TO0S PZC MIJN PZC WORDT ONZE PZC BEL 088 013 9913. Uitvoeren kilometerheffing te lastig, dus Voorlopig beter van niet' Gemeenten staan te popelen om te experimenteren met het basisinkomen. Een nieuw sociaal stelsel met 'gratis geld'. 2 IN HET NIEUWS BASISINKOMEN V COLOFON paul kusters toosenhenk.nl G WILbERS HOUt>T DUITSE TOESPRAAK T: 0118-43 4050 T: 0113- 31 5670 T: 0115- 64 5740 T: 0111-45 4650 WACENINGEN - De gemeenteraad moet nog akkoord gaan en er zijn nog wat kleine hobbels te ne men, maar Wageningen zou zo maar de eerste gemeente kun nen worden die gaat experimen teren met het zogenoemde basis inkomen. Initiatiefnemer is de lokale afde ling van D66, de grootste partij in de behoorlijk progressieve ge meenteraad en lid van het colle ge. Het idee: vanaf begin volgend jaar krijgen driehonderd langdu rige bijstandsgerechtigden drie jaar lang maandelijks een bedrag van rond de 1100 euro. Zonder verdere voorwaarden en beper kingen, zoals een sollicitatie plicht, maar ook zonder verdere financiële ondersteuning via de gemeente. „Voor de meesten vergroot het hun vrijheid, ze krijgen zelf weer de regie over hun leven. Mensen zullen meer gaan wer- Ondernemer richt denktank op Maatschappelijk ondernemer Ralf Embrechts wil een experi ment met het basisinkomen in Tilburg. Hij heeft daarvoor een denktank opgezet, met daarin onderzoekers en de wethouder financiën. Het experiment richt zich, net als in Wagenin gen, op bijstandsgerechtigden. ken, omdat ze niet gekort wor den op hun uitkering", verwacht Mark Giebels, D66-gemeente- raadslid in Wageningen en initia tiefnemer van het experiment dat op vrijwillige basis moet gaan plaatsvinden. Hij hoopt op de steun van in ieder geval GroenLinks en PvdA om een meerderheid in de raad te kun nen halen voor zijn plan. Ook in andere steden zijn de laat ste tijd initiatieven ontstaan rond dit thema. Het huidige sociale stelsel is ver geven van de regels en controles om misbruik te voorkomen, maar het remt daardoor persoon lijke initiatieven af. Zo'n log sys teem past niet meer bij de huidi ge arbeidsmarkt, die steeds flexi beler en meer geautomatiseerd wordt, menen de voorstanders. De gedachte achter het basisinko men is dat alle mensen, werkend en werkloos, een vast bedrag krij gen. Om de effecten van zo'n in grijpende koerswijziging te on derzoeken, zet Wageningen nu eerst in op de groep mensen die al meer dan een jaar in de bij stand zitten. Via een clausule in de Participatiewet kan een ge meente tot zo'n experiment be sluiten, is de verwachting. Om het experiment zo zuiver mogelijk te houden, zouden de deelnemers ook geen recht meer moeten hebben op landelijke steun, zoals de inkomensafhanke lijke zorg- en huurtoeslag. Maar dat is volgens D66'er Giebels vooralsnog onhaalbaar. De bedoeling is dat de Universi teit Wageningen tijdens het ex periment onderzoekt wat het basisinkomen doet met het wel zijn en de gezondheid van de deelnemers en wat de impact is op de kinderen in de gezinnen. Landelijk is D66 niet enthousiast over het basisinkomen. Wel is er op het laatste partijcongres een motie aangenomen waarin expe rimenten hiermee worden aange moedigd. Ook de PvdA en Groen Links zijn voorstander van ex perimenten. GroenLinks wil ook zzp'ers bij experiment In Nijmegen wil GroenLinks, de tweede partij in de stad, een expe riment met het basisinkomen. Niet alleen voor bijstandsgerech tigden, maar ook voor zzp'ers. Daar is dan wel extra geld voor no dig. Of daarvoor in deze stad een raadsmeerderheid is te vinden, is nog onduidelijk. Profiteer als abonnee van onze aanbieding. Draag nu een nieuwe abonnee aan en ontvang ieder 33% KORTING op het abonnement. De kilometerheffing is alleen gun stig als de overheid op drukke we gen tijdens de spits een bedrag van 11 cent per kilometer gaat vra gen. Praktisch gezien is dat lastig, concludeert het planbureau. Er ontstaat dan een lappendeken van wegen waar je wel of niet voor moet betalen. Dat is verwar rend voor automobilisten. Simpelweg overal in de Randstad, Noord-Brabant en Gelderland een kilometerheffing van vijf cent per kilometer invoeren, biedt meer duidelijkheid voor de auto mobilist. Maar omdat dan ook be taald moet worden op rustige we gen, lijdt de economie onder de maatregel, omdat automobilisten mogelijk weg blijven. In het hele land geld vragen voor autoge bruik, kan ook. Dat maakt het au torijden echter zo duur, dat het economisch negatief uitpakt, denkt het planbureau. Een lande lijke kilometerheffing van 7 cent is vergelijkbaar met het verhogen van de benzineprijs met een euro per liter. Het planbureau concludeerde in 2005 en 2007 nog dat de kilome terheffing gunstig kon zijn voor de welvaart. Daar komen de on derzoekers nu op terug. Het leidt wel tot minder uitstoot, minder verkeersdoden en minder geluids overlast. Maar als je bedragen kop pelt aan die voordelen, wordt de winst volledig weggepoetst door het feit dat de overheid ook min der belastinggeld binnenhaalt. Im mers: er wordt minder getankt. HÈ HE... NA AL ÖIE KRITIEK IN NEl>ERLANta# EINDELIJK EEN THUlSWEtaSTRlJta. Duizend euro voor iedereen Edisonweg 37E, Vlissingen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen 0118-43 4000 www.pzc.nl Uitgever Erik van Gruijthuijsen Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) aikroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl door Niek Opten beeld Jos Diender Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088- 0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/geenkrant U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Vragen? Bel: 088-0139910 Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden O Uitge verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer informatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg ener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereen komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor den om u op de hoogte te houden van inte ressante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese lecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva cy statement op www.pzc.nl TILBURG NIJMEGEN door Paul Bots DEN HAAG - Een kilometerheffing op Nederlandse wegen is zo inge wikkeld, dat het voorlopig beter niet ingevoerd kan worden. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving in een studie die aan de ministeries van infrastruc tuur, financiën en economische za ken is aangeboden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 2