9
B
E
ra
m
13
Een nieuwe auto inclusief verzekering en
onderhoud voor een paar honderd euro per
maand. Soms is het niet te mooi om waar te
zijn. Maar kijk goed uit waar je voor tekent.
66
12 VERDIEPING
PRIVATE LEASE
Lease is soms lening
Let op het risico bij schade
DE VALKUILEN
FINANCIERINGSMOGELIJKHEDEN AUTO
Peugeot 108
gf 382,49
€273,53
€539,99
VW Golf Variant
€400,29
Uil
€562,22
W
€447,64
15.000 km/jr
€588,10
€546,00
M
€670,07
W
€555,94
20.000 km/jr
€775,59 1
€613,00
Mensen
zijn
gewend
diensten
per maand
te betalen.
Vergelijk
het met
belbundels
Sparen voor een nieuwe auto?
Dat is zó 2014. Althans, dat
laat de verkoper in de
showroom je graag geloven.
Ook de leasemaatschappijen
spelen het spel mee in hun
zoektocht naar nieuwe klan
ten. Autorijden anno 2015 doe je via private
lease, zo luidt de boodschap.
Het economisch bureau van de ING voor
spelde onlangs dat in 2020 in Nederland
100.000 auto's via privélease rondrijden.
Volgens Folkert Ruiter van Athlon Car Lea
se zijn dat er momenteel ongeveer 15.000,
een verdubbeling ten opzichte van 2013.
Vrijwel alle automerken, dealergroepen en
leasemaatschappijen duiken op de groei
markt. Leaseplan vindt de inschatting van
ING nog bescheiden.
Eerlijk is eerlijk: de aanbiedingen klinken
aantrekkelijk. Voor een bedrag tussen de
200 en 300 euro per maand rijd je in een
spiksplinternieuwe auto. Je gaat fluitend
naar de garage, want deze kosten zijn in je
maandbedrag verrekend.
Athlon en Leaseplan zien twee verklarin
gen voor de snelle groei. Bedrijven schaf
fen de leaseauto steeds vaker af en geven
een bedrag waarmee je zelf je vervoer
kiest. En er komen steeds meer zzp'ers.
„De klant wil financiële rust", stelt woord
voerder Guido Roozekrans van Auto.nl,
aanbieder van 'auto-abonnementen'. „Men
sen vinden het prettig duidelijkheid te heb
ben. Ze zijn gewend diensten per maand te
betalen. Vergelijk het met de smartphone
en belbundels."
Diezelfde belbundels zijn vaak te mooi om
waar te zijn. Tegen de tijd dat je telefoon
abonnement is afgelopen, heb je de smart
phone drie keer betaald. Hoe zit dat bij au
to-abonnementen? De vraag is gemakkelij
ker gesteld dan beantwoord. Het is een he
le puzzel om een goede deal te vinden, con
cludeert de Consumentenbond. Met de
groei van het aantal aanbieders, groeit ook
het aantal valkuilen en regeltjes waarmee
je als consument rekening moet houden.
Niet elke private lease is écht private lease.
Soms is het gewoon een verkapte lening.
De leasebranche roept daarom, net als de
Consumentenbond en de Autoriteit Finan
ciële Markten, om duidelijkheid. Een verge
lijkingssite zoals die voor telefoonabonne
menten bestaat, is er voor de auto-abonne
menten nog niet. Nog, inderdaad. Want
het bedrijf Leasetrader, dat vergelijkingen
voor zakelijke leaserijders maakt, start vol
gende maand met de website Leasevergelij-
ker.nl. Een hele klus, erkent directeur Wil-
bert Philippo. Hapklare maandbedragen
aanbieden wordt te complex. Leasevergelij-
ker kijkt daarom naar acht belangrijke pun
ten, waaronder prijs, eigen risico, klant
ervaringen en kosten voor extra kilome
ters. Andere factoren worden per aanbie
der los voorgeschoteld. „Door die punten
te laten zien, weet je als consument in ie
der geval waar je rekening mee moet hou
den", aldus Philippo.
Wie zelf de vergelijking wil maken, moet
een paar dingen in het achterhoofd hou
den. Maak je weinig kilometers, dan ben je
vaak voordeliger uit met een deelauto. Bij
bedrijven als Greenwheels betaal je een
vast abonnementsbedrag van 5 tot 25 euro
Wie niet alleen op zoek is naar een nieuwe auto,
maar ook naar een nieuw huis, moet goed opletten.
Bij sommige auto-abonnementen geldt dat ze wor
den aangemeld bij het Bureau Kredietregistratie
(BKR). De term private lease wordt vaak verkeerd
gebruikt. De constructie blijkt dan een soort lening
te zijn, waarbij je alleen de afschrijving van de auto
aflost. De bijbehorende BKR-registratie kan beteke
nen dat je minder hypotheek kunt nemen voor het
nieuwe huis.
Het eigen risico bij schade verschilt per aanbieder.
Bij de een is dat risicobedrag 100 euro, bij de ander
ben je bij schade 450 euro kwijt. Als je een auto to
tal loss rijdt, zijn de gevolgen niet bij alle aanbieders
hetzelfde. Bij de een houdt het contract vanzelf op,
terwijl je bij de ander een nieuwe auto of een nieuw
contract krijgt. Als de auto wordt ingeleverd, gelden
er strenge normen voor krassen en beschadigingen.
Een beschadigde auto levert de leasemaatschappij
immers minder op.
Overzicht van de
maandelijkse kosten
van een auto, inclusief
brandstof, bij verschillende
vormen van financiering.
10.000 km/jr
autodelen
private lease
kopen
(geleend geld)
15.000 km/jr
jy, €314,15
20.000 km/jr
kopen
(eigen geld)
Berekening autodelen is
gebaseerd op rekenmodule
Creenwheels, 24 uur per
maand voor 10.000 km
per jaar. Private lease bij
Peugeot. Goedkoopste
geldlening gebaseerd op
Independer: 6,5% rente. Bij
kopen met eigen geld is
een verlies aan spaarrente
van 1 per jaar berekend.
Gebaseerd op Peugeot 108 ter waarde van 10.000 euro,
drie jaar rijden door 30-jarige Brabander met vijf
schadevrije jaren
Verbruik 1:20
Restwaarde na drie jaar: 7.000 euro
10.000 km/jr
„n
.ra
Gebaseerd op VW Variant ter waarde van 25.000 euro,
drie jaar rijden door 30-jarige Brabander met vijf
schadevrije jaren
Verbruik 1:18
Restwaarde na driejaar: 17.000 euro (bij 10.000 km/jr)
tot 14.000 euro (20.000 km)
infographic Ronald Visser bron De Persdienst
Leaseauto
van j ezelf
voordelig, als je oplet
door Paul Bots
Guido
Roozekrans,
Auto.nl