0
f
Een vernieuwd uiterlijk
en hoogwaardige techniek
16 AUTO
a
Elektronisch brein
zFas spil in Audi's
BMW M6 Coupé
als een safety car
Aanpassing regels:
meer DTM-racelol
Skoda-webshop
in teken Tour-start
RIJTEST FIAT 500X
NIEUWTJES
Fiat vormt voortvarend
een belangrijk deel van
het leveringsprogramma
rondom het fenomeen
'500'. De totaal nieuwe
cross-over heet daarom
Fiat 500X.
ij het zien van de be
hoorlijk uit de klui
ten gewassen 500X,
luidt de reactie vaak:
'is dit nou de Viagra
Fiat?' Daarmee
wordt gereageerd op
de reclamespot waarin via een
omweg een Viagra-pil in de tank
van een kleine Fiat 500 terecht
komt en deze uitgroeit naar een
4,25 meter lange cross-over. Het is
Fiat in elk geval gelukt de ronde,
koddige uitstraling van de 500 op
dit grote model over te brengen.
Fiat-topman Marchionne liet re
cent weten dat Fiat nooit meer
het grote merk van weleer zal
worden, maar dat hij meer op ni
ches wil inspelen. De 500X ge
tuigt daar al van. De auto rolt in
Italië van dezelfde band als de
Jeep Renegade, die technisch iden
tiek is. Hoewel beide modellen
met een 1.6 liter beginnen, heeft
dit exemplaar de aanzienlijk vlot
tere 1.4 liter turbo. Die levert een
vermogen van 140 pk en haalt
vooral voordeel uit het flinke kop
pel van 230 Nm al bij 1.750 tr/min.
De auto trekt vlot op (0-100 in 9,8
seconden) en toont vooral kracht
tijdens tussenacceleraties. Het ge
middelde brandstofverbruik blijft
daarbij op een redelijk niveau met
gemiddeld 1 liter op 12 kilometer.
Qua binnenruimte blijkt de 500X
een prima gezinsauto met genoeg
plaats, ook op de achterbank. Het
bagagevolume blijft wat achter bij
de gemiddelde concurrent. Het
merk had de achterbank verschuif
baar moeten maken ter vergro
ting van de mogelijkheden.
De inrichting is typisch Fiat, waar
bij de nodige fantasie is gebruikt.
Zo wordt een brede baan van het
dashboard in de carrosseriekleur
gespoten en zorgt het merk hier
en daar voor discrete accenten.
Ook de stoelbekleding speelt daar
in een rol van betekenis. Het ron
de thema komt overal en nergens
tot uitdrukking: instrumenten, be
dieningsknoppen, deurgrepen.
Los van de genoemde motor
stemt het totale rijgedrag tot te
vredenheid. Vanuit de wat hogere
zitpositie hebben bestuurder en
passagiers een ruim zicht, met uit
zondering van de dode hoeken
die door de forse raamstijlen wor
den gevormd. Het onderstel kan
zowel bochtige wegen als hoge
snelheden goed aan en maakt
geen overbodige bewegingen.
De afstemming is stevig comforta
bel, zoals dat van een Italiaanse
auto mag worden verwacht. Fiat
zet een prima totaalpakket neer
onder de midi-cross-overs. Prij
zen vanaf 19.995 euro en 23.995 eu
ro voor de 1.4 turbo.
FIAT 500X EN DE CONCURRENTEN
RIJ-IMPRESSIE FORD C-MAX
Ford maakt de C-MAX
stiller en comfortabeler.
Met de Sync 2 spraakbe-
sturing komt het model
op dezelfde golflengte als de
nieuwe Focus en de modellen
uit het hogere segment. Naviga
tie, telefoon en entertainment
zijn door stembediening te acti
veren. Het dashboard wordt
overzichtelijker door reductie
van het aantal knoppen. Assis
tentiesystemen voor parkeren
en meedenken met chauffeurs
maken ook hun opwachting.
De zit in de C-MAX is hoger
dan in de Focus. De 1.5 liter
EcoBoost benzinemotor, met
150 pk, debuteert in de geface-
lifte C-Max. De benzinemotor,
gekoppeld aan een zesbak, is re
delijk zuinig. Het uiterlijk is
volwassener met de nieuwe
neus. Daarmee brengt Ford de
C-MAX weer in lijn met de an
dere modellen. Ford levert ook
de verlengde Grand C-MAX,
achter voorzien van schuifdeu
ren. De derde zitrij daarin
biedt alleen de allerkleinsten
bewegingsvrijheid. Prijzen:
vanaf 21.495 euro.
De Fiat 500X heeft een frisse en vlotte uitstraling met trekjes van de kleine 500. foto Automedia
door Tony Vos
Fiat 500X
Bagage 350 liter, ge
wicht 1.320 kg. Benzine
1.4 liter 140 pk. Vanaf
19.995 euro, 1.4 T Loun
ge 26.595 euro.
Jeep Renegade
Bagage 351-1.297 liter,
gewicht 1.295 kg. Benzi
ne 1.4 liter 140 pk. Van
af 22.990 euro, 1.4 T
Kia Sportage
Bagage 564-1.353 liter,
gewicht 1.280 kg. Benzi
ne 1.6 liter 135 pk. Van
af 25.495 euro, Com-
Longitude 26.490 euro. fortline 26.595 euro.
Nissan Qashqai
Bagage 430-1.585 liter,
gewicht 1.250 kg. Benzi
ne 1.2 liter 115 pk. Van
af 23.750 euro, Connect
Edition 27.700 euro.
Assistentiesystemen in auto's heb
ben elk een eigen aansturing. Audi
vat ze voor autonoom rijdende mo
dellen samen in zFAS: elektronisch
brein zo groot als een laptop, met
supersnelle hightechprocessoren.
Deze verwerken alle informatie
voor autonome rijfuncties en stu
ren de verschillende systemen aan.
Stap voor stap wordt zFAS geïntro
duceerd in nieuwe Audi-modellen.
BMW toont zijn betrokkenheid bij
Circuit Park Zandvoort met inzet
van de M6 Coupé als safety car. De
auto wordt bij bijna alle evenemen
ten van stal gehaald in geval van ca
lamiteiten. Met de huiskleuren van
BMW Motorsport onderschrijft
het merk zijn liefde voor de au
tosport en onderstreept de sportie
ve capaciteiten dankzij de 560 pk
sterke 4.4 liter V8-biturbomotor.
Assistentiesystemen: bundel.
DTM-coureurs mogen het systeem
waarmee tijdelijk de topsnelheid
wordt verhoogd, voortaan drie
keer per ronde gebruiken. Als het
systeem wordt geactiveerd, mag
de achtervleugel 18 in plaats van
16 graden omlaag. Zo groeit de
kans op een geslaagde inhaalactie.
In mei start het DTM-seizoen in
Duitsland en op 12 juli is Zand
voort het strijdtoneel.
Veel kracht aan boord.
Omdat Skoda officieel partner is
van de Tour de France en Le Grand
Depart van de wielerronde dit jaar
in Utrecht is, staat de nieuwe web
shop van het automerk volledig in
het teken van wielersport-items.
Denk aan wielerkleding en een
breed aanbod sportieve fietsacces-
soires als bidons, helmen, zonne
brillen en gereedschapssets.
www.skoda.nl/shop
Mercedes in DTM.
Eigen webshop Skoda.
door Willem de Volder
Ford C-MAX: technisch op een hoger niveau, foto Ford