Lenny Kuhr openhartig tijdens
Wereldvredesvlamconcert
UIT 3
Meer dan een jaar kon zangeres Len
ny Kuhr destijds niet spreken,
laat staan dat zij toen kon zingen
en het duurde acht jaar voor haar
stem geheel hersteld was.
In het programma 'Wie ben je?' vertelt Len
ny het verhaal van haar stemverlies. Zij doet
dat maandag, tweede paasdag, op uitnodi
ging van de Stichting Wereldvredesvlam in
Cadzand. Het is een jarenlange traditie dat
deze stichting een paasconcert in de protes
tantse kerk in Cadzand organiseert. Dit keer
is dus Lenny Kuhr uitgenodigd dit concert te
verzorgen. Zij komt samen met haar muzi
kanten Cor Mutsers (gitaar) en Mischa Kool
(basgitaar).
Lenny Kuhr vertelt en zingt over het proces
dat je doormaakt als je iets wezenlijks kwijt
raakt (bijvoorbeeld je stem, je baanje huis,
je toekomstperspectief of een dierbare).
Zij deelt in het programma met het publiek
haar gevoelens van machteloosheid, de woe
de, de pijn, de aanvaarding en zingt en ver
telt over de weg omhoog naar essentiële in
zichten.
'Wie ben je?' belooft een voorstelling vol spi
ritualiteit, humor en vitaliteit te worden. Sa
men met haar muzikale begeleiders neemt
de zangeres het publiek mee op een spannen
de, ontroerende en inspirerende reis naar het
antwoord op die vraag 'Wie ben je?'
Een 'Cran' heeft verschillen
de betekenissen: een mand
met haring, een ornamen
tatie gespeeld op de Uil-
leann pipes, of een muzikaal trio
van hoge kwaliteit. In dit geval
gaat het om die laatste betekenis.
Het Ierse folktrio Cran treedt
woensdag 8 april op in De Mythe
in Goes.
Cran bestaat uit Ronan Browne,
Desi Wilkinson en Sean Corco
ran. Cran is anders dan de ande
ren, volgens Sean Corcoran. „De
meeste Ierse bands hebben een ge
luid dat is gebaseerd op viool en
accordeon; daarentegen heeft wij
fluiten, pipes en whistles." Er is
ook het verschil in repertoire. De
meeste bands branden los met
een vlammende set reels, en nog
een, en nog een, waarna iemand
zingt. Dan wordt de procedure
herhaald. „We zijn het tegengif
voor de Ierse 'boy bands", zegt
Corcoran. „Wij geven de voorkeur
aan jigs, en vervolgens zingt de
hele band en we zingen veel ook.
Onze show is half om half liedjes
en tunes." Volgens hem is het ge
luid van gemengde mannenstem
men vrijwel onbekend in zowel
pop als traditionele muziek.
In de jaren na 1980, toen Cran be
gon te reizenrealiseerden de le
den zich dat het voor continen
taal Europa niet uitmaakte of de
nummers in het Iers of Engels wa
ren, dus heeft het trio zich gecon
centreerd op goed zingbare liede
ren, ongeacht de taal. Cran houdt
ook van het Schots-Gaelic en is
geïnteresseerd in de vele soorten
van Ierse werkliedjes die bijna ver
dwenen zijn: de Petrie collectie,
bijvoorbeeld, registreert vele lied
jes voor het ploegen en de smede
rij Na verloop van tijd is Cran
gaan beseffen hoe krachtig de
menselijke stem is, zowel in har
monie als droneeen sterk muzi
kaal element op hun cd's en optre
dens. Al jarenlang is er een grote
markt voor Cran geweest in Ne
derland, waar het trio vaak zo'n
40 optredens deed binnen twee
maanden. Een ander verschil tus
sen Cran en andere groepen: zij
spelen in theaters als op zichzelf
staande band en niet op festivals
als één naam op een lange lijst
van artiesten. Het hangt af van
hen, en ook alleen van hen, of de
zaal wordt gevuld. Maar dit geeft
hen de kans om een publiek te
boeien met rustig en overdacht
materiaal én een goed gesprek
met de fans. Maar dan nog wel
vóór middernacht klaar te zijn,
met een relaxed maaltje met thee
en toast. Desi Wilkinson is de stu
rende factor in die zaken: ze tre
den al té lang op met té veel late
nachten en vroege ochtenden om
dat men van hen verwachtte in
de dichtsbijzijnde pub nog eens
een sessie te doen. Maar meer dan
de helft van hun traditionele re
pertoire past niet goed in cafés.
En als pubs de enige plek zouden
zijn, dan zouden mensen op een
gegeven moment een scheef
beeld van de traditie krijgen.
Over het vinden van liedjes en tu
nes zegt Corcoran: ,Je moet de
boel overhoop halen: het toeval
speelt mee, dus je hebt geluk no
dig. Enkele van de meest interes
sante songs zijn te vinden in de
strijdliederen van de 19e eeuw.
Toen kon je twee liedjes over het
ene gevecht of incident krijgen,
met beide partijen die in het lied
de totale overwinning claimen."
Het meeste materiaal van Cran is
afkomstig uit de oude muziek en
zang van Ierland en de drie muzi
kanten genieten ervan om het ei
gen stempel op nieuwe stukken
te zetten wanneer ze die opvoe
ren. Uiteindelijk is muziek er
voor hen om van te genieten en
samen te delen, door zowel de
kunstenaars als hun publiek.
DONDERDAG 2 APRIL 2015
Maandag 6 april, Protestantse kerk, Cadzand,
16.00 uur kerk open om 15.15 uur).
Zangeres Lenny Kuhr treedt maandag op in Cadzand.
Cran, ofwel drie geboren leren die
borg staan voor Ierse folk op zijn
best. foto Boone Music Productions
Tegengif voor Ierse 'boybands'
door John Brophy
Woensdag 8 april, De Mythe, Goes,
20.00 uur.