serene 12 UIT Regisseur Lucas De Man van het Zuidelijk Toneel kneedt 'Ro meo en Julia' tot een beeld van de worsteling van hedendaagse dertigers met al hun dromen, verwachtingen en angsten. De 'Romeo Julia' die volgende week naar het Scheldetheater in Terneuzen komt, is ook geen letterlijke versie. Regisseur Lucas De Man wil het namelijk hebben 'over lief de, niet over hormonen'. Daarom zijn Ro meo en Julia in zijn versie geen opgewon den tieners meer, maar uitgerijpte derti gers. En hij wil een andere tragiek blootleg gen, niet die van tóen maar die van onze tijd: 'Wij mogen alles, maar wij moeten ook alles'. Dat heeft mooie kanten, maar dat maakt ook angstig, en verlamt ons. Als voorbereiding op deze vertolking van Het Zuidelijk Toneel heeft het gezelschap in samenwerking met wetenschappelijker partners een onderzoek gedaan naar de be leving van de liefde in Nederland. De uit komsten zijn gebruikt om de personages uit 'Romeo Julia' aan te passen aan ons perspectief op 'Liefde en Seks Vandaag de Dag' (zo heet het onderzoek; uitkomsten te vinden op www.kaartvandeliefde.nl). An no 2015 is lulia daarom een zakelijke tante, succesvol advocate van dertig met bindings angst, en Romeo is, hoewel nog altijd een romanticus, al even onzeker. De vertrou wenspersoon van Julia is nu niet meer haar verzorgster, maar haar beste vriendin. Lucas De Man, culturele duizendpoot (Kunstuur op NPO2, artistiek leider van Stichting Nieuwe Helden, Stadskunstenaar van Den Bosch) is zelf een dertiger. Al zijn acteurs zijn dertigers. En het is wel dege lijk de bedoeling dat de zaal vol zal zitten met dertigers en jonger, de categorie die vaak ontbreekt in schouwburgen. Het is niet alleen hün verhaal geworden, het stuk wordt ook neergezet in een voor hén her kenbare setting. Zo ontmoeten Romeo en Julia elkaar op een feestje waar een toffe band rondom Nik van den Berg (frontman van F, speelt hier de rol van Tebaldo Capu- let) live staat te spelen. Er zijn al voorstel lingen geweest waar het publiek niet kon blijven zitten. Sowieso is heel het decor ontworpen op hun smaak. Het is het werk van Pascal Leboucq, die al eerder met Lu cas De Man samenwerkte, dikwijls aan maatschappelijk geëngageerde projecten. Want natuurlijk is het de regisseur ook om Shakespeare te doen, in de komende jaren wil hij zelfs een hele reeks van 'de bard' gaan maken. Maar nog meer gaat het hem om zijn leeftijd- en lotgenoten. Om de ge neratie die zowel een perfecte carrière als een perfect liefdesleven wil en die het zich zelf daarmee erg lastig maakt. Daarom kneedt hij 'Romeo Julia' tot een beeld van hün worsteling, met al hun dromen, verwachtingen en angsten. Als een kompas bij hun zoektocht: hoe het wél of hoe het juist niet moet. Roep 'Romeo op een vul-aan-toon en iedereen zal ant woorden met 'en Julia'. Zó legen darisch is het koppel, zó wijdver breid het verhaal. De meesten zul len er eerder het woord 'romantisch' bij plaatsen dan het woord 'tragisch', ook al loopt het zeer slecht af met de jong-verlief den. Dat alles ondanks het feit dat Shake- speare-kenners - zoals de fameuze vertaler Willy Courteaux - meestal nog een stapje verder gaan en er aan toevoegen, dat het stuk eerder pathetisch is en zeker niet Sha- kespeares beste. Eén van de dingen die ik zo graag eens zou vinden, maar zelfs op internet niet tegen kom, is een top-10 (of een top-50 nog lie ver) met de meest gespeelde stukken ooit. Daar moet 'Romeo Julia' hoog eindigen, dat kan niet anders. Sinds 1900 is het stuk al meer dan 40 keer door filmmakers ge adapteerd. Niet altijd even letterlijk. In 2001 bijvoorbeeld bewerkte Theo van Gogh het verhaal voor de televisieserie 'Najib en Julia', en dat ging toen over een Marokkaan se pizzakoerier en een Haags hockeymeis- je. Maar toch, 40 keer, dat is enorm, ik ken geen enkel ander stuk dat zo vaak heeft geïnspireerd. Volgens Veldhuis Kemper is er elke dag een cruciaal moment Er zijn van die momenten in je leven dat het er even op aankomt. Dat het alles of niets is, nu of nooit, de dood... of de gladiolen. Volgens Veld huis Kemper is elke dag zo'n mo ment. Want of het nu in je werk is, je relatie, de opvoeding, je seksleven of je vriendschappen; er is altijd een keu ze. Ca je door op de weg die je loopt of is het tijd de boel op te schudden? Zaterdag 4 april, Scheldetheater, Ter- neuzen, 20.00 uur. Mark van de Veerdonk wil niet meer zaniken over klein leed Cabaretier Mark van de Veerdonk heeft genoeg van al het gesomber. Waarom moet iedereen zo door zani ken over klein leed? Hij wil daar niet meer aan meedoen en hij belooft dan ook in zijn nieuwe programma 'TOF' enkel positieve verhalen en ge dachten te zullen brengen. Centraal in zijn show staat een ingenieus de corstuk. Maar waar dient dat toe? Zaterdag 4 april, Luctor et Emergo, Ril land, 20.00 uur. Zwaanfest pakt breed uit met achtste editie De organisatie van het gratis toegan kelijke Zwaanfest prijst zich gelukkig met de deelname van vier stevige for maties. Blitzkrieg Bop kruipt in de huid van de punkrock-helden de Ra- mones. Harbour of Souls komt met eigen heavy metal nummers. Steeier neemt het publiek mee terug naar de tijd van Led Zeppelin en Hardball sluit af met rock uit de eighties. Zaterdag 4 april, HCR De Zwaan, Ka- pelle, 20.00 uur. Duo Broazinha kleurt tweede paasdag met exotische muziek Ze zijn geen onbekenden meer in Zeeland. James van de Water (gitaar en backingvocal) en Debora Meier (leadzang en percussie) treden met regelmaat op als het duo Broazinha. Die exotische naam staat borg een concert dat het hart verwarmt en het bloed sneller doet stromen. Broazin ha brengt dan ook Kaapverdische, Portugese en Braziliaanse muziek. Maandag 6 april, Strandpaviljoen Pan- ta Rhei, Vlissingen, 16.00 uur. Syrène Saxofoonkwartet brengt muziek op bijzondere locaties De vier vrouwen van het Syrène Saxo foonkwartet hebben zich door het meesterwerk 'Der Tod und das Madchen' van Franz Schubert laten in spireren tot het maken van een muzi kaal programma rondom het thema van vergankelijkheid. Zij brengen een audiovisueel concert met hun muziek in combinatie met de fotografie van Heidi de Gier. Maandag 6 april, Watersnoodmu seum, Ouwerkerk, 16.00 uur. Kompas bij zoektocht dertigers Willem Nijssen blikt elke week vooruit - en terug - op bijzondere toneelvoorstellingen in het Zeeuwse podiumaanbod. Scène uit 'Romeo en Julia' met An Hackselmans en Sanne den Hartogh. foto Phile Deprez Woensdag 8 april, Scheldetheater, Terneuzen, 20.00 uur. Willem Nijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 53