Vrachtverkeer ergert inwoners Zonnemaire Strengere voorwaarden aan studentenhuis De Scheldekraan draait, al is het maar door de wind Verzet hondenbelasting op Tholen 66 De kraan verkeert in topconditie. Hij draait soepel en de installatie werkt fantastisch 30 SCHOUWEN-DUIVELAND korting Sinds 7 april is de weg opgebro ken vanwege de aanleg van nieu we bestrating. Digna Mielard woont in de Professor Zeeman straat en heeft actieformulieren onder de buurtbewoners ver spreid met de tekst 'Nee! Geen vrachtwagens door deze straat van 7 tot en met 24 april.' Haar verzoek is om deze op het raam te plakken tijdens de afsluiting. Een tiental buren heeft daar al gehoor aan gegeven. Mielard en haar buren hebben geen bezwaar tegen het feit dat er nieuwe bestrating komt op de Zuidweg, maar wel tegen het zwa re verkeer door het kleine straatje waar zij woont. „Die nieuwe be strating is zeer hard nodig en daar sta ik volledig achter. Maar een aantal jaar geleden, tijdens de gro te renovatie van de Zuidweg, kwa men er maandenlang grote vracht wagens, tractoren en kiepwagens door de Professor Zeemanstraat, soms met grote snelheid. Als ge volg daarvan ontstonden er scheu ren in de muren van ons pas gere noveerde huis. Dat gaat hier heel gemakkelijk met al die kleine oude huisjes. Bij de gemeente kre gen we nul op rekest, want zij zeg gen niet verantwoordelijk te zijn voor chauffeurs die zich niet aan de omleiding houden. De schade wordt niet vergoed." Naar Mielards mening was de om leiding niet duidelijk aangegeven of soms helemaal afwezig. Voor alsnog gaat het volgens haar nu re delijk. Vanuit de richting Noord- gouwe staat de omleiding groot aangegeven. Verkeer wordt over de Stapelsweg en Boogerdweg naar de Blooisedijk gestuurd. Volgens een van de buren zijn er vanuit de richting Brouwersha ven echter geen borden met om leiding te bekennen. „Als de vrachtwagens langs die kant komen en ze staan al hier in het dorp, dan gaan ze niet meer keren natuurlijk. En krijgen wij ze alsnog door de straat. We heb ben de servicelijn van de gemeen te al gebeld. Ik ben benieuwd of het opgepakt wordt. In ieder ge val zetten we onze auto's wat bre der neer voor de deur. Verkeer kan er wel langs, maar dan wordt het wat moeilijker om hard door de straat te rijden. Het liefst wil len we dat zware verkeer hier he lemaal niet hebben", aldus Mie lard. Het Common House Elliott zit in het oude postkantoor in de Lange Noordstraat. Het bestaat uit een ruimte voor lunches, leslokalen, ontmoetingsruimten, een bar en een sociëteit. Bewoners van de straat maakten vanaf het begin be zwaar, omdat ze bang waren voor overlast. De gemeente Middelburg stelde aanvullende voorwaarden om mo gelijke overlast tegen te gaan, maar verleende ook een vergun ning. De rechter bevestigt dat de vergunningen verleend konden worden, maar geeft de omwonen den ook gelijk in hun vrees voor overlast. De rechter vindt dat de maatregelen deels goed zijn maar deels ook aangescherpt moeten worden. Dat doet de rechter zelf. In totaal gaat het om twintig be staande, aangescherpte en nieuwe voorwaarden die aan de vergun ning worden gekoppeld. De om wonenden zijn daar tevreden over, aldus hun advocaat. Zij von den ook dat de al genomen maat regelen onvoldoende waren. Negentig ton weegt het stalen ge stalte dat veertig meter boven het Scheldeterrein uit torent, maar de giek draait soepel westwaarts als Ron Polderman het knopje van de afstandsbediening indrukt. Als of het een radiografisch bestuur baar autootje is. „Net speelgoed hè", zegt de machinist die de ijze ren haak geen seconde uit het oog verliest. „Het is nog wel eens ge vaarlijk, als hier mensen lopen of fietsen. Dat ding moet je niet te gen je kop krijgen." Maar het gaat goed. De haak be landt precies op de plek die de oud-machinist van de Schelde en de kerncentrale in gedachten had. Met wat tiewraps maakt hij de vlag ter ere van de zevenhonderd ste verjaardag van Vlissingen aan de haak vast en drukt het knopje van de afstandbediening in. Nog geen twee minuten later wappert de vlag hoog in de wind. De kraan draait geregeld, zegt Pol derman. Hij tilde gisteren nog een hoogaars in het water, eind deze maand volgt er nog een. En hopelijk, zegt Polderman, binnen kort ook de MS Oosterschelde. Maar de kraan wordt ook gebruikt voor andere doeleinden. Om stu denten van te laten abseilen bij voorbeeld, of om offshore-werk nemers aan hoogte te laten wen nen. En soms hangen lokale poli tieke partijen er een auto in. „Ja, dat was niet zo handig", zegt Pol derman. „Ik dacht dat het een leu ke stunt was, ik wist niet dat het met politiek te maken had." De Scheldekraan dient alleen stichtingen, commerciële klussen doet Polderman nog steeds niet. „Daarvoor zijn andere bedrijven. Voor 250 euro per uur." De machinist klautert elke vrij dag omhoog voor een standaard test. Even boven ('het zit daar héérlijk!') kijken of alles het nog doet. Dat is altijd het geval. „De kraan verkeert in topconditie. Hij draait soepel en de elektrische in stallatie werkt fantastisch." Dat mag ook wel; de restauratie kostte in totaal zesenhalve ton. Vijf daarvan kwamen van de ge meente Vlissingen, de rest sprok kelde wijlen Louis van Heulen via sponsoren bijeen. Het onderhoud betaalt de gemeente Vlissingen. Onlangs is de kraan helemaal op nieuw geschilderd. Met de nieu we verflaag moet die er weer ze ker vijfjaar tegenaan kunnen. Of Polderman dan nog machinist is, is nog maar de vraag. „Ik word in augustus 68. Het zijn toch elke keer 151 treden die je op moet. Ik ben nu mijn zoon Arno (die bin nenkort met zijn haringkar op de boulevard staat, red.) aan het op leiden. Als mij het niet meer lukt, neemt hij het van mij over." Luxaflex® Outdoor Terraszonwering De petitie is een initiatief van Tamara Jeroense van dierenwin kel Dierist in Sint-Maartensdijk. Het relaas van een van haar klan ten vormde de directe aanleiding om met de actie te beginnen. „De ze mevrouw vangt oude honden op", vertelt Jeroense. „Ze heeft er nu vier, maar vertelde mij dat ze nog plek genoeg heeft voor meer honden. Toch doet ze dat niet, om dat ze dan de hondenbelasting niet meer kan betalen." Jeroense stelt dat de gemeente jaarlijks veel geld binnenharkt met de hondenbelasting, maar dat hondeneigenaren daar bar wei nig voor terug krijgen. Volgens haar worden geen poepzakjes aan geboden en zijn er geen omhein de losloopvelden. Er zouden bo vendien veel te weinig prullenbak ken zijn. De initiatiefneemster van de peti tie noemt het innen van de belas ting een vorm van zakkenvullerij die vooral bedoeld is om tekorten op andere terreinen te dekken. De petitie op internet was giste ren door een kleine vijfhonderd mensen ondertekend. In de win kel hebben ruim vijftig mensen hun krabbel al gezet. Jeroense hoopt de duizend te halen. In dat geval wil ze de handtekeningen aanbieden aan het gemeentebe stuur. Het liefst wil ze ook nog de straat op om handtekeningen te verzamelen. Mensen die daarbij willen helpen, zijn welkom. Een blik in de begroting leert dat de gemeente dit jaar 195.000 euro binnenhaalt via de hondenbelas ting. Baasjes met één hond beta len in Tholen 73,50 euro. Voor de tweede hond moet 116,50 euro worden neergeteld. Voor elke vier voeter die er bij komt, moet 43 eu ro meer worden betaald dan de vorige. De klant uit de winkel van Jeroense zou dus voor een even tuele vijfde hond liefst 245,50 eu ro moeten betalen. De petitie is te vinden op de web site www.petities24.com. door Mariska den Hartog ZONNEMAIRE - De inwoners van de Professor Zeemanstraat in Zonne maire zijn niet blij met het vracht verkeer en ander zwaar vervoer door hun straat als gevolg van de gedeeltelijke wegafsluiting van de Zuidweg. MIDDELBURG - Het gemeenschaps huis van de studenten van Universi ty College Roosevelt in Middelburg moet van de rechter nog wat stren ger optreden tegen overlast voor omwonenden. door Wendy Wagenmakers VLISSINGEN - Het is twee jaar gele den dat de Scheldekraan weer over eind werd gezet. Schitterend sil houet voor Vlissingen, maar hard werken hoeft de kraan niet, zeggen critici. Helemaal niks van waar, zegt de machinist. „De kraan moet praktisch elke week aan de bak." Ron Polderman Hoogaars de Alcyon wordt met de Scheldekraan te water gelaten. foto Lex de Meester door Rob Paardekam SINT-MAARTENSDIJK - Al ruim vijf honderd mensen hebben een peti tie ondertekend waarin wordt op geroepen de hondenbelasting in de gemeente Tholen af te schaffen. Rmadore brasserie Haijmondo op terras zonwering... Designed by Luxaflex®. Inspired by you. Zonweringen Kozijnen - zonweringen - tuinmeubelen - raamdecoratie horren - rolluiken - garagedeuren - overkappingen/veranda's www.paczonweringen.nl Marie Curieweg 15,4389 WB Vlissingen T. 0118 - 552010 ■de voorwaarden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 51