De grootschalige reconstructie van de N61 tussen Hoek en Schoondijke is achter de rug. Gebruikers maken de ba lans op, Rijkswaterstaat reageert. 2 SPECTRUM reportage ~i m Een ongekende verbete ring, een superweg, honderd keer veiliger, véél sneller. Maar ook: ontevredenheid over de situatie bij IJzendijke, en gemop per onder fietsers en andere gebrui kers van de parallelwegen. Deze krant vroeg gebruikers van de vernieuwde N6i twee weken geleden naar hun mening. Tientallen mensen reageerden. We legden hun bevindin gen voor aan Robin Wisse en Johan nes Hus, omgevingsmanagers bij Rijkswaterstaat. Volgens bijna alle inzenders is de nieuwe weg voor automobilisten een grote verbe tering. Je bent veel sneller op je bestem ming en de veiligheid is enorm toegeno men. „Dat is goed om te horen. Daar heb ben we het natuurlijk allemaal voor gedaan. De oude weg was erg onvei lig, en niet meer van deze tijd. Dit re sultaat is overigens niet vanzelfspre kend. Het besluit over het tracé is net op tijd genomen. Net erna werd door het ministerie fors bezuinigd op aller lei wegenplannen. Dat had met de N6i ook kunnen gebeuren als het nóg langer had geduurd. En nu ligt er een weg waar veel regio's jaloers op zijn." Gebruikers vinden het heerlijk dat een deel van de weg vierbaans is. Maar juist daarom vragen ze zich af waarom het an dere deel maar twee keer één rijstrook heeft. „Die keuze is onderdeel van het tracé- besluit, en dat is allemaal al meerdere keren aan de orde geweest. De keuze voor deze vorm is gebaseerd op ver keerstellingen. Tussen Hoek en Bier vliet rijdt meer verkeer dan verderop op de weg." Verreweg het grootste pijnpunt is de si tuatie bij IJzendijke. Volgens veel inzen ders is de zuidelijke parallelweg daar druk, onoverzichtelijk en gevaarlijk voor overstekende fietsers die vanuit defiets- tunnel komen. „Natuurlijk kennen wij die klachten ook. Die hebben deels ongetwijfeld te maken met het eerdere verzet vanuit het dorp tegen het feit dat daar maar Schoondijke IJzendijke F1 r Wilbert Dekkers, Schoondijke: „Ik maak dagelijks gebruik van de N61. Het is geweldig geworden. Het belangrijkste: de weg is nu véél veiliger, mede doordat er geen tracto ren meer op rijden. Dat is geen overbodige luxe. En het gaat daardoor ook een stukje sneller natuurlijk. Het is wel jammer dat slechts een deel van het tracé vierbaans is. Maar goed, ook op de rest van de weg kun je minstens 80 rijden. Al met al: super!" foto's Ronald den Dekker N61 is bij na helemaal top door Martijn de Koning Staf Soulimans, IJzendijke: „Vanuit mijn dorp is heel lang geijverd voor de komst van twee rotondes in plaats van één. Maar Rijkswaterstaat wilde daar niet aan. De gevol gen zijn duidelijk. De weg is bijna overal veiliger geworden, maar niet bij IJzendijke. De zuidelijke parallelweg is veel te druk, en het fietspad ligt daar vlak naast. Als een landbouwmachine de berm in moet, rijdt die zo een fietser omver. Het is er ook nog eens aardedonker en de oversteekplek voor fietsers vanuit het dorp is onveilig. Ik ge loof er nog steeds in dat Rijkswaterstaat binnen een paar jaar op haar schreden terug keert en er een rotonde bij legt." Conny Jansen, Waterlandkerkje: „Er is steeds gezegd dat het verkeer langs mijn dorp dankzij de opwaardering van de N61 zou afnemen. Doorgaand verkeer zou immers eer der voor de nieuwe weg kiezen. Daar merk ik helemaal niets van. Verkeer naar Oost burg blijft ervoor kiezen door te steken via Waterlandkerkje. Op deze manier hebben we er helemaal niets aan." Nieuwe parkeerplaats met benzinestation bij IJzendijke Viaduct tussen Schoondijke en IJzendijke (Oranjedijk) Biervliet Terneuzen Goes Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 59