1
4
I-
ZEELAND 25
- •-
rugkeren met hun voeten op aarde en ging
het om kans en scenario's. Tijdens meerdere
sessies in De Arne spraken de inwoners over
wat wel mogelijk was. Een van de grote wen
sen was het 'Rondje Arnemuiden' zodat er
vanaf het Veerse Meer gevaren kon worden
naar Arnemuiden om vervolgens via Arneka-
naal en Kanaal door Walcheren terug te keren
naar het Veerse Meer. Alle deelnemers besef
ten dat dat gigantisch duur zou worden om
uit te voeren. Lievense: „We hebben uitgere
kend dat zelfs met de bouw van achthonderd
woningen dat nooit betaalbaar kon worden."
Tegenover dat donkerblauwe scenario stond
een lichtblauw dat uitging van maximaal drie
honderd woningen in de zuidelijke punt van
de Oranjepolder en het oostelijk deel ontpol-
deren zodat er een krekenlandschap ontstaat.
Maar ook dat plan, zo zegt Lievense, was al
enorm duur. Want door de open verbinding
met het Veerse Meer moesten de dijken van
de Oranjepolder wel op Deltahoogte worden
gebracht en bleek ook dat er een afslag van de
A58 moest komen. Lievense: „Dat alleen al
kost miljoenen."
Inmiddels was het eind 2007 en wist iedereen
in het stadskantoor dat het plan te duur was
om op dat moment uit te voeren. ]o Kodde:
„Ik heb toen ook tegen de wethouder gezegd
dat het een utopie was waaraan werd ge
werkt." Het plan is opgenomen in de kwali
teitsatlas voor de toekomst en er is gekozen
om voor uitbreiding van Arnemuiden te kie
zen voor het gebied dat ten noordoosten van
het dorp ligt.
Maar het plan is niet voor niets geweest, zo
vervolgt Lievense. De gemeente heeft goede
ervaringen opgedaan met het betrekken van
inwoners bij het ontwikkelen van plannen.
En als een soort compensatie voor Arnemui
den voor het niet doorgaan van de uitbreiding
in de Oranjepolder is besloten om in het dorp
zelf het een en ander aan te pakken. De Oude
Havenweg, is opgeknapt en voorzien van rust
plaatsen. De doorgaande route is opnieuw in
gericht en aangekleed in een maritieme sfeer.
De Langstraat is weer een echte winkelstraat
in historische sfeer. Er zijn wandelroutes aan
gelegd en kunstwerken geplaatst, onder ande
re het silhouet van een hoogaars in het water
langs de A58 als herkenningspunt voor iedere
automobilist die het dorp passeert. Glimla
chend vertelt Lievense hoe een inwoner van
Arnemuiden, bij de presentatie van dat plan,
Ik heb wethouder Frank Streng vaak
voorgehouden dat het plan voor die
polder een utopie was. Echt onbetaal
baar. Maar hij wuifde dat weg
hem behoedde voor een historische fout.
Want in het oorspronkelijk ontwerp klopte
een zeil niet waardoor het niet een echte Arne-
muidse hoogaars was. Hij vertelt ook dat er
nog steeds een groep inwoonsters uit Arne
muiden is waarmee de gemeente regelmatig
overlegt over allerlei plannen. „De band met
Arnemuiden is erg goed geworden omdat we
heel serieus de bevolking bij al onze plannen
hebben betrokken." Als voorbeeld vertelt hij
ook dat er vuilinisbakken zijn geplaatst in
overleg met de bewoners. Tijdens de laatste
jaarwisseling is geen van die bakken gesneu
veld. „Wel één oude, die dus zonder inspraak
was geplaatst. Dat geeft wel aan dat er respect
is voor wat de inwoners zelf hebben bedacht."
De familie van Jo Kodde boert rustig verder.
De beide Koddes kwamen 23 jaar geleden van
uit Biggekerke naar de Oranjepolder. Ze moes
ten weg uit Biggekerke wegens de landhervor
ming. Terugblikkend geeft Jo Kodde aan dat
hij destijds niet echt heel bang was dat hij
weer moest verhuizen wegens een project van
de overheid. „Ik heb de toenmalige wethouder
Frank Streng vaak voorgehouden dat het plan
voor die polder een utopie was. Echt onbetaal
baar. Maar hij wuifde dat weg." Kodde is er
van overtuigd dat zelfs als de crisis niet was
uitgebroken, dat plan niet uitvoerbaar was en
is. „Alleen al het aanleggen van nieuwe toe
gangswegen, dat is echt veel te kostbaar."
Als compensatie voor het
niet doorgaan van de uit
breiding is besloten het
dorp zelf aan te pakken
MAANDAG 13 APRIL 2015
er blijkt een utopie