SPECTRUM 5 denken 'dat komt morgen wel aan de orde'. Nu was het zo ver. Ik leerde dat de oorlog en de gevolgen daarvan onherstelbaar zijn. Een jeugd krijg je niet terug." Ineke heeft het besluit genomen met haar oorlogsverleden aan de slag te gaan. Ze voelt dat ze er niet meer onderuit kan. Ze kan an ders niet meer verder met haar leven, haar rusteloze leven, waarin ze steeds op zoek lijkt. Ze reist veel, verhuist veel. „Ik ben bij het Centrum '45 in Oegstgeest terecht geko men. Dat was in 1985. Voor het eerst zat ik met lotgenoten aan tafel. Je hoefde niets te zeggen. Iedereen had praktisch hetzelfde meegemaakt. Ik kwam thuis. Ik werd in een warm bad getrokken." Ineke is nog altijd rus teloos. Ze heeft de hele wereld over gereisd, ze reist nog veel. Ze is achtentwintig keer verhuisd, maar woont inmiddels alweer acht jaar in Cadzand-dorp, met uitzicht op de pol der. Geschreven heeft ze 'altijd'. „Laden, mappen vol, over mijn leven, over mijn reizen, over mijn verhuizingen, over mijn kinderen. 'Wat doe ik ermee?', dacht ik een tijdje geleden. Steek ik er de fik in, of ga ik er iets mee doen. Ik heb tot het laatste besloten. Ik wil dit verhaal vertellen, ook voor de buiten wacht, het verhaal van een oorlogskind. Toen ik uit het Jappenkamp kwam, was ik negen jaar. Ik woog vijftien kilo. Wat we aten? Ik was drie, vier jaar geleden op Am- bon. Een vrouwelijke gids leidde ons rond in een sagopalmfabriekje. Op de grond lag rood spul, afval van sagopalm. Ik realiseerde me toen: 'Ik sta op mijn voer'. Dat was het eten in ons kamp, rode vezels. 'Blubber', noem den we het. Op zo'n moment kan ik er woor den aan geven, aan het leven in de kampen. Maar verder heb ik er de woorden nog niet voor gevonden. En ik vraag me af of ik die ooit zal vinden." In haar boek schrijft Ineke over dit gedicht van Leo Vroman dat het door oorlog veroor zaakte verdriet niet beter beschreven kan worden. Zij heeft haar verhaal nu voor het eerst verteld. Het oorlogsverleden en het ver lies van haar geboorteland raakt ze nooit meer kwijt. Ze moet ermee leven. Het leed is met het verstrijken van de jaren en met de verschijning van haar boek (en de reacties er op) wel draaglijker geworden. „Ik heb gepro beerd duidelijk te maken wat een oorlog met een kind doet. Je neemt dat de rest van je le ven met je mee. Je ziet ze nog haast dagelijks op televisie, de oorlogskinderen in Syrië, in Soedan, en waar ook ter wereld. Zij zijn de kinderen van de rekening. Als je in hun ogen kijkt, zie je een hoop wijsheid én leegte. Ik zie het, ik kan het niet overslaan, maar ik kan er niet goed tegen." Ik kan er niet goed tegen als ik oorlogs kinderen op tv zie, maar ik kan het ook niet overslaan ZATERDAG 4 APRIL 2015 TAPAMJU PVJLAU NIAS PUL AU" Ineke van Geest in haar woonkamer met op de achtergrond een kaart van een deel van Sumatra, foto's en reproducties Peter Nicolai 'Kom vanavond met verhalen, Hoe de oorlog is verdwenen, En herhaal ze duizend malen, Alle ma len zal ik wenen'. Leo Vroman 'In mij is zo langzamerhand het gevoel tot ont wikkeling gekomen dat iedereen het erger heeft gehad dan ik, dat mijn verhaal er niet toe doet'. 'Mijn hang naar ruimte en weidsheid is te relate ren aan het Indische landschap. In mijn zoek tocht daarnaar kom ik uit op de zee, op het wa ter in het algemeen'. Ineke van Geest: Migrant in het vaderland. Van Ne- derlands-lndië via het Jappenkamp naar Holland - Uitgeverij WalburgPers, 119 pagina's, ISBN-num- mer 9789057305917, 19,95 euro. Het gezin Van Geest in Medan in 1946. De eerste foto van het gezin na de kampperiode.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 65