PZC
Wat we zeggen, is vaak minder belangrijk dan hóe we het zeggen.
„Toch onderschatten veel mensen de invloed van hun stem",
zegt stemcoach Elizabeth Ebbink. Wil je salarisverhoging?
Sla dan niet zo'n verwijtend, klaaglijk toontje aan.
Carolien (41) is freelance HR-
adviseur. Om klussen bin
nen te halen, moet ze zich
zelf goed presenteren en al
tijd onderhandelen over ta
rieven. Ze praat snel en
zacht en kan het niet laten
steeds te glimlachen. „Zo kom ik vriende
lijk over", zegt ze dan. Zal best. Maar of ze
ook zakelijk genoeg is? Stemcoach Eliza
beth Ebbink adviseerde de glimlach achter
wege te laten. „Haar stem werd automa
tisch lager; spanningen en drang snel te
praten verdwenen. Die nieuwe houding
verschafte haar meer zelfvertrouwen, ze
vóelde zich sterker. En serieus, een week la
ter haalde ze een grote klus binnen."
Voor Ebbink staat vast dat een stem van on
schatbare waarde is om een boodschap
over te brengen. Voordat zij als coach men
sen ging helpen hun stem beter te gebrui
ken, was ze tien jaar operazangeres bij De
Nederlandse Opera. Sinds 2003 werkt ze
vooral als stemcoach, waarbij ze haar ken
nis als psycholoog inzet. In 2011 verscheen
haar boek Ik hoor het aan je stem, waardoor
ze het alleen maar drukker kreeg. Het boek
is onlangs opnieuw uitgebracht.
Medisch specialisten, advocaten, topmana
gers, hoogleraren, verkopers, leraren: alle
maal vragen ze om advies. Over hoe hun
stem overtuigender kan klinken. Hoe ze
aandacht kunnen trekken en vasthouden
in een vergadering. Of op welke toon je nu
het best om opslag kunt vragen.
Nou? „Sla in elk geval niet zo'n verwijtend
klaaglijk toontje aan", zegt Ebbink. „Vraag
het duidelijk, zonder oordeel in je stem. Zó
zit het, ik ben het waard. Ga aan het einde
van de zin omhoog en daarna omlaag in
melodie. In plaats van te duiken, zachter te
worden, wat veel mensen doen. Ze leefden
nog lang (omhoog) en gelukkig (omlaag).
Die melodie schept vertrouwen."
Met een stem word je geboren, daar kun je
toch verder weinig aan veranderen? „Ja, je
klinkt van nature warm, hees, zwoel of kil.
Toch kun je altijd besluiten anders te klin
ken. Spreken is namelijk een gewoontehan
deling, die je verandert wanneer je wilt.
Dat doe je ook al onbewust. Tegen een
kind praat je heel anders dan tegen een col
lega van wie je iets gedaan wilt krijgen.
VARIEER EN IMITEER
Terwijl het best zinvol kan zijn ook op het
werk eens wat meer enthousiasme - lees
hoge tonen - in je stem te gooien."
Cliënten die bij haar aankloppen voor ad
vies, vinden vaak dat ze niet goed uit de
verf komen wanneer ze spreken. Anderen
vinden hun stem juist te hard overkomen.
„Wat mij opvalt, is dat veel jonge vrouwen
een raar soort lage, krakende mannenstem
hanteren. Een fake male voice, noem ik dat.
In laagte zit van nature een machtsaspect;
een hoge stem associëren we met vriende
lijk, hulpbehoevend en ja... vrouwelijk."
Maar levenslust en enthousiasme vallen
ook weg zodra je hoogte in een stem be
perkt, vindt Ebbink. „Vrouwen onderschat
ten de kracht van hoogte in melodie; zijn
zichzelf te veel gaan beperken tot alleen
laagte. Wat léuk om je te zien, klinkt heel
anders als je met léuk de hoogte in gaat.
Zeg je het op monotone, doffe wijze, dan
zaai je twijfel. Vindt ze dat nou echt?"
Toch is het logisch dat werkende vrouwen
lager zijn gaan klinken in een mannenwe
reld. Van nature passen mensen hun stem
aan de omgeving aan. „Contact maken is
imiteren. Een gesprek verloopt beter zodra
je jezelf aanpast aan je gesprekspartner. Als
je luidheid, hoogte en tempo van een spre
ker imiteert, laat je merken dat je moeite
wilt doen naast hem te staan."
Tussen imitatie en jezelf blijven zit wel een
spanningsveld. „Kopiëren is een goede ma
nier om contact te maken. Daarbinnen heb
je wel persoonlijke vrijheid. Er zijn men
sen die hun accent afleren, maar zo streng
zijn dat ze een bepaalde levendigheid mis
sen. Dan verlies je iets wat veel belangrij
ker is dan een accent: persoonlijkheid."
Met algemene tips over hoe te praten, ver
val je snel in clichés, vindt Ebbink. „Belang
rijkste is dat mensen zich realiseren dat
hun stem een instrument is waarmee ze
sfeer bepalen of dingen gedaan krijgen.
Wat je zegt, doet er vaak minder toe dan
hóe je het zegt. Vooral een verlegen of be
scheiden karakter zit vaak in de weg om
een stem breed in te zetten. Men wil vaak
te vriendelijk zijn. Daar valt overheen te
stappen. Duidelijkheid en overwicht verei
sen nu eenmaal een luide stem."
Je stem
zegt alles
door Ingrid Beckers
illustratie Mark Reiintjens
Zaterdag 4 april 2015
Jobse BV levert
ambachtelijk werk
PAGINA 20 EN 21
Klanten van je oude
baas afsnoepen
PAGINA 22 EN 23
Geld .Werk
Varieer je stem in hoogte en laagte,
hard en zacht, snel en langzaam. Zo
breng je beter naar voren wat je echt
belangrijk vindt.
Hoogte klinkt zwakker dan laagte.
Een lage stem wordt in sollicitatiege
sprekken zowel bij mannen als vrou
wen geassocieerd met competentie;
een hoge stem met onzekerheid.
Je maakt contact door tempo, luid
heid en hoogte van je gesprekspart
ner te imiteren. Daardoor krijg je het
zelfde energieniveau.
Ik hoor het aan je stem - Elizabeth Ebbink.
Prijs: 12,50 euro. Uitgeverij Nieuw Amster
dam. Meer info over stemcoaching:
www.elizabethebbink.nl
reageren?
v geld@depersdienst.nl