Vrachtverkeer ergert
inwoners Zonnemaire
Strengere voorwaarden
aan studentenhuis
De Scheldekraan draait, al
is het maar door de wind
Verzet hondenbelasting op Tholen
66 De kraan verkeert
in topconditie. Hij
draait soepel en de
installatie werkt
fantastisch
30 SCHOUWEN-DUIVELAND
korting
Sinds 7 april is de weg opgebro
ken vanwege de aanleg van nieu
we bestrating. Digna Mielard
woont in de Professor Zeeman
straat en heeft actieformulieren
onder de buurtbewoners ver
spreid met de tekst 'Nee! Geen
vrachtwagens door deze straat
van 7 tot en met 24 april.' Haar
verzoek is om deze op het raam te
plakken tijdens de afsluiting. Een
tiental buren heeft daar al gehoor
aan gegeven.
Mielard en haar buren hebben
geen bezwaar tegen het feit dat er
nieuwe bestrating komt op de
Zuidweg, maar wel tegen het zwa
re verkeer door het kleine straatje
waar zij woont. „Die nieuwe be
strating is zeer hard nodig en daar
sta ik volledig achter. Maar een
aantal jaar geleden, tijdens de gro
te renovatie van de Zuidweg, kwa
men er maandenlang grote vracht
wagens, tractoren en kiepwagens
door de Professor Zeemanstraat,
soms met grote snelheid. Als ge
volg daarvan ontstonden er scheu
ren in de muren van ons pas gere
noveerde huis. Dat gaat hier heel
gemakkelijk met al die kleine
oude huisjes. Bij de gemeente kre
gen we nul op rekest, want zij zeg
gen niet verantwoordelijk te zijn
voor chauffeurs die zich niet aan
de omleiding houden. De schade
wordt niet vergoed."
Naar Mielards mening was de om
leiding niet duidelijk aangegeven
of soms helemaal afwezig. Voor
alsnog gaat het volgens haar nu re
delijk. Vanuit de richting Noord-
gouwe staat de omleiding groot
aangegeven. Verkeer wordt over
de Stapelsweg en Boogerdweg
naar de Blooisedijk gestuurd.
Volgens een van de buren zijn er
vanuit de richting Brouwersha
ven echter geen borden met om
leiding te bekennen.
„Als de vrachtwagens langs die
kant komen en ze staan al hier in
het dorp, dan gaan ze niet meer
keren natuurlijk. En krijgen wij
ze alsnog door de straat. We heb
ben de servicelijn van de gemeen
te al gebeld. Ik ben benieuwd of
het opgepakt wordt. In ieder ge
val zetten we onze auto's wat bre
der neer voor de deur. Verkeer
kan er wel langs, maar dan wordt
het wat moeilijker om hard door
de straat te rijden. Het liefst wil
len we dat zware verkeer hier he
lemaal niet hebben", aldus Mie
lard.
Het Common House Elliott zit in
het oude postkantoor in de Lange
Noordstraat. Het bestaat uit een
ruimte voor lunches, leslokalen,
ontmoetingsruimten, een bar en
een sociëteit. Bewoners van de
straat maakten vanaf het begin be
zwaar, omdat ze bang waren voor
overlast.
De gemeente Middelburg stelde
aanvullende voorwaarden om mo
gelijke overlast tegen te gaan,
maar verleende ook een vergun
ning. De rechter bevestigt dat de
vergunningen verleend konden
worden, maar geeft de omwonen
den ook gelijk in hun vrees voor
overlast. De rechter vindt dat de
maatregelen deels goed zijn maar
deels ook aangescherpt moeten
worden. Dat doet de rechter zelf.
In totaal gaat het om twintig be
staande, aangescherpte en nieuwe
voorwaarden die aan de vergun
ning worden gekoppeld. De om
wonenden zijn daar tevreden
over, aldus hun advocaat. Zij von
den ook dat de al genomen maat
regelen onvoldoende waren.
Negentig ton weegt het stalen ge
stalte dat veertig meter boven het
Scheldeterrein uit torent, maar de
giek draait soepel westwaarts als
Ron Polderman het knopje van
de afstandsbediening indrukt. Als
of het een radiografisch bestuur
baar autootje is. „Net speelgoed
hè", zegt de machinist die de ijze
ren haak geen seconde uit het oog
verliest. „Het is nog wel eens ge
vaarlijk, als hier mensen lopen of
fietsen. Dat ding moet je niet te
gen je kop krijgen."
Maar het gaat goed. De haak be
landt precies op de plek die de
oud-machinist van de Schelde en
de kerncentrale in gedachten had.
Met wat tiewraps maakt hij de
vlag ter ere van de zevenhonderd
ste verjaardag van Vlissingen aan
de haak vast en drukt het knopje
van de afstandbediening in. Nog
geen twee minuten later wappert
de vlag hoog in de wind.
De kraan draait geregeld, zegt Pol
derman. Hij tilde gisteren nog
een hoogaars in het water, eind
deze maand volgt er nog een. En
hopelijk, zegt Polderman, binnen
kort ook de MS Oosterschelde.
Maar de kraan wordt ook gebruikt
voor andere doeleinden. Om stu
denten van te laten abseilen bij
voorbeeld, of om offshore-werk
nemers aan hoogte te laten wen
nen. En soms hangen lokale poli
tieke partijen er een auto in. „Ja,
dat was niet zo handig", zegt Pol
derman. „Ik dacht dat het een leu
ke stunt was, ik wist niet dat het
met politiek te maken had."
De Scheldekraan dient alleen
stichtingen, commerciële klussen
doet Polderman nog steeds niet.
„Daarvoor zijn andere bedrijven.
Voor 250 euro per uur."
De machinist klautert elke vrij
dag omhoog voor een standaard
test. Even boven ('het zit daar
héérlijk!') kijken of alles het nog
doet. Dat is altijd het geval. „De
kraan verkeert in topconditie. Hij
draait soepel en de elektrische in
stallatie werkt fantastisch."
Dat mag ook wel; de restauratie
kostte in totaal zesenhalve ton.
Vijf daarvan kwamen van de ge
meente Vlissingen, de rest sprok
kelde wijlen Louis van Heulen via
sponsoren bijeen. Het onderhoud
betaalt de gemeente Vlissingen.
Onlangs is de kraan helemaal op
nieuw geschilderd. Met de nieu
we verflaag moet die er weer ze
ker vijfjaar tegenaan kunnen.
Of Polderman dan nog machinist
is, is nog maar de vraag. „Ik word
in augustus 68. Het zijn toch elke
keer 151 treden die je op moet. Ik
ben nu mijn zoon Arno (die bin
nenkort met zijn haringkar op de
boulevard staat, red.) aan het op
leiden. Als mij het niet meer lukt,
neemt hij het van mij over."
Luxaflex® Outdoor
Terraszonwering
De petitie is een initiatief van
Tamara Jeroense van dierenwin
kel Dierist in Sint-Maartensdijk.
Het relaas van een van haar klan
ten vormde de directe aanleiding
om met de actie te beginnen. „De
ze mevrouw vangt oude honden
op", vertelt Jeroense. „Ze heeft er
nu vier, maar vertelde mij dat ze
nog plek genoeg heeft voor meer
honden. Toch doet ze dat niet, om
dat ze dan de hondenbelasting
niet meer kan betalen."
Jeroense stelt dat de gemeente
jaarlijks veel geld binnenharkt
met de hondenbelasting, maar
dat hondeneigenaren daar bar wei
nig voor terug krijgen. Volgens
haar worden geen poepzakjes aan
geboden en zijn er geen omhein
de losloopvelden. Er zouden bo
vendien veel te weinig prullenbak
ken zijn.
De initiatiefneemster van de peti
tie noemt het innen van de belas
ting een vorm van zakkenvullerij
die vooral bedoeld is om tekorten
op andere terreinen te dekken.
De petitie op internet was giste
ren door een kleine vijfhonderd
mensen ondertekend. In de win
kel hebben ruim vijftig mensen
hun krabbel al gezet. Jeroense
hoopt de duizend te halen. In dat
geval wil ze de handtekeningen
aanbieden aan het gemeentebe
stuur. Het liefst wil ze ook nog de
straat op om handtekeningen te
verzamelen. Mensen die daarbij
willen helpen, zijn welkom.
Een blik in de begroting leert dat
de gemeente dit jaar 195.000 euro
binnenhaalt via de hondenbelas
ting. Baasjes met één hond beta
len in Tholen 73,50 euro. Voor de
tweede hond moet 116,50 euro
worden neergeteld. Voor elke vier
voeter die er bij komt, moet 43 eu
ro meer worden betaald dan de
vorige. De klant uit de winkel van
Jeroense zou dus voor een even
tuele vijfde hond liefst 245,50 eu
ro moeten betalen.
De petitie is te vinden op de web
site www.petities24.com.
door Mariska den Hartog
ZONNEMAIRE - De inwoners van de
Professor Zeemanstraat in Zonne
maire zijn niet blij met het vracht
verkeer en ander zwaar vervoer
door hun straat als gevolg van de
gedeeltelijke wegafsluiting van de
Zuidweg.
MIDDELBURG - Het gemeenschaps
huis van de studenten van Universi
ty College Roosevelt in Middelburg
moet van de rechter nog wat stren
ger optreden tegen overlast voor
omwonenden.
door Wendy Wagenmakers
VLISSINGEN - Het is twee jaar gele
den dat de Scheldekraan weer over
eind werd gezet. Schitterend sil
houet voor Vlissingen, maar hard
werken hoeft de kraan niet, zeggen
critici. Helemaal niks van waar,
zegt de machinist. „De kraan moet
praktisch elke week aan de bak."
Ron Polderman
Hoogaars de Alcyon wordt met de Scheldekraan te water gelaten.
foto Lex de Meester
door Rob Paardekam
SINT-MAARTENSDIJK - Al ruim vijf
honderd mensen hebben een peti
tie ondertekend waarin wordt op
geroepen de hondenbelasting in de
gemeente Tholen af te schaffen.
Rmadore brasserie Haijmondo
op terras
zonwering...
Designed by Luxaflex®. Inspired by you.
Zonweringen
Kozijnen - zonweringen - tuinmeubelen - raamdecoratie
horren - rolluiken - garagedeuren - overkappingen/veranda's
www.paczonweringen.nl
Marie Curieweg 15,4389 WB Vlissingen T. 0118 - 552010
■de voorwaarden