PZC
Nieuw seizoen
Mr. Seljfidge
KIJKTIP c®
zaterdag 20.20 uur
Het is bloedheet in de woes
tijn ten zuiden van de Ma
rokkaanse plaats Ouarzaza-
te, ook wel het Hollywood
van Marokko genoemd. Op
deze plek - de grootste film
set op aarde - worden aan
de lopende band peperdure spektakelfilms
opgenomen. De onherbergzame vlakte is
bezaaid met filmsets: met hiëroglyfen ver
sierde Egyptische praalbouwwerken en Ro
meinse zuilen tegen een strakblauwe
lucht. Een onwerkelijk gezicht.
De voormalige set van Ridley Scotts film
Kingdom of heaven (2005) dient als opname
locatie voor de drie uur durende NGC-tele-
visiefilm Killing Jesus. „Voor zand en sanda
len moet je hier zijn", lacht uitvoerend pro
ducent Charlie Parsons van NGC terwijl
hij een rondleiding geeft over de door de
tand des tijd aangetaste fortmuren. „Als je
dit in Los Angeles zou doen, zou het sim
pelweg niet zo authentiek aanvoelen", zegt
hij met een tevreden blik op het legertje fi
guranten in bruinbeige gewaden. Ze staan
bij de marktkraampjes vol kleurige vruch
ten en gedroogde vissen, net naast de zand
weg voor het fort.
Het verhaal van Jezus is natuurlijk al tallo
ze malen verteld, maar volgens Parsons is
Killing Jesus echt anders. „Het is een soort
achter-de-schermenvertelling. We doen
een stapje terug, trekken het breder en la
ten de context zien. Het gaat ook over de
Romeinen en het gewone volk uit die tijd.
Hoe leefden zij, wat dreef hen?" Het is ze
ker geen zondagsschoolles, benadrukt hij.
„Het is een mooi, soms gruwelijk en vooral
entertainend verhaal over een man die
werd vervolgd voor waar hij in geloofde."
En zowaar, daar komt Jezus net aan. Geze
ten op de rug van een witte ezel en om
ringd door zijn entourage. Hij wordt ver
welkomd door een met palmbladeren wap
perende, zingende menigte. Het is dat het
ezeltje net buiten het kader van de camera
een man aan zijn nek heeft hangen die
hem wanhopig langzamer probeert te la
ten voortstappen, anders waan je je echt
tweeduizend jaar terug in de tijd. Een fami
lie loungende kamelen maakt het bijbelse
plaatje compleet.
Nadat hij de scène een stuk of twaalf keer
heeft overgedaan, blaast acteur Haaz Slei
man (Jezus) uit naast zijn trailer. Met plak-
baard en viezige, gele tanden ziet hij er ang-
stig 'echt' uit. De acteur is een beetje Rifcvv,,
zijn doen. „Zag je dat arme ezeltje daamé#?^
Hij is 15 jaar. Ik vond het heel erg dat hij fjS
mijn gewicht moest dragen. Zo'n groot lijf
op zo'n klein dier. Wanneer het maar even
kon, probeerde ik van zijn rug te stappen,
hem een aai te geven en wat water te laten
drinken."
Sleimans intense blik valt meteen op. Juist
vanwege die 'Jezus-ogen' werd hij uitverko
ren voor de rol, vertelde producent Parsons
al. „Expressief en hoopvol
en tegelijkertijd getergd en
kwaad; zijn ogen laten het
allemaal zien." Sleiman
vindt het een mooi compli
ment. „De ogen 'zij'n be
spiegel van de ziel, zeggen
ze. Ik ben erg spiritueel, ik
denk dat hij dat in mijn s;
blik ziet. Het is zo gek: een
jaar geleden was ik bij een
waarzegster en zij zei raad
selachtig dat ik 'dicht bij Je
zus' stond. En kijk wat ik
nu aan het doen ben", scha
terlacht hij.
Hij speelt in de film een
zeer aardse Jezus, zegt dè
Amerikaanse acteur met Li
banese roots. Over hetfeit A
dat een moslim Jeztis.
speelt, ontstond nog een
kleine mediarel. „Hij loopt
niet over water en verandert geen water in
wijn, al zou dat wel fijn zijn na een lange
draaidag. We houden het verhaal guthen-
lick. Jezus was een timmerman
tussen het gewone volk." 'ff
Emmanuelle Chriqui - bekend van de se
rie Entourage - zoekt de koelte op in haar
trailer. Ook zij heeft net een heftige,scène
achter de rug. „Ik had het zo heet in die
enorme jurk en die oorbellen waren,Jood- - A
zwaar", kreunt ze. Ze speelt de machtsbe-
luste Herodias, die haar echtgenoot Anti
pas maar een watje vindt en hem dat ook
heel duidelijk maakt. Het is geen lichtvoeti
ge vrouw, beaamt Chriqui. „Maar ik zou
haar nooit als vals en gemeen omschrijven.
Ik noem haar liever ambitieus. Als ze in de
huidige tijd zou hebben geleefd, had ze
thuis zeker de broek aan gehad. Ze was een
soort Oprah geweest."
Killing Jesus is
een drie uur durend
I^I^P^ikei^ilr over
U^^rvervolgiirgfw-
terechtstelling van
Jezus van Nazareth.
Een kijkje op de
indrukwekkende set
*J in Marokko.
SUCCESVERHAAL
door Rivka Croenier
Haaz Sleiman (achtergrond) is Jezus in Killing Jesus. foto's NGC
Killing Jesus. NGC. Deel 1 op 5 april (eerste paas
dag) om 20.00 uur; deel 2 op 6 april (tweede
paasdag) om 20.00 uur.
reageren?
media@depersdienst.nl
Killing Jesus is na Killing Kennedy en Killing Lin
coin het derde project in de Killing-cyclus van
schrijver Bill O'Reilly, die door National Geogra
phic Channel (in samenwerking met onder ande
ren regisseur Ridley Scott) wordt verfilmd. Met
3,7 miljoen kijkers was de première van Killing
Jesus in de VS de bestbekeken uitzending van
de zender ooit. Voor de film trad een 250-koppi-
ge crew aan en werden 4.500 figuranten inge
zet. Hoofdrollen zijn er voor Kelsey Grammer
uit F rasier als de meedogenloos ambitieuze ko
ning Herodes de Grote. Stephen Moyer (True
bloodis de Romeinse prefect Pontius Pilatus.