O De Ondernemer Zeeland
Wereldtitel verdedigen
Het klinkt als een jongensdroom: een
supersnelle racewagen op zonne-energie
ontwikkelen en bouwen en dan met het hele
team naar Australië, voor een race dwars
door de outback. Voor twee Zeeuwen werd
het werkelijkheid: MarkHupkens (21) en
Bart Heiwig (22) maken deel uit van het
Nuon Solar Team 2015.
14 15
Een stevige handdruk geeft teamcaptain MarkHup
kens en hij verontschuldigt zich voor de rommel
in het kantoortje in Aalsmeer. Het staat er vol lap
tops en computers. Op de grond liggen zeker tien
zwarte rugzakjes en over alle bureaustoelen han
gen jassen. "Ons team bestaat uit vijftien studenten van de
TU Delft", vertelt Mark. "Vijf van ons werken in deze loods
van Weimo High Quality Composites. We bouwen hier de
koolstof body van de auto en maken daarbij gebruik van de
expertise van dit bedrijf, dat gespecialiseerd is in de pro
ductie van lichtgewicht modelbouw zweefvliegtuigen."
Mark Hupkens en Bart Heiwig komen oorspronkelijk uit
Vlissingen. Bart herinnert zich nog dat ze als kleuters sa
men speelden. "We bouwden met Lego en haalden speel
goedauto's uit elkaar." Toen Bart naar België verhuisde,
verwaterde het contact. Inmiddels studeren ze allebei
aan de TU Delft; Mark technische bestuurskunde en Bart
werktuigbouwkunde. "We kwamen elkaar weer tegen op
de interesse-borrel voor het Nuon Solar Team", vertelt
Bart. "Dat we uiteindelijk uit ongeveer zestig aanmeldin
gen allebei door de strenge selectieprocedure heen zijn ge
komen, is fantastisch."
Mark Hupkens solliciteerde voor de functie van teamcap
tain. "Ik had vroeger bij de waterscouts in Vlissingen als
bootsman al de leiding. Ook nu wilde ik graag eindverant
woordelijk zijn voor het project." Mark vindt het een uit
daging om met verschillende mensen te werken en die al
lemaal zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen. "Het
is een intens jaar, we werken meer dan fulltime en zitten
continu op eikaars lip. De karakters van de teamleden
moeten goed op elkaar aansluiten, anders hou je dit niet
vol. Aan motivatie hebben we geen gebrek; alle teamleden
zijn enorm gedreven." Degenen die in Aalsmeer werken,
wonen tijdelijk op een woonboot op de Westeinderplassen.
"Eens in de twee weken organiseren we een avond waarop
iedereen bij elkaar komt. Dan eten en sporten we samen;
dat is belangrijk voor de groepsdynamiek."
Bart Heiwig is medeverantwoordelijk voor het mechanisch
ontwerp van de zonne-auto. "Ik zorg voor alles wat aan
de wielen vast zit. De auto moet zo veilig en licht moge
lijk kunnen veren, sturen en remmen. Wij werken met tien
teamleden op de campus van de TU Delft. Er staat continu
een Skype-verbinding open, zodat we zien waar de ande
ren mee bezig zijn."
Bart ziet dit jaar niet als onderbreking van zijn studie. "Je
leert hier zoveel van. We werken samen in een multidis
ciplinair team en passen de theoretische kennis van onze
studies nu in praktijk toe." Het Nuon Solar Team maakt
lange dagen; er is een strakke deadline. "We beginnen da
gelijks om 8 uur met het doornemen van de planning", ver
telt Mark. "Als we bijvoorbeeld moeten harsen, houden we
rekening met de uithardingstijd. Daaromheen plannen we
onze pauzes. We werken regelmatig over, maar op tijd rust
nemen is belangrijk om gefocust te blijven."
Elk jaar stelt de wedstrijdorganisatie nieuwe regels op
waardoor de deelnemende teams uitgedaagd worden nog
innovatiever en creatiever te zijn. In totaal werkt het Nuon
Solar Team ruim een jaar aan de zonneauto. Een deel van
het team bouwt in de loods in Aalsmeer de body van de
auto, terwijl op de campus in Delft strategie, elektronica
en mechanica worden ontwikkeld. "In Delft zetten we
uiteindelijk alle onderdelen in de auto", vertelt Bart. "Dan
volgt de testfase en eind augustus vertrekt ons team naar
Australië om ook daar nog te testen. De plaatselijke om
standigheden zijn veel extremer dan hier: tropisch heet,
vochtig en enorm stoffig." Mark vindt het project heel bij
zonder: "Een automerk doet er tien tot vijftien jaar over om
een nieuw model op de markt te brengen. Wij bouwen met
vijftien extreem toegewijde studenten binnen een jaar een
nieuwe innovatieve auto, die maar 150 kilo weegt. Om met
een gemiddelde snelheid van 100 km/u te rijden, verbruikt
de auto net zoveel energie als een waterkoker."
Door mee te doen aan de World Solar Challenge beseft
Mark wat hij later voor baan wil. "Ik wil iets met consultan
cy en leiding geven aan een team, maar ik wil vooral de we
reld een stukje beter maken, zodat we niet meer afhanke
lijk zijn van fossiele brandstoffen." Bart wil later misschien
wel een eigen bedrijf starten. "lets vanaf nul opbouwen en
succesvol maken, zoals we nu ook doen."
Hi
rij dt
als een
zonnetje
Tekst Esther Smid Foto Paul van den Dungen
Mark Hupkens (in de auto) en Bart Heiwig bij de zonnewagen die in 2013 de wereldtitel won.
Bootsman
Lange dagen
Innovatieve auto
De World Solar Challenge is een 3000 kilometer lange
race voor auto's die volledig rijden op zonne-energie.
De wedstrijd vindt eens per twee jaar plaats in Austra
lië, waar de deelnemers in enkele dagen van Darwin
naar Adelaide rijden. Het Nuon Solar Team doet voor de
achtste keer mee. Vijf keer eerder pakte een studen
tenteam van de TU Delft de wereldtitel, waaronder de
laatste keer in 2013. In oktober 2015 verdedigen Mark
Hupkens en Bart Heiwig met hun team de wereldtitel.