Een vergeten meesterwerk Dizzieni 18 DIZZIE RENCH Deel je mening met andere lezers op Dizzie THEO HAKKERT Goed nieuws voor wie denkt een compleet beeld van de wereldlite ratuur te hebben en die zich daar toch een beet je teleurgesteld bij voelt. Een mens, zeker een lezend mens, wil nu eenmaal altijd meer. Veel weten is mooi, maar het onbekende lokt altijd. Neem het modernisme. Baan brekend, richtinggevend. Met Joyce, Faulkner, Woolf, Musil en Proust als de grootste ro manschrijvers. Bestudeerd en in kaart gebracht. De grote vraag is nu waarom Italië gezwegen heeft. Waarom is er geen Romein of Siciliaan geweest die de internationale lezers aan het vestje heeft ge trokken onder de uitroep: 'Je vergeet er één'? Mogelijk omdat de Italiaanse modernist van latere datum is. Hoe dan ook, het is aan een Duitser te danken dat de litera tuurgeschiedenis van de vorige eeuw herschreven kan wor- Kahn deed acht jaar over vertaling 'Horcynus Orca', het zee-epos van Stefano D'Arrigo den. Moshe Kahn woonde sinds het begin van de jaren tachtig in Italië. Toen vrienden hem na een paar jaar bezoch ten en hem vroegen wat hij had gedaan, antwoordde hij dat hij een roman had gelezen. Eén. 'Zo goed als Ariosto e Tas- so', schijnt hij volgens de Frank furter Allgemeine Zeitung te hebben geantwoord. Waarna hij op een dag besloot die ro man te vertalen. Hij heeft er acht jaar over gedaan, zo onge veer de helft van het aantal ja ren dat de schrijver eraan had geschreven. En zo verscheen een paar we ken geleden in Duitsland en in het Duits de eerste vertaling van Horcynus Orca, het 1.470 bladzijden tellende en buiten Italië volledig onbekende mees terwerk van Stefano D'Arrigo uit 1975. Een epos van ongeken de omvang, al omspant het hoofdverhaal maar vier dagen in het oorlogsjaar 1943. D'Arrigo heeft het geschreven in verschillende taalregisters, tot aan het dialect van Siciliaan- se vissers toe. Het is een zeever haal dat zich wil meten met an dere zeeverhalen als de Odyssee en Moby Dick, terwijl het op ta lig niveau Ulysses uitdaagt. Beetje gluiperig van de Italia nen om ons dit boek te willen onthouden. Welke Nederlan der durft een vertaling aan? Win thriller 'Tweede leven' Maak kennis met mooie sportverhalen Twee kinderen heeft ze: een zoon van 2 en een dochter van 5. Zadie Smith (39) is er zielsge lukkig mee. Maar de kinderen houden haar wel van het schrij ven af En van het reizen. De af gelopen zes jaar was ze een keer in Rome en nu, één dag, in Amsterdam. „Als ze naar school zouden gaan, zou dat hel pen. Misschien begin ik dan weer aan een ro man." Frustrerend? „Het ligt niet aan de kinderen. Schrijvers heb ben altijd wat te klagen. Als ik geen kinderen zou hebben, was er wel wat anders dat mij van het schrijven af zou houden. Maar niet kunnen reizen is soms pijnlijk. Er zijn zo veel aardige festivals. Vrijgezelle schrijvers kunnen het hele jaar wel in een vliegtuig zit ten. „Maar dan denk ik aan Jane Austen en andere schrijvers die hun leven lang in een kamertje hebben gezeten om daar prachtige boeken te schrijven. Je kunt dat onder elke omstandig heid doen. Maar ook al heb je alle vrijheid, dat wil nog niet zeggen dat het schrijven ook lukt." Ga je over je kinderen schrijven „Ze krijgen, is een opwindende ervaring. In veel van mijn boeken zitten ervaringen ver werkt die ik zelf niet heb gehad. Huwelijk, dood, kinderen. Ik schreef daar al over zon der dat ik een van deze dingen van nabij had meegemaakt. Het is interessant om er nu met kennis van zaken over te schrijven." Dit jaar word je 40. Harde lach. „Over ervaringen gesproken. Voor alle vrouwen is 40 worden pijnlijk. Van alle kanten hoor ik dat het erachter fijn toe ven is. Maar de weg ernaartoe is minder fijn, kan ik je vertellen. 40 zijn is goed, 40 worden niet." Zadie Smith werd in 2003 opgenomen in de lijst van meest getalenteerde schrijvers. Ze geldt sinds haar debuut Witte tanden (2000) als de beste Engelse schrijfster van haar gene ratie. In haar romans kijkt ze met een frisse blik naar de multiculturele samenleving. Zo wel de roman NW als haar recente novelle De ambassade van Cambodja speelt in Kil- burn, de Londense wijk waar ze opgroeide. Juist vanmorgen werd bekend dat je bezig bent aan een sciencefictionroman. „Was. Ik ben ermee gestopt. Ik was met twee romans tegelijk bezig, waarvan één sciencefic tion. Maar ze wilden beide niet vlotten. Ik schrijf nu aan essays. Zoals ik zei: ik heb wei nig tijd. Om het maximale uit mijn dag te ha len, is het schrijven van essays het beste. Ik kan nu geen roman schrijven of afronden." Waarom ben je daarmee gestopt? „Ik geloof niet dat ik er genoeg verbeelding voor heb. Ik heb enorme bewondering voor Hilary Mantel. Ze schrijft historische romans zoals niemand dat kan. Voor mij zijn histori sche romans hetzelfde als sciencefiction en fantasy. Het is werelden maken. De enorme verbeeldingskracht die zij heeft... Als een per sonage van haar een kamer binnenkomt, roept ze de hele omgeving op. De lichtval, de kleuren, het vloerkleed, de geuren. Ze moet zo veel werk doen. Ik zie het mezelf niet voor elkaar krijgen." Vanwaar jouw belangstelling voor sciencefic tion? „Voor mij gaat sciencefiction over de mate riële wereld. Ik lees dit genre graag om het onpersoonlijke ervan. Als het goed geschre ven is, realiseer je je de condities waaronder je leeft. Sciencefiction maakt op een bepaal de manier je eigen wereld vreemd. Je begint de mechanismen van je leven te zien. „Zo is er een boek van Ursula Le Guin waar in sekse een veranderend begrip is. Een deel van het jaar ben je mannelijk, een ander deel vrouwelijk. Afhankelijk van wie je bent en waar je bent. Dat is een fascinerend idee na tuurlijk, wat jouw ideeën over de wereld op schudt. Zo ben ik ook gek op fantasy. Ik houd van het idee dat er een complete wereld wordt gecreëerd. Kinderboekenschrijvers zijn daar het beste in." Dat weet je weer nu je je dochter voorleest? „Misschien komt het daar wel vandaan. Met mijn kinderen lees ik de boeken die ik zelf las toen ik kind was en waar ik van hield. Zo geweldig. Nu ik Roald Dahl herlees, weet ik weer waarom ik zo van boeken ben gaan hou den. Het zijn imaginaire constructies die niets met genres te maken hebben." In jouw romans schrijf je juist over deze tijd. Hoe kijkje terug op je laatste boek 'NW'? „Ik kijk eigenlijk nooit terug. Het is een boek dat ik heb geschreven in het midden van mijn leven. Soms was ik in verwachting, soms had ik net een geboorte achter de rug. Het was de drukste tijd van mijn leven. Ik ben er trots op dat ik dat boek heb weten af te ronden. Het is wel een boek waarvan ik nu denk: wat was er aan de hand en waar was het mij allemaal om te doen? Dat denk ik bij al mijn boeken. Blijkbaar zijn ze de vrucht van een tijd waarin ik me ergens heel druk om heb gemaakt. Maar zodra het verhaal klaar is, voel ik meteen afstand. Het ver vliegt. Weg is weg." Zou je zo ver willen gaan datje de boeken uit je sys teem hebt geschreven? „Daar zijn ze voor. Maar we moeten dat ook weer niet overdrijven. Het is moeilijk te begrijpen voor een lezer, maar boeken hel pen de auteur niet. Na Over schoonheid (roman uit 2005, red.) hoorde ik van een paar mensen dat het boek ze had geholpen, dat ze er steun aan hadden. „Voor de schrijver ervan geldt dat niet. Boe ken schrijven over een huwelijk van dertig jaar helpt je niet in je eigen huwelijk. Als the rapie hebben ze weinig nut. Een boek is een wedstrijd die je zelf bent begonnen en die je altijd wint. Jij hebt de regels gemaakt, dus geen wonder dat je wint." Jouw jongste boek is een novelle: 'De ambassade van Cambodja'. „Denken in genres ben ik voorbij. Als ik nu een roman schrijf, denk ik dat die totaal nut teloos is. Ik heb geen idee meer hoe lang ik nog romans schrijf. Tenzij ik een andere ma nier kan vinden die ik interessant vind, ver wacht ik niet dat ik er nog veel schrijf. Geen romans meer om de roman zelf. Ik schrijf, de vorm maakt mij niet uit. „Ik houd van hybride vormen. Bij De ambas sade van Cambodja had ik geen idee wat ik ging doen. Het begon met het gebouw. Op eens was er dat meisje. Ze was er, en ze bleef. Toen kwam haar vriend erbij. Deze mensen zijn echt, dacht ik. En dat denk ik nu nog." Een opmerkelijk boek gelezen? Deel je mening daarover met anderen op Dizzie.nl, hét online boeken platform van deze krant. Je vindt er nieuws, re censies en interviews. Dizzie.nl inspi reert enthousiaste lezers! Ga naar Dizzie.nl ACTIE SJ WATSON TWEEDE LEVEN Ga naar Dizzie.nl en maak kans op één van de tien exemplaren van Tweede leven, de nieuwe thriller van SJ Watson. Daarin ontdekt Julia dat haar zus Kate voor haar dood een dubieus dubbelleven leidde. NIEUWS door Theo Hakkert Sport levert mooie verhalen op die re gelmatig worden opgeschreven. In de Week van het Sportboek, die mor gen begint, kun je kennismaken met een breed aanbod van sportverhalen. Kijk op Dizzie.nl voor meer info. De ambassade van Cambodja Zadie Smith Vertaling Peter Abelsen 80 blz. Prometheus 12,50 euro Bespreek dit boek op Dizzie.nl 'Een heel goede thriller... goed uitgewerkt plot met verrassende wendingen.' AD Magazine NICCI FRENC www.amboanthos.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 18