9 B E ra m 13 Een nieuwe auto inclusief verzekering en onderhoud voor een paar honderd euro per maand. Soms is het niet te mooi om waar te zijn. Maar kijk goed uit waar je voor tekent. 66 12 VERDIEPING PRIVATE LEASE Lease is soms lening Let op het risico bij schade DE VALKUILEN FINANCIERINGSMOGELIJKHEDEN AUTO Peugeot 108 gf 382,49 €273,53 €539,99 VW Golf Variant €400,29 Uil €562,22 W €447,64 15.000 km/jr €588,10 €546,00 M €670,07 W €555,94 20.000 km/jr €775,59 1 €613,00 Mensen zijn gewend diensten per maand te betalen. Vergelijk het met belbundels Sparen voor een nieuwe auto? Dat is zó 2014. Althans, dat laat de verkoper in de showroom je graag geloven. Ook de leasemaatschappijen spelen het spel mee in hun zoektocht naar nieuwe klan ten. Autorijden anno 2015 doe je via private lease, zo luidt de boodschap. Het economisch bureau van de ING voor spelde onlangs dat in 2020 in Nederland 100.000 auto's via privélease rondrijden. Volgens Folkert Ruiter van Athlon Car Lea se zijn dat er momenteel ongeveer 15.000, een verdubbeling ten opzichte van 2013. Vrijwel alle automerken, dealergroepen en leasemaatschappijen duiken op de groei markt. Leaseplan vindt de inschatting van ING nog bescheiden. Eerlijk is eerlijk: de aanbiedingen klinken aantrekkelijk. Voor een bedrag tussen de 200 en 300 euro per maand rijd je in een spiksplinternieuwe auto. Je gaat fluitend naar de garage, want deze kosten zijn in je maandbedrag verrekend. Athlon en Leaseplan zien twee verklarin gen voor de snelle groei. Bedrijven schaf fen de leaseauto steeds vaker af en geven een bedrag waarmee je zelf je vervoer kiest. En er komen steeds meer zzp'ers. „De klant wil financiële rust", stelt woord voerder Guido Roozekrans van Auto.nl, aanbieder van 'auto-abonnementen'. „Men sen vinden het prettig duidelijkheid te heb ben. Ze zijn gewend diensten per maand te betalen. Vergelijk het met de smartphone en belbundels." Diezelfde belbundels zijn vaak te mooi om waar te zijn. Tegen de tijd dat je telefoon abonnement is afgelopen, heb je de smart phone drie keer betaald. Hoe zit dat bij au to-abonnementen? De vraag is gemakkelij ker gesteld dan beantwoord. Het is een he le puzzel om een goede deal te vinden, con cludeert de Consumentenbond. Met de groei van het aantal aanbieders, groeit ook het aantal valkuilen en regeltjes waarmee je als consument rekening moet houden. Niet elke private lease is écht private lease. Soms is het gewoon een verkapte lening. De leasebranche roept daarom, net als de Consumentenbond en de Autoriteit Finan ciële Markten, om duidelijkheid. Een verge lijkingssite zoals die voor telefoonabonne menten bestaat, is er voor de auto-abonne menten nog niet. Nog, inderdaad. Want het bedrijf Leasetrader, dat vergelijkingen voor zakelijke leaserijders maakt, start vol gende maand met de website Leasevergelij- ker.nl. Een hele klus, erkent directeur Wil- bert Philippo. Hapklare maandbedragen aanbieden wordt te complex. Leasevergelij- ker kijkt daarom naar acht belangrijke pun ten, waaronder prijs, eigen risico, klant ervaringen en kosten voor extra kilome ters. Andere factoren worden per aanbie der los voorgeschoteld. „Door die punten te laten zien, weet je als consument in ie der geval waar je rekening mee moet hou den", aldus Philippo. Wie zelf de vergelijking wil maken, moet een paar dingen in het achterhoofd hou den. Maak je weinig kilometers, dan ben je vaak voordeliger uit met een deelauto. Bij bedrijven als Greenwheels betaal je een vast abonnementsbedrag van 5 tot 25 euro Wie niet alleen op zoek is naar een nieuwe auto, maar ook naar een nieuw huis, moet goed opletten. Bij sommige auto-abonnementen geldt dat ze wor den aangemeld bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). De term private lease wordt vaak verkeerd gebruikt. De constructie blijkt dan een soort lening te zijn, waarbij je alleen de afschrijving van de auto aflost. De bijbehorende BKR-registratie kan beteke nen dat je minder hypotheek kunt nemen voor het nieuwe huis. Het eigen risico bij schade verschilt per aanbieder. Bij de een is dat risicobedrag 100 euro, bij de ander ben je bij schade 450 euro kwijt. Als je een auto to tal loss rijdt, zijn de gevolgen niet bij alle aanbieders hetzelfde. Bij de een houdt het contract vanzelf op, terwijl je bij de ander een nieuwe auto of een nieuw contract krijgt. Als de auto wordt ingeleverd, gelden er strenge normen voor krassen en beschadigingen. Een beschadigde auto levert de leasemaatschappij immers minder op. Overzicht van de maandelijkse kosten van een auto, inclusief brandstof, bij verschillende vormen van financiering. 10.000 km/jr autodelen private lease kopen (geleend geld) 15.000 km/jr jy, €314,15 20.000 km/jr kopen (eigen geld) Berekening autodelen is gebaseerd op rekenmodule Creenwheels, 24 uur per maand voor 10.000 km per jaar. Private lease bij Peugeot. Goedkoopste geldlening gebaseerd op Independer: 6,5% rente. Bij kopen met eigen geld is een verlies aan spaarrente van 1 per jaar berekend. Gebaseerd op Peugeot 108 ter waarde van 10.000 euro, drie jaar rijden door 30-jarige Brabander met vijf schadevrije jaren Verbruik 1:20 Restwaarde na drie jaar: 7.000 euro 10.000 km/jr „n .ra Gebaseerd op VW Variant ter waarde van 25.000 euro, drie jaar rijden door 30-jarige Brabander met vijf schadevrije jaren Verbruik 1:18 Restwaarde na driejaar: 17.000 euro (bij 10.000 km/jr) tot 14.000 euro (20.000 km) infographic Ronald Visser bron De Persdienst Leaseauto van j ezelf voordelig, als je oplet door Paul Bots Guido Roozekrans, Auto.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 12