Mensen vervelen zich te pletter, we kopen om ons niet te vervelen. de Ondernemer "Als je winkel bloedsaai is, dan gaan we toch op het internet shoppen?" Specialist in retail en merken, Paul Moers is ervan overtuigd dat de detailhandel zijn toekomst in eigen handen heeft. Met de juiste strategie haal je de consument gewoon terug je winkel in. Voor ondernemend werkend Zeeland M i d d e I b u r g vvc Het beroep van winkelier is een vak en dat wordt het steeds meer. Zorg dat je winkel opvalt. Het moet leuk zijn ombinnen te lopen, dus flikker niet alle schoenen op een plank, maar geef je producten de aan dacht en de ruimte die ze verdie nen. Blijf vernieuwen, verrassen." Beleving en dienstbaarheid zijn twee belangrijke thema's die we terugvinden in het boek van Paul Moers; 'Werk aan de winkel 3.0. Hoe overleef ik als retailer de toekomst?' Te veel winkeliers we ten volgens Moers niet de juiste keuze te maken. "Je moet heel nadrukkelijk kiezen voor wie je alles wilt zijn", vertelt Moers. Met een beetje rondbanjeren in een grijs middensegment van 'voor iedereen wat' kom je in een gevaarlijke positie terecht. Specialiseren in een specifieke doelgroep waarvoor je met een breed en diep assortiment alles kan betekenen is de boodschap. Het maakt vervolgkeuzes ook een stuk gemakkelijker. Een kleding winkel voor jongeren benadert de doelgroep anders dan eenzelfde winkel voor ouderen. "Een twee de punt wat veel winkeliers ver geten zijn is de dienstbaarheid". Een goed advies, perfecte service en de klant persoonlijk kennen en begeleiden, daar kan een online webshop nooit tegenop. Aandacht voor de motivatie van het perso neel is een niet te onderschatten punt. We lopen te vaak ongeïnte resseerde verkopers tegen het lijf die ons ook nog eens laten wach ten. De klant moet weer koning worden. Gelukkig zijn er nog vol doende winkels die het wel goed doen, maar je moet ook nog een derde punt aandachtig in de ga ten houden, de waardepropositie. "Als je als bakker een paasbrood verkoopt dan moet het om je vin gers bij af te likken zijn en niet duurder dan de prima paasbro- den bij de discount supermarkt. De klant moet dat spul bij jou willen kopen, als lokale winkelier moet je de lokale held worden. Als je dat niet begrijpt dan sta je met een voet in het graf". Een specialist heeft een beter product voor een concurrerende prijs. "De winkelstraat is nu nog ana loog, maar binnen nu en vijf jaar wordt het digitaal. Ik denk dat er echt een revolutie gaat uit- Tekst John de Kok Illustratie Dennis Rijsbergen De binnensteden krijgen steeds meer een andere functie en transformeren in favoriete ontmoetingsplekken waar mensen hun vrije tijd doorbrengen. Het gaat steeds vaker om beleving, waarbij winkelen, cultuur en horeca nauw met elkaar verweven zijn. Een bezoek aan de binnenstad wordt steeds meer een dagje uit. De binnensteden moeten om deze functie te kunnen vervullen weer compacte winkelgebieden worden in de historische stadskernen met goede, betaalbare parkeermogelijkheden en bereikbaarheid met openbaar vervoer. Zeeuws Museum i— MARKT Zeeuwse Biblio Middel De winkeliers toekomst zelf Werk 3.0 Dienstbaarheid Digitaal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 105