:êa 3 SPECTRUM 7 44 Er was geen vooroverleg met beheerders van kabels en leidingen. Het projectbureau was dat vergeten te regelen f W? ^><^1 r' In de Middelburgse Abdij schrokken ze zich vorige week een hoedje. Tot stom me verbazing van de Statenfracties bracht de toch al armlastige provincie een onwelkome onheilsboodschap: als de provincie nu niet op de rem trapt, wordt het project Sloeweg 13 tot 17 mil joen euro duurder. Provinciale Staten legden vo rig jaar al tandenknarsend 5,3 miljoen extra op ta fel voor het infrastructuurproject. Nu blijkt het budget van 58 miljoen euro verre van voldoende. Oorzaak: fouten, fouten en nog eens fouten. In het bestek, maar ook in de projectorganisatie. Zon der rigoureuze ingreep leiden die fouten tot een budgetoverschrijding van 33 procent, de 5,3 mil joen uit 2013 meegerekend. Het leeuwendeel van dat extra geld zou nodig zijn om hoofdaannemer Boskalis te betalen. Het werk zou immers een jaar langer duren. Politiek is dat onverkoopbaar. De enige manier om binnen het budget te blij ven, is het plan sterk versoberen, liet gedeputeer de Kees van Beveren (CDA, wegen) vorige week weten. Zo opperen Gedeputeerde Staten de bouw van twee nieuwe viaducten te schrappen. Bestaan de viaducten bij de Drieweg zouden kunnen wor den hergebruikt. Ook het vlaggenschip - het enor me viaduct bij de kruising Sloeweg-Bernhard- weg-West-Westerscheldetunnelweg - gaat op de helling. Het dagelijks provinciebestuur denkt nu aan een gelijkvloerse kruising ofwel een rotonde. Daarnaast wordt de aansluiting Molendijk verso berd. Zo wordt een middenklasse Volkswagen (een ononderbroken vierstrooksweg) een Dada (een doorsnee provinciale weg met rotondes). Dit tot verdriet van onder meer de gemeenten Goes en Borsele, die onaangenaam werden verrast door de publicaties over het Sloeweg-drama. De alternatieven moeten voor de zomer zijn uitgewerkt. Dan moet ook de vraag zijn beantwoord hoe het zover heeft kun nen komen. De PZC sprak met bronnen die dicht bij het vuur zitten. Ze willen - zijnde een soort klokkenluiders - anoniem blijven. Zij lichten een tipje van de sluier op over de vele fouten die aan het licht zijn gekomen. Er ging een heleboel mis. Zo stelt de provincie dat de aannemer stuitte op leidingen en kabels die niet op de bodemkaart stonden. Het verleggen daarvan is een kostbaar en tijdrovend karwei. Dat onheil zou de provincie zelf over zich hebben afgeroepen. „Het provinciale projectbureau dat een coördinatieplicht heeft, heeft verzuimd vooro verleg te voeren met beheerders van die kabels en leidingen. Het bureau is dat gewoon vergeten te regelen. Daarna is er een ontwerp naar beheer ders gestuurd en wat bleek: de tekeningen bevat ten onvoldoende gegevens. Dat heeft tot forse ver traging geleid. Bovendien bleek het verleggen van kabels en leidingen veel duurder dan de provincie dacht, terwijl je dat na een gedegen vooroverleg wel degelijk goed kunt inschatten." Ook kwam boven water dat viaducten verkeerd waren berekend en dat deze omissie vrij laat is op gemerkt. Volgens de bronnen is tevens voorbij ge gaan aan btw-afdracht. „Dat mag je wel een enorm interne blunder noemen." Maar ook sim pele dingen als de plaatsen waar wegwijzers moe ten komen, waren over het hoofd gezien. Om het nog erger te maken, waren er ook materialen in het bestek opgenomen die met de huidige regelge ving niet meer zijn toegestaan. Hoe dat kan, vergt een blik terug in de tijd. Al in 2003 begon de voorbereiding van het Sloe- weg-project. De provinciale projectorganisatie werd geleid door Jan Bakx. Er leek geen vuiltje aan de lucht. Tot 2013, toen veel 57-plussers ge bruik maakten van de zogeheten NAR-regeling, een genereuze handdruk die volgens de provincie nodig was om de organisatie te verkleinen. Die re geling had zijn weerslag op de projectorganisatie. Onder andere Bakx ging met vervroegd pensioen. En met hem nog een aantal collega's. Specialisti sche kennis vloeide zo weg bij de provincie. Het vervaardigen van een bestek werd vervolgens noodgedwongen uitbesteed. Met die externe voor bereiding begon de ellende. Het bestek klopte op een aantal punten niet en de huidige projectorga nisatie was niet in staat om gebreken - ook zaken die waren vergeten - te herkennen. Was het an ders gelopen als de provincie zijn Sloeweg-specia- listen niet in 2013 had uitgezwaaid? „Ja", zegt Bakx, „want dan had ik zelf het bestek gemaakt. Ik kende het project van haver tot gort. Nu zitten er gaten in het bestek. Ik denk dat dat komt door dat er met de NAR-regeling veel kennis is wegge lekt." Dat beeld wordt bevestigd door de welgege- lichte bronnen. „Er zit nu een operationeel pro jectleider op dit karwei die nog nooit een weg heeft aangelegd. Bij het provinciaal projectbureau ontbreekt het gewoon aan deskundigheid." De provincie snijdt zich ook lelijk in de vingers door de wijze waarop de Sloeweg is aanbesteed. Het gaat om een klassieke, zogeheten RAW-aan- besteding. Tot in detail staat daarin beschreven welke werkzaamheden de aannemer dient te ver richten. Bij een waterdicht bestek hoeft dat geen bezwaar te zijn, maar als het rammelt kan de hoofdaannemer (Boskalis) voor meerwerk en tijdsoverschrijdingen gepeperde rekeningen naar de provincie sturen. Dat is de reden waarom de provincie het project wel moet versoberen. „An ders is het kassa voor Boskalis", zegt Bakx. Tegenwoordig worden zulke megaprojecten als de Sloeweg 'sleutelklaar' aanbesteed. De opdracht gever geeft de voorwaarden aan, de hoofdaanne mer maakt een plan en voert het werk voor het af gesproken bedrag en onder gegarandeerde kwali- teits- en zorgvuldigheidseisen uit. Meerkosten en onvoorziene zaken zijn voor rekening van de hoofdaannemer. De opdrachtgever hoeft na vol tooiing alleen nog het lintje door te knippen. Bakx bestrijdt dat de provincie gaande de rit een ander aanbestedingsmodel had moeten kiezen. „Je zit op een bepaald spoor waar je niet zomaar van afkan. Bovendien laadden we bij de provincie weinig ervaring met zo'n sleutelklare aanbeste ding. Het lijkt me griezelig om dan ineens het roer om te gooien." De verdubbeling van de Sloeweg begon in augustus vorig jaar. Al in het najaar be gon het wegproject te kapseizen. De pro vincie voelde nattigheid en versterkte het project management met een speciale taskforce onder lei ding van Ton Vrijdag, die als projectmanager van de bouw van de Sluiskiltunnel het klappen van de zweep kent. Een project waarop de provincie een meevaller van 10 tot 12 miljoen euro ver wacht! Vrijdag moet in kaart brengen wat er alle maal fout is gegaan. Tevens moet hij een gewij zigd (goedkoper) ontwerp fabriceren. Om die re den is het project Sloeweg tijdelijk gedeeltelijk stilgelegd. De hamvraag is waarom de sores met de Sloeweg pas vorige week naar buiten zijn gebracht? Gede puteerde Van Beveren moet al langere tijd op de hoogte zijn geweest. Toch voelden veel Statenfrac ties, die bij de behandeling van de Najaarsnota al wel waren gewaarschuwd dat het stroef liep, zich vorige week overvallen door het slechte nieuws. Dat werpt de vraag op of de bestuurlijk verant woordelijke heeft voldaan aan zijn informatie plicht? Ofwel, heeft gedeputeerde Van Beveren de Statenfracties tijdig op de hoogte gesteld van het debacle? Het heeft er alle schijn van dat dat niet is gebeurd en als het niet is gebeurd, is dat een poli tieke doodzonde waarvoor zelfs ministers naar huis worden gestuurd. Tenzij keihard kan worden aangetoond dat er tot voor kort geen duidelijk beeld bestond van hoe erg het project Sloeweg was verzand. De bronnen kunnen zich niet aan de indruk ont trekken dat de tegenvaller bewust over de verkie zingen voor Provinciale Staten is getild, zodat die niet de campagne van het CDA zou bezoedelen en derhalve stemmen zou kosten. De verkiezings slogan 'Het CDA werkt aan een bereikbaar Zee land' zou dan immers in een geheel ander dag licht komen te staan. Een tweede scenario is even zeer denkbaar. Wat als het gehele college van Ge deputeerde Staten dit al een tijd wist? In dat geval hebben de dagelijkse provinciebestuurders in commissie de lippen een tijdje verzegeld, met als oogmerk in de verkiezingsstrijd geen averij te wil len oplopen. Deze vragen houden Statenfracties bezig. Onder meer de SP, PW, PvdA en D66 wil len dan ook dat de onderste steen boven komt. Medio 2016 moet de verdubbelde Sloeweg vol gens de huidige planning gereed zijn. Maar kan die opleverdatum nog worden gehaald? Onmoge lijk, denken goed geïnformeerde bronnen. „Je moet detailontwerpen maken, overleggen met al le betrokken partijen en dat zijn er nogal wat. De gemeenten Goes en Borsele, het waterschap, de NV Westerscheldetunnel, Zeeland Seaports en niet in de laatste plaats hoofdaannemer Boskalis. Als de provincie nog denkt dat de verdubbelde Sloeweg medio 2016 gereed kan zijn, is ze naïef." - H w jP .t// w. ZATERDAG 11 APRIL 2015 project Sloeweg verzandde door Frank Balkenende sjWïW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 66