via
VERDIEPING 13
^\G E N (j
PRIV.
Verzekering en pechhulp Lease is geen vluggertje NahefFing als je meer rijdt
per maand. Vervolgens betaal je al
leen voor het gebruik. Die auto
moet je wel op vaste plekken oppik
ken en inleveren. Dat is ook meteen
het nadeel. In de stad werkt het sys
teem prima. Op het platteland niet.
Daar is een eigen auto de enige oplos
sing voor wie niet met het openbaar
vervoer kan of wil reizen.
Dan sta je dus voor de afweging. Kopen of
een lease-abonnement nemen? Wil je een
nieuwe auto, of een occasion? In dat laatste
geval ben je sowieso goedkoper uit dan
wanneer je least. Althans, zolang je niet te
gen hoge reparatiekosten aanloopt. Want
ook dat is een belangrijke vraag: kun en
wil je zélf risico's dragen. Wie least, koopt
in feite de risico's af en is altijd duurder uit
dan de gemiddelde koper. De leasemaat
schappij calculeert in dat er altijd wel een
auto tussen zit waarvan de motor in de
soep loopt. Voor die kosten draaien alle ge
bruikers op. Dat is meteen ook het voor
deel van lease: als jij toevallig die auto hebt
waarvan de motor in de soep loopt, zit je
niet met een vette garagerekening.
Nog een vraag die je jezelf moet stellen
voordat je het leasecontract tekent: kan ik
de auto uit eigen zak betalen? Wie een
goed gevulde spaarrekening heeft, kan
vaak beter ko
pen dan leasen. Lenen
is duur, terwijl je geld op de
spaarrekening amper rente oplevert.
Wie geld moet lenen voor de nieuwe auto,
kan het beste serieus naar de leasemogelijk
heden kijken. Leasemaatschappijen lenen
aanzienlijk goedkoper dan de bank. Daar
profiteer je als klant weer van. Kies je voor
lease, let dan wel goed op de valkuilen (zie
elders op deze pagina).
Dan is er natuurlijk nog de vraag: welke au
to neem ik? In de praktijk blijkt dat de
meeste privateleaseauto's klein zijn. De
Citroen Ci, de Fiat 500 en de Ford Fiësta
zijn populair, meldt Athlon. Ze zijn ook be
taalbaar. Voor grotere auto's ben je forse
maandbedragen kwijt. Zo betaal je voor
een Nissan Q_ashqai al een kleine 600 euro
per maand. Wie slim is, least een populair
merk. Volkswagen en Toyota zijn gunstig,
omdat de leasemaatschappij ze na afloop
van het contract goed kan verkopen. Vol
gens de Consumentenbond pakt private
lease alleen zo goedkoper uit.
Het is juist die afschrijving die elke vergelij
king tussen private lease en koop ingewik
keld maakt. De restwaarde bepaalt voor het
belangrijkste deel de berekeningen. De par
ticulier houdt er meestal geen rekening
mee. Die is de aanschafprijs van zijn oude
auto al lang vergeten als hij bij de dealer
staat om een nieuwe uit te zoeken. Zelfs
professionals hebben moeite met het in
schatten van die bedragen. Toch neemt de
leasemaatschappij het risico namens de
klant, door vooraf al de eindwaarde van de
auto af te spreken. Een foute inschatting
maakt voor de leasemaatschappij het ver
schil tussen winst en verlies.
Let op of wegenbelasting en pechhulp zijn inbegre
pen in de prijs. Bij sommige maatschappijen heb je
wel pechhulp, maar is die geldig in het buitenland?
Dat moet je nog apart afsluiten voordat je besluit
naar je vakantie-adres in Frankrijk af te reizen. Ook
de inbegrepen verzekeringen variëren. Bij de ene
aanbieder moet je elke verzekering los kiezen en be
talen, bij de andere ben je voor vrijwel alles gedekt.
Wie niet goed oplet, kan zo met een goedkoop priva
te leasecontract toch duurder uit zijn.
Je tekent een contract voor meerdere jaren. Als je
tussentijds je baan verliest, mag je bij enkele aanbie
ders afhaken. Andere contracten hebben geen mede
lijden en dwingen je door te rijden. Wil je dan toch
van het contract af, dan betaal je bijvoorbeeld de
helft van het resterende leasebedrag. Dat kan een
flink bedrag zijn als je pas een jaar rondrijdt. Sommi
ge aanbieders geven de mogelijkheid het contract
voor een paar tientjes over te dragen op bijvoor
beeld een familielid.
In het leasecontract staat hoeveel kilometer je mag
rijden. Rijd je meer, dan betaal je een bedrag vanaf
zo'n 5 cent per kilometer extra. Sommige maatschap
pijen berekenen dat bedrag per maand. Als je dan
net op vakantie bent geweest in Italië, heb je een for
se extra kostenpost. Andere aanbieders kijken pas
na afloop van het contract naar de tellerstand. Wie
niet goed oplet, kan een forse nahefïing krijgen.
Slechts een paar aanbieders betalen geld terug als je
minder rijdt dan afgesproken.
WOENSDAG 8 APRIL 2015
z