Voetbalsupporter met weinig stress is agressiever iJ 1L» jT d BïEöytSij i/JB 8 BINNENLAND PROFESSOR KEVIN KRIZEK Geen land houdt zoveel van de fiets als Nederland. Maar onze eerste fietsprofessor komt uit Amerika. NIJMEGEN - Wat kan een Ameri kaan ons - het meest fietsminnen- de volkje van de wereld - nou le ren? Kevin Krizek grinnikt. Nee, hij zal geen enkele Nederlander hoeven uit te leggen hoe die moet fietsen. „Dat zit in jullie DNA." Maar wij verdiepen ons bar wei nig in onze grote liefde, vindt hij. „Nederlanders vinden het bijvoor beeld vanzelfsprekend dat ze voor rang krijgen op de fiets, maar dat is uniek in de wereld. Weten schappelijke kennis over jullie fietsgedrag en hoe dat zo'n groot onderdeel van de cultuur is ge worden, was er vijf tot tien jaar ge leden nauwelijks. En de meeste kennis zit nog altijd bij consul tants, lokale ambtenaren en ver- keersexperts." Krizek is op dreef. Weten Neder landers waarom de lokale verschil len zo groot zijn? Waarom wordt er in de ene stad meer gefietst dan in de andere? Komt dat door de hoge parkeertarieven, de ver grijzing, het fietsbeleid van de stad? Dat zijn de vragen die hij de komende drie jaar onderzoekt, pendelend tussen Colorado en Nijmegen, waar hij door de Rad boud Universiteit is aangesteld tot de eerste fietsprofessor van Ne derland. Een Amerikaan dus. Met een frisse blik. Krizek is inmiddels zelf op de fiets gestapt voor een korte rond rit. Misschien heeft hij er spijt van dat hij zojuist ridderlijk aan bood om te ruilen van fiets toen bleek dat de verslaggeefster een lekke band had. Maar hij ploegt zonder morren voort en vertelt over zijn hoge verwachtingen van de e-bike. Komend jaar worden er naar verwachting wereldwijd drie honderd miljoen exemplaren ver kocht. Het is allang geen trans portmiddel meer voor oudjes, be nadrukt hij, eerder een alternatief voor de auto. Volgens hem vinden de meeste mensen een fietsafstand van 3 ki lometer naar het werk acceptabel, daarna pakken ze de auto of trein. Hij wil onderzoeken of Nederlan ders ook bereid zijn langere af standen af te leggen. En de even tuele gevolgen daarvan. Niet onbe langrijk. Misschien zijn er in de toekomst andere fietspaden no dig, zoals in Denemarken, waar gedacht wordt aan een verbreding van 3 naar 5 meter. Of een extra baan voor de snellere fietser. In elk geval ziet dit kruispunt, waar hij nu met lekke band over heen ploetert er over vijftien tot twintig jaar anders uit. „Let maar op", voorspelt hij. Minder auto's, 18 MILJOEN FIETSEN meer fietsen. En wat drones in de lucht. Hij zwoegt een rotonde over. Zonder zijn hand uit te ste ken. Dat doen ze in Amerika niet. Daar is sowieso weinig aandacht voor de fietsende mens. „Stel dat die auto een fietser aanrijdt", zegt hij terwijl hij wijst met zijn vin ger. „Wie krijgt er dan de schuld? Waarschijnlijk de automobilist. In de VS is dat andersom. Daar mag je blij zijn dat er een streep verf op de weg staat die een fiets pad aanduidt." Hij gaat rechtop zitten. Nog zo iets. Nergens ter wereld fietsen mensen zo kaarsrecht als in Ne derland, merkt hij op. Amerika nen kiezen als ze fietsen vaak voor een sportmodel. „Wij zien de fiets vooral als sportartikel en vinden het lastig te begrijpen dat Nederlanders alles op de fiets doen in hun normale kleding. Wij willen bij elke fiets de juiste outfit, een afwijkende kleur, een bril; alles erop en eraan. Je zult een politicus nooit op een fiets door de stad zien rijden. Daar is een cultuuromslag voor nodig." Krizek is al om. Zijn geruite jasje wappert in de wind. OV-fietsen, ruilfietsen, autovrijezones, fietsen stallingen in de trein; deze voor beelden wil Krizek exporteren naar zijn land. In 2017 presenteert hij zijn bevindingen op het inter nationale fietscongres Velo-City in Nijmegen. Hij weet nu al: zijn thuisland zal zijn ogen uitkijken. Eén ding ziet hij nooit gebeuren: een Amerikaan met één kind voorop de fiets én één achterop. Dat beeld, waar in Nederland nie mand van opkijkt, is voor gevaar- mijdende Amerikanen een brug te ver. Dat is de opmerkelijke uitkomst van een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Een on derzoeksteam liet een groep Ajax-fans kijken naar een samen vatting van de voetbalwedstrijd van 9 januari 2012, waarin Ajax in Rotterdam met 4-2 van Feye- noord verloor. Vooraf werd de hoeveelheid Corti sol in het lichaam, het hormoon dat vrijkomt bij elke vorm van stress, bij hen gemeten. Na de wedstrijd mochten de supporters aangeven hoeveel hete saus ze over hun tegenstanders zouden willen gieten. Volgens de onder zoekers is 'de hoeveelheid hete saus' een veelgebruikte maat in wetenschappelijk onderzoek naar agressie. Je zou verwachten dat degenen die met een hoge mate van stress aan de wedstrijd beginnen, opge- fokter en agressiever zijn. Maar wat blijkt? Juist de Ajax-fans met weinig stress in hun lichaam, die met een lage cortisolspiegel dus, goten beduidend meer hete saus over de Feyenoorders heen dan degenen met veel stress. Volgens de onder zoekers is dat te verklaren door dat zij een tekort aan spanning en uitdaging in hun lichaam ervaren. „Ze zoeken meer kicks op", zegt hoogleraar sociale psychologie Paul van Lange, die samen met collega Leander van der Meij het onderzoeksteam leidde. Dat kan zich weer uiten in voetbalrellen. Een robbertje - georganiseerd - vechten voor de wedstrijd of een activiteit als bungeejumpen zou dus wel eens een goede oplossing kunnen zijn om agressie onder sommige voetbalsupporters tegen te gaan, beaamt Van Lange. Wetenschappelijk onderzoek toonde al eerder aan dat tijdens een spannende wedstrijd het ge slachtshormoon testosteron en het stresshormoon Cortisol stij gen. Supporters worden hierdoor strijdvaardiger én meer gestrest. Nieuw is nu dat de verklaring of mensen daadwerkelijk overgaan tot agressief gedrag veel te maken heeft met verschillen tussen men sen in hun basisniveau Cortisol. „Het is een van de eerste weten schappelijke aanwijzingen dat de behoefte aan sensatie en opwin ding óók een motief kan zijn voor agressie bij supporters. Niet al leen de reactie op spanning is van belang." Of die lage cortisolspiegel bij som mige fans nu wordt veroorzaakt doordat deze mensen van zichzelf stressbestendig zijn of dat ze heel saaie levens leiden, komt niet uit het onderzoek naar voren. Van Lange: „Beide verklaringen zijn mogelijk. Een van nature lage cor tisolspiegel wordt veroorzaakt door meerder factoren, waaronder levensstijl en genetische ken merken." 10/15 dagen Noordkaap/ Rondreis Noorwegen 12 dagen Rondreis Roemenie 12 dagen Rondreis Noord-West Spanje, de schatten van Galicië 12 dagen Rondreis Klassiek Italië 15 dagen Rondreis schatten van Andalusië Klassiek Spanje Grenzeloze fietsenliefde door Hanneke van Houwelingen Er zijn achttien miljoen fietsen in Nederland. Van alle verplaatsingen in ons land wordt een kwart met de fiets afge legd (vergeleken met 0,5 procent in de VS). Er zijn meer vrouwen die fietsen (28,5 procent) dan mannen (25,4 procent). De fiets wordt in Nederland vooral gebruikt voor korte afstan den, voor een derde van alle ver plaatsingen tot 7,5 kilometer, voor al voor het doen van de bood schappen en woon-werkverplaat- singen. door Lilian Dominicus AMSTERDAM - Voetbalsupporters die weinig last hebben van stress gedragen zich tijdens het kijken van wedstrijden agressiever dan toeschouwers die veel stress erva ren. foto Pierre Crom/ANP v.a. slechts v.a. slechts 1 komfortJ Vertrekdata: 18,25 mei1, 8,15, 22, 29juni 6,13, 20, 27juli/3,10,17, 24, 31 aug Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Vertrekdata: 25 mei 22 juni 20 juli 17 aug 14 sept 5 okt Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v. half- pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet. Vertrekdata: l mei1,22 juni 31 aug 21 sept/12 okt Vertrekdata: 11, 25 mei8,22 juni/ 6, 20juli/17,31 aug14, 28 sept/12 okt Vertrekdata: 4, 25 mei 15 juni6 juli24 aug/14 sept/5, 26 okt Brochure en (0318) 58 09 58 §T boekingen: www.bolderman.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 8