Italiaan rijdt met 'geleende9 Ferrari winkel binnen iiLiJdiy/ffjzjfj,tjJ da vaa/da aai j ft BINNENLAND 7 interview Klaas Otto, oprichter van No Surrender, heeft die veelbesproken motorclub naar eigen zeggen verlaten. Hij wil tegen de clubregels in namelijk tóch praten met de politie. Hij was het gewend, de aantijgingen vanuit de buitenwereld dat zijn club zich met criminele activiteiten bezig houdt. Ook de suggestie dat Klaas Otto zelf geen schoon blazoen heeft, is sinds hij in 2013 met veel bombarie No Surrender MC op richtte vaker voorbijgekomen. Otto haalde er zijn schouders altijd over op. Tot nu. De beschuldiging dat hij zich met afpersing zou bezighouden, geuit door de advocaat van een autohandelaar die Ot to onlangs neerschoot in het Belgische Pop- pel, is voor de No Surrender-oprichter uit Bergen op Zoom 'de druppel'. „Ik ben het slachtoffer, ik heb de dood in de ogen geke ken. Ik kan maar één ding doen en dat is de politie vertellen hoe het écht zit." En dus heb je No Surrender verlaten, zegje. „Ja, zo zijn de regels. Wie lid is, praat niet met de politie. Ik wilde geen aangifte doen en ook de auto niet terug die de politie van mij in beslag nam. Nu ik als afperser wordt neergezet door een man die in een psycho se mij bijna doodgeschoten heeft, kan ik niet langer zwijgen. Ik heb sinds mijn 15e gewerkt voor mijn geld, ik ben geen afper ser." Je was de grote baas van de club, dan kun je de clubregels toch veranderen? „Ik kan niet bij de club blijven terwijl ande ren eerder ook No Surrender moesten veria- Dat ik uit No Surrender ben gestapt is geen 1 aprilgrap. Ik maak geen grappen over een aanslag op mijn leven ten omdat ze met de politie spraken. Ik sta niet boven de wet, ook niet de wetten van de motorclub." Dat Otto No Surrender verlaat is één grote 1 aprilgrap, zeggen sommigen ook. (Herhaalt twee keer) „Ik ben echt opge stapt. Ik maak geen grappen over een aan slag op mijn leven." Er gaan geluiden dat er een interne machts strijd gaande is bij No Surrender. Dat het je te heet onder de voeten werd. „Volstrekte onzin. Ik had deze man die uit het niets op me schoot 15.000 euro geleend zodat hij fijn de kerst kon doorkomen. Die gek heeft niets met de club te maken. Bo vendien: ik ben zélf opgestapt. Er is nog door tien man verzocht of ik toch niet kon blijven. Maar het kon niet. Hoe leeg dat nu ook voelt." En een terugkeer in de wereld van de MC's? „Die zit er niet in. Ik was er nog niet klaar mee. Ik had allerlei plannen. We hebben laatst nog een nieuw chapter in Suriname geopend. Ik moet noodgedwongen stop pen." Je hebt je colours (hesje met emblemen) moe ten inleveren „Nee, die mag ik houden, ook omdat ik de club niet in onmin heb verlaten. Ik kan die jas schenken aan de club of ik laat hem in lijsten. Ik mag hem alleen nooit meer dra gen." Daarna: „Hier laat ik het verder bij. Ik mag nu eigenlijk niet bellen en heb geen zin om weer last met de politie te krijgen." Van Maastricht, directeur van het bedrijf Werkina scheepselektro in Werkendam, reed afgelopen week mee in een toertocht door Frank rijk en Italië. In Rome eindigde de rit en zou de auto per oplegger weer naar huis worden gebracht. En daar ging het faliekant mis. „We mochten onze auto's niet naar de parkeerplaats van het ho tel rijden en een dag later niet naar de oplegger die 200 meter verderop stond. Dat werd voor ons gedaan", vertelt Van Maas tricht. „Ook de chauffeurs van die opleggers mochten niet aan onze auto's komen. Dat had de organi satie geregeld." Maandagmorgen tussen 5.00 en 6.30 uur werden de auto's gela den. Het was op dat moment erg rustig in de stad. De 37-jarige Itali aan die de Ferrari moest verplaat sen, kon de verleiding niet weer staan. Hij koos voor een ommetje. Volgens Van Maastricht nam de Italiaan het daarbij niet zo nauw met de verkeersregels. Hij reed over de busbaan tegen het verkeer in. Vervolgens moet de man de macht over het stuur zijn verlo ren. De Ferrari knalde door de voorpui een winkeltje binnen. Van Maastricht: „En geen rem spoor te zien. Het had juist wat ge regend die morgen. De auto zat klemvast tussen muren van dat smalle winkeltje. Gezien het vroe ge uur was daar gelukkig nie mand aanwezig." Op internet is te zien hoe hulp troepen de auto met een brand weerwagen uit het winkeltje be vrijden. De schade aan auto en winkel is enorm. Van Maastricht twijfelt geen moment aan een to tal loss van zijn bolide. Het had volgens hem ook anders af kunnen lopen. „Gelukkig kwam de wagen precies op de winkelpui uit. Was hij op een van de zijmuren gebotst, dan was de ravage niet te overzien geweest. En dan had de chauffeur het er niet zo goed van afgebracht." „Sommige mensen denken dat ze alles kunnen. Maar een auto met een motor van 620 pk die in 3,7 se conden aan de 100 kilometer zit, daar moet je mee om kunnen gaan", is de overtuiging van Van Maastricht. Hij is blij dat er geen gewonden zijn gevallen. En die auto? „Daar doe ik niet drama tisch over. Hij is verzekerd. Er komt wel weer iets anders. Het zelfde type in deze staat vinden, dat lukt waarschijnlijk niet." Op internet staan tweedehands jes voor 125.000 euro. Maar vol gens de eigenaar kostte zijn aange paste model met maar 15.000 kilo meter op de klok veel meer. 10 dagen Westkust Ierland en Connemara 10 dagen Rondreis Hoogtepunten Noorwegen 12 dagen Rondreis Kroatië Dalmatische kust f£3ri 15 dagen Rondreis Griekenland Byzantijnse rondreis 15 dagen Rondreis de schatten van Andalusië DONDERDAG 2 APRIL 2015 'Ik sta niet boven de wetten van de motorclub' door Niki van der Naald Klaas Otto, ex-voorman motorclub door Frans van Halder NIEUWENDIJK/ROME - „Er zat geen krasje op." Maar dat is verleden tijd voor de Ferrari 599GTB van de Nieuwendijker Teo van Maastricht. Zijn peperdure bolide werd eerder deze week vernield tijdens een be zoek aan Rome. En niet door zijn ei gen toedoen. Van de Ferrari 599GTB was na afloop van het 'ommetje' niet veel over. foto Teo van Maastricht v.a. slechts Vertrekdata: 20 april 18 mei 15,29 juni etc. Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! Vertrekdata: 18,25 mei/1,8,15,22,29juni etc. Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v. half- pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet. Vertrekdata: 13, 27 april/4,11,18, 25 mei 1, 8,15,22,29juni/13 juli/24 aug/etc. mnwn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 7