Lenny Kuhr openhartig tijdens Wereldvredesvlamconcert UIT 3 Meer dan een jaar kon zangeres Len ny Kuhr destijds niet spreken, laat staan dat zij toen kon zingen en het duurde acht jaar voor haar stem geheel hersteld was. In het programma 'Wie ben je?' vertelt Len ny het verhaal van haar stemverlies. Zij doet dat maandag, tweede paasdag, op uitnodi ging van de Stichting Wereldvredesvlam in Cadzand. Het is een jarenlange traditie dat deze stichting een paasconcert in de protes tantse kerk in Cadzand organiseert. Dit keer is dus Lenny Kuhr uitgenodigd dit concert te verzorgen. Zij komt samen met haar muzi kanten Cor Mutsers (gitaar) en Mischa Kool (basgitaar). Lenny Kuhr vertelt en zingt over het proces dat je doormaakt als je iets wezenlijks kwijt raakt (bijvoorbeeld je stem, je baanje huis, je toekomstperspectief of een dierbare). Zij deelt in het programma met het publiek haar gevoelens van machteloosheid, de woe de, de pijn, de aanvaarding en zingt en ver telt over de weg omhoog naar essentiële in zichten. 'Wie ben je?' belooft een voorstelling vol spi ritualiteit, humor en vitaliteit te worden. Sa men met haar muzikale begeleiders neemt de zangeres het publiek mee op een spannen de, ontroerende en inspirerende reis naar het antwoord op die vraag 'Wie ben je?' Een 'Cran' heeft verschillen de betekenissen: een mand met haring, een ornamen tatie gespeeld op de Uil- leann pipes, of een muzikaal trio van hoge kwaliteit. In dit geval gaat het om die laatste betekenis. Het Ierse folktrio Cran treedt woensdag 8 april op in De Mythe in Goes. Cran bestaat uit Ronan Browne, Desi Wilkinson en Sean Corco ran. Cran is anders dan de ande ren, volgens Sean Corcoran. „De meeste Ierse bands hebben een ge luid dat is gebaseerd op viool en accordeon; daarentegen heeft wij fluiten, pipes en whistles." Er is ook het verschil in repertoire. De meeste bands branden los met een vlammende set reels, en nog een, en nog een, waarna iemand zingt. Dan wordt de procedure herhaald. „We zijn het tegengif voor de Ierse 'boy bands", zegt Corcoran. „Wij geven de voorkeur aan jigs, en vervolgens zingt de hele band en we zingen veel ook. Onze show is half om half liedjes en tunes." Volgens hem is het ge luid van gemengde mannenstem men vrijwel onbekend in zowel pop als traditionele muziek. In de jaren na 1980, toen Cran be gon te reizenrealiseerden de le den zich dat het voor continen taal Europa niet uitmaakte of de nummers in het Iers of Engels wa ren, dus heeft het trio zich gecon centreerd op goed zingbare liede ren, ongeacht de taal. Cran houdt ook van het Schots-Gaelic en is geïnteresseerd in de vele soorten van Ierse werkliedjes die bijna ver dwenen zijn: de Petrie collectie, bijvoorbeeld, registreert vele lied jes voor het ploegen en de smede rij Na verloop van tijd is Cran gaan beseffen hoe krachtig de menselijke stem is, zowel in har monie als droneeen sterk muzi kaal element op hun cd's en optre dens. Al jarenlang is er een grote markt voor Cran geweest in Ne derland, waar het trio vaak zo'n 40 optredens deed binnen twee maanden. Een ander verschil tus sen Cran en andere groepen: zij spelen in theaters als op zichzelf staande band en niet op festivals als één naam op een lange lijst van artiesten. Het hangt af van hen, en ook alleen van hen, of de zaal wordt gevuld. Maar dit geeft hen de kans om een publiek te boeien met rustig en overdacht materiaal én een goed gesprek met de fans. Maar dan nog wel vóór middernacht klaar te zijn, met een relaxed maaltje met thee en toast. Desi Wilkinson is de stu rende factor in die zaken: ze tre den al té lang op met té veel late nachten en vroege ochtenden om dat men van hen verwachtte in de dichtsbijzijnde pub nog eens een sessie te doen. Maar meer dan de helft van hun traditionele re pertoire past niet goed in cafés. En als pubs de enige plek zouden zijn, dan zouden mensen op een gegeven moment een scheef beeld van de traditie krijgen. Over het vinden van liedjes en tu nes zegt Corcoran: ,Je moet de boel overhoop halen: het toeval speelt mee, dus je hebt geluk no dig. Enkele van de meest interes sante songs zijn te vinden in de strijdliederen van de 19e eeuw. Toen kon je twee liedjes over het ene gevecht of incident krijgen, met beide partijen die in het lied de totale overwinning claimen." Het meeste materiaal van Cran is afkomstig uit de oude muziek en zang van Ierland en de drie muzi kanten genieten ervan om het ei gen stempel op nieuwe stukken te zetten wanneer ze die opvoe ren. Uiteindelijk is muziek er voor hen om van te genieten en samen te delen, door zowel de kunstenaars als hun publiek. DONDERDAG 2 APRIL 2015 Maandag 6 april, Protestantse kerk, Cadzand, 16.00 uur kerk open om 15.15 uur). Zangeres Lenny Kuhr treedt maandag op in Cadzand. Cran, ofwel drie geboren leren die borg staan voor Ierse folk op zijn best. foto Boone Music Productions Tegengif voor Ierse 'boybands' door John Brophy Woensdag 8 april, De Mythe, Goes, 20.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2015 | | pagina 44