ÈÈilÊmÊÊim De vijfde editie brengt het echte Franse comfort terug 16 AUTO Porsche digitaal configureren Superb-concept als basis motorjacht Mountainbike met AMG-GT-karakter Volkswagen maakt stoere sporttassen RIJTEST KIA R1Q1.2 CVVT NIEUWTJES RIJ-IMPRESSIE RENAULT ESPACE KIA RIO 5D EN ZIJN CONCURRENTEN Na vier generaties kiest Renault ervoor de Espace te evolueren naar een cross-over. De auto is vooral langer, maar weet met zijn lange wielbasis en instelbare onderstelafstem ming op het gebied van rijcom fort zeer te overtuigen. Het merk levert t.6 liter moto ren, zowel benzine als diesel. De 200 pk benzine wordt ge koppeld aan een zeventraps au tomaat met dubbele koppeling. De buitenkant toont fris, met enkele typische Espace-ken- merken. Binnenin zijn zeven zitplaatsen, waarvan de achter ste voor kinderen. De voorstoe- len bieden geweldige steun. Op de middenconsole staat een 9 inch tablet waarop van al les in te stellen valt, zelfs het op afstand neerklappen van rugleuningen. Iedere bestuur der kan een profiel aanmaken met eigen voorkeuren: stoelin- stelling, ambianceverlichting, onderstelafstemming. De nieu we Espace start bij 42.990 euro. Aansprekend vormgege ven auto's zijn na enkele jaren toe aan een bescheiden facelift. De Kia Rio is een goed voorbeeld. Het is bijna noodza kelijk om de be staande Rio naast de vernieuwde va riant te zien. Pas dan ontdek je waar de ontwer pers van Kia de compacte vijf- deurs hebben aangepakt om beter aansluiting te vinden bij meer ei- gense modellen. De veranderingen zie je met na me op de bumpers. Die hebben een wat sportievere detaillering gekregen. Vooral het front oogt daardoor stoerder, sportiever en breder, zonder dat klanten die het model eerder kochten het gevoel hebben met een verouderd type te rijden. Een soortgelijke wijzi ging zien we aan de achterzijde. Verder wat kleine verschillen in afstemming, materialen en bij voorbeeld de mogelijkheid af-fa- briek een navigatiesysteem te ne men en een achteruitrijcamera. Om die te kunnen plaatsen, kreeg de middenconsole een andere in deling. Metalen accenten moeten de afwerking van het interieur naar een hoger niveau tillen. Het aardige van deze vijfdeurs is dat hij ondanks een bescheiden lengte van ongeveer 4 meter aan de buitenkant een grotere indruk maakt. Het model komt eerder als een middenklasser over. Na het instappen voldoet de Rio voorin uitstekend. Wat stoelen en zitpositie betreft kan de Koreaan prima met de concurrentie mee. Op het gebied van materiaalge bruik en afwerking meet de Rio zich met de gehele concurrentie. De vormgeving sluit bij de Euro pese smaak aan. Geen wonder ge zien de Duitse designchef die hiervoor verantwoordelijk is. De ruimte op de achterbank zal voor velen voldoende zijn. Alleen blijkt de hoek waaronder de rug leuning staat en de hoogte van de zitting een negatieve invloed te hebben op het comfort. Met een beschikbaar bagagevolume van 288 liter voldoet de Kia Rio wel weer aan de verwachtingen. Waar steeds meer merken down size turbomotoren leveren, ver trouwt Kia nog op de 1.2 liter vier- cilinder zestienklepper met varia bele kleptiming. De krachtbron komt met een vermogen van 84 pk aardig voor de dag. Dat wordt vertaald in een acceleratie van o naar 100 kilometer per uur in 13,4 seconden en een top van 167. Nor male cijfers waar menig automobi list prima mee uit de voeten kan. Het gemiddelde brandstofver bruik valt met 1 liter op 15 kilome ter mee, ondanks de aanwezig heid van 'slechts' een vijfbak. Kia start prijstechnisch wat hoger in het segment met een vanaf- prijs van 15.795 euro. De 16.495 eu ro kostende tweede uitrustingsva riant loopt beter in de pas met de concurrentie. Met de Car Configurator kan een Porsche-liefhebber zijn nieuwe speeltje thuis op de bank in een kwartier samenstellen. Digitaal (pc, tablet of smartphone) kunnen onder meer model, leersoort, wie len en uitrusting worden geselec teerd. De configurator biedt miljoe nen combinatiemogelijkheden. Na de keuze komt de Porsche tot le ven in 360 graden-beelden. Stel zelf een Porsche samen. Skoda heeft de VisionSea gepresen teerd: een motorjacht met stijlin vloeden van de VisionC, de concep tuele voorloper van de nieuwe Su perb. De VisionSea is de eerste Skoda met een hybride aandrijf- concept (benzinemotor 180 pk en elektromotor 270 pk). Het schip is 10 meter lang, heeft een scherpe lijnvoering, is zeewaardig en heeft een actieradius van 980 zeemijlen. Skoda VisionSea. Kia Rio 5d Bagage 288-923 liter, gewicht 1.027 kg. Benzi ne 1.2 liter, 84 pk. Van af 15.795 euro, Dyna- micLine 16.495 euro. Hyundai i20 5d Bagage 326-1.042 liter, gewicht 955 kg. Benzi ne 1.2 liter, 84 pk. Vanaf 14.495 euro, i-Motion 16.495 euro. Opel Corsa Bagage 280-1.090 liter, gewicht 1.099 kg. Benzi ne 1.0 liter, 90 pk. Van af 14.995 euro, 1.0 Tur bo Edition 16.595 euro. Renault Clio Bagage 300-1.146 liter, gewicht 984 kg. Benzi ne 0.9 liter, 90 pk. Van af 14.790 euro, Expres sion 16.790 euro. door Tony Vos De vijfde Espace is origineel en onmiskenbaar Renault, foto Automedia De mountainbike Rotwild CT S vindt zijn oorsprong in de samen werking tussen Mercedes AMC en het AMC Rotwild MTB Racing Team. Inspiratie werd ook geput uit de techniek van de nieuwe Mer cedes AMC CT. Eigenschappen van de carbonfiber fiets zijn een laag gewicht, stijve constructie en een aansprekend design. De oplage is honderd stuks. Prijs: 9.990 euro. Rotwild CT S. foto's PR Volkswagen onderstreept de spor tiviteit van zijn modellen met een lijn stoere tassen. De sport- en weekendtassen (59 euro) en rug zakken (39 euro) zijn vervaardigd uit stoere materialen, voorzien in een handige indeling en hebben de kleurstelling van VW Motorsport: blauw, wit en grijs. Hiermee ver wijst het Duitse merk naar zijn aan wezigheid in de rallywereld. VW-tassenlijn. De uiterlijke wijzigingen aan de Kia Rio beperken zich grotendeels tot de bumpers, foto's Automedia door Tony Vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 16