m 'De gestorven Christus', een eikenhouten beeld uit 1510, verhuist ieder jaar in de paasweek van het museum naar het klooster in Uden. De zes zusters birgittinessen lijden met hem mee. Daarna gaan kinderen weer flauwvallen voor het beeld. 14 VERDIEPING PASEN aker dan je denken zou, klopt een jonge moeder op de poort van het birgittines- senklooster in Uden. Ze komt een stoffen hartje halen dat de zusters genaaid hebben. Het zal bij haar dreumes de pijn wegnemen van de melktandjes die op doorbreken staan, zo is het heilig geloof. Groot en klein is het lijden van de mens. Ecce homo. Zie hoe Christus er in de gang van het Udens klooster bij ligt, vijf eeuwen geleden gesneden uit eikenhout. Zijn mond hangt open in een van pijn verkrampt gelaat. In een kroon van doornen ontspringen de stroompjes bloed die over zijn voor hoofd sijpelen. Zuster Maria Bernadette knielt in een gang van haar klooster neer voor het lijkbleke beeld van de gestorven Chris tus. Dit is niet The Passion van miljoe nen thuis op de bank, maar de pure passie van één vrouw op haar knieën. Drie witte linten lopen er rond en over het gesluierde hoofd van Maria Bernadette. Ze vormen de birgittijnse kroon. Op de knooppunten van de lin ten staan vijf rode stippen. Dat zijn de wonden van Christus; dezelfde stig- Het is mede lijden dat ik voel. Hij heeft zoveel pijn voor ons moeten doorstaan mata waaruit een onbekende meester in 1510 zijn beeld liet bloeden. Hoogstwaarschijnlijk deed hij dat ook in opdracht van de birgittinessen, die toen nog in Rosmalen woonden. Diepe wonden zijn het, door spijkers geslagen. Vier gapen er in de voeten en in de handen van Christus. De vijf de wond is die van de genadesteek. Een Romeinse soldaat voltooide uit er barmen de kruisdood door een speer in de zij van Christus te steken, rich ting het hart. Deze 'gestorven Christus' is een hui veringwekkend pronkstuk in de col lectie van het Museum voor Religieu ze Kunst, dat in Uden zijn dak deelt met de Abdij Maria Réfugié van de birgittinessen. Conservator Wouter Prins vertelt dat kinderen op museumbezoek er akelig van kunnen worden: zo dood oogt Je zus. Soms valt er zelfs eentje flauw. Het beeld is door de zusters aan het museum in bruikleen gegeven, onder de voorwaarde dat het ieder jaar op Witte Donderdag terugkeert naar het klooster. Dat is een even sacrale als lo gistieke ceremonie. Medewerkers schuiven - voorzichtig - twee dolly's onder de baar en rijden die dan op wieltjes, door de smalle gangen, naar het klooster, waar de zusters wachten. Maria Bernadette ervaart het steeds weer als een feest om Jezus na een jaar terug te zien. Dat hij dood is, geeft niet. Zij weet immers: dit week end leeft hij weer. Maar voelt ze niet ook de pijn van de kruisiging? Schrij nen op Goede Vrijdag die vijf rode stippen niet als ware wonden? „Het is medelijden dat ik voel", zegt ze. „Hij heeft zoveel pijn voor ons moeten doorstaan." Van de zes overgebleven zusters is Ma ria Bernadette de jongste met 43 jaar. Ze was 23 toen ze als bruid voor Chris tus koos. Haar aardse vriend moest er aan geloven, net als de Rolling Stones. Ja, voordat Maria Bernadette in Lour- des haar roeping hoorde, had ze Mick Jagger hoger zitten dan Jezus Chris tus. Haar favoriete Stones-nummer? Paint it black, antwoordt ze. Natuur lijk: No colors anymore, I want them to turn black. Haar zwarte sluier jubelt mee, als ze met haar lach de stilte van de spreek kamer breekt. Het wordt Pasen. Een mens is gestor ven. Geen reden tot treuren. Komt goed. Vijf wondenvijf stippen door Tom Tacken V Zuster Maria Bernadette De bloedende voeten van de 'gestorven Christus' foto Mare Bolsius

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 14