0 f Een vernieuwd uiterlijk en hoogwaardige techniek 16 AUTO a Elektronisch brein zFas spil in Audi's BMW M6 Coupé als een safety car Aanpassing regels: meer DTM-racelol Skoda-webshop in teken Tour-start RIJTEST FIAT 500X NIEUWTJES Fiat vormt voortvarend een belangrijk deel van het leveringsprogramma rondom het fenomeen '500'. De totaal nieuwe cross-over heet daarom Fiat 500X. ij het zien van de be hoorlijk uit de klui ten gewassen 500X, luidt de reactie vaak: 'is dit nou de Viagra Fiat?' Daarmee wordt gereageerd op de reclamespot waarin via een omweg een Viagra-pil in de tank van een kleine Fiat 500 terecht komt en deze uitgroeit naar een 4,25 meter lange cross-over. Het is Fiat in elk geval gelukt de ronde, koddige uitstraling van de 500 op dit grote model over te brengen. Fiat-topman Marchionne liet re cent weten dat Fiat nooit meer het grote merk van weleer zal worden, maar dat hij meer op ni ches wil inspelen. De 500X ge tuigt daar al van. De auto rolt in Italië van dezelfde band als de Jeep Renegade, die technisch iden tiek is. Hoewel beide modellen met een 1.6 liter beginnen, heeft dit exemplaar de aanzienlijk vlot tere 1.4 liter turbo. Die levert een vermogen van 140 pk en haalt vooral voordeel uit het flinke kop pel van 230 Nm al bij 1.750 tr/min. De auto trekt vlot op (0-100 in 9,8 seconden) en toont vooral kracht tijdens tussenacceleraties. Het ge middelde brandstofverbruik blijft daarbij op een redelijk niveau met gemiddeld 1 liter op 12 kilometer. Qua binnenruimte blijkt de 500X een prima gezinsauto met genoeg plaats, ook op de achterbank. Het bagagevolume blijft wat achter bij de gemiddelde concurrent. Het merk had de achterbank verschuif baar moeten maken ter vergro ting van de mogelijkheden. De inrichting is typisch Fiat, waar bij de nodige fantasie is gebruikt. Zo wordt een brede baan van het dashboard in de carrosseriekleur gespoten en zorgt het merk hier en daar voor discrete accenten. Ook de stoelbekleding speelt daar in een rol van betekenis. Het ron de thema komt overal en nergens tot uitdrukking: instrumenten, be dieningsknoppen, deurgrepen. Los van de genoemde motor stemt het totale rijgedrag tot te vredenheid. Vanuit de wat hogere zitpositie hebben bestuurder en passagiers een ruim zicht, met uit zondering van de dode hoeken die door de forse raamstijlen wor den gevormd. Het onderstel kan zowel bochtige wegen als hoge snelheden goed aan en maakt geen overbodige bewegingen. De afstemming is stevig comforta bel, zoals dat van een Italiaanse auto mag worden verwacht. Fiat zet een prima totaalpakket neer onder de midi-cross-overs. Prij zen vanaf 19.995 euro en 23.995 eu ro voor de 1.4 turbo. FIAT 500X EN DE CONCURRENTEN RIJ-IMPRESSIE FORD C-MAX Ford maakt de C-MAX stiller en comfortabeler. Met de Sync 2 spraakbe- sturing komt het model op dezelfde golflengte als de nieuwe Focus en de modellen uit het hogere segment. Naviga tie, telefoon en entertainment zijn door stembediening te acti veren. Het dashboard wordt overzichtelijker door reductie van het aantal knoppen. Assis tentiesystemen voor parkeren en meedenken met chauffeurs maken ook hun opwachting. De zit in de C-MAX is hoger dan in de Focus. De 1.5 liter EcoBoost benzinemotor, met 150 pk, debuteert in de geface- lifte C-Max. De benzinemotor, gekoppeld aan een zesbak, is re delijk zuinig. Het uiterlijk is volwassener met de nieuwe neus. Daarmee brengt Ford de C-MAX weer in lijn met de an dere modellen. Ford levert ook de verlengde Grand C-MAX, achter voorzien van schuifdeu ren. De derde zitrij daarin biedt alleen de allerkleinsten bewegingsvrijheid. Prijzen: vanaf 21.495 euro. De Fiat 500X heeft een frisse en vlotte uitstraling met trekjes van de kleine 500. foto Automedia door Tony Vos Fiat 500X Bagage 350 liter, ge wicht 1.320 kg. Benzine 1.4 liter 140 pk. Vanaf 19.995 euro, 1.4 T Loun ge 26.595 euro. Jeep Renegade Bagage 351-1.297 liter, gewicht 1.295 kg. Benzi ne 1.4 liter 140 pk. Van af 22.990 euro, 1.4 T Kia Sportage Bagage 564-1.353 liter, gewicht 1.280 kg. Benzi ne 1.6 liter 135 pk. Van af 25.495 euro, Com- Longitude 26.490 euro. fortline 26.595 euro. Nissan Qashqai Bagage 430-1.585 liter, gewicht 1.250 kg. Benzi ne 1.2 liter 115 pk. Van af 23.750 euro, Connect Edition 27.700 euro. Assistentiesystemen in auto's heb ben elk een eigen aansturing. Audi vat ze voor autonoom rijdende mo dellen samen in zFAS: elektronisch brein zo groot als een laptop, met supersnelle hightechprocessoren. Deze verwerken alle informatie voor autonome rijfuncties en stu ren de verschillende systemen aan. Stap voor stap wordt zFAS geïntro duceerd in nieuwe Audi-modellen. BMW toont zijn betrokkenheid bij Circuit Park Zandvoort met inzet van de M6 Coupé als safety car. De auto wordt bij bijna alle evenemen ten van stal gehaald in geval van ca lamiteiten. Met de huiskleuren van BMW Motorsport onderschrijft het merk zijn liefde voor de au tosport en onderstreept de sportie ve capaciteiten dankzij de 560 pk sterke 4.4 liter V8-biturbomotor. Assistentiesystemen: bundel. DTM-coureurs mogen het systeem waarmee tijdelijk de topsnelheid wordt verhoogd, voortaan drie keer per ronde gebruiken. Als het systeem wordt geactiveerd, mag de achtervleugel 18 in plaats van 16 graden omlaag. Zo groeit de kans op een geslaagde inhaalactie. In mei start het DTM-seizoen in Duitsland en op 12 juli is Zand voort het strijdtoneel. Veel kracht aan boord. Omdat Skoda officieel partner is van de Tour de France en Le Grand Depart van de wielerronde dit jaar in Utrecht is, staat de nieuwe web shop van het automerk volledig in het teken van wielersport-items. Denk aan wielerkleding en een breed aanbod sportieve fietsacces- soires als bidons, helmen, zonne brillen en gereedschapssets. www.skoda.nl/shop Mercedes in DTM. Eigen webshop Skoda. door Willem de Volder Ford C-MAX: technisch op een hoger niveau, foto Ford

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16