De Waard niet bang voor het experiment DIZZIE 21 interview Zijn werkkamer ligt vol met halfdode verhalen. De Ierse auteur Kevin Barry ervaart het schrijven als een mysterie dat snel mis kan gaan. „Mijn vrouw hoort wanneer ik een goed verhaal heb." Abdelkader Benali in voetsporen Matisse 'Spannend, hier en daar geniaal geschreven' Pasen vieren op zijn Italiaans met hele familie eeldend schetst Kevin Barry hoe zijn werkkamer, 'de stu dio' zoals hij zelf zegt, erbij ligt. „Ik werk niet bepaald economisch. Ik probeer veel verhalen uit. De meeste wer ken niet. Mijn studio ligt vol met halfdode verhalen die over de vloer kruipen. Zombieverhalen. Soms pak ik er eentje op en probeer er nieuw leven in te blazen. Lukt nooit." Komt allemaal, weet Barry uit ervaring, door het wezen van het korte literaire ver haal. „Serieus ben ik daarmee bezig, vijf tien jaar nu. Dagelijks." Met een ijzeren dis cipline, bezweert hij. Zeven dagen per week, uur na uur. „En hoe meer je het doet, des te minder je ervan weet. Hoe die verhalen werken, weet ik niet. En waarom ze soms niet werken, weet ik ook al niet. Het korte verhaal is een mysterieuze vorm die dichter aanligt tegen de poëzie en schil derkunst dan tegen de roman." Terwijl in zijn roman City ofBohane juist zo veel poëzie zit. Hij knikt. „Dat zeg ik: het laat zich niet vatten." Van Kevin Barry (1969) verscheen de bun del Donker ligt het eiland, waarin veertien verhalen zijn opgenomen. Het is een keuze de, Beckett die alles van de pagina veegde. Ik voel me eerder verwant aan Flann O'Brien: de draak steken met tradities en gebruiken. Ik houd van evil, funny and cle ver." Wat bij hem begint als een realistisch ver haal, mondt steevast uit in wat hij 'opgerek te werkelijkheid' noemt. „Ik houd ervan mij te bewegen op terreinen waar het nog net geloofwaardig is wat ik doe. Ik ben op m'n best als ik me in een positie heb gema noeuvreerd dat ik hard moet werken op de zinnen, dat ik het proza moet kneden tot aan het randje." Eén inval volstaat. „Een man wordt wakker in een bus. Hij heeft geen idee wie hij is en waar hij is. Dat dan tot in de uiterste conse quentie uitschrijven", zo omschrijft hij het verhaal See the tree, how big it's grown. Of neem het laatste verhaal in Donker ligt het eiland: 'Leven en dood in de Ox Moun tains'. Het bestaat uit zeventien genummer de kleine scènes. „Ik houd van hardop lezen", vertelt hij. „Ik ben een gefrustreerde acteur, ik lees graag voor aan een publiek en dit verhaal is daar voor ideaal. Het bouwt op naar een geweld dadig, duister einde. Zeg ik vooraf: dit is in zeventien delen. Hou je vast! Eén!" Het is eerder een uitgebeende novelle dan een verhaal. „Wat ik probeerde, was een uit de twee bundels die in het Engelse taal gebied van hem zijn gepubliceerd. In de selectie kan de Ier zich wel vinden. „Eigenlijk is een collectie een vreemd idee. Een verhaal is bedoeld als losstaand object, en dan stop je er een stel bij elkaar. Ik zeg altijd: lees dit niet als een roman. Verspreid het over de dag, de week, de maand. Kies het moment. Geniet ervan als van delicate chocolaatjes." Hij straalt een enorme energie uit, Kevin Barry. Zijn gedreven uitstraling is die van een autonome geest, van bravoure en rock-'n-roll, van iemand die de grenzen op zoekt om daar vervolgens met een demoni sche lach overheen te gaan. Gevraagd of hij zich een exponent voelt van de rijke Ierse schrijftraditie, kiest hij meteen voor de uitweg van de marge. „Ier land is maar een rots waar een oceaan te genaan beukt. Binnen de Ierse literatuur bestaan veel tradities. Waar iedereen die be gint tegenaan loopt, is het duo Joyce en Beckett. Joyce die alles op de pagina gooi- episch verhaal te vertellen in heel kort be stek. Technisch betekende dat: in korte frag menten. Hoeveel van de narratieve ruggen graat kon ik weglaten zonder de stevigheid van de bouw aan te tasten? Het is metselen met zo weinig mogelijk stenen." Zo werkt het bij hem. „Vaak zit ik thuis, in County Sligo, in mijn studio, met de inten tie een rustig, ideeënrijk kort verhaal te schrijven. Maar meestal worden het westerns. Als het me weer overkomt, begin ik geluiden te maken. Mijn vrouw zegt dan naderhand dat ze heeft kunnen horen dat ik een goed verhaal heb geschreven. Ik be gin te kakelen en er klinkt een duivelse lach op uit het laboratorium van de boos aardige verhalenmeester. „Ze zijn raar, die korte verhalen. De vorm is moeilijk. Een verhaal schrijven is alsof je je adem inhoudt. Het gaat zo snel mis ook. Het is als balanceren op een koord. Elke zin moet mij op de draad houden. Eén foute zin en het is allemaal weg. Het idee, alles, en het komt niet terug. Het kan eindigen met één foute zin. Vandaar dat de vloer vol ligt met halfdode verhalen." In 2013 won Barry de IMPAC Dublin Litera ry Award voor zijn debuutroman City ofBo hane. Daaraan is een geldprijs van een ton gekoppeld. Bovendien liet hij en passant ge nomineerden als Michel Houellebecq en Haruki Murakami achter zich. Zijn preto- gen glinsteren. Een subversief meesterwerk, dat City ofBo hane. Jammer dat het onvertaalbaar is. „De Duitsers komen er binnenkort mee, ik ben benieuwd. Van de Fransman die aan een vertaling was begonnen, heeft na eni ge tijd niemand meer iets vernomen." Barry heeft de roman geschreven in wat een Iers dialect lijkt. „West-Iers om precies te zijn", legt hij uit. „De taal is working class, wat je hoort spreken in Limerick en Cork. Taal die niet eerder in Ierse literatuur werd gehoord, want die steden hadden wel wat anders te doen dan bij te dragen aan zo iets als de Ierse literatuur." Het is een toekomst-roman die zich af speelt in ongeveer 2050. Of lijkt dat maar zo? „Het kan inderdaad ook 1850 zijn", oor deelt Barry. „Ik probeer te suggereren dat het verleden van de denkbeeldige stad Bo- hane niet ons heden is." Hij is pas begonnen aan de roman toen hij meende genoeg ervaring te hebben. „Ik snap de jonge schrijver die die ene roman wil schrijven. Ik ken dat, want zo was ik ook. Ik probeerde de romans te schrijven waar ik pas tien jaar later aan toe was." Maar toen kwam de dag. „Ik had graphic novels gelezen, comic books. Ik had genoeg naar The wire en The Soprano's gekeken en naar dub-reggae geluisterd. De hele dag dub." Een van de personages vernoemde hij naar dubproducer King Tubby. Alle invloeden waren er, hij was er klaar voor. Het werd bal. „Ik wilde lol hebben. De tobbende schrijver die zichzelf de haren uittrekt? Dat niet! Relax en geniet ervan, zei ik tegen me zelf. Na drie maanden was het boek af." In november komt zijn tweede roman: Bea- tlebone. Over een imaginaire reis van John Lennon naar het eiland bij Ierland dat hij had gekocht. „Totale gekte", belooft hij. „Ik kom er, denk ik, net mee weg." Daarna weer een roman in Bohane. En verhalen, al tijd weer verhalen. Als er al iets komt. „Ik schrijf graag 's morgens vroeg, zo uit bed. Niet eens koffie. Laptop open en tik ken. Ik ben dan nog maar half in de wereld. Het leidt soms tot zinnen waar ik anders nooit op was gekomen. Schrijven en dro men komen van dezelfde plek. Hier." Hij legt beide handen op zijn achterhoofd. „Hier, achterin je brein, daar gebeurt het. Maar wat er gebeurt, daar heb ik weinig in vloed op. Ik zit soms uren in de leegte van County Sligo te staren. Ik weet nu dat dit de meest vruchtbare momenten zijn. Als er niets komt, ben ik in mijn achterhoofd aan het werk." e kamers uit de titel van het debuut van Bosschenaar Lucas de Waard zijn plek ken in je hoofd waar je kunt schuilen voor de har de buitenwereld. Het meisje Pan dora heeft zo'n kamer gebouwd. De muren zijn zwart als een schoolbord waarop ze schrijft, want praten kan ze niet. Bo kan gedachten horen, onder meer die van Pandora, en daarom vinden anderen hem gek. Hij geeft zijn jeugdvriend Aram, een ontslagen televisiepresentator die net is gescheiden van een recher cheur, de schuld van zijn ongeluk kige leven. Het verhaal draait om Aram die probeert goed te maken dat hij Bo vroeger in de steek liet. Het boek De kamers van De Waard (1984) is voor iedereen die houdt van surrealistische films als Being John Malkovich. Een onwaarschijnlijk verhaal, gewetensvragen, ongeluk kige mensen, pogingen het voor henzelf en ande ren beter te maken die al leen maar meer gekheid tot gevolg hebben. Geen vrolijk verhaal, wel met veel plezier geschre ven. Dat plezier heeft on getwijfeld te maken met de podiumervaring van De Waard: hij weet hoe hij een publiek moet ver maken en hoe je goede scènes schrijft. De Waard schreef tiental len theaterteksten, onder meer voor festival Boulevard, en hij heeft een gesproken column voor het nieuwscafé van het Brabants Dagblad. De dialogen zijn de sterkste stukken in het boek. Kort, krachtig en een beetje gek, zoals wanneer hoofdpersoon Aram zijn spiegelbeeld interviewt alsof ze in een talkshow zitten. Nadeel van De Waards schrijfstijl: het zijn allemaal korte scènes. Om de paar bladzijden spring je naar een andere scène of naar het hoofd van een ander personage in een monologue intérieur. De schrijver vond het zelf wel licht ook allemaal wat veel en ge bruikt daarom verschillende let tertypen om enige structuur in zijn fragmentarische verhaal te brengen. Maar vooruit: de verknip te vorm hangt samen met de in houd van zijn debuut. De Waard schuwt het experiment niet en dat is alleen maar te prijzen. VRIJDAG 3 APRIL 2015 FILMPJE Abdelkader Benali is een groot bewonde raar van Henri Matisse. Ter gelegenheid van diens tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam trad Benali in zijn voetsporen. Die liggen ook in Tanger. Be kijk de film die hij maakte op Dizzie.nl RECENSIEWEDSTRIJD FAMILIERECEPTEN Leden van Dizzie die meededen aan de recensiewedstrijd rond Tijdmeters van Da vid Mitchell waren unaniem positief over het boek: 'Spannend, hier en daar geniaal geschreven'. Namen van prijswinnaars en het juryrapport staan op Dizzie.nl Pasen is zo'n moment om met de hele fa milie uitgebreid aan tafel te gaan. Pak uit in de keuken met de authentieke Italiaan se familierecepten van Ristorante Da Gigi- no, verzameld door Hans de Kort en Sas- kia Schmitz. Op Dizzie.nl staan meer tips. ROMAN door Theo Hakkert en alles is weg door Merel Dado D De kamers Lucas de Waard 288 blz. De Geus 18,95 euro Bespreek dit boek op Dizzie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 21