serene
12 UIT
Regisseur Lucas De Man van
het Zuidelijk Toneel kneedt 'Ro
meo en Julia' tot een beeld van
de worsteling van hedendaagse
dertigers met al hun dromen,
verwachtingen en angsten.
De 'Romeo Julia' die volgende week naar
het Scheldetheater in Terneuzen komt, is
ook geen letterlijke versie. Regisseur Lucas
De Man wil het namelijk hebben 'over lief
de, niet over hormonen'. Daarom zijn Ro
meo en Julia in zijn versie geen opgewon
den tieners meer, maar uitgerijpte derti
gers. En hij wil een andere tragiek blootleg
gen, niet die van tóen maar die van onze
tijd: 'Wij mogen alles, maar wij moeten
ook alles'. Dat heeft mooie kanten, maar
dat maakt ook angstig, en verlamt ons.
Als voorbereiding op deze vertolking van
Het Zuidelijk Toneel heeft het gezelschap
in samenwerking met wetenschappelijker
partners een onderzoek gedaan naar de be
leving van de liefde in Nederland. De uit
komsten zijn gebruikt om de personages
uit 'Romeo Julia' aan te passen aan ons
perspectief op 'Liefde en Seks Vandaag de
Dag' (zo heet het onderzoek; uitkomsten te
vinden op www.kaartvandeliefde.nl). An
no 2015 is lulia daarom een zakelijke tante,
succesvol advocate van dertig met bindings
angst, en Romeo is, hoewel nog altijd een
romanticus, al even onzeker. De vertrou
wenspersoon van Julia is nu niet meer haar
verzorgster, maar haar beste vriendin.
Lucas De Man, culturele duizendpoot
(Kunstuur op NPO2, artistiek leider van
Stichting Nieuwe Helden, Stadskunstenaar
van Den Bosch) is zelf een dertiger. Al zijn
acteurs zijn dertigers. En het is wel dege
lijk de bedoeling dat de zaal vol zal zitten
met dertigers en jonger, de categorie die
vaak ontbreekt in schouwburgen. Het is
niet alleen hün verhaal geworden, het stuk
wordt ook neergezet in een voor hén her
kenbare setting. Zo ontmoeten Romeo en
Julia elkaar op een feestje waar een toffe
band rondom Nik van den Berg (frontman
van F, speelt hier de rol van Tebaldo Capu-
let) live staat te spelen. Er zijn al voorstel
lingen geweest waar het publiek niet kon
blijven zitten. Sowieso is heel het decor
ontworpen op hun smaak. Het is het werk
van Pascal Leboucq, die al eerder met Lu
cas De Man samenwerkte, dikwijls aan
maatschappelijk geëngageerde projecten.
Want natuurlijk is het de regisseur ook om
Shakespeare te doen, in de komende jaren
wil hij zelfs een hele reeks van 'de bard'
gaan maken. Maar nog meer gaat het hem
om zijn leeftijd- en lotgenoten. Om de ge
neratie die zowel een perfecte carrière als
een perfect liefdesleven wil en die het zich
zelf daarmee erg lastig maakt. Daarom
kneedt hij 'Romeo Julia' tot een beeld
van hün worsteling, met al hun dromen,
verwachtingen en angsten. Als een kompas
bij hun zoektocht: hoe het wél of hoe het
juist niet moet.
Roep 'Romeo op een
vul-aan-toon en iedereen zal ant
woorden met 'en Julia'. Zó legen
darisch is het koppel, zó wijdver
breid het verhaal. De meesten zul
len er eerder het woord 'romantisch' bij
plaatsen dan het woord 'tragisch', ook al
loopt het zeer slecht af met de jong-verlief
den. Dat alles ondanks het feit dat Shake-
speare-kenners - zoals de fameuze vertaler
Willy Courteaux - meestal nog een stapje
verder gaan en er aan toevoegen, dat het
stuk eerder pathetisch is en zeker niet Sha-
kespeares beste.
Eén van de dingen die ik zo graag eens zou
vinden, maar zelfs op internet niet tegen
kom, is een top-10 (of een top-50 nog lie
ver) met de meest gespeelde stukken ooit.
Daar moet 'Romeo Julia' hoog eindigen,
dat kan niet anders. Sinds 1900 is het stuk
al meer dan 40 keer door filmmakers ge
adapteerd. Niet altijd even letterlijk. In
2001 bijvoorbeeld bewerkte Theo van Gogh
het verhaal voor de televisieserie 'Najib en
Julia', en dat ging toen over een Marokkaan
se pizzakoerier en een Haags hockeymeis-
je. Maar toch, 40 keer, dat is enorm, ik ken
geen enkel ander stuk dat zo vaak heeft
geïnspireerd.
Volgens Veldhuis Kemper is er
elke dag een cruciaal moment
Er zijn van die momenten in je leven
dat het er even op aankomt. Dat het
alles of niets is, nu of nooit, de
dood... of de gladiolen. Volgens Veld
huis Kemper is elke dag zo'n mo
ment. Want of het nu in je werk is, je
relatie, de opvoeding, je seksleven of
je vriendschappen; er is altijd een keu
ze. Ca je door op de weg die je loopt
of is het tijd de boel op te schudden?
Zaterdag 4 april, Scheldetheater, Ter-
neuzen, 20.00 uur.
Mark van de Veerdonk wil niet
meer zaniken over klein leed
Cabaretier Mark van de Veerdonk
heeft genoeg van al het gesomber.
Waarom moet iedereen zo door zani
ken over klein leed? Hij wil daar niet
meer aan meedoen en hij belooft
dan ook in zijn nieuwe programma
'TOF' enkel positieve verhalen en ge
dachten te zullen brengen. Centraal
in zijn show staat een ingenieus de
corstuk. Maar waar dient dat toe?
Zaterdag 4 april, Luctor et Emergo, Ril
land, 20.00 uur.
Zwaanfest pakt breed uit met
achtste editie
De organisatie van het gratis toegan
kelijke Zwaanfest prijst zich gelukkig
met de deelname van vier stevige for
maties. Blitzkrieg Bop kruipt in de
huid van de punkrock-helden de Ra-
mones. Harbour of Souls komt met
eigen heavy metal nummers. Steeier
neemt het publiek mee terug naar de
tijd van Led Zeppelin en Hardball
sluit af met rock uit de eighties.
Zaterdag 4 april, HCR De Zwaan, Ka-
pelle, 20.00 uur.
Duo Broazinha kleurt tweede
paasdag met exotische muziek
Ze zijn geen onbekenden meer in
Zeeland. James van de Water (gitaar
en backingvocal) en Debora Meier
(leadzang en percussie) treden met
regelmaat op als het duo Broazinha.
Die exotische naam staat borg een
concert dat het hart verwarmt en het
bloed sneller doet stromen. Broazin
ha brengt dan ook Kaapverdische,
Portugese en Braziliaanse muziek.
Maandag 6 april, Strandpaviljoen Pan-
ta Rhei, Vlissingen, 16.00 uur.
Syrène Saxofoonkwartet brengt
muziek op bijzondere locaties
De vier vrouwen van het Syrène Saxo
foonkwartet hebben zich door het
meesterwerk 'Der Tod und das
Madchen' van Franz Schubert laten in
spireren tot het maken van een muzi
kaal programma rondom het thema
van vergankelijkheid. Zij brengen een
audiovisueel concert met hun muziek
in combinatie met de fotografie van
Heidi de Gier.
Maandag 6 april, Watersnoodmu
seum, Ouwerkerk, 16.00 uur.
Kompas bij zoektocht dertigers
Willem Nijssen blikt elke
week vooruit - en terug -
op bijzondere
toneelvoorstellingen in het
Zeeuwse podiumaanbod.
Scène uit 'Romeo en Julia' met An Hackselmans en Sanne den Hartogh. foto Phile Deprez
Woensdag 8 april, Scheldetheater, Terneuzen,
20.00 uur.
Willem Nijssen