We zouden meer op basis van thema's kunnen samen werken. Kijk naar de Deltaroute die onlangs gelan ceerd is. Aan de Deltawerken zijn fietsroutes en een uitgebreid aanbod van uitjes en attracties gekoppeld. 0 De Ondernemer Zeeland 20 21 VVV informatie over attracties, accommodaties en evenementen. "Voor de verspreiding is in 2014 het Zeeuws Informatie Distributie Systeem ontwikkeld. Dat bevat modules zoals touchscreens, narrowcas- ting, widgets, een mobiel inspiratieplatform en web- to-print. Hierdoor kunnen bedrijven eikaars activi teiten promoten." Attracties De actie van twee grote supermarkten in Nederland waarbij klanten kunnen sparen voor fikse kortingen op dagjes uit, ziet Louwerse niet echt als een ge schikte manier voor het promoten van Zeeuwse at tracties. "Van dergelijke acties moeten beide partijen beter worden. Je moet oppassen dat je het niet gratis weggeeft. Polie: "In Zeeland kennen wij geen attrac ties van het formaat zoals de Efteling. De organisatie achter zo'n actie kiest vaak toch voor dergelijke grote attracties." Louwerse: "De Zeelandpas lijkt me een beter middel. Daar is het Watersnoodmuseum bij aangesloten, net als bij de Rotterdampas. In die re gio zit namelijk een heel grote doelgroep voor ons." Over een initiatief om ondernemers meer te laten samenwerken door het opstarten van een speciale netwerkclub gericht op die sector, hebben zowel Louwerse als Polie hun twijfels. Polie: "In het verle den is gebleken dat er weinig energie en meerwaarde ontstaat als er weer allerlei nieuwe denk- en praat sessies worden georganiseerd. Je zou hierbij het beste kunnen inzetten op het versterken, verbreden en extra stimuleren van kansrijke bestaande initia tieven." Louwerse denkt dat er inderdaad niet alleen gepraat moeten worden, maar dat we op actie gericht moeten zijn. "We zouden meer op basis van thema's kunnen samenwerken. Kijk naar de Deltaroute die onlangs gelanceerd is. Aan de Deltawerken zijn fietsroutes en een uitgebreid aanbod van uitjes en attracties ge koppeld. Ondernemers moeten daar op inspringen. Er is nog veel meer uit te halen." Samenwerking is de sleutel Het gaat goed met Zeeland als recreatiebestemming. Het CBS laat positieve cijfers zien, in 2014 groeide het aantal toeristen met 17%. Zeeland is hiermee de snelste groeier in Nederland. Toerisme en recreatie bevestigt nog eens een essentiële pijler van de Zeeuwse economie te zijn. Zeeland is voor veel consumenten een geliefde bestemming. De kust, de meeste zonuren in Nederland, de ongerepte natuur en niet te vergeten een rijke culinaire traditie. Kortom, Zeeland heeft veel te bieden en heeft een goede concurrentiepositie. Toch is deze positie niet vanzelfsprekend en alle betrokken partijen moeten hard werken om Zeeland een belangrijke recreatiebe stemming te laten zijn en blijven. Ik ben ervan overtuigd dat een belangrijke sleutel tot het succes ligt in innovatie en samenwerking. Dit wordt ook bevestigd door Toeristisch Ondernemend Zeeland en de SER Zeeland in hun onlangs gepubliceerde onderzoeksrapport "Zeeland Recreatie- land". Het rapport geeft aan dat de Zeeuwen moeten investeren in samenwerkingsverbanden om groei vast te houden en de po sitie van de Zeeuwse vrijetijdsector te behouden. Perspectief Rabobank ziet voldoende perspectief voor de branche. De aan trekkende economie zorgt voor hogere consumentenbestedin gen en dat heeft een positief effect op de sector. Daarnaast is de ontwikkeling van de instroom van buitenlandse toeristen posi tief. Toch zijn er ook belangrijke uitdagingen voor de sector. Het onderscheidend vermogen in kwaliteit en service beleving staat onder druk. De vrijetijdsconsument is veeleisend en stelt steeds hogere eisen aan het totale toeristische product. Transparantie van het aanbod is onder invloed van review- en boekingssites enorm toegenomen en consumenten laten zich bij hun beslis singen vaak leiden door de ervaringen van anderen. Verbindingen Toeristisch Zeeland kan zich versterken door nog meer verbin dingen te leggen. Verbindingen tussen ondernemers onderling maar ook tussen ondernemers en lokale overheden. Wat mij be treft zou de grondgedachte moeten zijn dat samenwerken en innovatie leidt tot een beter en sterker toeristisch product. Dat vraagt soms van individuen om over hun schaduw heen te stap pen en zich aan te sluiten bij een breder gedragen initiatief om zo het collectief sterker te maken. En dat is nodig, het collectief staat immers voor de toeristische bestemming Zeeland en het totale aanbod bepaalt de aantrekkelijkheid van onze mooie provincie. Rabobank gelooft in samenwerking en innovatie en ondersteunt toeristisch Zeeland, natuurlijk met het financieren van onderne mingen en nieuwe initiatieven. En ook met het samenbrengen van partijen en het ondersteunen van initiatieven die versterking van het Zeeuwse toeristische product als doel hebben. Ik moedig u als ondernemer aan om kansen te grijpen en uw rol te spelen in het collectief voor een sterk toeris tisch Zeeland. De Zeeuwse Raboban- ken zijn benieuwd naar uw plannen en gaan hier graag over in gesprek. Ik wens u een fantastisch recreatiesei zoen! Rabobank Namens de gezamenlijke Zeeuwse Rabobanken Chris Abbenhuis directievoorzitter Rabobank Walcheren/Noord-Beveland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 118