Het gaat niet goed met de blaasmuziek, in het bijzonder met showkorpsen. De belangstelling bij de jeugd voor het musiceren binnen een korps is tanende. Hoe erg is het? 66 12 SPECTRUM cultuur Als je de mu ziek serieus neemt, ben je vele week einden op pad. Dat wil len veel jon geren niet et stip de beste opsteker voor de Nederland se blaasmuziek in de afgelo pen jaren? Waarschijnlijk de theatertour van de Limburgse zan ger Gé Reinders. Onder de titel Blaos mich 't landj door bracht hij liedjes van zijn gelijknamige album. Hij liet zich begeleiden door blaasorkesten uit de regio's waarin hij optrad. En bezorgde hen op die manier een enorme partij goodwill. Maar daarmee lijkt het meest positie ve gezegd over de ontwikkelingen de laatste jaren bij de muziekkorpsen. In een open brief op de site Korpsmu- ziek.nl en muziekgerelateerde Face- bookpagina's schrijven betrokkenen dat alarmerend veel showbands stop pen, bij gebrek aan leden. Zo stopte Beatrix D&BC uit Hilver sum met showoptredens en wedstrij den en ziet Taptoe Stiens geen moge lijkheden dit jaar een muziekevene ment te organiseren. En dat zijn grote namen. Maar ook kleinere gezelschap pen vallen om: Smalena uit Drachten, EDG Ermelo, Nescio Emmeloord, UDI Assen, HHK Haarlem. Intussen zijn de Airborne Taptoe in Ede, Tap toe Thialf in Heerenveen en Taptoe Zeeland gestaakt. Het zijn waarschijnlijk de showkorp sen die de grootste teruggang mer ken. Maar de afname van het aantal le den, niet zelden gecombineerd met fi nanciële problemen, speelt in de hele blaasmuzieksector. Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in het dalend aantal deel nemers aan concoursen. Sinds 1998 halveerde het aantal deelnemers. Oor zaken: het verdwijnen van korpsen, fu sies, maar ook verminderde belangstel ling voor deze muziek. Bart van Meijl, voorzitter van de KNMO, de muziekkoepel voor ama- teurmuziek, herkent zich in het ge schetste beeld en is ook in gesprek met de schrijvers van de brandbrief. Evengoed wil hij hij de kwestie nuan ceren. „Ik ben de laatste om te sugge reren dat het heel goed zou gaan, al zijn er grote regionale verschillen. Bij sommige korpsen zie je bijvoorbeeld nog een aanwas van leden. In diverse provincies hebben veel muziekvereni gingen een ijzersterke positie. Goed, we hebben het niet gemakkelijk." Van Meijl bevestigt dat de instroom van jongeren achterblijft. „Vroeger hadden jongeren één hobby, nu vijf. Gelijktijdig zie je dat gemeenten be knibbelen op subsidies, zodat we het ook financieel moeilijker krijgen. Na tuurlijk proberen we het tij te keren. Bijvoorbeeld door de jeugd via mu zieklessen op de basisscholen te laten kennismaken met korpsmuziek. In de hoop dat ze onze verenigingen leren kennen en wellicht lid worden. Want gekend zijn is belangrijk." Als geen ander beseft Van Meijl dat aan korpsmuziek een wat oudbollig imago kleeft.. „Niet terecht", zegt hij. „We zijn meegegroeid met de maat schappelijke ontwikkelingen. Neem het dragen van uniformen: dat is iets wat veel jongeren niet willen. Je ziet dus dat veel korpsen niet meer mar cherend op straat optreden, maar op podia, in gemeenschapshuizen en der gelijke. Ze zijn dan wel gekleed in uni forme kledij: een zwarte broek en trui of colbertje bijvoorbeeld. Het zijn zit tende orkesten geworden." Een van de suggesties om de aantrek kingskracht van de korpsen te vergro ten, is het spelen van moderne mu ziek. Van Meijl twijfelt of dat helpt: „Er zijn moderne arrangementen en die worden ook gespeeld. Maar het is heel typisch dat juist bij het publiek - ook jong publiek - de belangstelling voor de zware symfonische muziek het grootst is. Het opheffen van een korps is het laat ste wat je moet willen, zegt Van Meijl: „Doorgaans worden dan de instru menten en uniformen verkocht en weggegeven, misschien de huur van de oefenlocatie opgezegd. Als je dan al opnieuw zou willen beginnen, sta je voor een enorme klus." Toch zijn volgens Van Meijl de proble men bij muziekkorpsen niet zo groot als wordt gesuggereerd. „We maken veranderingen mee, we proberen daar op in te spelen. Maar let wel: bij ons zijn nog steeds 2.500 korpsen aange sloten, met bijna 140.000 leden. Dat is toch niet niks dunkt me." Toch maakt ook Chris Timmer van de Muziekbond Gelderland Flevoland zich zorgen. „Verenigingen hebben minder leden. Vergrijzing speelt een rol. Ouderen stromen uit, terwijl de aanwas aan de onderkant achterblijft. Iets wat overigens niet alleen muziek korpsen treft. Maar goed, je ziet wel complete korpsen verdwijnen. De re den is telkens dezelfde: te geringe in stroom van nieuwe, jonge leden." Ook Timmer denkt dat de ledenterug loop te maken heeft met het feit dat de jeugd veel meer keus heeft als het om vrijetijdsbesteding gaat. „Sportver enigingen, vakken vullen op zaterdag. Meer jongeren dan vroeger gaan stu deren, gaan elders wonen. En ze wil len zich minder binden, denk ik. Kijk, als je gaat voetballen, koop je een paar schoenen, een broek en een truitje en je kunt de wei in. Maar als je een in strument wilt bespelen, kost dat tijd. Daar ben je zo een jaar mee heen. „En als je in een showorkest wilt spe len, heb je verplichtingen. Dan kun je niet om de haverklap de repetities ver zuimen of omwille van een verjaar dag niet meegaan naar een optreden. Als je het serieus neemt, ben je vele weekeinden op pad. Dat willen veel jongeren niet. Je ziet ook dat minder mensen belangstelling hebben voor bijvoorbeeld bestuursfuncties, terwijl we heel graag jonge bestuursleden zouden willen hebben. Als we binnen onze muziekbond een algemene le denvergadering uitschrijven, komt misschien van een kwart van de 378 korpsen een vertegenwoordiger opda gen. Ik snap het, mensen hebben het druk. Maar ik vind het wel jammer." Desondanks is Timmer niet pessimis tisch gestemd. „Je hebt pieken en da len. Nu gaat het misschien iets min der, straks weer beter. Maar er wordt nog verschrikkelijk veel muziek ge maakt." Ook Johan Oegema van de Overijssel se Bond van Muziekverenigingen wuift de zorgen over de tanende be langstelling voor korpsmuziek weg. „Ik ben geen voorzitter geworden om te gaan zitten klagen. Ja, er is minder geld voor muziekeducatie. Ja, er stro men minder jongeren in. En zeker hebben showkorpsen het zwaar. Maar sommige doen het prima. Er is meer positiefs. Ik zie daar waar muziekvere nigingen het moeilijk hebben nieuwe initiatieven ontstaan. Ik ben al vijf tien jaar betrokken bij de muziekexa- mens voor muziekkorpsen in Overijs sel. Daar tekenen per examen wel ruim 300 mensen voor in. Het is alle maal niet zo zorgelijk als sommigen zeggen. Als we ons nog sterker toeleg gen op muziekonderwijs, groeit de toestroom naar onze verenigingen weer. Ik ben daarom ook blij dat leer lingen in het basisonderwijs weer meer en beter muziekonderwijs gaan krijgen. Minister Bussemaker (Onder wijs, Cultuur en Wetenschap, red.)) heeft met Joop van den Ende en het Oranje Fonds afgesproken dat ze gaan samenwerken om het muziekonder wijs op school een impuls te geven. Daarvoor is 50 miljoen beschikbaar. Als wij er ook de schouders onder zet ten, gaan er mooie dingen gebeuren." door Peter Leunissen Chris Timmer van de Muziekbond Gelderland Flevoland reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 69