Oppositie: bajesklant kan cel niet betalen IN HET NIEUWS 3 analyse Het spoorgeweld neemt niet toe. Maar op dit moment is het strategisch slim er extra aandacht op te vestigen. Vanuit Rotterdam naar de Canarische Eilanden Madeira UTRECHT - Ophef in de spoorwe- reld. Alweer zijn in één weekend twee conducteurs mishandeld, en dus klinkt (alweer) de roep om hardere maatregelen en meer vei ligheid. Natuurlijk is het onacceptabel dat een conducteur letterlijk het mes op de keel krijgt gezet. En natuur lijk moeten daar maatregelen te gen genomen worden. Maar wie denkt dat het steeds erger wordt met de agressie op het spoor, heeft het volgens de statistieken mis. Vorig jaar meldden 774 NS- medewerkers fysieke agressie. Dat waren er drie minder dan een jaar daarvoor. Stabiele cijfers, dus. Ruim 6 procent van het personeel heeft te kampen gehad met licha melijk geweld, inclusief spugen en dreigen. Andere onderzoeken komen met andere cijfers. Meer dan de helft van het personeel geeft in een vragenlijst aan gecon fronteerd te zijn met agressie. Ook hier geldt: de cijfers zijn door de jaren heen vrijwel gelijk. Wordt het toegepaste geweld dan steeds heftiger? Nou, in de voor bije jaren werd een zwangere con ductrice in de buik geschopt, een collega werd op het spoor gegooid en weer een andere conducteur werd bijna gewurgd. Dat alle partijen strijden om de geweldscijfers omlaag te krijgen, is lovenswaardig. Gemiddeld bijna twee incidenten per dag, dat zijn heftige aantallen. Maar er is nu meer aan de hand. De inciden ten worden ingezet in een poli tiek spel. Alle partijen hebben mo menteel belang bij ophef. De NS probeert al jaren de grootste sta tions af te sluiten met poortjes, zodat alleen reizigers mét een kaartje de perrons kunnen berei ken. Het verzet tegen de poortjes is groot, omdat de stationshal vaak twee delen van de stad met elkaar verbindt. Na incidenten vo rige maand werd besloten de poortjes versneld te sluiten. Tot vreugde van de NS. En de bonden? Die zijn druk met de cao-onderhandelingen waarin ze graag afspraken maken over vei ligheidsmaatregelen. Hoe meer ophef over onveiligheid, hoe ster ker ze staan in die besprekingen. Dat kan zich echter ook tegen hen keren. De door de bonden zo gewenste dubbele bezetting op ri sico treinen, kan volgens de NS al leen worden doorgevoerd als het personeel andere roosters en lan gere diensten accepteert. Daar heeft het personeel geen zin in. Door te wijzen op de veiligheids aspecten, zet de NS ook de bon den onder druk. ZINVOLLE MAATREGELEN? Behalve coalitiepartijen WD en PvdA schaarde alleen oppositie partij PVV zich gisteravond rond uit achter het plan. Dat is proble matisch voor het kabinet: in de huidige Eerste Kamer is de steun van de PVV genoeg maar in de nieuwe senaat halen WD, PvdA en PW waarschijnlijk geen meer derheid. Oppositiepartijen vinden het prin cipe niet verkeerd om veroordeel den te laten betalen voor een deel van de kosten van het strafproces, de slachtofferzorg en hun verblijf in de cel. De samenleving hoeft niet vanzelfsprekend op te draaien voor al deze kosten. Met regeringsadviseurs delen ze ech ter de kritiek dat criminelen vaak onvoldoende geld hebben, waar door het risico toeneemt dat ze weer op het foute pad gaan. Onge veer driekwart van de veroordeel den heeft een schuld als ze de ge vangenis in gaan, tijdens detentie worden bovendien alle uitkerin gen stopgezet. „Van een kale kip kun je niet plukken", zeiden Ka merleden van D66, CDA en SP. „En het is ook nog eens duur om die kip te plukken", wees SP'er Ni ne Kooiman op de hoge kosten om het geld te innen. Het kabinetsplan moet 65 miljoen euro per jaar opleveren. De rege ring verzachtte het voorstel al een beetje: veroordeelden kunnen be halve gespreid en uitgesteld beta len ook na vijfjaar om kwijtschel ding vragen. Van een kale kip kan je niet plukken 1298 1843 De wereld is Kras i vertrek in december Holland America Line WOENSDAG 8 APRIL 2015 Ophef over agressie is ook een strategie door Paul Bots In 2013 meldden 777 NS-medewerkers geval len van fysieke agressie, inclusief spugen en be dreigen, tijdens het 777 werk. Dat cijfer is rede lijk stabiel gebleven, want een jaar later kwa men er 773 meldingen binnen. Ook andere on derzoeken, waarbij me dewerkers vragenformu lieren kregen, melden een stabiele of zelfs licht dalende trend. WAPENSTOK PLAN Vakbond FNV wil veiligheids personeel met pepperspray en wapenstok uitrusten. Poli tiek Den Haag hapte toe. MAAR Een trein of een spoortunnel is te klein om pepperspray in te gebruiken, en ook voor de wapenstok heb je ruimte no dig om onschuldige gewon den te voorkomen. INZET POLITIEMENSEN PLAN De twintig grootste stations krijgen een eigen politiefunc tionaris. Dat heeft het minis terie beloofd. MAAR NS en ministerie soebatten over vraag welke stations in aanmerking komen. NS wil niet klakkeloos de grootste kiezen. Pieter van Vollenho ven, voorzitter van de stich ting Maatschappij en Politie, bepleitte gisteren de terug keer van de spoorwegpolitie. DUBBELE BEMENSING PLAN Op risicolijnen zouden al tijd twee conducteurs moe ten lopen. Dat is de voor keur van vakbond WMC. MAAR De leden van de vakbond mopperen, want dit bete kent dat ze andere roosters krijgen en langere diensten moeten draaien. TOEGANGSPOORTJES PLAN Toegangspoortjes zijn volgens de NS hét middel om zwartrij ders te weren, en daarmee kan de belangrijkste reden voor agressie worden voorkomen. Versneld sluiten van de poort jes is toegezegd. MAAR Uiteindelijk krijgt maar een kwart van de stations poortjes. Bij de andere stations kun je dus alsnog zwartrijden. Ook mensen mét een kaartje kun nen agressief worden. REIZIGERS INSCHAKELEN PLAN Reizigersorganisatie Rover pleit voor meer actie bij de NS-klant. Als die geweld ziet, zou hij via een app hulp in kunnen roepen. Eerder riep de FNV ook al reizigers op om te hulp te schieten. MAAR Hulp inroepen via een app, betekent dat de mishande ling niet meteen stopt. Zelf ingrijpen kan, al is het wel handig om eerst steun te zoe ken bij andere passagiers. door Niels Klaassen DEN HAAG - Oppositiepartijen ma ken gehakt van het kabinetsplan om veroordeelden te laten meebe talen aan hun verblijf in de gevan genis en proceskosten. Partijen vin den het een sympathiek idee maar vrezen dat boeven hierdoor op nieuw in de criminaliteit belanden. Het voorstel dreigt te sneuvelen. SP-Kamerlid Nine Kooiman Luxe 5-sterren cruises van de Holland America Line! Cruise per ms Rotterdam vanuit Rotterdam naar de Canarische Eilanden, Madeira, Marokko en Portugal. Inclusief alle maaltijden aan boord. Vertrek in december, nergens voordeliger! Canarische Eilanden Madeira O.a. Porto, Lissabon, Madeira, Cran Canaria, Tenerife, Casablanca, Cadiz en La Coruna. Bezoek Sevilla en Santiago mogelijk Vertrek: 3 december Zie: Kras.nl/37356 Kerst Nieuwjaarscruise O.a. Madeira, Tenerife, Cran Canaria, Fuerte- ventura, Lanzarote, Casablanca en Lissabon. Vier de Kerstdagen op Madeira en Tenerife! Vertrek: 20 december Zie: Kras.nl/37357 18 dagen 19 dagen A Signature of Excellence

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 3