De grootschalige reconstructie van de
N61 tussen Hoek en Schoondijke is
achter de rug. Gebruikers maken de ba
lans op, Rijkswaterstaat reageert.
2 SPECTRUM
reportage
~i m
Een ongekende verbete
ring, een superweg,
honderd keer veiliger,
véél sneller. Maar ook:
ontevredenheid over
de situatie bij
IJzendijke, en gemop
per onder fietsers en andere gebrui
kers van de parallelwegen.
Deze krant vroeg gebruikers van de
vernieuwde N6i twee weken geleden
naar hun mening. Tientallen mensen
reageerden. We legden hun bevindin
gen voor aan Robin Wisse en Johan
nes Hus, omgevingsmanagers bij
Rijkswaterstaat.
Volgens bijna alle inzenders is de nieuwe
weg voor automobilisten een grote verbe
tering. Je bent veel sneller op je bestem
ming en de veiligheid is enorm toegeno
men.
„Dat is goed om te horen. Daar heb
ben we het natuurlijk allemaal voor
gedaan. De oude weg was erg onvei
lig, en niet meer van deze tijd. Dit re
sultaat is overigens niet vanzelfspre
kend. Het besluit over het tracé is net
op tijd genomen. Net erna werd door
het ministerie fors bezuinigd op aller
lei wegenplannen. Dat had met de
N6i ook kunnen gebeuren als het nóg
langer had geduurd. En nu ligt er een
weg waar veel regio's jaloers op zijn."
Gebruikers vinden het heerlijk dat een
deel van de weg vierbaans is. Maar juist
daarom vragen ze zich af waarom het an
dere deel maar twee keer één rijstrook
heeft.
„Die keuze is onderdeel van het tracé-
besluit, en dat is allemaal al meerdere
keren aan de orde geweest. De keuze
voor deze vorm is gebaseerd op ver
keerstellingen. Tussen Hoek en Bier
vliet rijdt meer verkeer dan verderop
op de weg."
Verreweg het grootste pijnpunt is de si
tuatie bij IJzendijke. Volgens veel inzen
ders is de zuidelijke parallelweg daar
druk, onoverzichtelijk en gevaarlijk voor
overstekende fietsers die vanuit defiets-
tunnel komen.
„Natuurlijk kennen wij die klachten
ook. Die hebben deels ongetwijfeld te
maken met het eerdere verzet vanuit
het dorp tegen het feit dat daar maar
Schoondijke
IJzendijke
F1 r
Wilbert Dekkers, Schoondijke: „Ik maak dagelijks gebruik van de N61. Het is geweldig
geworden. Het belangrijkste: de weg is nu véél veiliger, mede doordat er geen tracto
ren meer op rijden. Dat is geen overbodige luxe. En het gaat daardoor ook een stukje
sneller natuurlijk. Het is wel jammer dat slechts een deel van het tracé vierbaans is.
Maar goed, ook op de rest van de weg kun je minstens 80 rijden. Al met al: super!"
foto's Ronald den Dekker
N61 is bij na
helemaal top
door Martijn de Koning
Staf Soulimans, IJzendijke: „Vanuit mijn dorp is heel lang geijverd voor de komst van
twee rotondes in plaats van één. Maar Rijkswaterstaat wilde daar niet aan. De gevol
gen zijn duidelijk. De weg is bijna overal veiliger geworden, maar niet bij IJzendijke.
De zuidelijke parallelweg is veel te druk, en het fietspad ligt daar vlak naast. Als een
landbouwmachine de berm in moet, rijdt die zo een fietser omver. Het is er ook nog
eens aardedonker en de oversteekplek voor fietsers vanuit het dorp is onveilig. Ik ge
loof er nog steeds in dat Rijkswaterstaat binnen een paar jaar op haar schreden terug
keert en er een rotonde bij legt."
Conny Jansen, Waterlandkerkje: „Er is steeds gezegd dat het verkeer langs mijn dorp
dankzij de opwaardering van de N61 zou afnemen. Doorgaand verkeer zou immers eer
der voor de nieuwe weg kiezen. Daar merk ik helemaal niets van. Verkeer naar Oost
burg blijft ervoor kiezen door te steken via Waterlandkerkje. Op deze manier hebben
we er helemaal niets aan."
Nieuwe parkeerplaats met
benzinestation bij IJzendijke
Viaduct tussen Schoondijke
en IJzendijke (Oranjedijk)
Biervliet
Terneuzen
Goes
Middelburg