ECONOMIE 15 MULTINATIONAL Er zit geen groei meer in de productie van margarine. Gaat het bedrijf zijn oorsprong afstoten? Met name Dove en Axe zorgen voor omzetgroei BOTERFAMILIES ROTTERDAM - Margarine blijft een zorgenkindje van Unilever. Waar topman Paul Polman steeds bena drukt dat groei belangrijk is voor het levensmiddelenconcern, blijft de margarinedivisie slechts sta biel presteren. In Europa en Noord-Amerika lopen de resulta ten zelfs terug, waardoor Becel, Blue Band en Croma eigenlijk niet meer voldoen aan eisen van de strategie van het mondiale con cern. Vorig jaar heeft Unilever de margarine-activiteiten al in een aparte divisie gezet. Volgers van het concern zouden het dan ook niet vreemd vinden als Unilever overgaat tot verkoop van deze activiteiten. „Het con cern heeft de afgelopen jaren al va ker afscheid genomen van mer ken die niet meer helemaal volde den aan de verwachtingen", stelt Sanne van der Wal van het onder zoeksinstituut SOMO. Zo heeft Unilever vorig jaar vaarwel ge zegd tegen de pastasauzen van Bertoli en het Bifï-worstje. Mocht Unilever de divisie marga rine van de hand doen, dan neemt het afscheid van de oudste historie van het concern. Unilever is namelijk ontstaan uit de pro ductie van margarine in de van oorsprong Osse bedrijven Van den Bergh en Jurgens. Nadat bei de firma's eind 19e en begin 20e eeuw naar Rotterdam waren ver huisd, gingen ze samen in de Mar garine Unie. Daaruit ontstond Unilever na een fusie met de Brit se zeepfabrikant Lever Brothers in 1930. Unilever zou niet het eerste be drijf zijn dat zijn oorsprong aan de dijk zet. Philips zette zijn licht- divisie vorig jaar in de etalage, na dat deze activiteiten in een apart bedrijfsonderdeel waren onderge bracht. De Chinees-Amerikaanse investeerder Go Scale Capital be taalde ongeveer 2,9 miljard dollar (2,7 miljard euro) voor de divisie licht. Uitgever VNU (Verenigde Neder landse Uitgeverijen) hield ook al eens uitverkoop. Nadat eerst de re gionale dagbladen (zoals Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad en De Gelderlander) werden ver kocht, wisselden later de weekbla den Panorama, Margriet, Libelle en Donald Duck van het voormali ge Spaarnestad van eigenaar. VNU ging verder onder de naam The Nielsen Company en houdt zich bezig met kijk- en luisteron derzoek. En wat te denken van DSM in Heerlen. Ruim zestig jaar werd daar grondstof voor kunststofve zels geproduceerd, tot die fabrie ken onlangs van de hand gingen. Niet alleen in Nederland zie je dit soort voorbeelden. Ook het Ame rikaanse Kodak zette een paar jaar geleden haar roots, de filmrolle tjes, in de etalage. Hoe snel Unilever de divisie mar garine van de hand gaat doen, is nog onduidelijk. Er zijn ook ana listen die denken dat het zo'n vaart niet zal lopen. Onder hen is Marco Gulpens van ING. „Ook al groeit de markt voor margarine in de grote afzetgebieden als Noord-Amerika en Europa niet meer, er blijft nog voldoende mar ge op de producten zitten", stelt hij. „Zeker op korte termijn." Het sentiment dat margarine ooit aan de basis heeft gestaan van Unilever, telt niet meer, erkent Gulpens. „Als er een partij langs komt die een mooie prijs biedt, dan kan het zomaar gebeuren." Unilever zag zijn omzet vorig kwartaal flink groeien ten op zichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit een tussentijds han delsbericht, dat gisteren gepu bliceerd werd. De groei zit met name in verzor gingsproducten als Dove en Axe. Het concern profiteerde onder meer van de gunstige ontwikke ling van de euro ten opzichte van de dollar. Vorig jaar onder vond Unilever nog nadeel van de wisselkoers. Unilever zette voor 12,8 miljard euro aan opbrengsten in de boe ken, ruim 12 procent meer dan vorig jaar. De omzetgroei be droeg 2,8 procent. VRIJDAG 17 APRIL 2015 Het Margarinekunst werk herinnert aan de margarinefabrieken die ooit in Oss stonden. Twee boter- en margari nefamilies uit Oss ston den aan de basis van Unilever. De eerste Nederlandse margarinefabriek open de in 1871 in Oss. De familie Jurgens had in het buitenland het re cept opgedoken voor 'namaakboter' en maak te het product in Neder land onder de naam Solo tot een succes. Een paar jaar later volgde de familie Van den Bergh in Oss met de productie van marga rine. Van den Bergh verplaat ste zijn bedrijf in 1891 naar Rotterdam, in 1927 gevolgd door de familie Jurgens. Een fu sie volgde en daarmee was de Margarine Unie een feit. In Oss herinnert nu al leen nog een kunstwerk in het plantsoen bij de voormalige margarinefa briek aan de productie van margarine. Ook margarine is niet heilig voor Unilever door Henk Snijders I Het 'smeltende' blok margarine van het kunstwerk is een leuk kinderglijbaantje. foto Van Assendelft Fotografie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 15