Oppositie:
bajesklant
kan cel niet
betalen
IN HET NIEUWS 3
analyse Het spoorgeweld neemt niet toe. Maar op dit moment is het
strategisch slim er extra aandacht op te vestigen.
Vanuit Rotterdam
naar de Canarische
Eilanden Madeira
UTRECHT - Ophef in de spoorwe-
reld. Alweer zijn in één weekend
twee conducteurs mishandeld, en
dus klinkt (alweer) de roep om
hardere maatregelen en meer vei
ligheid.
Natuurlijk is het onacceptabel dat
een conducteur letterlijk het mes
op de keel krijgt gezet. En natuur
lijk moeten daar maatregelen te
gen genomen worden. Maar wie
denkt dat het steeds erger wordt
met de agressie op het spoor,
heeft het volgens de statistieken
mis. Vorig jaar meldden 774 NS-
medewerkers fysieke agressie. Dat
waren er drie minder dan een jaar
daarvoor. Stabiele cijfers, dus.
Ruim 6 procent van het personeel
heeft te kampen gehad met licha
melijk geweld, inclusief spugen
en dreigen. Andere onderzoeken
komen met andere cijfers. Meer
dan de helft van het personeel
geeft in een vragenlijst aan gecon
fronteerd te zijn met agressie.
Ook hier geldt: de cijfers zijn door
de jaren heen vrijwel gelijk.
Wordt het toegepaste geweld dan
steeds heftiger? Nou, in de voor
bije jaren werd een zwangere con
ductrice in de buik geschopt, een
collega werd op het spoor gegooid
en weer een andere conducteur
werd bijna gewurgd.
Dat alle partijen strijden om de
geweldscijfers omlaag te krijgen,
is lovenswaardig. Gemiddeld
bijna twee incidenten per dag, dat
zijn heftige aantallen. Maar er is
nu meer aan de hand. De inciden
ten worden ingezet in een poli
tiek spel. Alle partijen hebben mo
menteel belang bij ophef. De NS
probeert al jaren de grootste sta
tions af te sluiten met poortjes,
zodat alleen reizigers mét een
kaartje de perrons kunnen berei
ken. Het verzet tegen de poortjes
is groot, omdat de stationshal
vaak twee delen van de stad met
elkaar verbindt. Na incidenten vo
rige maand werd besloten de
poortjes versneld te sluiten. Tot
vreugde van de NS.
En de bonden? Die zijn druk met
de cao-onderhandelingen waarin
ze graag afspraken maken over vei
ligheidsmaatregelen. Hoe meer
ophef over onveiligheid, hoe ster
ker ze staan in die besprekingen.
Dat kan zich echter ook tegen
hen keren. De door de bonden zo
gewenste dubbele bezetting op ri
sico treinen, kan volgens de NS al
leen worden doorgevoerd als het
personeel andere roosters en lan
gere diensten accepteert. Daar
heeft het personeel geen zin in.
Door te wijzen op de veiligheids
aspecten, zet de NS ook de bon
den onder druk.
ZINVOLLE MAATREGELEN?
Behalve coalitiepartijen WD en
PvdA schaarde alleen oppositie
partij PVV zich gisteravond rond
uit achter het plan. Dat is proble
matisch voor het kabinet: in de
huidige Eerste Kamer is de steun
van de PVV genoeg maar in de
nieuwe senaat halen WD, PvdA
en PW waarschijnlijk geen meer
derheid.
Oppositiepartijen vinden het prin
cipe niet verkeerd om veroordeel
den te laten betalen voor een deel
van de kosten van het strafproces,
de slachtofferzorg en hun verblijf
in de cel. De samenleving hoeft
niet vanzelfsprekend op te
draaien voor al deze kosten. Met
regeringsadviseurs delen ze ech
ter de kritiek dat criminelen vaak
onvoldoende geld hebben, waar
door het risico toeneemt dat ze
weer op het foute pad gaan. Onge
veer driekwart van de veroordeel
den heeft een schuld als ze de ge
vangenis in gaan, tijdens detentie
worden bovendien alle uitkerin
gen stopgezet. „Van een kale kip
kun je niet plukken", zeiden Ka
merleden van D66, CDA en SP.
„En het is ook nog eens duur om
die kip te plukken", wees SP'er Ni
ne Kooiman op de hoge kosten
om het geld te innen.
Het kabinetsplan moet 65 miljoen
euro per jaar opleveren. De rege
ring verzachtte het voorstel al een
beetje: veroordeelden kunnen be
halve gespreid en uitgesteld beta
len ook na vijfjaar om kwijtschel
ding vragen.
Van een kale
kip kan je
niet plukken
1298
1843
De wereld is Kras
i vertrek in december
Holland America Line
WOENSDAG 8 APRIL 2015
Ophef over agressie
is ook een strategie
door Paul Bots
In 2013 meldden 777
NS-medewerkers geval
len van fysieke agressie,
inclusief spugen en be
dreigen, tijdens het
777
werk. Dat cijfer is rede
lijk stabiel gebleven,
want een jaar later kwa
men er 773 meldingen
binnen. Ook andere on
derzoeken, waarbij me
dewerkers vragenformu
lieren kregen, melden
een stabiele of zelfs
licht dalende trend.
WAPENSTOK
PLAN
Vakbond FNV wil veiligheids
personeel met pepperspray
en wapenstok uitrusten. Poli
tiek Den Haag hapte toe.
MAAR
Een trein of een spoortunnel
is te klein om pepperspray in
te gebruiken, en ook voor de
wapenstok heb je ruimte no
dig om onschuldige gewon
den te voorkomen.
INZET POLITIEMENSEN
PLAN
De twintig grootste stations
krijgen een eigen politiefunc
tionaris. Dat heeft het minis
terie beloofd.
MAAR
NS en ministerie soebatten
over vraag welke stations in
aanmerking komen. NS wil
niet klakkeloos de grootste
kiezen. Pieter van Vollenho
ven, voorzitter van de stich
ting Maatschappij en Politie,
bepleitte gisteren de terug
keer van de spoorwegpolitie.
DUBBELE BEMENSING
PLAN
Op risicolijnen zouden al
tijd twee conducteurs moe
ten lopen. Dat is de voor
keur van vakbond WMC.
MAAR
De leden van de vakbond
mopperen, want dit bete
kent dat ze andere roosters
krijgen en langere diensten
moeten draaien.
TOEGANGSPOORTJES
PLAN
Toegangspoortjes zijn volgens
de NS hét middel om zwartrij
ders te weren, en daarmee kan
de belangrijkste reden voor
agressie worden voorkomen.
Versneld sluiten van de poort
jes is toegezegd.
MAAR
Uiteindelijk krijgt maar een
kwart van de stations poortjes.
Bij de andere stations kun je
dus alsnog zwartrijden. Ook
mensen mét een kaartje kun
nen agressief worden.
REIZIGERS INSCHAKELEN
PLAN
Reizigersorganisatie Rover
pleit voor meer actie bij de
NS-klant. Als die geweld ziet,
zou hij via een app hulp in
kunnen roepen. Eerder riep
de FNV ook al reizigers op
om te hulp te schieten.
MAAR
Hulp inroepen via een app,
betekent dat de mishande
ling niet meteen stopt. Zelf
ingrijpen kan, al is het wel
handig om eerst steun te zoe
ken bij andere passagiers.
door Niels Klaassen
DEN HAAG - Oppositiepartijen ma
ken gehakt van het kabinetsplan
om veroordeelden te laten meebe
talen aan hun verblijf in de gevan
genis en proceskosten. Partijen vin
den het een sympathiek idee maar
vrezen dat boeven hierdoor op
nieuw in de criminaliteit belanden.
Het voorstel dreigt te sneuvelen.
SP-Kamerlid Nine Kooiman
Luxe 5-sterren cruises van de Holland America
Line! Cruise per ms Rotterdam vanuit Rotterdam
naar de Canarische Eilanden, Madeira, Marokko
en Portugal. Inclusief alle maaltijden aan boord.
Vertrek in december, nergens voordeliger!
Canarische Eilanden Madeira
O.a. Porto, Lissabon, Madeira, Cran Canaria,
Tenerife, Casablanca, Cadiz en La Coruna.
Bezoek Sevilla en Santiago mogelijk
Vertrek: 3 december
Zie: Kras.nl/37356
Kerst Nieuwjaarscruise
O.a. Madeira, Tenerife, Cran Canaria, Fuerte-
ventura, Lanzarote, Casablanca en Lissabon.
Vier de Kerstdagen op Madeira en Tenerife!
Vertrek: 20 december
Zie: Kras.nl/37357
18 dagen
19 dagen
A Signature of Excellence