PZC Wat we zeggen, is vaak minder belangrijk dan hóe we het zeggen. „Toch onderschatten veel mensen de invloed van hun stem", zegt stemcoach Elizabeth Ebbink. Wil je salarisverhoging? Sla dan niet zo'n verwijtend, klaaglijk toontje aan. Carolien (41) is freelance HR- adviseur. Om klussen bin nen te halen, moet ze zich zelf goed presenteren en al tijd onderhandelen over ta rieven. Ze praat snel en zacht en kan het niet laten steeds te glimlachen. „Zo kom ik vriende lijk over", zegt ze dan. Zal best. Maar of ze ook zakelijk genoeg is? Stemcoach Eliza beth Ebbink adviseerde de glimlach achter wege te laten. „Haar stem werd automa tisch lager; spanningen en drang snel te praten verdwenen. Die nieuwe houding verschafte haar meer zelfvertrouwen, ze vóelde zich sterker. En serieus, een week la ter haalde ze een grote klus binnen." Voor Ebbink staat vast dat een stem van on schatbare waarde is om een boodschap over te brengen. Voordat zij als coach men sen ging helpen hun stem beter te gebrui ken, was ze tien jaar operazangeres bij De Nederlandse Opera. Sinds 2003 werkt ze vooral als stemcoach, waarbij ze haar ken nis als psycholoog inzet. In 2011 verscheen haar boek Ik hoor het aan je stem, waardoor ze het alleen maar drukker kreeg. Het boek is onlangs opnieuw uitgebracht. Medisch specialisten, advocaten, topmana gers, hoogleraren, verkopers, leraren: alle maal vragen ze om advies. Over hoe hun stem overtuigender kan klinken. Hoe ze aandacht kunnen trekken en vasthouden in een vergadering. Of op welke toon je nu het best om opslag kunt vragen. Nou? „Sla in elk geval niet zo'n verwijtend klaaglijk toontje aan", zegt Ebbink. „Vraag het duidelijk, zonder oordeel in je stem. Zó zit het, ik ben het waard. Ga aan het einde van de zin omhoog en daarna omlaag in melodie. In plaats van te duiken, zachter te worden, wat veel mensen doen. Ze leefden nog lang (omhoog) en gelukkig (omlaag). Die melodie schept vertrouwen." Met een stem word je geboren, daar kun je toch verder weinig aan veranderen? „Ja, je klinkt van nature warm, hees, zwoel of kil. Toch kun je altijd besluiten anders te klin ken. Spreken is namelijk een gewoontehan deling, die je verandert wanneer je wilt. Dat doe je ook al onbewust. Tegen een kind praat je heel anders dan tegen een col lega van wie je iets gedaan wilt krijgen. VARIEER EN IMITEER Terwijl het best zinvol kan zijn ook op het werk eens wat meer enthousiasme - lees hoge tonen - in je stem te gooien." Cliënten die bij haar aankloppen voor ad vies, vinden vaak dat ze niet goed uit de verf komen wanneer ze spreken. Anderen vinden hun stem juist te hard overkomen. „Wat mij opvalt, is dat veel jonge vrouwen een raar soort lage, krakende mannenstem hanteren. Een fake male voice, noem ik dat. In laagte zit van nature een machtsaspect; een hoge stem associëren we met vriende lijk, hulpbehoevend en ja... vrouwelijk." Maar levenslust en enthousiasme vallen ook weg zodra je hoogte in een stem be perkt, vindt Ebbink. „Vrouwen onderschat ten de kracht van hoogte in melodie; zijn zichzelf te veel gaan beperken tot alleen laagte. Wat léuk om je te zien, klinkt heel anders als je met léuk de hoogte in gaat. Zeg je het op monotone, doffe wijze, dan zaai je twijfel. Vindt ze dat nou echt?" Toch is het logisch dat werkende vrouwen lager zijn gaan klinken in een mannenwe reld. Van nature passen mensen hun stem aan de omgeving aan. „Contact maken is imiteren. Een gesprek verloopt beter zodra je jezelf aanpast aan je gesprekspartner. Als je luidheid, hoogte en tempo van een spre ker imiteert, laat je merken dat je moeite wilt doen naast hem te staan." Tussen imitatie en jezelf blijven zit wel een spanningsveld. „Kopiëren is een goede ma nier om contact te maken. Daarbinnen heb je wel persoonlijke vrijheid. Er zijn men sen die hun accent afleren, maar zo streng zijn dat ze een bepaalde levendigheid mis sen. Dan verlies je iets wat veel belangrij ker is dan een accent: persoonlijkheid." Met algemene tips over hoe te praten, ver val je snel in clichés, vindt Ebbink. „Belang rijkste is dat mensen zich realiseren dat hun stem een instrument is waarmee ze sfeer bepalen of dingen gedaan krijgen. Wat je zegt, doet er vaak minder toe dan hóe je het zegt. Vooral een verlegen of be scheiden karakter zit vaak in de weg om een stem breed in te zetten. Men wil vaak te vriendelijk zijn. Daar valt overheen te stappen. Duidelijkheid en overwicht verei sen nu eenmaal een luide stem." Je stem zegt alles door Ingrid Beckers illustratie Mark Reiintjens Zaterdag 4 april 2015 Jobse BV levert ambachtelijk werk PAGINA 20 EN 21 Klanten van je oude baas afsnoepen PAGINA 22 EN 23 Geld .Werk Varieer je stem in hoogte en laagte, hard en zacht, snel en langzaam. Zo breng je beter naar voren wat je echt belangrijk vindt. Hoogte klinkt zwakker dan laagte. Een lage stem wordt in sollicitatiege sprekken zowel bij mannen als vrou wen geassocieerd met competentie; een hoge stem met onzekerheid. Je maakt contact door tempo, luid heid en hoogte van je gesprekspart ner te imiteren. Daardoor krijg je het zelfde energieniveau. Ik hoor het aan je stem - Elizabeth Ebbink. Prijs: 12,50 euro. Uitgeverij Nieuw Amster dam. Meer info over stemcoaching: www.elizabethebbink.nl reageren? v geld@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 19