tesast Pas op met saaie vakantieparken 44 Ik kan niet iets 44 Zeeland kent ZEELAND 19 Kijkje in kasteel kan op IVveede Pinksterdag Weinig Belgen werken in Zeeland BAARLAND - Wie eens een kijkje wil nemen in een kasteel, kan op Tweede Pinksterdag (25 mei) in Zeeland tussen 10.00 en 17.30 uur terecht in Slot Baarland in Baar land en Slot Moermond in Renes- se. Voor de achtste keer houdt de NKS Kenniscentrum voor Kasteel en Buitenplaats de NKS Dag van het Kasteel. De NKS is het onaf hankelijke wetenschappelijk cen trum voor kastelen, buitenplaat sen en hun historische omgeving in Nederland en zet zich in voor het behoud van dit gebouwde en groene erfgoed. Landelijk worden ruim 60 kaste len opengesteld voor het publiek. In Zeeland is de keuze beperkt tot twee kastelen. Het zijn wel twee heel verschillende optrekjes (Baar land heeft een heuse gracht). Bo vendien is Slot Moermond in han den van Fletcher Hotels en kent Slot Baarland private eigenaren. TERNEUZEN - Belgen die in Zee land hun brood verdienen, doen dat vooral in de gemeenten Ter- neuzen en Hulst. Dat blijkt uit cij fers over grensarbeid van het Cen traal Bureau voor de Statistiek. In Terneuzen en Hulst werken tussen de 480 en 1220 Belgen. In de gemeente Sluis zijn dat er tus sen de 240 en 480. Boven de Wes- terschelde zijn het er minder dan 140 per gemeente. In totaal wer ken 40.000 Belgen in Nederland, vooral in Brabant en Limburg en relatief weinig in Zeeland. Maas tricht spant de kroon met 8000 Belgische arbeidskrachten. Spoorstraat 18c 4431 NK 's-Grauenpolder T (0113) 312244 M 06 53314189 www.keukenoutletwinkel.nl Komen er te veel grote, saaie en landschappelij ke slecht ingepaste va kantieparken? Gaan we daarmee lijken op de Belgische kust? Dit is afhankelijk van de keuze voor werkgelegenheid op de korte of lange termijn. Nog voor het seizoen dit jaar be gon, was toeristisch Zeeland al landelijk nieuws. Er was uitge breid aandacht voor de 'nieuwe' bungalowparken. Daarnaast werd volop gediscussieerd over al die bouwplannen in relatie tot de natuurlijke kust. Uiterst actu eel, maar het is geen nieuw on derwerp. Al in 2012 noemde brancheorganisatie Recron het de 'verblijfsrecreatieparadox': „Het spanningsveld tussen het ruimte geven aan kwaliteitsverbe tering en tegengaan van overaan bod." Het aantal recreatiewoningen in Nederland steeg de afgelopen tien jaar zestien procent. Daar naast groeit het aanbod door de opkomst van minicampings, B&B's en Airbnb. Ondertussen blijft de vraag achter. Na de crisis neemt de belangstelling voor va kantiewoningen wel enigszins toe, vooral als beleggingsobject. Deze scheefgroei tussen vraag en aanbod heeft gevolgen voor een regio. De steeds meer luxe en comfort eisende toerist kiest voornamelijk voor hoge kwali teit. Campings en vakantiepar ken die deze kwaliteit niet kun nen bieden, krijgen te maken met lagere bezettingsgraden en dito omzetten. Uiteindelijk zul len zulke bedrijven in verval ra ken. Dit kan leiden tot verrom meling van het landschap. Dat is onwenselijk, omdat de kwaliteit van de omgeving juist hét uni que selling point van Zeeland is. Grote spelers als Roompot Vakan ties en Center Pares investeren wel in kwaliteit, maar het is de vraag of die voldoende aansluit bij de wens van de toerist van de toekomst. De financiering van nieuwe vakantieparken, veelal via de verkoop per huisje, en dus met versnippering van het eigen dom, geeft te weinig ruimte voor het continu inspelen op de veran derende markt. Zijn de nu splin ternieuwe dertien-in-een-dozijn- vakantiewoningen over tien jaar nog steeds populair? En houden al die individuele eigenaren dan nog de kwaliteit op peil? De huidige investeringen leiden vooral op de korte termijn tot meer bezoek en tot meer werk. Zodra het nieuwtje erafis, zal de toerist zijn interesse in deze ge standaardiseerde accommodaties verliezen. Dan resteert een kust die is volgebouwd met vastgoed dat weinig waard is. NV Economische Impuls Zee land en Kenniscentrum Kusttoe risme pleiten voor een toekomst- bestendig verblijfsproduct. De in zet op kwaliteit is hierin de sleu tel, niet de inzet op groot en een zijdig volume. Deze strategie vraagt enerzijds om een meer flexibele aanpak, waarmee mak kelijk kan worden ingespeeld op wijzigende marktwensen. Denk bijvoorbeeld aan circulair bou wen, met duurzame en modulai re verblijven. Anderzijds moeten overheden, projectontwikkelaars en toeristische ondernemers vooral de lange termijn in het oog houden. Dat vraagt om conti nu inzicht in de markt, flexibili teit in regelgeving en bedrijfsvoe ring en streven naar topkwaliteit. Pas dan verdwijnt de verblijfsre creatieparadox vanzelf. Dick ten Voorde is directeur van NV Economische Impuls Zeeland Margot Tempelman is manager van Kenniscentrum Kusttoerisme schrijven over een camping waarvan nog niet bekend is wanneer die opent mooie stranden en jullie kust is gelukkig niet volgebouwd over schrijven", verzucht Gabriel- le Beautemp van Camping Cars Caravans. Ook de 'luxe' yogacam- ping is nog in aanbouw. Ze ziet drie bungalowtenten op houten vlonders. In de schuur staan vier caravans uit de jaren zeventig. „We gaan ze moderniseren en op de camping neerzetten", maakt yogadocent Basil Wagstaff duide lijk. Volgens hem worden ze een hit. „Want yoga-liefhebbers heb ben niet veel nodig." Wat moet ik ermee, vraagt Fuchssteiner zich af. „Ik kan niet iets schrijven over een camping waarvan nog niet be kend is wanneer die opent en wel ke tarieven die hanteert." Dan naar Brooklyn Beach voor 'massage' op het strand. Ook niks te beleven. De kleine massagehok jes laten evenmin een onvergetelij ke indruk achter. „Zullen we dan maar Domburg verkennen?.." Waarom geen 'belevingsactiviteit' in de gloednieuwe wellness-ruim- te van het Badhotel?, vragen enke len zich af. Zondag kijken de journalisten rond in Cadzand, onder meer met een bezoek aan restaurant Pure C en cataramanschool Zeemeeuw. Sonja van der Voet van de VW Zeeland: „En maandag worden ze bijgepraat over de badplaatsplan nen van Cadzand-Bad. Dan krij gen ze ook de langverwachte yoga- les." MAANDAG 20 APRIL 2015 Zeeland heeft kansen door Margot Tempelman en Dick ten Voorde Karin Fuchssteiner, journalist Christina Rinki, journalist Duitse vakjournalisten rennen in Domburg naar zee. Het mooie strand en wellness vormen een kansrijke combinatie, zeggen ze. foto Ruben Oreel Yogadocent Basil Wagstaff (tweede van links) licht het plan voor een luxe yogacamping in een Domburgse boomgaard toe.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 19