Italiaan rijdt met
'geleende9 Ferrari
winkel binnen
iiLiJdiy/ffjzjfj,tjJ da vaa/da
aai j
ft
BINNENLAND 7
interview Klaas Otto, oprichter van No Surrender, heeft
die veelbesproken motorclub naar eigen zeggen verlaten.
Hij wil tegen de clubregels in namelijk tóch praten met de
politie.
Hij was het gewend, de
aantijgingen vanuit de
buitenwereld dat zijn
club zich met criminele
activiteiten bezig houdt.
Ook de suggestie dat
Klaas Otto zelf geen
schoon blazoen heeft, is sinds hij in 2013
met veel bombarie No Surrender MC op
richtte vaker voorbijgekomen.
Otto haalde er zijn schouders altijd over
op. Tot nu. De beschuldiging dat hij zich
met afpersing zou bezighouden, geuit door
de advocaat van een autohandelaar die Ot
to onlangs neerschoot in het Belgische Pop-
pel, is voor de No Surrender-oprichter uit
Bergen op Zoom 'de druppel'. „Ik ben het
slachtoffer, ik heb de dood in de ogen geke
ken. Ik kan maar één ding doen en dat is de
politie vertellen hoe het écht zit."
En dus heb je No Surrender verlaten, zegje.
„Ja, zo zijn de regels. Wie lid is, praat niet
met de politie. Ik wilde geen aangifte doen
en ook de auto niet terug die de politie van
mij in beslag nam. Nu ik als afperser wordt
neergezet door een man die in een psycho
se mij bijna doodgeschoten heeft, kan ik
niet langer zwijgen. Ik heb sinds mijn 15e
gewerkt voor mijn geld, ik ben geen afper
ser."
Je was de grote baas van de club, dan kun je
de clubregels toch veranderen?
„Ik kan niet bij de club blijven terwijl ande
ren eerder ook No Surrender moesten veria-
Dat ik uit
No
Surrender
ben gestapt
is geen
1 aprilgrap.
Ik maak
geen
grappen
over een
aanslag op
mijn leven
ten omdat ze met de politie spraken. Ik sta
niet boven de wet, ook niet de wetten van
de motorclub."
Dat Otto No Surrender verlaat is één grote 1
aprilgrap, zeggen sommigen ook.
(Herhaalt twee keer) „Ik ben echt opge
stapt. Ik maak geen grappen over een aan
slag op mijn leven."
Er gaan geluiden dat er een interne machts
strijd gaande is bij No Surrender. Dat het je te
heet onder de voeten werd.
„Volstrekte onzin. Ik had deze man die uit
het niets op me schoot 15.000 euro geleend
zodat hij fijn de kerst kon doorkomen. Die
gek heeft niets met de club te maken. Bo
vendien: ik ben zélf opgestapt. Er is nog
door tien man verzocht of ik toch niet kon
blijven. Maar het kon niet. Hoe leeg dat nu
ook voelt."
En een terugkeer in de wereld van de MC's?
„Die zit er niet in. Ik was er nog niet klaar
mee. Ik had allerlei plannen. We hebben
laatst nog een nieuw chapter in Suriname
geopend. Ik moet noodgedwongen stop
pen."
Je hebt je colours (hesje met emblemen) moe
ten inleveren
„Nee, die mag ik houden, ook omdat ik de
club niet in onmin heb verlaten. Ik kan die
jas schenken aan de club of ik laat hem in
lijsten. Ik mag hem alleen nooit meer dra
gen." Daarna: „Hier laat ik het verder bij. Ik
mag nu eigenlijk niet bellen en heb geen
zin om weer last met de politie te krijgen."
Van Maastricht, directeur van het
bedrijf Werkina scheepselektro in
Werkendam, reed afgelopen week
mee in een toertocht door Frank
rijk en Italië. In Rome eindigde
de rit en zou de auto per oplegger
weer naar huis worden gebracht.
En daar ging het faliekant mis.
„We mochten onze auto's niet
naar de parkeerplaats van het ho
tel rijden en een dag later niet
naar de oplegger die 200 meter
verderop stond. Dat werd voor
ons gedaan", vertelt Van Maas
tricht. „Ook de chauffeurs van die
opleggers mochten niet aan onze
auto's komen. Dat had de organi
satie geregeld."
Maandagmorgen tussen 5.00 en
6.30 uur werden de auto's gela
den. Het was op dat moment erg
rustig in de stad. De 37-jarige Itali
aan die de Ferrari moest verplaat
sen, kon de verleiding niet weer
staan. Hij koos voor een ommetje.
Volgens Van Maastricht nam de
Italiaan het daarbij niet zo nauw
met de verkeersregels. Hij reed
over de busbaan tegen het verkeer
in. Vervolgens moet de man de
macht over het stuur zijn verlo
ren. De Ferrari knalde door de
voorpui een winkeltje binnen.
Van Maastricht: „En geen rem
spoor te zien. Het had juist wat ge
regend die morgen. De auto zat
klemvast tussen muren van dat
smalle winkeltje. Gezien het vroe
ge uur was daar gelukkig nie
mand aanwezig."
Op internet is te zien hoe hulp
troepen de auto met een brand
weerwagen uit het winkeltje be
vrijden. De schade aan auto en
winkel is enorm. Van Maastricht
twijfelt geen moment aan een to
tal loss van zijn bolide.
Het had volgens hem ook anders
af kunnen lopen. „Gelukkig
kwam de wagen precies op de
winkelpui uit. Was hij op een van
de zijmuren gebotst, dan was de
ravage niet te overzien geweest.
En dan had de chauffeur het er
niet zo goed van afgebracht."
„Sommige mensen denken dat ze
alles kunnen. Maar een auto met
een motor van 620 pk die in 3,7 se
conden aan de 100 kilometer zit,
daar moet je mee om kunnen
gaan", is de overtuiging van Van
Maastricht. Hij is blij dat er geen
gewonden zijn gevallen. En die
auto? „Daar doe ik niet drama
tisch over. Hij is verzekerd. Er
komt wel weer iets anders. Het
zelfde type in deze staat vinden,
dat lukt waarschijnlijk niet."
Op internet staan tweedehands
jes voor 125.000 euro. Maar vol
gens de eigenaar kostte zijn aange
paste model met maar 15.000 kilo
meter op de klok veel meer.
10 dagen
Westkust Ierland
en Connemara
10 dagen
Rondreis Hoogtepunten
Noorwegen
12 dagen
Rondreis Kroatië
Dalmatische kust
f£3ri
15 dagen
Rondreis Griekenland
Byzantijnse rondreis
15 dagen
Rondreis de schatten
van Andalusië
DONDERDAG 2 APRIL 2015
'Ik sta niet boven
de wetten van
de motorclub'
door Niki van der Naald
Klaas Otto,
ex-voorman
motorclub
door Frans van Halder
NIEUWENDIJK/ROME - „Er zat geen
krasje op." Maar dat is verleden
tijd voor de Ferrari 599GTB van de
Nieuwendijker Teo van Maastricht.
Zijn peperdure bolide werd eerder
deze week vernield tijdens een be
zoek aan Rome. En niet door zijn ei
gen toedoen.
Van de Ferrari 599GTB was na
afloop van het 'ommetje' niet
veel over. foto Teo van Maastricht
v.a. slechts
Vertrekdata:
20 april 18 mei 15,29 juni etc.
Bij Bolderman
aanbetalen niet verplicht!
Vertrekdata:
18,25 mei/1,8,15,22,29juni etc.
Reizen zijn inclusief hotelovernachtingen o.b.v. half-
pension, comfortclass touringcar en afscheidsbuffet.
Vertrekdata: 13, 27 april/4,11,18, 25 mei
1, 8,15,22,29juni/13 juli/24 aug/etc.
mnwn