TO0S
PZC
MIJN
PZC
WORDT
ONZE PZC
BEL 088 013 9913.
Uitvoeren kilometerheffing te
lastig, dus Voorlopig beter van niet'
Gemeenten staan te popelen om te
experimenteren met het basisinkomen.
Een nieuw sociaal stelsel met 'gratis geld'.
2 IN HET NIEUWS
BASISINKOMEN
V
COLOFON
paul kusters
toosenhenk.nl G
WILbERS HOUt>T DUITSE TOESPRAAK
T: 0118-43 4050
T: 0113- 31 5670
T: 0115- 64 5740
T: 0111-45 4650
WACENINGEN - De gemeenteraad
moet nog akkoord gaan en er
zijn nog wat kleine hobbels te ne
men, maar Wageningen zou zo
maar de eerste gemeente kun
nen worden die gaat experimen
teren met het zogenoemde basis
inkomen.
Initiatiefnemer is de lokale afde
ling van D66, de grootste partij
in de behoorlijk progressieve ge
meenteraad en lid van het colle
ge. Het idee: vanaf begin volgend
jaar krijgen driehonderd langdu
rige bijstandsgerechtigden drie
jaar lang maandelijks een bedrag
van rond de 1100 euro. Zonder
verdere voorwaarden en beper
kingen, zoals een sollicitatie
plicht, maar ook zonder verdere
financiële ondersteuning via de
gemeente.
„Voor de meesten vergroot het
hun vrijheid, ze krijgen zelf
weer de regie over hun leven.
Mensen zullen meer gaan wer-
Ondernemer richt
denktank op
Maatschappelijk ondernemer
Ralf Embrechts wil een experi
ment met het basisinkomen in
Tilburg. Hij heeft daarvoor een
denktank opgezet, met daarin
onderzoekers en de wethouder
financiën. Het experiment
richt zich, net als in Wagenin
gen, op bijstandsgerechtigden.
ken, omdat ze niet gekort wor
den op hun uitkering", verwacht
Mark Giebels, D66-gemeente-
raadslid in Wageningen en initia
tiefnemer van het experiment
dat op vrijwillige basis moet
gaan plaatsvinden. Hij hoopt op
de steun van in ieder geval
GroenLinks en PvdA om een
meerderheid in de raad te kun
nen halen voor zijn plan.
Ook in andere steden zijn de laat
ste tijd initiatieven ontstaan
rond dit thema.
Het huidige sociale stelsel is ver
geven van de regels en controles
om misbruik te voorkomen,
maar het remt daardoor persoon
lijke initiatieven af. Zo'n log sys
teem past niet meer bij de huidi
ge arbeidsmarkt, die steeds flexi
beler en meer geautomatiseerd
wordt, menen de voorstanders.
De gedachte achter het basisinko
men is dat alle mensen, werkend
en werkloos, een vast bedrag krij
gen. Om de effecten van zo'n in
grijpende koerswijziging te on
derzoeken, zet Wageningen nu
eerst in op de groep mensen die
al meer dan een jaar in de bij
stand zitten. Via een clausule in
de Participatiewet kan een ge
meente tot zo'n experiment be
sluiten, is de verwachting.
Om het experiment zo zuiver
mogelijk te houden, zouden de
deelnemers ook geen recht meer
moeten hebben op landelijke
steun, zoals de inkomensafhanke
lijke zorg- en huurtoeslag. Maar
dat is volgens D66'er Giebels
vooralsnog onhaalbaar.
De bedoeling is dat de Universi
teit Wageningen tijdens het ex
periment onderzoekt wat het
basisinkomen doet met het wel
zijn en de gezondheid van de
deelnemers en wat de impact is
op de kinderen in de gezinnen.
Landelijk is D66 niet enthousiast
over het basisinkomen. Wel is er
op het laatste partijcongres een
motie aangenomen waarin expe
rimenten hiermee worden aange
moedigd. Ook de PvdA en Groen
Links zijn voorstander van ex
perimenten.
GroenLinks wil ook
zzp'ers bij experiment
In Nijmegen wil GroenLinks, de
tweede partij in de stad, een expe
riment met het basisinkomen.
Niet alleen voor bijstandsgerech
tigden, maar ook voor zzp'ers.
Daar is dan wel extra geld voor no
dig. Of daarvoor in deze stad een
raadsmeerderheid is te vinden, is
nog onduidelijk.
Profiteer als abonnee van onze aanbieding.
Draag nu een nieuwe abonnee aan en ontvang
ieder 33% KORTING op het abonnement.
De kilometerheffing is alleen gun
stig als de overheid op drukke we
gen tijdens de spits een bedrag
van 11 cent per kilometer gaat vra
gen. Praktisch gezien is dat lastig,
concludeert het planbureau. Er
ontstaat dan een lappendeken
van wegen waar je wel of niet
voor moet betalen. Dat is verwar
rend voor automobilisten.
Simpelweg overal in de Randstad,
Noord-Brabant en Gelderland
een kilometerheffing van vijf cent
per kilometer invoeren, biedt
meer duidelijkheid voor de auto
mobilist. Maar omdat dan ook be
taald moet worden op rustige we
gen, lijdt de economie onder de
maatregel, omdat automobilisten
mogelijk weg blijven. In het hele
land geld vragen voor autoge
bruik, kan ook. Dat maakt het au
torijden echter zo duur, dat het
economisch negatief uitpakt,
denkt het planbureau. Een lande
lijke kilometerheffing van 7 cent
is vergelijkbaar met het verhogen
van de benzineprijs met een euro
per liter.
Het planbureau concludeerde in
2005 en 2007 nog dat de kilome
terheffing gunstig kon zijn voor
de welvaart. Daar komen de on
derzoekers nu op terug. Het leidt
wel tot minder uitstoot, minder
verkeersdoden en minder geluids
overlast. Maar als je bedragen kop
pelt aan die voordelen, wordt de
winst volledig weggepoetst door
het feit dat de overheid ook min
der belastinggeld binnenhaalt. Im
mers: er wordt minder getankt.
HÈ HE... NA AL ÖIE KRITIEK
IN NEl>ERLANta# EINDELIJK EEN
THUlSWEtaSTRlJta.
Duizend euro
voor iedereen
Edisonweg 37E, Vlissingen
Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen
0118-43 4000
www.pzc.nl
Uitgever
Erik van Gruijthuijsen
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) aikroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel directeur
Ivo van der Velde
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
T: 088-0139995
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
door Niek Opten
beeld Jos Diender
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088- 0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Onze excuses. Meld het via
www.pzc.nl/geenkrant
U ontvangt restitutie en u kunt de
krant van vandaag lezen via E-paper.
Vragen? Bel: 088-0139910
Abonnementstarieven
Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven
Abonneren, wijziging vakantie
service?
Informatie kunt u vinden op onze site
www.pzc.nl/service of bel:
088-0139910.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden O Uitge
verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder
deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie
recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor
meer informatie: copyright@wegener.nl
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg
ener legt van abonnees gegevens vast voor
de uitvoering van de abonnementsovereen
komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor
den om u op de hoogte te houden van inte
ressante producten en diensten van andere
onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese
lecteerde partners.
Indien u geen prijs stelt op informatie van
de PZC of indien u uw toestemming voor
het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma
ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva
cy statement op www.pzc.nl
TILBURG
NIJMEGEN
door Paul Bots
DEN HAAG - Een kilometerheffing
op Nederlandse wegen is zo inge
wikkeld, dat het voorlopig beter
niet ingevoerd kan worden. Dat
concludeert het Planbureau voor
de Leefomgeving in een studie die
aan de ministeries van infrastruc
tuur, financiën en economische za
ken is aangeboden.