconventions en wachtend op een vrijkomende col lega aan de poort van de Schiege- vangenis. Mollema's indringende fotografie laat een bijzondere we reld zien. Een bebaarde mannen wereld waarin veel geluld, maar weinig gezegd wordt. Een wereld waarin vrouwen alleen welkom zijn in de gesprekken van de bar biers en hun gasten. De dialogen zijn opgetekend door Bor Rooyackers. Met een voorwoord van Eric Corton. MAANDAG 20 APRIL 2015 Schorer geschoren ,,—Vy door Jan van Damme fotografie andavanriet&miekewijnen I If I j Werken voor klavecimbel Van Rameau, Couperin, Duphly, Bal bastre. Door Korneel Bernolet. Gehoord vrijdag in de Doopsgezinde kerk in Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 23