1 4 I- ZEELAND 25 - •- rugkeren met hun voeten op aarde en ging het om kans en scenario's. Tijdens meerdere sessies in De Arne spraken de inwoners over wat wel mogelijk was. Een van de grote wen sen was het 'Rondje Arnemuiden' zodat er vanaf het Veerse Meer gevaren kon worden naar Arnemuiden om vervolgens via Arneka- naal en Kanaal door Walcheren terug te keren naar het Veerse Meer. Alle deelnemers besef ten dat dat gigantisch duur zou worden om uit te voeren. Lievense: „We hebben uitgere kend dat zelfs met de bouw van achthonderd woningen dat nooit betaalbaar kon worden." Tegenover dat donkerblauwe scenario stond een lichtblauw dat uitging van maximaal drie honderd woningen in de zuidelijke punt van de Oranjepolder en het oostelijk deel ontpol- deren zodat er een krekenlandschap ontstaat. Maar ook dat plan, zo zegt Lievense, was al enorm duur. Want door de open verbinding met het Veerse Meer moesten de dijken van de Oranjepolder wel op Deltahoogte worden gebracht en bleek ook dat er een afslag van de A58 moest komen. Lievense: „Dat alleen al kost miljoenen." Inmiddels was het eind 2007 en wist iedereen in het stadskantoor dat het plan te duur was om op dat moment uit te voeren. ]o Kodde: „Ik heb toen ook tegen de wethouder gezegd dat het een utopie was waaraan werd ge werkt." Het plan is opgenomen in de kwali teitsatlas voor de toekomst en er is gekozen om voor uitbreiding van Arnemuiden te kie zen voor het gebied dat ten noordoosten van het dorp ligt. Maar het plan is niet voor niets geweest, zo vervolgt Lievense. De gemeente heeft goede ervaringen opgedaan met het betrekken van inwoners bij het ontwikkelen van plannen. En als een soort compensatie voor Arnemui den voor het niet doorgaan van de uitbreiding in de Oranjepolder is besloten om in het dorp zelf het een en ander aan te pakken. De Oude Havenweg, is opgeknapt en voorzien van rust plaatsen. De doorgaande route is opnieuw in gericht en aangekleed in een maritieme sfeer. De Langstraat is weer een echte winkelstraat in historische sfeer. Er zijn wandelroutes aan gelegd en kunstwerken geplaatst, onder ande re het silhouet van een hoogaars in het water langs de A58 als herkenningspunt voor iedere automobilist die het dorp passeert. Glimla chend vertelt Lievense hoe een inwoner van Arnemuiden, bij de presentatie van dat plan, Ik heb wethouder Frank Streng vaak voorgehouden dat het plan voor die polder een utopie was. Echt onbetaal baar. Maar hij wuifde dat weg hem behoedde voor een historische fout. Want in het oorspronkelijk ontwerp klopte een zeil niet waardoor het niet een echte Arne- muidse hoogaars was. Hij vertelt ook dat er nog steeds een groep inwoonsters uit Arne muiden is waarmee de gemeente regelmatig overlegt over allerlei plannen. „De band met Arnemuiden is erg goed geworden omdat we heel serieus de bevolking bij al onze plannen hebben betrokken." Als voorbeeld vertelt hij ook dat er vuilinisbakken zijn geplaatst in overleg met de bewoners. Tijdens de laatste jaarwisseling is geen van die bakken gesneu veld. „Wel één oude, die dus zonder inspraak was geplaatst. Dat geeft wel aan dat er respect is voor wat de inwoners zelf hebben bedacht." De familie van Jo Kodde boert rustig verder. De beide Koddes kwamen 23 jaar geleden van uit Biggekerke naar de Oranjepolder. Ze moes ten weg uit Biggekerke wegens de landhervor ming. Terugblikkend geeft Jo Kodde aan dat hij destijds niet echt heel bang was dat hij weer moest verhuizen wegens een project van de overheid. „Ik heb de toenmalige wethouder Frank Streng vaak voorgehouden dat het plan voor die polder een utopie was. Echt onbetaal baar. Maar hij wuifde dat weg." Kodde is er van overtuigd dat zelfs als de crisis niet was uitgebroken, dat plan niet uitvoerbaar was en is. „Alleen al het aanleggen van nieuwe toe gangswegen, dat is echt veel te kostbaar." Als compensatie voor het niet doorgaan van de uit breiding is besloten het dorp zelf aan te pakken MAANDAG 13 APRIL 2015 er blijkt een utopie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 25