Kalkoen of lam:
slagers in de fout
Molukkers: Dit voelt Lof voor ProRail na aanpak
als een overwinning van problemen rond Schiphol
IN HET NIEUWS 5
BRADFORD - Een uitslaande brand
op de hoofdtribune van Bradford
City leidde in 1985 tot de dood
van 56 mensen. Een onderzoeks
commissie sprak van een ongeluk.
Een sigaret of een lucifer zou de
houten constructie in lichterlaaie
hebben gezet. Dertig jaar later
trekt een overlevende deze conclu
sie omver. De ramp lijkt het werk
van de toenmalige voorzitter, in
een poging de verzekering op te
lichten.
Martin Fletcher ontsnapte door
een speling van het lot op 12-jari
ge leeftijd aan de dood. Met zijn
pet in zijn hoofdhuid gesmolten
geraakte hij buiten het stadion.
Zijn vader, oom, broer en opa kon
den de vlammenzee niet ont
vluchten. Hij twijfelde nooit aan
de officiële lezing, totdat zijn moe
der bij een herdenkingsdienst
voor de slachtoffers zijn leven op
z'n kop zette.
„Je weet toch wel dat dit niet Staf
ford Heginbothams eerste brand
was?", vroeg ze. Deze zin zette
Fletcher aan tot een speurtocht in
krantenarchieven. Vijftien jaar
spendeerde hij aan het uitpluizen
van de levenswandel van de toen
malige voorzitter van Bradford Ci
ty. Het leidde tot het boek 56 -
The Story of The Bradford Fire.
Stafford Heginbotham (1933-
1995), zo beschrijft Fletcher, trof
meer dan een gemiddelde dosis
ongeluk. Vóór de ramp gingen al
acht van zijn bedrijven in vlam
men op. Telkens verspreidde het
vuur zich razendsnel. Even vaak
ontstond een giftige rookwolk. El
ke keer kreeg Heginbotham com
pensatie van een verzekerings
maatschappij. „Kan iemand zo
veel ongeluk op zijn pad treffen
als Heginbotham", vraagt
Fletcher retorisch. Zijn uitwer
king van de achtergrond van de
tragedie laat weinig te raden over.
Bradford City stond op het punt
te promoveren naar de Second Di
vision. Om aan de veiligheidseisen
te kunnen voldoen, moesten mil
joenen worden geïnvesteerd, zo
wist Heginbotham sinds enkele
dagen. Dat kon de club niet op
brengen. Na de brand ontving He-
STADIONBRAND BRADFORD CITY
X
ginbotham 10 miljoen euro van
de lokale overheid en de verzeke
ring. De financiële strop ver
dween als bij toverslag.
Deze uitbetaling bracht het totaal
aan opgestreken verzekeringsgeld
van Heginbotham op 37 miljoen
euro. Hij verkocht Bradford City
vier jaar later met winst.
Fletcher vond geen bewijs waar
uit moord met voorbedachten ra
de gedestilleerd kan worden. De
uitvoering van zijn plan moet uit
de hand zijn gelopen. Er hadden
geen slachtoffers moeten vallen.
Fletcher kwam erachter dat om
onverklaarbare redenen de hang
sloten op de poorten van de
hoofdtribune veel eerder dan ge
bruikelijk waren weggehaald. He
laas wisten veel toeschouwers dit
niet. Ze dachten in de val te zit
ten. Dit feitje alleen had volgens
Fletcher tot meer argwaan bij jus
titie moeten leiden.
Bijna dertig jaar later twijfelen de
hoofdrolspelers van destijds nog
steeds niet aan de juistheid van
hun oordeel. Toenmalig rechter
van het hooggerechtshof Sir Oli
ver Popplewell, die het onderzoek
voorzat, noemt Fletchers verhaal
'bizar'. Eerder vroeg hij nabestaan
den hun lot 'waardiger' te dragen
en op te houden met het spuien
van complottheorieën.
Fletcher kent de reacties maar al
te goed. Hij was door een onge
kend toeval als toeschouwer aan
wezig bij de Hillsborough-ramp,
waarbij 96 doden vielen. Politie
en justitie gaven fans van Liver
pool de schuld, totdat nieuw on
derzoek aantoonde dat die lag bij
agenten. Met zijn boek wil hij er
toe bijdragen dat de Bradford Fire
opnieuw onder de loep wordt ge
nomen.
Toenmalig CDA-minister van Jus
titie Dries van Agt heeft de Twee
de Kamer in 1977, na de geweldda
dige beëindiging van de treinka
ping bij het Drentse De Punt, fei
telijk onjuist geïnformeerd, erken
de Van der Steur. De vraag is of
Van Agt dat bewust heeft gedaan.
Drie van de zes omgekomen ka
pers hadden zich tijdens de bevrij
dingsactie niet gewapend verzet.
Van Agt zei destijds ten onrechte
dat er geen schot was gelost op gij
zelnemers die niet gewapend wa
ren. De Molukse gemeenschap in
Assen en Bovensmilde, waar de
treinkapers vandaan kwamen, be
weert al jaren dat enkele gijzelne
mers niet gewapend waren toen
mariniers de trein na negentien
dagen bestormden. Ze zijn opge
lucht dat de minister toegeeft dat
Van Agt niet de waarheid sprak,
aldus Ririmasse en Lumalessil.
De nieuwe topman Pier Eringa
heeft het oplossen van de proble
men op het traject tot zijn top
prioriteit gemaakt. Eringa heeft
meteen ingegrepen.
Monteurs komen dichter bij het
spoor te werken, zodat ze sneller
ter plekke zijn. Ook krijgen ze
een extra opleiding. Bovendien ko
men er minimaal tien extra in
specteurs bij. Ze gaan toezicht
houden bij grootschalige en cru
ciale werkzaamheden. In het ver
volg wordt standaard een 100 pro-
centcheck uitgevoerd voordat het
spoor weer wordt vrijgegeven.
ProRail gaat binnen twee weken
overleg voeren met de aannemers
die werkzaam zijn binnen de drie
hoek Schiphol-Amsterdam-
Utrecht om de situatie te verbete
ren. Schiphol-baas Jos Nijhuis
heeft lof voor Eringa. „Prima dat
hij het serieus neemt en direct op
pakt met maatregelen. Die lijn is
keihard nodig. De reiziger staat
centraal en moet kunnen vertrou
wen op de bereikbaarheid van
Schiphol." De NS prijst de voort
varendheid van Eringa. „Dit moe
ten we zij aan zij, samen voor on
ze reizigers oplossen. Een deel
van de uitval van onze treinen
wordt veroorzaakt door proble
men met het spoor, hier hebben
reizigers last van", aldus de NS.
Rover is ook positief. „Het zijn
stappen in de goede richting."
Het programma ontdekte ook dat
sommige supermarkten het vlees
van volwassen schapen als lams
vlees verkopen.
Volgens de Nederlandse Voedsel-
en Warenautoriteit (NVWA) is
het voor het eerst dat er melding
is gedaan van lamsvlees dat eigen
lijk kalkoenvlees is. De autoriteit
heeft aan de Keuringsdienst van
Waarde gevraagd om welke frau
derende slagers het gaat. „Dan
kunnen wij er werk van maken",
zegt een NVWA-woordvoerder.
Vorige week werd de Brabantse
vleeshandelaar Willy Selten ver
oordeeld tot 2,5 jaar celstraf voor
fraude met paardenvlees. Het paar-
denvlees werd ontdekt in partijen
vlees die werden verkocht als
puur rundvlees. Er was vijf jaar
celstraf geëist.
Bij de vleesgroothandel van Sel
ten werd in 2011 en 2012 ten min
ste 336.000 kilo paard verwerkt.
In de administratie en boekhou
ding was dat niet opgenomen.
De rechtbank in Den
Bosch veroordeelde Willy
Selten voor valsheid in ge
schrifte, onder andere omdat
pakbonnen en facturen wer
den vervalst.
Begin 2013 bleek dat in
diepvriesmaaltijden uit het
Verenigd Koninkrijk paar
denvlees zat in plaats
van duurder rund
vlees. Het vlees bleek
afkomstig uit een an
der EU-land. Al snel
werd ook in Zweden,
Ierland en Polen paar
denvlees aangetroffen.
Dat blijkt uit onderzoek door tele
visieprogramma Keuringsdienst
van Waarde (KRO). Het program
ma kocht in Den Haag lamsvlees
bij tien verschillende Tïirkse en is
lamitische slagers. In drie geval
len bleek het om kalkoenvlees te
gaan. In een vierde geval bleek
een mix van kalkoen en lam te
zijn verkocht.
Bij de slagers werden voorgesne
den blokjes lamsvlees gekocht.
Daarna werd het DNA getest.
„We merkten een enorm prijsver
schil in lamsvlees. Bij sommige
slagers was het veel goedkoper
dan in de supermarkt", aldus
Teun van de Keuken van de Keu
ringsdienst van Waarde.
Het programma kwam het
vleesschandaal op het spoor na
een tip van een Haagse slager.
De frauderende slagers ver
kochten vlees voor zo'n 10 eu
ro per kilo, terwijl lamsvlees
in de supermarkt onge
veer 30 euro per kilo
kost.
Volgens onderzoeker
Harm Janssens ziet
'alleen een heel goe
de kok het verschil
tussen blokjes kal
koenvlees en blokjes
lamsvlees'.
VRIJDAG 17 APRIL 2015
en de vuurzee
door Geert Langendorff
stadion
Bradford
Bradford
Birkenshaw
Birstall
Cleckheaton
Branden bij bedrijven waarvan Stafford Heginbotham, de toenmalige
voorzitter van voetbalclub Bradford City, eigenaar was.
1 mei 1967
2 april 1968
3 augustus 1970
4 december 1971
5 augustus 1977
6 december 1977
7 november 1977
8 juni 1981
9 mei 1985
BOVENSMILDE/ASSEN - „Dit voelt na
38 jaar als een overwinning. De po
litiek geeft toe dat de bestorming
van de trein bij De Punt een execu
tie was." Dat is de reactie van
Junus Ririmasse (ex-treinkaper) en
Nona Lumalessil (zus van twee ka
pers, van wie er één om het leven
kwam) op uitspraken van minister
Ard van der Steur (Justitie, VVD)
gisteren in de Tweede Kamer.
AMSTERDAM - Luchthaven Schip
hol, de NS en reizigersvereniging
Rover zijn blij met de maatregelen
van spoorbeheerder ProRail na de
vele storingen in het treinverkeer
binnen de driehoek Schiphol-Am-
sterdam-Utrecht.
Monteurs komen dichter bij
spoor te werken, zodat ze
sneller ter plekke zijn. Ook
krijgen ze een opleiding.
foto Thinkstock
door Peter Winterman
DEN HAAG - Slagers verkopen kal
koenvlees als veel duurder lams
vlees. Het vlees van de kalkoen is
in blokjes gesneden, waardoor het
niet meer goed van lam te onder
scheiden is.