Vlissingen vierde maandag het ontzet van de stad in 1572. Getergde burgers verdreven toen de gehate Spanjolen de stad uit. m 26 ZEELAND HET ONTZET VAN VLISSINGEN In de Sint Ja- cobskerk. Gewapend met rapieren, musketten en dolken trokken Vlissingers die zesde april 1572 ten strij de. Ze wilden zich defini tief bevrijden van het Spaanse juk. Maandag her dacht Vlissingen dat ontzet van de stad. Wij hebben lang genoeg gezucht onder de knoest van de Spanjaarden. Ze plunderden onze voorraden. Onze vrouwen zijn door Spaanse sol daten onzedelijk betast op de vismarkt. De schul denlast van de stad is al 1040 daalders. En ik hoorde dat er nu weer 300 Spanjaarden aan ko men. Het is genoeg. Vlissingers grijpt uw wa pens en bevecht uw vrijheid! Met een donderpreek riep de pastoor in 1572 zijn kerkgangers tijdens de Paasdienst op de gehate Spanjolen de stadspoort uit te jagen. Het getergde volk nam de wapens ter hand en verjoeg de Spanjaarden. Maandag doet Vlissingen dat Ontzet van de stad nog eens dunnetjes over. Tot plezier van het veelkoppige publiek. De speciale kerkdienst trekt een volle Sint Jacobskerk. Een gospelkoor, vlaggendans en het gezamenlijk zingen van het Zeeuws volkslied leiden uiteindelijk tot de donder preek. Het elementje over de schuldenlast van de stad destijds, verleidt een kerkgan ger tot een grinnikend gefluister: 'En het verleden herhaalt zich...'. Direct na de preek trekt een historische tocht vanuit de kerk naar het Rondeel. Ka nongebulder, geroep en gejoel verhit de ge moederen van het volk. 'Tienpenning, nee, nee, nee. Spanjolen, weg ermee'. Na de gevangenneming van Don Pedro Pa- cieco (Don Pacheo) wordt de gehate Span jaard in een kooi op een kar geladen om via de boulevard naar het Bellamyplein ge bracht te worden. Alwaar de galg hem wacht. Althans, dat is het voornemen. His torie en heden botsen echter pijnlijk als een stoet motoren en auto's de kar tot stil stand dwingen. De afsluiting van de boule vard is blijkbaar in alle drukte in het hon derd gelopen. Muurvast staan paard en wa gen tussen blik en motoren. 'Hadden ze dat nou niet beter kunnen regelen', reageert een toeschouwer geërgerd. Na enig opont houd trekken man en paard verder. Eindbe stemming: De Galg. Belangstellenden hebben zich daar al ruim voor aanvang van de executie verzameld. 'Hé, daar gebeurt ook nog wat', stoot een voorbijganger zijn lief aan, wandelend over het Bellamypark. 'O', reageert zij laconiek. 'Daar wordt er één opgehangen'. Alsof dat een dagelijkse attractie is in de havenstad. De eerste historische figuren arriveren voor Reptielenzoo Iguana, het voormalige woon huis van de baljuw. De galg staat al opge steld. De beulen wachten aan weerszijden. Een deel van de stoet moet even opzij stap pen voor de passerende zonnetrein. Óp- nieuw kruisen heden en verleden elkaar. De belangstelling op het executieterrein groeit rap. Camera's in de aanslag. „Zie je wel, een executie trekt altijd veel volk", mompelt een voorbijganger. 'Hangen, die Spanjool moet hangen', scan deert een 'historische' Vlissinger. Een spreekkoor zwelt aan snel aan. Er moet ge hangen worden... Het theater gaat voort. De Spanjool tracht zijn leven te redden door zijn vrouwen aan te bieden. Niet voor ge bruik overigens, maar voor een flamenco- dans... De spanning stijgt. Een klein jochie vraagt zich af hoe ze dat nou gaan doen. „Ze gaan die man toch niet echt doodmaken", vraagt hij aan z'n moeder. Geschiedvervalsing volgt als de baljuw van uit een venster in zijn 'woning' genade af roept over Don Pacheo. 'Stop hem in de kel der en laat er een eerlijke rechtszitting ko men'. In 1572 kreeg krijgsbouwmeester Don Pedro Pacieco (Don Pacheo), samen met twee Spaanse jonkers, echter wel degelijk de strop. 'Ach, er zit een krokodil in de kelder van Iguana hoor, grinnikt iemand. 'Gaat-ie toch dood'. Het kanon op het Rondeel beschiet de Spaanse vloot. De donder preek in Wachten op het kanons schot. Hangen, die Spanjool door Annemarie Zevenbergen de Sint Jacobskerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 26