ÈÈilÊmÊÊim
De vijfde editie brengt het
echte Franse comfort terug
16 AUTO
Porsche digitaal
configureren
Superb-concept als
basis motorjacht
Mountainbike met
AMG-GT-karakter
Volkswagen maakt
stoere sporttassen
RIJTEST KIA R1Q1.2 CVVT
NIEUWTJES
RIJ-IMPRESSIE RENAULT ESPACE
KIA RIO 5D EN ZIJN CONCURRENTEN
Na vier generaties kiest
Renault ervoor de
Espace te evolueren
naar een cross-over.
De auto is vooral langer, maar
weet met zijn lange wielbasis
en instelbare onderstelafstem
ming op het gebied van rijcom
fort zeer te overtuigen.
Het merk levert t.6 liter moto
ren, zowel benzine als diesel.
De 200 pk benzine wordt ge
koppeld aan een zeventraps au
tomaat met dubbele koppeling.
De buitenkant toont fris, met
enkele typische Espace-ken-
merken. Binnenin zijn zeven
zitplaatsen, waarvan de achter
ste voor kinderen. De voorstoe-
len bieden geweldige steun.
Op de middenconsole staat
een 9 inch tablet waarop van al
les in te stellen valt, zelfs het
op afstand neerklappen van
rugleuningen. Iedere bestuur
der kan een profiel aanmaken
met eigen voorkeuren: stoelin-
stelling, ambianceverlichting,
onderstelafstemming. De nieu
we Espace start bij 42.990 euro.
Aansprekend vormgege
ven auto's zijn na enkele
jaren toe aan een
bescheiden facelift.
De Kia Rio is een goed
voorbeeld.
Het is bijna noodza
kelijk om de be
staande Rio naast
de vernieuwde va
riant te zien. Pas
dan ontdek je
waar de ontwer
pers van Kia de compacte vijf-
deurs hebben aangepakt om beter
aansluiting te vinden bij meer ei-
gense modellen.
De veranderingen zie je met na
me op de bumpers. Die hebben
een wat sportievere detaillering
gekregen. Vooral het front oogt
daardoor stoerder, sportiever en
breder, zonder dat klanten die het
model eerder kochten het gevoel
hebben met een verouderd type
te rijden. Een soortgelijke wijzi
ging zien we aan de achterzijde.
Verder wat kleine verschillen in
afstemming, materialen en bij
voorbeeld de mogelijkheid af-fa-
briek een navigatiesysteem te ne
men en een achteruitrijcamera.
Om die te kunnen plaatsen, kreeg
de middenconsole een andere in
deling. Metalen accenten moeten
de afwerking van het interieur
naar een hoger niveau tillen.
Het aardige van deze vijfdeurs is
dat hij ondanks een bescheiden
lengte van ongeveer 4 meter aan
de buitenkant een grotere indruk
maakt. Het model komt eerder als
een middenklasser over.
Na het instappen voldoet de Rio
voorin uitstekend. Wat stoelen en
zitpositie betreft kan de Koreaan
prima met de concurrentie mee.
Op het gebied van materiaalge
bruik en afwerking meet de Rio
zich met de gehele concurrentie.
De vormgeving sluit bij de Euro
pese smaak aan. Geen wonder ge
zien de Duitse designchef die
hiervoor verantwoordelijk is.
De ruimte op de achterbank zal
voor velen voldoende zijn. Alleen
blijkt de hoek waaronder de rug
leuning staat en de hoogte van de
zitting een negatieve invloed te
hebben op het comfort. Met een
beschikbaar bagagevolume van
288 liter voldoet de Kia Rio wel
weer aan de verwachtingen.
Waar steeds meer merken down
size turbomotoren leveren, ver
trouwt Kia nog op de 1.2 liter vier-
cilinder zestienklepper met varia
bele kleptiming. De krachtbron
komt met een vermogen van 84
pk aardig voor de dag. Dat wordt
vertaald in een acceleratie van o
naar 100 kilometer per uur in 13,4
seconden en een top van 167. Nor
male cijfers waar menig automobi
list prima mee uit de voeten kan.
Het gemiddelde brandstofver
bruik valt met 1 liter op 15 kilome
ter mee, ondanks de aanwezig
heid van 'slechts' een vijfbak.
Kia start prijstechnisch wat hoger
in het segment met een vanaf-
prijs van 15.795 euro. De 16.495 eu
ro kostende tweede uitrustingsva
riant loopt beter in de pas met de
concurrentie.
Met de Car Configurator kan een
Porsche-liefhebber zijn nieuwe
speeltje thuis op de bank in een
kwartier samenstellen. Digitaal
(pc, tablet of smartphone) kunnen
onder meer model, leersoort, wie
len en uitrusting worden geselec
teerd. De configurator biedt miljoe
nen combinatiemogelijkheden. Na
de keuze komt de Porsche tot le
ven in 360 graden-beelden.
Stel zelf een Porsche samen.
Skoda heeft de VisionSea gepresen
teerd: een motorjacht met stijlin
vloeden van de VisionC, de concep
tuele voorloper van de nieuwe Su
perb. De VisionSea is de eerste
Skoda met een hybride aandrijf-
concept (benzinemotor 180 pk en
elektromotor 270 pk). Het schip is
10 meter lang, heeft een scherpe
lijnvoering, is zeewaardig en heeft
een actieradius van 980 zeemijlen.
Skoda VisionSea.
Kia Rio 5d
Bagage 288-923 liter,
gewicht 1.027 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 84 pk. Van
af 15.795 euro, Dyna-
micLine 16.495 euro.
Hyundai i20 5d
Bagage 326-1.042 liter,
gewicht 955 kg. Benzi
ne 1.2 liter, 84 pk.
Vanaf 14.495 euro,
i-Motion 16.495 euro.
Opel Corsa
Bagage 280-1.090 liter,
gewicht 1.099 kg. Benzi
ne 1.0 liter, 90 pk. Van
af 14.995 euro, 1.0 Tur
bo Edition 16.595 euro.
Renault Clio
Bagage 300-1.146 liter,
gewicht 984 kg. Benzi
ne 0.9 liter, 90 pk. Van
af 14.790 euro, Expres
sion 16.790 euro.
door Tony Vos
De vijfde Espace is origineel en onmiskenbaar Renault, foto Automedia
De mountainbike Rotwild CT S
vindt zijn oorsprong in de samen
werking tussen Mercedes AMC
en het AMC Rotwild MTB Racing
Team. Inspiratie werd ook geput
uit de techniek van de nieuwe Mer
cedes AMC CT. Eigenschappen van
de carbonfiber fiets zijn een laag
gewicht, stijve constructie en een
aansprekend design. De oplage is
honderd stuks. Prijs: 9.990 euro.
Rotwild CT S. foto's PR
Volkswagen onderstreept de spor
tiviteit van zijn modellen met een
lijn stoere tassen. De sport- en
weekendtassen (59 euro) en rug
zakken (39 euro) zijn vervaardigd
uit stoere materialen, voorzien in
een handige indeling en hebben de
kleurstelling van VW Motorsport:
blauw, wit en grijs. Hiermee ver
wijst het Duitse merk naar zijn aan
wezigheid in de rallywereld.
VW-tassenlijn.
De uiterlijke wijzigingen aan de Kia Rio beperken zich grotendeels tot de bumpers, foto's Automedia
door Tony Vos