UI UI
REIZEN 25
moedige wijk jong en hip wordt. Er komen
designershops en -cafés. Vervolgens wor
den de huizen onbetaalbaar, waarna het he
le circus zich als een lentebui naar de wijk
ernaast verplaatst.
Het Karolinen Viertel, dicht bij de Messe-
hallen, valt nog net buiten de klauwen van
het gentrificatie-spook. In de Marktstrasse
zijn winkels van jonge modeontwerpers
en kofïïetenten vol hipsters en moderne ge
zinnen aan de biodrankjes. In Caffetteria
Panter drink je latte met biologische karot
ten cake voor vriendelijke prijzen.
Fietsend over het voormalige Schlachthof-
terrein beland je binnen een minuut in
Hamburgs tweede multiculti-wijk, het
Schanzenviertel. Daar is het drukker en
duurder. Tussen de Schanzenstrasse en het
Schulterblatt swingt het van de alternatie
ve scenes, sushibars, cafés, (Portugese) res
taurants, boutieks en kolossale Turkse
groentezaken. Het icoon van de wijk staat
aan de Schanzenstrasse: Rote Flora, een
verloederd kraakbolwerk. Slopen voor dure
appartementen is geen optie. Ultralinks
Duitsland zou meteen ten strijde trekken.
WAAR EN WAT
Een flesje Coca Cola Classic is moeilijk te
vinden in het biologische Schanzenviertel.
Fritz-Kola slaat hier de klok. Een eerlijk gla
zen flesje suikerloze cola, met het silhouet
van de twee jonge Hamburgse onderne
mers die Coca en Pepsi hier wegvaagden.
De wijk is doordesemd van een duurzaam-
heidsmoraal die je niet onberoerd laat. Bij
de Souperia Schanze neem ik keurig één
servetje. Ik breng mijn vuile kommetje
naar de keuken, want dat doet Tomas ook.
Ik zou het kommetje desgevraagd met lief
de schoonlikken om de hipster achter de
counter afwaswater te besparen.
Hamburg is in de eerst plaats een stad van
water, schepen, kades en stranden. Pak een
StadtRAD bij een van de 150 uitleenpun-
ten en fiets over de ijzeren bruggen van
Speicherstadt, van de negentiende eeuw
naar de toekomst. HafenCity is de hyper
moderne waterwijk op 800 meter van de
binnenstad. Tussen oude schepen kronke
len doorzichtige kantoorgebouwen naar de
hemel. Een soort montagetheater van chefs
in grote hoekkamers, naast zalen met een
woud van schermen. Op de kop van de Kai-
serkai staat de Elbphilharmonie in wor
ding. De 800 miljoen euro kostende con
certzaal zweeft als een atoomwolk op een
oud pakhuis. Het nieuwe landmark van
Hamburg opent in januari 2017.
Hop, met fiets en al op de havenferry die
hier aanlegt. De 'strijkijzers' vol musicalre
clame varen je van links naar rechts door
de haven. Langs het musicaltheater van
Joop van den Ende en de drukke
Landungsbrücken, waar je via de nostal
gische St. Pauli Elbtunnel onder de Elbe
door kunt fietsen.
Met mooi weer zijn de veerboten het beste
gratis uitje van Hamburg. Op het boven
dek kun je aan picknicktafels met pretzels
en bier uren van het uitzicht genieten. De
mooiste halte? Elbstrand, schuin onder Ot-
tensen, de nieuwe gentrifïcatie-wijk van
Hamburg. Voeten in het warme zand. Kijk
naar de schepen en containerkranen die in
de bloedrode zon het dagelijkse Elbe-ballet
uitvoeren. Berlijn kan even wachten.
De grote zonde in de journa
listiek: je taxichauffeur
'quoten'. Maar vandaag
mag het. Het Hamburgse
Hansa-Taxi brengt in de
strijd tegen Uber- en Uber-
Pop de taxichauffeur als
stadsgids in de arena. Die van mij heet
Bernd, draagt - inderdaad - een bruin le
ren jack, heeft een stoppelbaard en kent el
ke straatklinker van Hamburg uit zijn
hoofd. Als smaakopwekker duwt hij een
Franzbrötchen in mijn hand. Typisch ge
bak uit Hamburg: bladerdeeg, gevuld met
suiker en kaneel.
Zijn eerste vraag: „Welke stad heeft meer
bruggen: Venetië of Hamburg?" „Venetië",
zeg ik. Om hem een plezier te doen. Hij:
„Hamburg! Wij hebben meer bruggen dan
Venetië, Amsterdam en Londen bij elkaar.
Zo'n 2.500." We gaan het zien de komende
uren en scheuren weg. In een lekker hoog
busje, dat je overal kunt neerzetten. We
zijn immers taxi. Eerst naar het enorme
neorenaissancistische Rathaus in de chi
que Altstadt. Beelden van Karei de Grote
en keizer Barbarossa op de gevel en een bal
kon waarop HSV-voetballer Rafael van der
Vaart 'nooit zal worden gehuldigd'.
Taxi keren en dóór naar de historische
Speicherstadt, de grootste verzameling pak
huizen in klassieke baksteenarchitectuur
ter wereld. Hoge gebouwen rustend op ei
ken palen, met torentjes die spiegelen in
de kanalen. Speicherstadt is ook 's werelds
grootste opslagplaats van oriëntaalse tapij
ten. De Perzische handelshuizen zitten in
geklemd tussen koffiehuizen en internet-
startups. De buurt ruikt naar succes.
Nog nooit zo'n goed geïnformeerde taxi
chauffeur gehad. Bernd gaat met histori
sche fotoboeken de bezienswaardigheden
te lijf. Kijk, zegt hij, zwart-witfoto's onder
mijn neus wrijvend: „Je wilt niet weten
welke wonderschone buurt in 1885 voor dit
project is gesloopt." De foto's tonen een
oude, Amsterdam-achtige grachtenbuurt,
vol panden met vensters en ornamenten,
waarbij de Keizersgracht zou verbleken.
De brug naar het heden zijn de grote gou
den letters van de Joop van de Ende Aca
demy, pal boven de beroemde Kaffee
Rösterei. Hier worden jonge dansers opge
leid. Want Hamburg is naast haven- ook
de tweede musicalstad van Europa.
Thuis zeiden we al tegen de bereisde oom
'Vergeet de Reeperbahn!', als hij bij het ho
ren van het woord 'Hamburg' vunzig zijn
wenkbrauwen rees. Die Reeperbahn be
staat niet meer. Het aantal raamprostituees
ging de afgelopen decennia van vierdui
zend naar vierhonderd. De pornopaleisjes
zijn bijna folklore. De Reeperbahn ijlt van
testosteron naar theater. Artiesten wonen
er graag. Er zijn designhotels en clubs. Nos
talgie vind je bij Gretel und Alfonso, ooit
Stammkneipe van de Beatles, die in Ham
burg man werden. Bernd: „Er staat nog een
rekening open van Paul McCartney."
's Middags stappen we met Tomas op de
fiets, om de chique en grote winkels van
de Altstadt te verruilen voor trendy uit-
gaanswijken. Tomas - mutsje, wereldbur
ger, kunstenaar en titel in de archeologie -
gebruikt om de drie zinnen het woord 'gen-
trificatie'. Dat is het proces waarbij een ar-
Vergeet Berlijn.
Hamburg is de nieuwe
onder-de-radarbestemming
van Duitsland. Een stad van
fiets-varen, bio-cola en
monumentale pakhuizen.
Boven: De oude Reeperbahn met zijn pornopaleisjes bestaat niet meer. Nu zijn er theaters.
Onder: De Elbphilharmonie, de 800 miljoen euro kostende concertzaal, in aanbouw, foto's PR
Hamburg ligt op 440 kilometer van
Utrecht. Cermanwings en Easyjet vliegen
dagelijks van Amsterdam naar Hamburg,
vanaf 60 euro. Met NS International reis
je er in circa 5 uur heen: retour vanaf 80
euro.
Vervoer: De Hamburg Card (drie dagen
voor 24,50 euro) is ideaal voor bus, me
tro en ferry; korting op musea en musi
cals.
Fietsen: Hamburg is een goede fietsstad.
Fietspaden vaak op het trottoir. Fietsleen-
plan: StadtRAD Hamburg, eerste half uur
gratis, daarna 6 cent per minuut. Aanmel
den: http://stadtrad.hamburg.de.
Toeristische info: www.hamburg-
tourism.de, www.germany.travel en
www.standorthamburg.eu.
ZATERDAG 18 APRIL 2015
Hamburg
door Harri Theirlynck