via VERDIEPING 13 ^\G E N (j PRIV. Verzekering en pechhulp Lease is geen vluggertje NahefFing als je meer rijdt per maand. Vervolgens betaal je al leen voor het gebruik. Die auto moet je wel op vaste plekken oppik ken en inleveren. Dat is ook meteen het nadeel. In de stad werkt het sys teem prima. Op het platteland niet. Daar is een eigen auto de enige oplos sing voor wie niet met het openbaar vervoer kan of wil reizen. Dan sta je dus voor de afweging. Kopen of een lease-abonnement nemen? Wil je een nieuwe auto, of een occasion? In dat laatste geval ben je sowieso goedkoper uit dan wanneer je least. Althans, zolang je niet te gen hoge reparatiekosten aanloopt. Want ook dat is een belangrijke vraag: kun en wil je zélf risico's dragen. Wie least, koopt in feite de risico's af en is altijd duurder uit dan de gemiddelde koper. De leasemaat schappij calculeert in dat er altijd wel een auto tussen zit waarvan de motor in de soep loopt. Voor die kosten draaien alle ge bruikers op. Dat is meteen ook het voor deel van lease: als jij toevallig die auto hebt waarvan de motor in de soep loopt, zit je niet met een vette garagerekening. Nog een vraag die je jezelf moet stellen voordat je het leasecontract tekent: kan ik de auto uit eigen zak betalen? Wie een goed gevulde spaarrekening heeft, kan vaak beter ko pen dan leasen. Lenen is duur, terwijl je geld op de spaarrekening amper rente oplevert. Wie geld moet lenen voor de nieuwe auto, kan het beste serieus naar de leasemogelijk heden kijken. Leasemaatschappijen lenen aanzienlijk goedkoper dan de bank. Daar profiteer je als klant weer van. Kies je voor lease, let dan wel goed op de valkuilen (zie elders op deze pagina). Dan is er natuurlijk nog de vraag: welke au to neem ik? In de praktijk blijkt dat de meeste privateleaseauto's klein zijn. De Citroen Ci, de Fiat 500 en de Ford Fiësta zijn populair, meldt Athlon. Ze zijn ook be taalbaar. Voor grotere auto's ben je forse maandbedragen kwijt. Zo betaal je voor een Nissan Q_ashqai al een kleine 600 euro per maand. Wie slim is, least een populair merk. Volkswagen en Toyota zijn gunstig, omdat de leasemaatschappij ze na afloop van het contract goed kan verkopen. Vol gens de Consumentenbond pakt private lease alleen zo goedkoper uit. Het is juist die afschrijving die elke vergelij king tussen private lease en koop ingewik keld maakt. De restwaarde bepaalt voor het belangrijkste deel de berekeningen. De par ticulier houdt er meestal geen rekening mee. Die is de aanschafprijs van zijn oude auto al lang vergeten als hij bij de dealer staat om een nieuwe uit te zoeken. Zelfs professionals hebben moeite met het in schatten van die bedragen. Toch neemt de leasemaatschappij het risico namens de klant, door vooraf al de eindwaarde van de auto af te spreken. Een foute inschatting maakt voor de leasemaatschappij het ver schil tussen winst en verlies. Let op of wegenbelasting en pechhulp zijn inbegre pen in de prijs. Bij sommige maatschappijen heb je wel pechhulp, maar is die geldig in het buitenland? Dat moet je nog apart afsluiten voordat je besluit naar je vakantie-adres in Frankrijk af te reizen. Ook de inbegrepen verzekeringen variëren. Bij de ene aanbieder moet je elke verzekering los kiezen en be talen, bij de andere ben je voor vrijwel alles gedekt. Wie niet goed oplet, kan zo met een goedkoop priva te leasecontract toch duurder uit zijn. Je tekent een contract voor meerdere jaren. Als je tussentijds je baan verliest, mag je bij enkele aanbie ders afhaken. Andere contracten hebben geen mede lijden en dwingen je door te rijden. Wil je dan toch van het contract af, dan betaal je bijvoorbeeld de helft van het resterende leasebedrag. Dat kan een flink bedrag zijn als je pas een jaar rondrijdt. Sommi ge aanbieders geven de mogelijkheid het contract voor een paar tientjes over te dragen op bijvoor beeld een familielid. In het leasecontract staat hoeveel kilometer je mag rijden. Rijd je meer, dan betaal je een bedrag vanaf zo'n 5 cent per kilometer extra. Sommige maatschap pijen berekenen dat bedrag per maand. Als je dan net op vakantie bent geweest in Italië, heb je een for se extra kostenpost. Andere aanbieders kijken pas na afloop van het contract naar de tellerstand. Wie niet goed oplet, kan een forse nahefïing krijgen. Slechts een paar aanbieders betalen geld terug als je minder rijdt dan afgesproken. WOENSDAG 8 APRIL 2015 z

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 13