Kalkoen of lam: slagers in de fout Molukkers: Dit voelt Lof voor ProRail na aanpak als een overwinning van problemen rond Schiphol IN HET NIEUWS 5 BRADFORD - Een uitslaande brand op de hoofdtribune van Bradford City leidde in 1985 tot de dood van 56 mensen. Een onderzoeks commissie sprak van een ongeluk. Een sigaret of een lucifer zou de houten constructie in lichterlaaie hebben gezet. Dertig jaar later trekt een overlevende deze conclu sie omver. De ramp lijkt het werk van de toenmalige voorzitter, in een poging de verzekering op te lichten. Martin Fletcher ontsnapte door een speling van het lot op 12-jari ge leeftijd aan de dood. Met zijn pet in zijn hoofdhuid gesmolten geraakte hij buiten het stadion. Zijn vader, oom, broer en opa kon den de vlammenzee niet ont vluchten. Hij twijfelde nooit aan de officiële lezing, totdat zijn moe der bij een herdenkingsdienst voor de slachtoffers zijn leven op z'n kop zette. „Je weet toch wel dat dit niet Staf ford Heginbothams eerste brand was?", vroeg ze. Deze zin zette Fletcher aan tot een speurtocht in krantenarchieven. Vijftien jaar spendeerde hij aan het uitpluizen van de levenswandel van de toen malige voorzitter van Bradford Ci ty. Het leidde tot het boek 56 - The Story of The Bradford Fire. Stafford Heginbotham (1933- 1995), zo beschrijft Fletcher, trof meer dan een gemiddelde dosis ongeluk. Vóór de ramp gingen al acht van zijn bedrijven in vlam men op. Telkens verspreidde het vuur zich razendsnel. Even vaak ontstond een giftige rookwolk. El ke keer kreeg Heginbotham com pensatie van een verzekerings maatschappij. „Kan iemand zo veel ongeluk op zijn pad treffen als Heginbotham", vraagt Fletcher retorisch. Zijn uitwer king van de achtergrond van de tragedie laat weinig te raden over. Bradford City stond op het punt te promoveren naar de Second Di vision. Om aan de veiligheidseisen te kunnen voldoen, moesten mil joenen worden geïnvesteerd, zo wist Heginbotham sinds enkele dagen. Dat kon de club niet op brengen. Na de brand ontving He- STADIONBRAND BRADFORD CITY X ginbotham 10 miljoen euro van de lokale overheid en de verzeke ring. De financiële strop ver dween als bij toverslag. Deze uitbetaling bracht het totaal aan opgestreken verzekeringsgeld van Heginbotham op 37 miljoen euro. Hij verkocht Bradford City vier jaar later met winst. Fletcher vond geen bewijs waar uit moord met voorbedachten ra de gedestilleerd kan worden. De uitvoering van zijn plan moet uit de hand zijn gelopen. Er hadden geen slachtoffers moeten vallen. Fletcher kwam erachter dat om onverklaarbare redenen de hang sloten op de poorten van de hoofdtribune veel eerder dan ge bruikelijk waren weggehaald. He laas wisten veel toeschouwers dit niet. Ze dachten in de val te zit ten. Dit feitje alleen had volgens Fletcher tot meer argwaan bij jus titie moeten leiden. Bijna dertig jaar later twijfelen de hoofdrolspelers van destijds nog steeds niet aan de juistheid van hun oordeel. Toenmalig rechter van het hooggerechtshof Sir Oli ver Popplewell, die het onderzoek voorzat, noemt Fletchers verhaal 'bizar'. Eerder vroeg hij nabestaan den hun lot 'waardiger' te dragen en op te houden met het spuien van complottheorieën. Fletcher kent de reacties maar al te goed. Hij was door een onge kend toeval als toeschouwer aan wezig bij de Hillsborough-ramp, waarbij 96 doden vielen. Politie en justitie gaven fans van Liver pool de schuld, totdat nieuw on derzoek aantoonde dat die lag bij agenten. Met zijn boek wil hij er toe bijdragen dat de Bradford Fire opnieuw onder de loep wordt ge nomen. Toenmalig CDA-minister van Jus titie Dries van Agt heeft de Twee de Kamer in 1977, na de geweldda dige beëindiging van de treinka ping bij het Drentse De Punt, fei telijk onjuist geïnformeerd, erken de Van der Steur. De vraag is of Van Agt dat bewust heeft gedaan. Drie van de zes omgekomen ka pers hadden zich tijdens de bevrij dingsactie niet gewapend verzet. Van Agt zei destijds ten onrechte dat er geen schot was gelost op gij zelnemers die niet gewapend wa ren. De Molukse gemeenschap in Assen en Bovensmilde, waar de treinkapers vandaan kwamen, be weert al jaren dat enkele gijzelne mers niet gewapend waren toen mariniers de trein na negentien dagen bestormden. Ze zijn opge lucht dat de minister toegeeft dat Van Agt niet de waarheid sprak, aldus Ririmasse en Lumalessil. De nieuwe topman Pier Eringa heeft het oplossen van de proble men op het traject tot zijn top prioriteit gemaakt. Eringa heeft meteen ingegrepen. Monteurs komen dichter bij het spoor te werken, zodat ze sneller ter plekke zijn. Ook krijgen ze een extra opleiding. Bovendien ko men er minimaal tien extra in specteurs bij. Ze gaan toezicht houden bij grootschalige en cru ciale werkzaamheden. In het ver volg wordt standaard een 100 pro- centcheck uitgevoerd voordat het spoor weer wordt vrijgegeven. ProRail gaat binnen twee weken overleg voeren met de aannemers die werkzaam zijn binnen de drie hoek Schiphol-Amsterdam- Utrecht om de situatie te verbete ren. Schiphol-baas Jos Nijhuis heeft lof voor Eringa. „Prima dat hij het serieus neemt en direct op pakt met maatregelen. Die lijn is keihard nodig. De reiziger staat centraal en moet kunnen vertrou wen op de bereikbaarheid van Schiphol." De NS prijst de voort varendheid van Eringa. „Dit moe ten we zij aan zij, samen voor on ze reizigers oplossen. Een deel van de uitval van onze treinen wordt veroorzaakt door proble men met het spoor, hier hebben reizigers last van", aldus de NS. Rover is ook positief. „Het zijn stappen in de goede richting." Het programma ontdekte ook dat sommige supermarkten het vlees van volwassen schapen als lams vlees verkopen. Volgens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is het voor het eerst dat er melding is gedaan van lamsvlees dat eigen lijk kalkoenvlees is. De autoriteit heeft aan de Keuringsdienst van Waarde gevraagd om welke frau derende slagers het gaat. „Dan kunnen wij er werk van maken", zegt een NVWA-woordvoerder. Vorige week werd de Brabantse vleeshandelaar Willy Selten ver oordeeld tot 2,5 jaar celstraf voor fraude met paardenvlees. Het paar- denvlees werd ontdekt in partijen vlees die werden verkocht als puur rundvlees. Er was vijf jaar celstraf geëist. Bij de vleesgroothandel van Sel ten werd in 2011 en 2012 ten min ste 336.000 kilo paard verwerkt. In de administratie en boekhou ding was dat niet opgenomen. De rechtbank in Den Bosch veroordeelde Willy Selten voor valsheid in ge schrifte, onder andere omdat pakbonnen en facturen wer den vervalst. Begin 2013 bleek dat in diepvriesmaaltijden uit het Verenigd Koninkrijk paar denvlees zat in plaats van duurder rund vlees. Het vlees bleek afkomstig uit een an der EU-land. Al snel werd ook in Zweden, Ierland en Polen paar denvlees aangetroffen. Dat blijkt uit onderzoek door tele visieprogramma Keuringsdienst van Waarde (KRO). Het program ma kocht in Den Haag lamsvlees bij tien verschillende Tïirkse en is lamitische slagers. In drie geval len bleek het om kalkoenvlees te gaan. In een vierde geval bleek een mix van kalkoen en lam te zijn verkocht. Bij de slagers werden voorgesne den blokjes lamsvlees gekocht. Daarna werd het DNA getest. „We merkten een enorm prijsver schil in lamsvlees. Bij sommige slagers was het veel goedkoper dan in de supermarkt", aldus Teun van de Keuken van de Keu ringsdienst van Waarde. Het programma kwam het vleesschandaal op het spoor na een tip van een Haagse slager. De frauderende slagers ver kochten vlees voor zo'n 10 eu ro per kilo, terwijl lamsvlees in de supermarkt onge veer 30 euro per kilo kost. Volgens onderzoeker Harm Janssens ziet 'alleen een heel goe de kok het verschil tussen blokjes kal koenvlees en blokjes lamsvlees'. VRIJDAG 17 APRIL 2015 en de vuurzee door Geert Langendorff stadion Bradford Bradford Birkenshaw Birstall Cleckheaton Branden bij bedrijven waarvan Stafford Heginbotham, de toenmalige voorzitter van voetbalclub Bradford City, eigenaar was. 1 mei 1967 2 april 1968 3 augustus 1970 4 december 1971 5 augustus 1977 6 december 1977 7 november 1977 8 juni 1981 9 mei 1985 BOVENSMILDE/ASSEN - „Dit voelt na 38 jaar als een overwinning. De po litiek geeft toe dat de bestorming van de trein bij De Punt een execu tie was." Dat is de reactie van Junus Ririmasse (ex-treinkaper) en Nona Lumalessil (zus van twee ka pers, van wie er één om het leven kwam) op uitspraken van minister Ard van der Steur (Justitie, VVD) gisteren in de Tweede Kamer. AMSTERDAM - Luchthaven Schip hol, de NS en reizigersvereniging Rover zijn blij met de maatregelen van spoorbeheerder ProRail na de vele storingen in het treinverkeer binnen de driehoek Schiphol-Am- sterdam-Utrecht. Monteurs komen dichter bij spoor te werken, zodat ze sneller ter plekke zijn. Ook krijgen ze een opleiding. foto Thinkstock door Peter Winterman DEN HAAG - Slagers verkopen kal koenvlees als veel duurder lams vlees. Het vlees van de kalkoen is in blokjes gesneden, waardoor het niet meer goed van lam te onder scheiden is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 5