42 MENINGEN
brieven
Cor de Jonge
JiliVTie PAKT6&JU/SHÜPS HAR-PA^N
Vrijhandel
Bomen kappen (1)
Bomen kappen (2)
Bomen kappen (3)
Bomen kappen (4)
Bomen kappen (5)
Feest CSW
Tommy Wieringa
Schoolfusies
Dijkversterking
Huisarts Tromp
Dynamica
De voorstanders van TTIP, het
vrijhandelsverdrag tussen de VCS
en Europa, schermen met groei,
makkelijker zakendoen en meer
werk (zie de krant van 2 april).
Maar de onderhandelingen gebeu
ren achter gesloten deuren. Is er
iets te verbergen? Onze zoon
kreeg pijnlijke borsten van hor
moonvlees uit de VS. Moet het
die kant op? Ik heb liever een lo
kaal kippetje of visje. Terwijl het
nu, door het Europese geknoei
met voedsel, al een hele toer is
om gezond eten op tafel te zetten,
wordt deze handel ons door de
strot geduwd.
Waterschapbestuurder Sophie
van 't Westeinde pleit voor het
rooien van bomen die dichter dan
vijf meter van 8o km-wegen
staan (zie de krant van 4 april).
Het is hoog tijd dat deze me
vrouw afscheid neemt, want dit
soort maatregelen is funest voor
landschap, toerisme en vrijetijds
beleving. Beplanting beperkt de
snelheid, en geleidt het verkeer.
Bovendien bieden de bomen fiet
sers een aangename bescherming
tegen de wind. Elk verkeersslacht
offer is er natuurlijk één te veel,
maar de cijfers vermelden niet
hoeveel automobilisten met alco
hol op tegen de bomen knallen,
hoeveel er bellend verongelukken
of met veel te hoge snelheid uit
de bocht vliegen. Nee, schoenma
ker blijf bij je leest en zorg dat de
dijken niet lekken.
Langs 80 km-wegen worden wel
licht veel bomen gekapt. Ze zou
den gevaarlijk zijn. Het kappen
kost een berg geld. Ik denk dat de
provincie de euro's beter kan be
steden. Dus laten staan, die bo
men. Als je ze weghaalt, nodig je
automobilisten alleen maar uit
om nog harder te rijden, omdat
zij het gevoel krijgen op een bre
dere weg te rijden. Zo'n rij bo
men is ook veel mooier dan een
kale berm.
Ik lees in de krant dat bomen
moeten wijken voor auto's, mis
schien zelfs langs 60 km-wegen.
Dat we bomen hard nodig heb-
ben voor zuivere lucht, kan de be
stuurders kennelijk niet schelen.
Op een bestuur dat zó reageert op
de takken die zo nu en dan eens
op een auto waaien, zitten we
niet te wachten. Ik hoop dat veel
Zeeuwen zullen protesteren te
gen deze voorgenomen kaalslag.
De overheid moet zorgen voor
het behoud van een evenwichtige
openbare ruimte. Om die reden is
bijvoorbeeld in Borsele bestem-
mingsplanmatig bepaald dat her
plant van bomen op dijken ver
eist is. Door met het kappen van
bomen meer verkeersveiligheid te
bieden, wordt voorbij gegaan aan
het feit dat de openbare ruimte
meer is dan een plek voor automo
bilisten. En alle inspanningen die
tot nu toe gedaan zijn door over
heden, terreinbeheerders, organi
saties en particulieren, om met na
me de vele en uiteenlopende kwa
liteiten van De Zak van Zuid-Be
veland te behouden en te verster
ken, worden niet op waarde ge
schat.
Voor het kappen van bomen
langs 80 km-wegen en mogelijk
ook langs 60 km-wegen wordt in
mijn ogen het absurde argument
gehanteerd dat er nogal wat een
zijdige ongelukken eindigen te
gen een boom. Als je je als auto
mobilist gewoon houdt aan de
maximumsnelheid, eindig je niet
tegen een boom. Als je echter zo
nodig harder wilt rijden, neem je
zelf het risico dat het wel eens fa
taal kan aflopen. Moeten voor die
paar domme snelheidsmaniakken
dan bomen gekapt worden? Dat
vind ik belachelijk. Zullen we dan
ook de Westerschelde maar dem
pen? Dan kan er niemand meer in
verdrinken.
Een goed feest organiseren is niet
eenvoudig en eindigt vaak in
goed bedoeld amateurisme. Het
CSW jaarfeest (zie de krant van 4
april) was strak geregeld. Ieder
een van 18 jaar en ouder kreeg
een polsbandje na het checken
van hun ID. Mensen van de orga
nisatie, portiers, glazenhalers, bar-
medewerkers en twee myste-
ryguests hielden scherp in de ga
ten dat mensen zonder polsband
je geen alcohol kregen, ook niet
via via. Maar je moet ook een beet
je geluk hebben. Als de politie
agenten, die op de mensen stuit
ten die waren verwijderd, iets
meer geduld en fatsoen hadden
gehad en even de tijd hadden ge
nomen om naar de bedrijfsleid
ster van 't Schuttershof te luiste
ren, dan was dit feest niet met
een domper geëindigd.
Je kunt de column van Tommy
Wieringa in de krant van 4 april
lezen als een aanval van een onge
lovige op het geloof ('de verrijze
nis als Heilige Goocheltruc').
Je kunt hem ook lezen als onthul
ling van schijnheiligheid door
een cynicus ('nooit geweten dat
ze eigenlijk in de Heer waren').
Een derde mogelijkheid is dat
Wieringa vooral de schrijver van
heerlijke zinnen wil zijn. ('ze gor
gelden wijwater dat het een aard
had'). Maar uiteindelijk is het na
tuurlijk gewoon een stukje van
een aristocraat die zich ergert aan
een grootschalige uiting van volk
se cultuur. Taalkundig om te
smullen - inhoudelijk heel wat op
af te dingen.
De krant van 4 april meldt dat
drie middelbare scholen in
Zeeuws-Vlaanderen willen fuse
ren. Daarmee willen de directies
de krimp opvangen. Evenals de di
recteur van de christelijke middel
bare school in Terneuzen vind ik
dit een slecht idee. Fusies beteke
nen in de praktijk ruzies. Samen
werken is een veel beter idee,
want dan kunnen de scholen pro
fiteren van eikaars kennis en erva
ring. Fusies zijn gericht op groot
schaligheid. De praktijk heeft ge
leerd dat de financiële voordelen
vaker negatief uitpakken dan posi
tief. De Zeeuwse ziekenhuizen
kunnen daar over meepraten.
Voor onze veiligheid moeten de
dijken bij Waarde nog hoger en
breder worden (zie de krant van
27 maart). De dijk bij de Emanuel-
polder hoort nu al tot de hoogste
en sterkste van Europa en dankzij
het schor komt het water zelfs
bij springvloed amper tot aan de
voet. Toch wordt deze dijkverzwa
ring versneld uitgevoerd. De wa
terschapslasten zullen dus weer
stijgen en onze (schijn)veiligheid
wordt wel erg duur betaald.
Justitie is terecht een onderzoek
begonnen tegen Nico Tromp (zie
de krant van 1 april). Maar dat de
wet de mens niet altijd dient,
blijkt maar weer eens uit de com
motie rondom het handelen van
deze huisarts. Tromp diende een
terminale patiënt een extreem
zware medicatie toe. Ach, wat wil
je in een juridisch systeem waar
een traumahelikopter niet mag
opstijgen omdat er reeds te veel
vliegbewegingen zijn gemaakt.
Dat de overledene en diens
vrouw enorm veel steun van de
arts hebben gehad en zijn patiën
ten hem op handen dragen, doet
er voor de wetgever niet toe. Voor
mij is huisarts Tromp, die zijn eer
en geweten liet prevaleren boven
juridische regeltjes, een held.
Het voorpagina-artikel van don
derdag 9 april over de onrust bij
atletiekvereniging Dynamica vind
ik heftig, suggestief en verwar
rend. Deze aandacht van de krant
kan gevaarlijk zijn voor de betrok
kene. De eenzame hardloper voelt
zich nu zeker helemaal alleen. In
1959 kwam een boekje uit geti
teld: De eenzaamheid van de lan-
geafstandloper, geschreven door
Alan Sillitoe. Een indringend
boekje. Ik ken de Zeeuwse hard
loopwereld vrij goed. Ik ken ge
noeg gevoelige hardlopers met
soms vreemde, kwetsbare gedach
ten. De auteurs stellen dat er in
deze kwestie alleen maar verlie
zers zijn. Maar volgens mij moet
het vooral gaan over hoe we van
verliezers winnaars maken.
In deze rubriek geeft de redactie
haar lezers een podium. Daarvoor
gelden de volgende voorwaarden:
De brief moet duidelijk ingaan op
nieuws uit de PZC en daarbij de
datum van publicatie noemen. De
brief mag maximaal 150 woorden
lang zijn. Elke brief wordt geredi
geerd. De redactie bekort brieven
zo nodig om ze passend te maken.
Als er te veel brieven zijn voor de
beschikbare ruimte maakt de re
dactie een selectie. De redactie zal
onsamenhangende bijdragen niet
publiceren. Ook brieven met een
grove, beledigende of anderszins
onbetamelijke inhoud worden ge
weigerd.
U kunt uw brief richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
0118-434005
Elisabeth Valk
Nieuwe Oostersestraat 32, Middelburg
Carel Peterson
Pieterstraat 1, Veere
Jaap de Wolf
Timmermansstraat 36, Zoutelande
J. Koeman
Polderweg 5, Kruiningen
Sjaak Uitterhoeve
Kamperfoeliestraat 2, 's-Cravenpolder
Ed Verdam
Bakendorpseweg 9, Baarland
Paul Roodenburg
Doms Rijkersstraat 2, Middelburg
C.J. de Bruijne
Scheldestraat 114, Vlissingen
Peter H. de Dreu
Ruigendijk 10, Driewegen
A.M. de Schipper
Huize de Vliedberg 2, Rilland
René Faasse
Knotwilgendreef 26, Kamperland
Niek Knol
Verl. Dishoeksew. 2, Koudekerke/Dishoek