O De Ondernemer Zeeland Wereldtitel verdedigen Het klinkt als een jongensdroom: een supersnelle racewagen op zonne-energie ontwikkelen en bouwen en dan met het hele team naar Australië, voor een race dwars door de outback. Voor twee Zeeuwen werd het werkelijkheid: MarkHupkens (21) en Bart Heiwig (22) maken deel uit van het Nuon Solar Team 2015. 14 15 Een stevige handdruk geeft teamcaptain MarkHup kens en hij verontschuldigt zich voor de rommel in het kantoortje in Aalsmeer. Het staat er vol lap tops en computers. Op de grond liggen zeker tien zwarte rugzakjes en over alle bureaustoelen han gen jassen. "Ons team bestaat uit vijftien studenten van de TU Delft", vertelt Mark. "Vijf van ons werken in deze loods van Weimo High Quality Composites. We bouwen hier de koolstof body van de auto en maken daarbij gebruik van de expertise van dit bedrijf, dat gespecialiseerd is in de pro ductie van lichtgewicht modelbouw zweefvliegtuigen." Mark Hupkens en Bart Heiwig komen oorspronkelijk uit Vlissingen. Bart herinnert zich nog dat ze als kleuters sa men speelden. "We bouwden met Lego en haalden speel goedauto's uit elkaar." Toen Bart naar België verhuisde, verwaterde het contact. Inmiddels studeren ze allebei aan de TU Delft; Mark technische bestuurskunde en Bart werktuigbouwkunde. "We kwamen elkaar weer tegen op de interesse-borrel voor het Nuon Solar Team", vertelt Bart. "Dat we uiteindelijk uit ongeveer zestig aanmeldin gen allebei door de strenge selectieprocedure heen zijn ge komen, is fantastisch." Mark Hupkens solliciteerde voor de functie van teamcap tain. "Ik had vroeger bij de waterscouts in Vlissingen als bootsman al de leiding. Ook nu wilde ik graag eindverant woordelijk zijn voor het project." Mark vindt het een uit daging om met verschillende mensen te werken en die al lemaal zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. "Het is een intens jaar, we werken meer dan fulltime en zitten continu op eikaars lip. De karakters van de teamleden moeten goed op elkaar aansluiten, anders hou je dit niet vol. Aan motivatie hebben we geen gebrek; alle teamleden zijn enorm gedreven." Degenen die in Aalsmeer werken, wonen tijdelijk op een woonboot op de Westeinderplassen. "Eens in de twee weken organiseren we een avond waarop iedereen bij elkaar komt. Dan eten en sporten we samen; dat is belangrijk voor de groepsdynamiek." Bart Heiwig is medeverantwoordelijk voor het mechanisch ontwerp van de zonne-auto. "Ik zorg voor alles wat aan de wielen vast zit. De auto moet zo veilig en licht moge lijk kunnen veren, sturen en remmen. Wij werken met tien teamleden op de campus van de TU Delft. Er staat continu een Skype-verbinding open, zodat we zien waar de ande ren mee bezig zijn." Bart ziet dit jaar niet als onderbreking van zijn studie. "Je leert hier zoveel van. We werken samen in een multidis ciplinair team en passen de theoretische kennis van onze studies nu in praktijk toe." Het Nuon Solar Team maakt lange dagen; er is een strakke deadline. "We beginnen da gelijks om 8 uur met het doornemen van de planning", ver telt Mark. "Als we bijvoorbeeld moeten harsen, houden we rekening met de uithardingstijd. Daaromheen plannen we onze pauzes. We werken regelmatig over, maar op tijd rust nemen is belangrijk om gefocust te blijven." Elk jaar stelt de wedstrijdorganisatie nieuwe regels op waardoor de deelnemende teams uitgedaagd worden nog innovatiever en creatiever te zijn. In totaal werkt het Nuon Solar Team ruim een jaar aan de zonneauto. Een deel van het team bouwt in de loods in Aalsmeer de body van de auto, terwijl op de campus in Delft strategie, elektronica en mechanica worden ontwikkeld. "In Delft zetten we uiteindelijk alle onderdelen in de auto", vertelt Bart. "Dan volgt de testfase en eind augustus vertrekt ons team naar Australië om ook daar nog te testen. De plaatselijke om standigheden zijn veel extremer dan hier: tropisch heet, vochtig en enorm stoffig." Mark vindt het project heel bij zonder: "Een automerk doet er tien tot vijftien jaar over om een nieuw model op de markt te brengen. Wij bouwen met vijftien extreem toegewijde studenten binnen een jaar een nieuwe innovatieve auto, die maar 150 kilo weegt. Om met een gemiddelde snelheid van 100 km/u te rijden, verbruikt de auto net zoveel energie als een waterkoker." Door mee te doen aan de World Solar Challenge beseft Mark wat hij later voor baan wil. "Ik wil iets met consultan cy en leiding geven aan een team, maar ik wil vooral de we reld een stukje beter maken, zodat we niet meer afhanke lijk zijn van fossiele brandstoffen." Bart wil later misschien wel een eigen bedrijf starten. "lets vanaf nul opbouwen en succesvol maken, zoals we nu ook doen." Hi rij dt als een zonnetje Tekst Esther Smid Foto Paul van den Dungen Mark Hupkens (in de auto) en Bart Heiwig bij de zonnewagen die in 2013 de wereldtitel won. Bootsman Lange dagen Innovatieve auto De World Solar Challenge is een 3000 kilometer lange race voor auto's die volledig rijden op zonne-energie. De wedstrijd vindt eens per twee jaar plaats in Austra lië, waar de deelnemers in enkele dagen van Darwin naar Adelaide rijden. Het Nuon Solar Team doet voor de achtste keer mee. Vijf keer eerder pakte een studen tenteam van de TU Delft de wereldtitel, waaronder de laatste keer in 2013. In oktober 2015 verdedigen Mark Hupkens en Bart Heiwig met hun team de wereldtitel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 112